Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczenstwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Rewizyjna
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczenstwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Rewizyjna
PROTOKÓŁ z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy Białe Błota w dniu 26 września 2012 r. od godz. 15:00 do godz. 17:00 w Urzędzie Gminy Białe Błota, ul. Szubińska 7.
Białe Błota,
dnia 26 września 2012 r.
RGK.0012.1.11.2012
PROTOKÓŁ
z
posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy Białe Błota w dniu 26
września 2012 r. od godz. 15:00 do godz. 17:00 w Urzędzie Gminy Białe Błota,
ul. Szubińska 7.
W
posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg listy obecności oraz skarbnik
Lucyna Krasulak, sekretarz Anna Rywak, kierownik Referatu Ochrony Środowiska
Anna Zdunek, kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego
Andrzej Wiekierak, mieszkańcy gminy: p. Ryszard Piechociński, p. Andrzej
Klesiński, p. Andrzej Branicki, Redaktor naczelna „Głosu Białych Błot” Marzanna
Kreja.
Posiedzenie
Komisji prowadził Przewodniczący Jacek Grzywacz.
Porządek
posiedzenia:
1. Materiały
na sesję.
2. Wolne
wnioski.
Ad.1.
- w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 r.
Projekt
uchwały przedstawiła skarbnik Lucyna
Krasulak. Przedstawiła również autopoprawkę do niniejszego projektu
uchwały, a mianowicie zmniejszenie o 19.000 zł wydatków związanych z zadaniem
budowy magistrali wodociągowej i przeznaczenia tej kwoty na pomoc społeczną –
na remont mieszkania w Lisim Ogonie. Zaznaczyła, że niniejsze zadanie było
wprowadzane na poprzedniej sesji.
Przewodniczący
RG Henryk Sykut, zapytał jakie będzie zadłużenie gminy
na koniec roku?
- w sprawie zmian w
Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Białe Błota na lata 2012-2019
Skarbnik Gminy wyjaśniła, iż
prognozowane zadłużenie na koniec roku zawarte w WPF wyniesie 32.942.364 zł. Zaznaczyła, że będzie
ono niższe w związku z umorzeniem pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu,
wyniesie ono ok. 53,47%.
Przewodniczący
H. Sykut
zapytał ile max. będzie można zaciągnąć kredytu w przyszłym roku i czy będzie
można go zaciągnąć na inwestycje?
Skarbnik odpowiedziała,
że w 2013 r., gmina będzie spłacać 6.836.000 zł, prognozowany deficyt wyniesie 1.169.000 zł w związku z
czym razem będzie trzeba wziąć ok. 8 mln złotych kredytu. Zaznaczyła także, że
żeby nie brać kredytów na spłaty kredytów będzie trzeba o tyle obniżyć dochody,
co nie jest możliwe przy tak dużych spłatach za inwestycje. Skarbnik wyjaśniła,
że w 2013 r., za wykonane inwestycje będzie trzeba zapłacić ok. 16 mln złotych
bez wstawiania nowych.
Wiceprzewodniczący
RG Marek Mikuła
zapytał jakie zadłużenie będzie na koniec 2013r.?
Skarbnik L.
Krasulak
odpowiedziała, że 34 mln złotych, wskaźnik spłaty prognozowany 13,64, tj.
zadłużenie wyniesie 56,84%.
Radny Marek
Mikuła
zapytał jakie jest wykonanie budżetu za płace i wydatki bieżące na koniec
sierpnia br.?
Skarbnik odpowiedziała,
że takie sprawozdanie może zrobić na następny dzień.
Na
powyższy temat nawiązała się dyskusja,
której udział wzięli: radny Marek Mikuła, skarbnik Lucyna Krasulak.
Radny Henryk
Sykut
zapytał jak będzie wyglądać wykonanie budżetu oświaty, gdyż widzi, że są
wynajmowane nowe autokary na dowożenie dzieci do szkół? Zważył na ostrożność w
wydatkach oświatowych.
Sekretarz Anna
Rywak
wyjaśniła, że najmy były planowane. Sekretarz odnośnie wydatków oświatowych
poinformowała o obowiązku opłacania przez gminy zajęć przedszkolnych.
Radny Marek Mikuła zapytał, czy wynagrodzenia
pracowników są realizowane zgodnie z planem? Ponownie zważył także na
wykonanie budżetu.
Skarbnik odpowiedziała,
że zobowiązania takie jak ZUS muszą być prowadzone na bieżąco. Przedstawiła
Komisji również brak płynności finansowej w związku z niewypłaconymi dotacjami
Urzędu Marszałkowskiego.
Na
powyższy temat nawiązała się dyskusja, której udział wzięli: radny
Marek Mikuła, radna Elżbieta Lewandowska, sekretarz Anna Rywak, skarbnik Lucyna
Krasulak, radny Jacek Grzywacz.
Radny Jacek
Grzywacz
zważył na dużą liczbę uchwał, dotyczących planowania przestrzennego. Zapytał
jak wygląda sprawa finansowa w niniejszej kwestii?
Skarbnik odpowiedziała,
że są to uchwały wywołujące, natomiast procedury zaczną się w przyszłym roku i
wtedy będzie trzeba zabezpieczyć środki na ten cel.
Przewodniczący
Komisji
zapytał, czy są już propozycje sołectw do budżetu?
Skarbnik odpowiedziała,
że sołectwa dzielą środki do 15 września, natomiast pozostałe wnioski muszą
wpłynąć do 15 października.
Sekretarz Anna
Rywak
wyjaśniła, że protokoły z zebrań wiejskich wpływają do Biura Rady i można się z
nimi zapoznać.
-
w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na finansowanie planowanego
deficytu budżetu gminy Białe Błota w roku 2012;
Projekt
uchwały przedstawiła skarbnik Lucyna
Krasulak. Zważyła, że jeżeli niniejsza uchwała miałaby być podjęta to
powinno to nastąpić na najbliższej sesji w związku z procedurą
przetargową.
Na
powyższy temat nawiązała się dyskusja,
w której udział wzięli: mieszkaniec gminy p. Ryszard Piechociński,
skarbnik Lucyna Krasulak, sekretarz Anna Rywak, radny Jacek Grzywacz.
Radny Marek
Mikuła
zapytał, czy rezerwa celowa była ruszana?
Skarbnik odpowiedziała,
że niniejsza dotacja była przeznaczona na zarządzanie kryzysowe, nie mniej
jednak wyjaśniła, że nie została wydatkowana cała kwota.
Na
temat kredytu ponownie nawiązała się dyskusja,
w której udział wzięli: Przewodniczący RG Henryk Sykut, Wiceprzewodniczący RG Marek
Mikuła, mieszkaniec – p. Ryszard Piechociński, sekretarz Anna Rywak, radny
Jacek Grzywacz, skarbnik Lucyna Krasulak.
-
w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub
zarządzającym jest Gmina Białe Błota, udostępnionych dla operatorów publicznego
transportu zbiorowego i przewoźników oraz warunków i zasad korzystania z tych
przystanków
Radny Marek
Mikuła
zważył, iż w §2 pkt 2 niniejszej uchwały jest tylko część zapisu zawartego w
ustawie o publicznym transporcie zbiorowym. Zaznaczył, że zgodnie z techniką
prawodawczą powinien być przytoczony cały zapis zawarty w Ustawie.
Sekretarz Anna
Rywak
wyjaśniła, że nie widzi przeciwskazań ku wprowadzeniu autopoprawki do
niniejszej uchwały.
Radny Jacek
Grzywacz
zapytał, czy przystanek w Murowańcu na ul. Sokolej znajduje się na gruncie
gminnym?
Sekretarz Anna
Rywak
wyjaśniła, że w tejże kwestii prowadzone są ustalenia z prywatnym właścicielem
przedmiotowego gruntu.
-
zmieniająca uchwałę Rady Gminy Białe Błota w sprawie połączenia gminnych
instytucji kultury: Białobłockiego Ośrodka Kultury w Białych Błotach oraz
Wiejskiego Ośrodka Kultury w Łochowie w jedną instytucje pod nazwą „Gminne
Centrum Kultury” oraz nadania jej statutu;
Projekt
uchwały przedstawiła sekretarz Anna
Rywak. Zgłosiła także autopoprawkę do projektu uchwały, a mianowicie
dopisanie w podstawie prawnej punktu 9, tj. powinno być art. 18 ust. 2 pkt 9
lit. h.
-
w sprawie ustalenia stawki opłat za korzystanie przez operatorów publicznego
transportu zbiorowego i przewoźników z przystanków komunikacyjnych, których
właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Białe Błota
Wiceprzewodniczący
RG Marek Mikuła
zważył na niespójne zapisy podstawy prawnej i uzasadnienia niniejszej
uchwały.
Przewodniczący
RG Henryk Sykut
zaznaczył, że w związku z niniejszą uchwałą gmina bierze na siebie
odpowiedzialność utrzymania przystanków. Zważył na zbyt niską opłatę za
korzystanie z nich.
Na
powyższy temat nawiązała się dyskusja,
w której udział wzięli: radny Henryk Sykut, sekretarz Anna Rywak, radna
Elżbieta Lewandowska, radny Marek Mikuła, radny Jacek Grzywacz.
Podczas
dyskusji, Komisja Budżetu i Finansów wypracowała jednogłośnie wniosek, aby
stawkę opłat za korzystanie przez operatorów publicznego transportu zbiorowego
i przewoźników z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub
zarządzającym jest Gmina Białe Błota ustalić w wysokości 0,04 zł.
-
zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą Żłobek
Gminny w Łochowie oraz nadania mu statutu;
Projekt
uchwały przedstawiła sekretarz Anna
Rywak.
-zmieniająca
uchwałę w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych na terenie Gminy Białe Błota na 2012 r.;
Projekt
uchwały przedstawił Przewodniczący Komisji
Budżetu i Finansów Jacek Grzywacz.
-
w sprawie podziału obszaru Gminy Białe Błota na sektory w celu zorganizowania
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
Projekt
uchwały przedstawiła p.o. kierownika
Referatu Ochrony Środowiska Anna Zdunek.
Na
powyższy temat nawiązała się dyskusja,
w której udział wzięli: radny Henryk Sykut, radna Elżbieta Lewandowska, p.o.
kierownika Anna Zdunek, p. Andrzej Klesiński – mieszkaniec gminy, radny Jacek
Grzywacz, radny Marek Mikuła, sekretarz Anna Rywak, Redaktor naczelna Marzanna
Kreja, p. Ryszard Piechociński.
Przewodniczący Komisji Jacek
Grzywacz ogłosił 2 minuty przerwy oraz poinformował, że dalszą część Komisji
będzie prowadzić Wiceprzewodniczący Rady Gminy Marek Mikuła.
- w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi
Projekt
uchwały przedstawiła p.o. kierownika
Referatu Ochrony Środowiska Anna Zdunek.
Radna Elżbieta
Lewandowska
zapytała wg jakich kryteriów będzie się obliczać ilość zużytych śmieci przez
mieszkańca?
Pani Zdunek odpowiedziała,
że będzie nowy regulamin i będzie brana pod uwagę objętość produkowanych
odpadów.
Na
powyższy temat nawiązała się dyskusja,
w której udział wzięli: radna Elżbieta Lewandowska, p.o. kierownika Anna
Zdunek, radny Henryk Sykut, Redaktor naczelna Marzanna Kreja, radny Marek
Mikuła.
Radny Marek
Mikuła
podniósł kwestię zamieszkałych nieruchomości, gdzie prowadzona jest działalność
mieszkańców.
Pani Anna Zdunek odpowiedziała,
że i tak będzie brana pod uwagę liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość,
nie mniej jednak osoba w takim przypadku powinna mieć odrębną umowę.
Na
powyższy temat nawiązała się dyskusja,
w której udział wzięli: radna Elżbieta Lewandowska, p.o. kierownika Anna
Zdunek, radny Henryk Sykut, Redaktor naczelna Marzanna Kreja, radny Marek
Mikuła, p. Ryszard Piechociński, p. Andrzej Klesiński.
Sekretarz Anna
Rywak
poinformowała Komisję o konieczności podjęcia do końca października przez Radę
Gminy uchwał, dotyczący okręgów wyborczych.
-
w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej;
Projekt
uchwały przedstawił kierownik Referatu
Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej Wiekierak. Wyjaśnił,
że nieruchomości stanowią części dróg gruntowych przeznaczonych do obsługi okolicznych
terenów mieszkaniowych oraz uzupełnienie nieruchomości przyległych. Cena
nabycia działek została uzgodniona w wysokości 1 zł/m2. Nabycie opisanych
gruntów umożliwi realizację urządzeń infrastruktury związanej z przyległymi terenami
budowlanymi.
- w sprawie sprzedaży na rzecz użytkowników
wieczystych prawa własności nieruchomości gruntowych, stanowiących własność
Gminy Białe Błota, wykorzystywanych na cele budownictwa mieszkaniowego i
udzielenia bonifikaty od ceny sprzedaży oraz w sprawie wyrażenia zgody na
udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania
wieczystego w prawo własności nieruchomości stanowiącej własność Gminy Białe
Błota;
-
w sprawie sprzedaży na rzecz
użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości gruntowych, stanowiących
własność Gminy Białe Błota, przeznaczonych na cele budownictwa mieszkaniowego i
udzielenia bonifikaty od ceny sprzedaży;
Projekty
uchwał przedstawił kierownik Referatu
Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej Wiekierak. Wyjaśnił,
że jedna uchwała uwzględnia nieruchomości zabudowane, druga zaś niezabudowane.
Na
Komisji powzięto dyskusję na temat
wysokości ustalonej bonifikaty od ceny sprzedaży prawa własności na rzecz
użytkowników wieczystych, w której udział wzięli: radna Elżbieta Lewandowska,
radny Marek Mikuła, radny Henryk Sykut, redaktor naczelna Marzanna Kreja,
kierownik Andrzej Wiekierak, p. Andrzej Klesiński.
Wiceprzewodniczący
RG Marek Mikuła
zaznaczył, że nie ma obowiązku udzielania bonifikat, a gmina ma trudną sytuację
finansową w związku z czym nie jest zasadne jej udzielanie.
-
zmieniająca uchwałę w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład
mieszkaniowego zasobu Gminy Białe Błota;
Projekty
uchwał przedstawił kierownik Referatu
Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej Wiekierak. Zaznaczył,
że niniejsze zmiany związane są ze wskazaniami Wojewody Kujawsko-Pomorskiego.
-
w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego dla terenu w rejonie ulic Rekreacyjnej oraz
Jeździeckiej w miejscowości Lisi Ogon, gmina Białe Błota;
Projekt
uchwały przedstawił kierownik Referatu
Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej Wiekierak.
-
w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego dla terenu w rejonie ulicy Gwieździstej w
miejscowości Przyłęki, gmina Białe Błota;
Projekt
uchwały przedstawił kierownik Referatu
Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej Wiekierak
-
w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego dla terenu w rejonie ulic Gminnej i Łabędziej w
miejscowości Trzciniec, obrębie ewidencyjnym Białe Błota, gmina Białe Błota;
Projekt
uchwały przedstawił kierownik Referatu
Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej Wiekierak
-
zmieniająca uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego teren w rejonie ulic
Szkolnej i Albatrosa w miejscowości Murowaniec, gmina Białe Błota;
Projekt
uchwały przedstawił kierownik Referatu
Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej Wiekierak
-
zmieniająca uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego teren w rejonie ulic
Łochowskiej i Ptasiej w miejscowości Murowaniec, gmina Białe Błota;
Projekt
uchwały przedstawił kierownik Referatu
Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego Andrzej Wiekierak
Ad.2.
Mieszkaniec p.
Andrzej Klesiński poruszył
kwestię budowy ul. Cukrowej w Białych Błotach.
Pan Ryszard
Piechociński
podniósł problem zalewania nieruchomości.
Pan Andrzej Branicki poruszył
problem utrudnionego dojazdu do przedsiębiorstw w związku
z przebudową drogi S-5 na wysokości stacji benzynowej Shell w Białych
Błotach oraz utrudnienie prowadzenia działalności w związku z brakiem
utwardzonej drogi.
Redaktor
naczelna Marzanna Kreja poruszyła problem braku informacji nt. działalności
Rady Gminy w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wiceprzewodniczący
Rady Gminy Marek Mikuła zamknął posiedzenie Komisji.
metryczka
Wytworzył: Natalia Zelińska (18 października 2012)
Opublikował: Magdalena Maison (27 lutego 2013, 15:48:10)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1217