Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczenstwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Rewizyjna
PROTOKÓŁ z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu Rady Gminy Białe Błota z dnia 27 marca 2017 r., o godz. 14:00 w Urzędzie Gminy Białe Błota.
Protokół
Z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
z dnia 27.03.2017r. o godz. 12.00 w Urzędzie Gminy Białe Błota, ul. Szubińska 7
W spotkaniu uczestniczyli: przewodniczący komisji Krzysztof Kowalewski, radna Anna Zawidzka, radna Maria Wolsztyńska, radny Kazimierz Jadomski, radny Rafał Barsukiewicz, Agnieszka Piętka Sekretarz gminy Białe Błota, Lucyna Krasulak Skarbnik gminy, Karolina Swoboda Referat Ochrony Środowiska, Andrzej Wiekerak kierownik referatu Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego, Bogusława Bajgot kierownik GOPS, Marlena Witkowska Rypina kierownik Warsztatów Terapii Zajęciowej, Beata Przyborska mieszkanka gminy Białe Błota
Posiedzenie
komisji prowadził Przewodniczący
komisji Krzysztof Kowalewski,
który powitał wszystkich zebranych i zaproponował następujący
porządek komisji.
(Na
posiedzeniu komisji nieobecny był radny Krzysztof Kocikowski)
Porządek
spotkania:
1)
Sytuacja w WTZ w Białych Błotach.
2) Materiały na sesję.
3) Sprawy bieżące.
Ad. 1 Sytuacja w Warsztatach Terapii Zajęciowej w
Białych Błotach
Przewodniczący komisji
Krzysztof Kowalewski przekazał,
że wpłynęło pismo od Przewodniczącego Rady Gminy skierowane do
Komisji Oświaty odnośnie protestu mieszkańców na temat sytuacji
jaka ma miejsce w Warsztatach Terapii Zajęciowej „Dąb”.
Przewodniczący komisji
Krzysztof Kowalewski odczytał
treść pisma przewodniczącego rady gminy z dnia 9.03.2017 r. z
prośbą o zajęcie stanowiska przez komisję. Protest dotyczy
sprzeciwu unicestwianiu Warsztatów Terapii Zajęciowej „Dąb”w
Białych Błotach, który z miejsca rehabilitacji społecznej i
zawodowej osób niepełnosprawnych stał się przytułkiem dla osób
niechcianych. Poprzednie kierownictwo WTZ, jak i pracownicy
protestują przeciwko haniebnym praktykom dyskryminowania osób
niepełnosprawnym, a także egzekucji dokonywanej przez kierownika
GOPS w Białych Błotach na pracownikach WTZ, poprzez zwolnienie
prawie 50% załogi. Protest dot. niewykonywania wyroku sądu,
marnotrawienia środków publicznych. (Pismo stanowi załącznik do
protokołu
plik do pobrania (520kB)
).
Radna
Maria Wolsztyńska stwierdziła, że osoby które złożyły
protest powinny uczestniczyć w spotkaniu komisji. Pytała, czy te
osoby zostały poinformowane o spotkaniu.
Przewodniczący
komisji Krzysztof Kowalewski odpowiedział,
że osoby te nie zostały poinformowane o spotkaniu, ponadto w
proteście nie zamieszczono adresu zwrotnego.
Radna
Maria Wolsztyńska mówiła, że jest to brak dobrej woli,
ponieważ podpisane osoby są znane, jest to m.in. była pani
kierownik WTZ i na pewno w urzędzie jest numer jej telefonu i
adres.
Przewodniczący
komisji Krzysztof Kowalewski odpowiedział, że odszukiwanie
adresu i telefonu byłoby przetwarzaniem prywatnych danych
osobowych.
Radna
Maria Wolsztyńska stwierdziła, że nie wyobraża sobie
rozpatrywania protestu przy nieobecności i braku stanowiska
drugiej strony. Była przeciwko takiej formie załatwiania protestu.
Przewodniczący
komisji Krzysztof Kowalewski
przekazał, że jest to dodatkowe spotkanie komisji, które zostało
zwołane w odpowiedzi na pismo Przewodniczącego Rady Gminy i
członkowie komisji zostali o tym poinformowani.
Zdaniem
radnej
Marii Wolsztyńskiej jeżeli
nie został podany adres to protest nie powinien zostać
rozpatrzony.
Przewodniczący
komisji Krzysztof Kowalewski stwierdził, że komisja ma się
zapoznać z sytuacją w WTZ, jak również że otrzymał pismo od
pana przewodniczącego i jest to pismo dla niego wiążące.
Radna
Maria Wolsztyńska
prosiła, aby w protokole zapisać, że osoby podpisane pod protestem
nie zostały poinformowane o spotkaniu komisji.
Kierownik
GOPS Bogusława Bajgot
poinformowała, że złoży pismo do przewodniczącego Rady
Gminy Białe Błota, które jest odpowiedzią jaką udzieliła
staroście bydgoskiemu. W piśmie tym wyjaśnia i odpowiada na
zarzuty ujęte w proteście. (Odczytała treść pisma, które
stanowi załącznik do protokołu
plik do pobrania (1664kB)
). Kierownik GOPS dodała, że
wskazane w proteście zarzuty w większości stanowią uogólnienia i
nie są poparte żadnymi dowodami, są bezpodstawne i godzą w dobre
imię osób pracujących bezpośrednio z osobami niepełnosprawnymi.
Godzą również w dobre imię uczestników warsztatów, jak i ich
rodziców. Wszystkie zmiany w WTZ były spowodowane
przeprowadzonymi w tej placówce kontrolami.
Kierownik
WTZ Marlena Witkowska Rypina
dodała, że nieobecna druga strona, która złożyła protest swoje
niezadowolenie przedstawiła w proteście.
Radna
Maria Wolsztyńska
ponownie twierdziła, że tym bardziej strona składająca protest
powinna być obecna na komisji. Prosiła o podanie treści
informacji i tematyce zamieszczonej w BIP-ie.
Kierownik
WTZ Marlena Witkowska Rypina
mówiła, że jeżeli komisja miałaby się szczegółowo odnosić do
poszczególnych osób podpisanych pod protestem to nie byłoby to
możliwe, ponieważ WTZ obowiązuje ustawa o ochronie danych
osobowych szczególnie o stanie zdrowia podopiecznych. Ponadto w
każdej chwili do WTZ może przybyć uprawniona kontrola np. z
PCPR i sprawdzić wskazane zarzuty. Natomiast przybycie osób
podpisanych pod petycją doprowadziłoby tylko do „pyskówki”, co
byłoby bezprzedmiotowe.
Zdaniem
radnej Marii Wolsztyńskiej
wypowiedź konkretnych osób, uczestników WTZ, czy rodziców
podopiecznych o stanie ich zdrowia nie podlegałoby ustawie o
ochronie danych osobowych.
Kierownik
WTZ Pani Marlena Witkowska Rypina
stwierdziła, że nie wszystkie osoby niepełnosprawne są
ubezwłasnowolnione i niekoniecznie rodzice muszą w ich imieniu
występować.
Kierownik
GOPS Bogusława Bajgot w
dalszym ciągu odczytywała treść odpowiedzi. Po odczytaniu dodała,
że kampania oszczerstw wobec jej osoby jest w dalszym ciągu
prowadzona. Sugeruje się m. in. podejrzenie wyłudzenia
środków z PFRON-u, a być może i starostwa oraz przyjęcie
korzyści majątkowej przez kierownika GOPS. Kierownik GOPS Bogusława
Bajgot stwierdziła, że nie zamierza tej sprawy tak pozostawić i
wystąpi na drogę prawną. Jest to ciąg dalszy pomówień, które
godzą w Jej dobre imię. Dodała, że nie robi niczego niezgodnego z
prawem.
Radna
Maria Wolsztyńska
wyraziła swoje zdziwienie, że w sądzie pani kierownik zgodziła
się na ugodę.
Kierownik
GOPS Bogusława Bajgot odpowiedziała,
że inicjatorem ugody był sąd i chyba sama zainteresowana, która
kilkakrotnie wraz z Panią Bogusławą Bajgot i jej radcą prawnym
negocjowała wysokość odszkodowania.
Radna
Maria Wolsztyńska stwierdziła,
że wobec tego pani Bogusława Bajgot mogła się nie godzić na
ugodę.
Kierownik
GOPS Pani Bogusława Bajgot odpowiedziała, że wówczas w
dalszym ciągu byłoby szykanowana.
Zdaniem
radnej
Marii Wolsztyńskiej jeżeli
ktoś godzi się na ugodę to znaczy, że nie ma mocnych dowodów.
Kierownik
GOPS Pani Bogusława Bajgot
twierdzi, że przedstawiła swoje dowody w postaci złożenia
dokumentacji, protokołów do prokuratury ze wskazaniem
szeregu nieprawidłowości, które były tam robione.
Kierownik
WTZ Marlena Witkowska Rypina
dodała, że kierownik WTZ nie działa, jak gdyby samodzielnie
zarządzając jednostką, tylko pod kierunkiem kierownika GOPS. I
jeżeli się zakończy ta sprawa, to odpowiedzialność obciąży
kierownika GOPS i z tego chyba wynikła ta ugoda.
Przewodniczący
komisji Krzysztof Kowalewski wspomniał,
że komisja odwiedziła WTZ. Stwierdził, że osobiście odniósł
bardzo dobre wrażenie po wizycie. Nie widział tam sytuacji
patologicznych.
Radna
Maria Wolsztyńska
pytała, czy uczestnicy warsztatów podpisani pod protestem biorą
udział w zajęciach.
Kierownik
WTZ Marlena Witkowska Rypina stwierdziła,
że pod protestem nie podpisali się uczestnicy. WTZ i rada
programowa w której skład wchodzą specjaliści, terapeuci
analizuje postępy w rehabilitacji uczestników i robi ocenę
okresową raz na pół roku. Jeżeli dana osoba nie rokuje i nie robi
postępów w rehabilitacji wówczas rada programowa kieruje taką
osobę do innej placówki lub taka osoba pozostaje w WTZ w przypadku
gdy nie ma innej placówki.
Radny
Rafał Barsukiewicz
stwierdził, że w proteście jest zapis, że rodzice, byli i obecni
pracownicy WTZ wielokrotnie od stycznia zwracali się do władz
gminy, starostwa i dyrekcji PCPR o interwencję.
Kierownik
GOPS Bogusława Bajgot
odpowiedziała, że były przeprowadzone kontrole.
Kierownik
WTZ Marlena Witkowska Rypina
mówiła, że rozpoczęła pracę 5.10, a 19.10 została
przeprowadzona kontrola, ponieważ „stara kadra” pracowników
zachorowała, pozostała sama z psychologiem, rehabilitantką i
logopedą. Tym pracownikom została zwiększona ilość godzin, aby
mogła być realizowana praca z uczestnikami. Zostało skierowane
pismo do PCPR, że w warsztacie źle się dzieje i są
nieprawidłowości w związku z tym została przeprowadzona
kontrola. Jedynym zaleceniem, które zostało zrealizowane było
to, że uczestnicy byli 6 godzin, a nie 7 godzin w warsztacie.
Radna
Maria Wolsztyńska stwierdziła, że WTZ nie podlega urzędowi
gminy w związku z tym co za kontrola z urzędu? Pytała, czy
osoba o której mówi ma w dalszym ciągu ważne skierowanie do WTZ.
Kierownik
WTZ Marlena Witkowska Rypina
przekazała, że ta osoba jest uczestnikiem, ma ważne orzeczenie.
Przewodniczący
komisji Krzysztof Kowalewski
pytał, czy ta osoba bierze udział w zajęciach.
Kierownik
WTZ Marlena Witkowska Rypina
odpowiedziała, że nie bierze udziału w zajęciach, nie jest
skreślona.
Radny
Rafał Barsukiewicz
pytał jaki procent stanowili pracownicy, którzy odeszli z WTZ w
stosunku do tego ilu pracowało.
Kierownik
GOPS Bogusława Bajgot odpowiedziała,
że zostało zlikwidowane pół etatu kierowcy, jedna osoba odeszła
na znak protestu.
Radna
Maria Wolsztyńska
stwierdziła, że ma inne dane. Według radnej 7 osób zostało
zwolnionych, bądź odeszło. Rotacja dotyczy ponad 50% pracowników.
Uważa, że jest to niekorzystane dla uczestników WTZ, którzy
ciągle widzą nowe twarze i jest to dla nich niekomfortowe.
Przewodniczący
komisji Krzysztof Kowalewski zaproponował
przerwę.
Po
przerwie.
Kierownik GOPS Bogusława Bajgot stwierdziła, że wszystkie działania były wynikami przeprowadzonej kontroli. Mówiła, że starosta bezzwłocznie zobligował do wprowadzenia działań zgodnych z prawem. Odczytała zalecenia pokontrolne PCPR.
Radna
Maria Wolsztyńska
podsumowując stwierdziła, że niepowiadomienie strony, która
wniosła protest jest wielkim błędem, a obecne posiedzenie komisji
w ogóle nie powinno się odbyć.
Przewodniczący
komisji Krzysztof Kowalewski odpowiedział, że adresatem
odpowiedzi komisji na petycję będzie Przewodniczący Rady Gminy
Białe Błota.
Radna
Maria Wolsztyńska
stwierdziła, że ustawa o petycjach stanowi, że jeżeli nie
ma wskazanego adresu wówczas sprawa nie powinna być rozpatrzona.
Kierownik
WTZ Marlena Witkowska Rypina zabrała głos odnośnie
zarzutu, że w WTZ nie ma posiłków. Przedstawiła pismo z 2011 r.,
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, z którego wynika, że nie
ma możliwości prowadzenia zbiorowego żywienia w WTZ. Przekazała
również pismo z RIO odnośnie samodzielności finansowej WTZ, a
także pismo pełnomocnika ds. osób niepełnosprawnych w związku z
prawidłowością działań w WTZ dot. kwalifikowania uczestników do
WTZ.
Radna
Maria Wolsztyńska
stwierdziła, że podczas wizyty w WTZ zauważyła, że posiłki były
wydawane uczestnikom WTZ.
Kierownik
WTZ Marlena Witkowska Rypina
odpowiedziała, że nie ma wydawanych obiadów, natomiast Pracownia
Dnia Codziennego w ramach terapii przygotowuje posiłki, którymi
częstuje pozostałych uczestników WTZ.
Przewodniczący
komisji Krzysztof Kowalewski
podsumowując zaproponował następującą treść odpowiedzi, którą
komisja skieruje do przewodniczącego rady gminy.
W odpowiedzi na pismo z dnia 9.03.2017 informuję, że komisja
Oświaty Kultury, Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu po wizycie w
Warsztatach Terapii Zajęciowej „Dąb” w dniu 16.03.2017r
oraz wysłuchaniu stanowiska kierownika GOPS i WTZ ustalono, że WTZ
„Dąb” funkcjonuje zgodnie z przepisami. Wszystkie zmiany
dotyczące funkcjonowania WTZ mają na celu dążenie do tego, aby
WTZ „Dąb” funkcjonował zgodnie z zasadami celowości,
rzetelności, legalności i gospodarności.
Radna
Maria Wolsztyńska
prosiła o dodanie zdania, że tę opinię komisja wydaje po
wysłuchaniu tylko i wyłącznie jednej strony, bez wysłuchania osób
które podpisały się pod protestem. Jej zdaniem w myśl
ustawy o petycjach dzisiejsze posiedzenie nie powinno się odbyć.
Komisja przegłosowała odpowiedź na pismo stosunkiem głosów
4 „za”, przy 1 głosie „przeciw”, przy 5 obecnych radnych.
Następnie Przewodniczący odczytał treść pisma jakie
wpłynęło do komisji od rodziców uczniów szkoły
podstawowej w Białych Błotach. Pismo dotyczy prośby kontynuacji
rozszerzonego programu wychowania fizycznego z zakresu sportów
gimnastycznych i tenisa ziemnego. Stwierdził, że w tym
temacie powinna się wypowiedzieć dyrektor szkoły i kierownik
COEiS Patrycjusz Migawa. Ten program funkcjonuje już od lat,
należy jednak zapewnić bazę sportową i środki finansowe. W tej
sprawie na komisję zaproszono sekretarz gminy, która
rozpoczęła rozmowę od omówienia sposobu realizacji programu
autorskiego na terenie gminy. Realizacja programu autorskiego leży w
kompetencji dyrektora szkoły. W zależności od tego, czy
budzi to skutki finansowe, czy nie to po akceptacji wójta jest
przekazywane do Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. Propozycja dyrektor
jest taka, aby kontynuować gimnastykę i tenis w klasach I-III
po dwie godziny dla dziewczynek i dwie godziny dla chłopców plus
jedna godzina razem. W programie autorskim są klasy IV-VI, natomiast
w piśmie jest mowa o klasach IV-VIII. Są założenia, aby zajęcia
z gimnastyki i tenisa były takie same jak w roku ubiegłym. Jest to
program autorski i należałoby realizację tego programu pozostawić
w kompetencji Pani dyrektor. Ponadto inne szkoły mogą również
zgłaszać się z realizacją swoich programów.
Radna
Maria Wolsztyńska
stwierdziła, że nie trzeba tego ograniczać.
Sekretarz
gminy Agnieszka Piętka
dodała, że funkcjonuje 6 programów autorskich w szkole w Białych
Błotach. Pytała, czy wszystkie programy partnerskie powinny być
przyjęte uchwałą rady zgodnie ze wskazaniami komisji?
Stwierdziła, że nie przypomina sobie, aby jakikolwiek program był
przyjmowany uchwałą. Na tym zakończono pierwszą część
spotkania.
W drugiej części spotkania
przewodniczący komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Opieki Społecznej
Krzysztof Kowalewski przekazał prowadzenie komisji przewodniczącemu
komisji Budżetu i Finansów Bronisławowi Balcerowskiemu.
Bronisław
Balcerowski przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów
powitał wszystkich zebranych i zaproponował następujący porządek
spotkania.
Ad. 2 Materiały na sesję.
Projekt
uchwały w sprawie: przyjęcia sprawozdania z realizacji Gminnego
Programu Wspierania Rodzin w Gminie Białe Błota na lata 2016-2018”
za rok 2016;
Głos zabrała Kierownik
GOPS Bogusława Bajgot,
która mówiła że uchwała jest programem opisowym dot. podjętych
działań na rzecz rodziny. Pani kierownik wskazała potrzeby na rok
2017. Mówiła, że jest to kontynuacja działań związanych z
aktywizacją zawodową członków rodzin, zapewnienie dzieciom z
rodzin o niskich dochodach możliwości spożywania gorących
posiłków na terenie placówek oświatowych, wspierania rodzin
zgodnie z zaplanowanym budżetem. Nowym zadaniem jest program
wsparcia kobiet w ciąży i rodzin –„Za życia”. Obecnie
pracuje dwóch asystentów rodziny, co w zupełności zabezpiecza
potrzeby ośrodka. Jest jeden psycholog, który przyjmuje rodziny na
miejscu. Dobrze by było gdyby psycholog miał możliwość dojazdu
do rodzin.
Radny
Krzysztof Kowalewski pytał o koszt dożywiania dzieci z rodzin o
niskich dochodach i ile dzieci objętych jest programem dożywiania.
Kierownik
GOPS Bogusława Bajgot
odpowiedziała, że są to środki, które były zabezpieczone.
Program „500 plus” spowodował to, że spada liczba osób
korzystających z pomocy.
Komisja Oświaty pozytywnie
zaopiniowała ww. projekt uchwały.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski
wspomniał, że Komisja Budżetu i Finansów ma w swoim planie
wstępne zapoznanie ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za
rok 2016
Skarbnik Gminy omówiła plan dochodów który
stanowił kwotę 88.133.225,46 zł, a wykonanie 89.239.628,26 zł
czyli 101,26%. Zadłużenie na koniec roku wynosi 34.245.335,77 zł.
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na
2017 rok.
Skarbnik
gminy Lucyna Krasulak omówiła
projekt uchwały, w której proponuje się zwiększenie dochodów
o kwotę 363.460 zł, natomiast w wydatków o kwotę 4.773.460 zł
Radna
Anna Zawidzka
pytała o kwotę 350.000 zł na wybudowanie zatoki autobusowej, czy
będzie to dotyczyć linii autobusowej nr 96 w Trzcińcu i
linii nr 92 w Jasińcu?
Radna
Maria Wolsztyńska wnioskowała o zwiększenie ilości kursów
linii autobusowej nr 91.
Skarbnik
Lucyna Krasulak
mówiła również o kwocie 2 mln zł na projekt i budowę budynku
świetlicowego wraz z oddziałami żłobka i przedszkola w Zielonce.
Radna
Maria Wolsztyńska pytała o wysokość dotacji.
Skarbnik
gminy Lucyna Krasulak odpowiedziała, że dotacja wynosi 520.000 zł.
Radny
Krzysztof Kowalewski
dodał, że na Komisji Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i
Środowiska, sekretarz gminy informowała, że będzie się starała
pozyskać środki z trzech programów na oddziały przedszkole
i na świetlice.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski
pytał ile trzeba zainwestować w lampy energooszczędne.
Radna
Maria Wolsztyńska
pytała skąd pochodzą wolne środki w wysokości
4.410.000 zł
Skarbnik
gminy Lucyna Krasulak odpowiedziała, że środki pochodzą z
zamknięcia budżetu 2016 r. Są one fizycznie na koncie bankowym.
Budżet zamknął się nadwyżką w kwocie prawie 6 mln zł. Wolnych
środków jest 5.410.667 zł, z tego 4.410.000 zł jest przeznaczone
na pokrycie deficytu, 1 mln zł z wolnych środków przeznacza
się na spłatę kredytu i pożyczek. Ogółem Gmina ma spłacić
6.252.667,95 zł. kredytu. Na ten cen gmina zaciągnie 5.252.000 zł.
Radna
Anna Zawidzka
wspomniała, że członkowie komisji Oświaty wnioskowali o
dofinansowanie kuchni w ośrodku w Cielu, co jest niezbędne do
prawidłowego funkcjonowania.
Radny
Krzysztof Kowalewski przekazał,
że na ten temat rozmawiał z sekretarz gminy i środki
prawdopodobnie znajdą się w maju. Pan kierownik złożył pismo w
tej sprawie do wojewody. Dodał, że trzeba monitorować tę sprawę.
Radna
Maria Wolsztyńska
pytała, kto podejmował decyzję na jakie inwestycje mają być
przeznaczone środki.
Skarbnik gminy Lucyna Krasulak
odpowiedziała, że propozycja jest wójta.
Zdaniem
radnej Marii Wolsztyńskiej
jest kilka nowych inwestycji, lecz nie kierowano się zrównoważonym
rozwojem gminy. Wprowadzono nowe inwestycje w okręgach, gdzie już
sporo wykonano. Zaplanowanych jest wiele inwestycji, przetargi nie
zostały rozstrzygnięte w związku z tym nie wiadomo, czy
starczy środków. Zastanawiała się, czy radni nie pospieszą
się z zabezpieczeniem środków na nowe inwestycje, bo może się
okazać, że zabraknie środków na już zaplanowane.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski
zaproponował, aby odbyć wspólne spotkanie wszystkich komisji.
Radna
Anna Zawidzka pytała
skąd się wzięło 800.000 zł na ocieplenie budynku Urzędu Gminy.
Skarbnik
gminy Lucyna Krasulak
tłumaczyła, że budynek trzeba zmodernizować, ocieplić, naprawić
dach.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski wspomniał,
że były wykonane ekspertyzy z których jedna
wskazywała, że ten budynek nie nadaje się do użytku -obsługi
mieszkańców. Natomiast druga wskazywała, że budynek spełnia
wymogi. Obecnie współczynniki przenikania ciepła są wysokie.
Zastanawiał się dlaczego radni dowiadują się o tym w projektach
dotyczących zwiększenia dochodów.
Skarbnik
gminy Lucyna Krasulak sprostowała,
że będą to kwoty z wolnych środków. Największe zwiększone
dochody stanowią dotację celową na budowę żłobka, a pozostałe
są zmniejszone.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski
poinformował, że w ubiegłym roku gmina spłaciła ostatnią ratę
budowy gimnazjum w Białych Błotach.
Radna
Maria Wolsztyńska mówiła,
że na zlecenie Urzędu Gminy była dokonywana ekspertyza stanu
budynku gminy i tam stwierdzono, że budynek ten do niczego się
nie nadaje. Teraz się okazuje że się nadaje, bo wykonano remonty
wewnątrz i trzeba jeszcze duże środki włożyć, żeby to
funkcjonowało.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski
stwierdził, że obsługa mieszkańców gminy powinna znajdować się
w jednym budynku wyposażonym w windę.
Zdaniem
radnej Anny Zawidzkiej w zamian za płacenie za wynajem
pomieszczeń w innych budynkach można by te pieniądze
przeznaczyć na inwestycje.
Sekretarz
gminy Agnieszka Piętka
tłumaczyła, że budynek Urzędu Gminy po kontroli Powiatowego
Inspektora Nadzoru Budowlanego w pierwszym etapie miał być
remontowany wewnątrz, a w drugim etapie na zewnątrz wraz z remontem
piwnicy. Obecnie ustalono, że tę modernizację należałoby
wyłączyć z działu administracja, ponieważ zawyży to koszty, a
to jest inwestycja.
Radna
Maria Wolsztyńska
pytała, czy nie można by się wstrzymać do momentu rozstrzygnięcia
przetargów?
Sekretarz
gminy Agnieszka Piętka stwierdziła, że wielokrotnie trzeba
wprowadzić dodatkowe środki do wykonywanych zadań, ale też
wielokrotnie są oszczędności. Okres w marcu związany z wykonaniem
budżetu za 2016 rok jest najlepszym czasem, żeby wprowadzić
inwestycje a w kwietniu i maju je ogłosić. Następnie
rozstrzygnąć postępowanie przetargowe, tak aby przed wakacjami
rozpocząć roboty.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski
pytał ile przetargów zostało wdrożonych w stosunku do
zaplanowanych inwestycji ujętych w budżecie.
Sekretarz
gminy Agnieszka Piętka poinformowała, że jest ogłoszony
przetarg na Przyłęki, na bieżące utrzymanie dróg. Jeżeli
chodzi o drogi to przetarg jest przygotowany, ale z uwagi na to, że
jest różna długość tych dróg, został ogłoszony jeden przetarg
na większość dróg, co pozwoli uzyskać lepszą cenę. Dodała, że
jeżeli chodzi o modernizację budynku Urzędu Gminy to
prawdopodobnie Wójt wprowadzi autopoprawkę, że planowane jest
dofinansowanie tego zadania.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski
pytał, czy jeżeli nie będzie dofinansowania to nastąpi rezygnacja
z zadania?
Sekretarz gminy Agnieszka Piętka uważa, że
zaplanowana kwota 800.000 zł jest wystarczająca do wykonania tej
modernizacji. Dodała, że budynek i dach jest w złym stanie i
wymaga remontu.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski
wspomniał, iż posiada informacje, że będzie dużo środków na
wykonanie dróg tzw. metodą twardą, uproszczoną dającą
gwarancję na 10 lat. Pytał z jakich środków te drogi mają być
robione.
Sekretarz
gminy Agnieszka Piętka
mówiła, że te środki są ujęte w ramach bieżącego utrzymania
dróg.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski dodał,
że na ten cel zaplanowana jest kwota 2.000.000 zł.
Projekt
uchwały w sprawie przyjęcia rocznego programu opieki nad
zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na
terenie Gminy Białe Błota.
Inspektor
Karolina Swoboda
tłumaczyła, że zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt do końca
marca rada gminy musi podjąć taką uchwałę. Program co roku jest
taki sam, zmieniają się tylko kwoty. Głównym zadaniem jest
zapewnienie opieki zwierzętom bezdomnym z terenu gminy. Kwota jest
na tym samym poziomie. Mniej środków jest wydatkowanych na
wyłapywanie bezdomnych psów, natomiast więcej interwencji
związanych jest ze zwierzętami wolnożyjącymi i więcej jest
wniosków o sterylizację.
Radna
Maria Wolsztyńska
proponowała, aby w jakiś sposób zobowiązać mieszkańców do
wyprowadzania psów na smyczy.
Inspektor
Karolina Swoboda
odpowiedziała, że referat zawsze wysyła ulotki do mieszkańców
gdy na danej ulicy są tego typu zgłoszenia. Za wyprowadzanie psów
bez smyczy grozi mandat.
Radna
Maria Wolsztyńska
proponowała, aby z taką informacją wywiesić plakaty w pobliżu
miejsc gdzie mieszkańcy najczęściej wyprowadzają psy.
Projekt
uchwały w sprawie zasad korzystania z gminnych obiektów i urządzeń
użyteczności publicznej na terenie gminy Białe Błota;
(Radny Krzysztof Kowalewski poinformował, że komisję
opuściła radna Anna Zawidzka i radny Rafał Barsukiewicz.)
Dodał,
że na komisje przybyła Danuta Ferenstain dyrektor Szkoły
Podstawowej w Białych Błotach. Poinformował, że do komisji
Oświaty wpłynął wniosek rodziców uczniów klasy IIa dot.
realizacji rozszerzonego programu w zakresie sportów gimnastycznych
i tenisa zimnego. Z tego wniosku wynika, że rodzice są
zaniepokojeni, że mogą zostać pozbawieni możliwości
uczestniczenia w tym programie i wnioskują o realizacje tego
programu na dalszym etapie szkoły.
Danuta
Ferenstain dyrektor Szkoły Podstawowej w Białych Błotach
poinformowała, że dyrekcja bierze pod uwagę te zajęcia i zgodnie
z rozporządzeniem organ prowadzący może dodać dodatkowo 3
godziny. W klasach z rozszerzoną liczbą godzin wychowania
fizycznego dzieci będą miały 3 godziny zajęć dodatkowych. W nowo
powstającej klasie jeżeli będą chętni i w klasie II i III
zajęcia będą się odbywały z podziałem na grupy. Jedna
godzina byłaby wspólna dla grupy, a dwie godziny byłyby podzielone
dla dziewcząt i chłopców. Obecnie uczniowie mają 3 godziny z
podziałem na grupy. Pierwotnie ten program był kierowany do klas
I-III.
Radny
Krzysztof Kowalewski
dodał, że jest prośba o kontynuowanie programu w klasach IV-VIII
Danuta
Ferenstain dyrektor Szkoły Podstawowej w Białych Błotach
mówiła, że jeżeli program miałby być kontynuowany wówczas
muszą być dodatkowe godziny i przeznaczone na to środki.
Radny
Krzysztof Kowalewski
wspomniał, że do komisji wpłynęła opinia radcy prawnego w
sprawie przygotowania przez Wójta na wniosek komisji Oświaty
projektu uchwały w sprawie programu autorskiego w zakresie
gimnastyki i tenisa ziemnego w klasach I-III. Z treści opinii
wynika, że organem właściwym do opiniowania takich programów
jest Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej.
Danuta
Ferenstain dyrektor Szkoły Podstawowej w Białych Błotach
mówiła, że każdą innowację opiniuje Rada Pedagogiczna. Jeżeli
innowacja pedagogiczna wnosi za sobą koszty to dyrektor musi zwrócić
się do organu prowadzącego o środki.
Radny
Krzysztof Kowalewski wspomniał,
że z opinii wynika również, że rada gminy może podejmować
wnioski dot opiniowania programów np.: ogólnie skierowanych
do całej gminy
Kierownik
COEiS Patrycjusz Migawa
dodał, że dotyczy to programów ogólnych.
Radny
Krzysztof Kowalewski Przewodniczący Komisji Oświaty
poprosił o wycofanie wniosku Komisji Oświaty skierowanego do
organu prowadzącego z dnia 22.09.2016 r., Argumentował to faktem,
że programy muszą być opiniowane przez Rady Pedagogiczne i
zatwierdzone przez wójta.
Sekretarz
gminy Agnieszka Piętka
dodała, że realizacja programu niesie za sobą skutki finansowe,
lecz od roku nie zostały one wyliczone. Jeżeli są poniesione
środki finansowe to decyzje o realizacji tego programu przekraczają
kompetencje dyrektora i musi on to zgłosić do organu prowadzącego.
Nawet jeżeli Wójt Gminy zaakceptuje dany program to nie decyduje on
o kształcie budżetu. W tym wypadku organem uprawnionym do podjęcia
uchwały jest rada gminy.
Komisja Oświaty przyjęła wniosek
Przewodniczącego przy 2 głosach „za”, 1 głosie „przeciw”
przy 3 obecnych radnych.
Radny
Krzysztof Kowalewski
stwierdził, że można odpowiedzieć rodzicom, że w przyszłym roku
program będzie realizowany, a dalsza kontynuacja programu w wyższych
klasach należy do kompetencji dyrektora szkoły.
Projekt
uchwały w sprawie odrzucenia w całości stanowiska Ogólnopolskiego
Porozumienia Związków Zawodowych dotyczącego zaopiniowania uchwały
nr RGK.0007.1.2017 Rady Gminy Białe Błota w sprawie projektu
dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego
ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe.
Kierownik
COEiS Patrycjusz Migawa przekazał,
że zmieniła się tylko podstawa prawna. Uchwała uwzględnia zapis
zmieniony przez kuratora dot. zróżnicowania klas gimnazjów. Przed
tą uchwałą powinna zostać przyjęta uchwała w sprawie odrzucenia
w całości stanowiska Związków Zawodowych. Ustawa o
Związkach Zawodowych wymaga od gminy odpowiedzi na negatywne
stanowisko. Rada musi podjąć uchwałę o odrzuceniu tego
stanowiska.
Radny Krzysztof Kowalewski poddał pod
głosowanie projekt uchwały w sprawie odrzucenia w całości
stanowiska Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych
Komisja Oświaty pozytywnie zaopiniowała przy 2 głosach „za”,
1 głosie „wstrzymującym” przy 3 obecnych radnych.
Projekt
uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych, gimnazjów
do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą prawo oświatowe.
Komisja Oświaty pozytywnie zaopiniowała projekt
uchwały przy 2 głosach „za”, 1 głosie „wstrzymującym”
przy 3 obecnych radnych.
Projekt
uchwały w sprawie korzystania z gminnych obiektów
użyteczności publicznej na terenie Gminy Białe Błota.
Kierownik
COEiS Patrycjusz Migawa
mówił, że są to najważniejsze obiekty w Gminie Białe Błota.
Dotychczas regulaminy były regulaminami wewnętrznymi jednostek.
Propozycja jest, aby to usystematyzować.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski pytał o korzystane z obiektów
przez inne kluby.
Kierownik
COEiS Patrycjusz Migawa stwierdził, że regulamin dotyczy
wszystkich. Jest to regulamin porządkowy. Zapotrzebowanie drużyn
miejscowych jest większe niż możliwości udostępniania obiektów.
Radna
Maria Wolsztyńska pytała o zabezpieczoną kwotę 50.000
zł na piłkochwyty
Kierownik
COEiS Patrycjusz Migawa mówił, że jest to działanie gminy
dot. zabezpieczenia możliwości korzystania z boiska Orlik przez
młodzież. Istnieje zagrożenie, że Sąd wyda decyzję o
ograniczonej działalności np.: do godz. 16.00. Największy hałas,
który odczuwają okoliczni mieszkańcy powodują grupy
niezorganizowane. Jeszcze nie wiadomo czy będzie konieczność
pobudowania ekranów, ale budowa piłkochwytów będzie konieczna.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski pytał czy strony sporu akceptują
takie rozwiązanie.
Kierownik
COEiS Patrycjusz Migawa odpowiedział, że mieszkańcy na pewno
życzyliby sobie innego rozwiązania. Wnioskują o założenie
ekranów, piłkochwytów i ograniczenie godzin gry w piłkę.
Natomiast to nie oznacza, że Sąd wyda orzeczenie po myśli
mieszkańców.
Komisja Oświaty pozytywnie zaopiniowała
projekt uchwały przy 2 głosach „za”, 1 głosie „wstrzymującym”
przy 3 obecnych radnych.
Projekt
uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie służebności
przesyłu.
Kierownik
Referatu Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej
Wiekierak przekazał, że inwestor działający przez
pełnomocnika wystąpił do gminy o zakres działań, co zostało
przeniesione do uchwały. Inwestor zwrócił się o korektę, bo nie
ujął wszystkich działań. W związku z tym uchyla się uchwałę
podjętą w styczniu i proponuje się podjąć przedstawioną.
Projekt
uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości
gruntowych
Kierownik Referatu Gospodarki
Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej Wiekierak stwierdził,
że chodzi tutaj o unormowanie układu drogowego w kształcenie
litery C. Oba końce dotykają ul. Lipowej.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski pytał o kwotę
Kierownik
Referatu Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej
Wiekierak odpowiedział, że kwota jest od 10 do 13 zł.
Projekt uchwały w sprawie sprzedaży na rzecz
użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości gruntowej
stanowiącej własność gminy Białe Błota.
Kierownik
Referatu Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej
Wiekierak poinformował, że stanowi to kompleks położonych
koło siebie 4 działek w Murowańcu. Stanowią one skwer pomiędzy
drogami.
Projekt uchwały w sprawie
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulicy
Toruńskiej w miejscowości Ciele, gmina Białe Błota;
Kierownik
Referatu Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej
Wiekierak mówił, że finalizowana jest procedura planistyczna
dla planu miejscowego, który wywołany był dlatego, żeby
wyregulować linie zabudowy po wybudowaniu drogi szybkiego ruchu.
Projekt
uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości
gruntowych
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski mówił, że chodzi tutaj o
nabycie przez gminę w celu zapłacenia opłaty adiacenckiej.
Kierownik
Referatu Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej
Wiekierak dodał, że gmina nie godziła się na przejęcie samej
drogi. Pojawiła się propozycja dołożenia działki inwestycyjnej.
Jest to działka budowlana, którą można ewentualnie zbyć.
Radna
Maria Wolsztyńska pytała o róg ul. Jaracza i ul. Goplany. Tam
znajduje się około 30m 2 terenu. Mieszkańcy zwrócili się do
gminy, żeby wykupić ten teren, bo tam nikt nie sprząta, zbiera się
młodzież. Zainteresowanym wykupem zaproponowano kwotę 200 zł
za metr.
Kierownik
Referatu Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej
Wiekierak stwierdził, że należałoby zobaczyć sytuację
planistyczną.
Projekt uchwały w
sprawie służebności- energetyka
Kierownik
Referatu Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej
Wiekierak mówił, że dotyczy to odcinka, który będzie
przebudowywany w stronę stacji w Jasińcu. Stacja będzie
rozbudowana w stronę ul. Wierzbowej. Linia będzie przechodzić
przez 4 działki gminne i w tym zakresie są ustanowienia
służebności. Jest grupa trzech właścicieli nieruchomości
przyległych, protestująca przeciwko pobudowaniu linii
napowietrznej. Linia będzie przebiegała przez 12 prywatnych
działek. 9 właścicieli podpisało służebności notarialnie tej
firmie, natomiast 3 się nie zgadza. Zaproponowali przeniesienie
całego GPZ mieszczącego się w Lipnikach w kierunku Ciela w rejon
pola agencyjnego. Na razie nie ma odpowiedzi w tym zakresie. Podjęcie
zaproponowanej uchwały jest korzystane finansowo dla gminy.
Ad. 3 Sprawy bieżące.
W dalszej
części spotkania dyskutowano na temat dużej ilości skarg do
Komisji Rewizyjnej.
Radny Krzysztof Kowalewski
wspomniał, że przewodnicząca Komisji Rewizyjnej złożyła
rezygnację. W związku z tym musi zostać podjęta uchwała w
sprawie wyboru przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący
komisji Bronisław Balcerowski odczytał treść petycji jaka
wpłynęła do komisji od mieszkańców ul. Plażowej i ul. Wczasowej
z Łochowa. Mieszkańcy żądają wybudowania utwardzonej ulicy z
kostki brukowej na odcinku ul. Letniskowej, Wczasowej, Plażowej do
nowo wybudowanego budynku przedszkola niepublicznego na ul. Plażowej
w Łochowie.
Odczytał także treść zaproponowanej odpowiedzi
w której Komisja Budżetu i Finansów wyraża pozytywną opinię
w sprawie przedmiotowej petycji. W związku z tym Urząd Gminy winien
wprowadzić to zadanie do realizacji w całości lub częściowo w
nowym roku budżetowym w miarę posiadanych środków finansowych z
jednoczesnym porozumieniem dwóch podmiotów gospodarczych.
Na tym zakończono spotkanie komisji.
Protokołowała:
A.Cabańska
metryczka
Wytworzył: Anna Cabańska (27 marca 2017)
Opublikował: Magdalena Maison (20 kwietnia 2018, 09:02:23)
Ostatnia zmiana: Magdalena Maison (24 maja 2018, 13:13:46)
Zmieniono: zm.
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 560