Komisja Rewizyjna | Komisja Skarg, Wniosków i Petycji
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Oświaty i Kultury | Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
Komisja doraźna ds. Statutu Gminy | Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Sportu
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Oświaty i Kultury | Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
Komisja doraźna ds. Statutu Gminy | Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Sportu
Protokół z posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Białe Błota z dnia 16.06.2020 r. od godz. 14.00 w Urzędzie Gminy Białe Błota, ul. Guliwera 4a.
nagranieProtokół
z
posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Białe Błota
z
dnia 16.06.2020 r. od godz. 14.00 w Urzędzie Gminy Białe Błota,
ul. Guliwera 4a.
W
posiedzeniu Komisji uczestniczyli: Przewodnicząca Komisji Magdalena Sznajder,
radna Patrycja Harczenko-Staszewska, radna Katarzyna Tomicka, radna Karolina
Lachowicz, radny Sławomir Ossowski, dyrektor Mirosław Donarski, sekretarz gminy
Ewa Galicka, kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej, Gospodarki
Nieruchomościami i Ochrony Środowiska Andrzej Wiekierak, mieszkańcy.
Przewodnicząca
Magdalena Sznajder otworzyła posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków
i Petycji, powitała wszystkich zebranych i odczytała pouczenie o ochronie
danych osobowych.
Przewodnicząca poinformowała, że pierwszą
sprawą omawianą na dzisiejszej komisji jest petycja Sołectwa Murowaniec
dotycząca budowy ulicy Strusiej. Przewodnicząca odczytała petycję.
Przewodnicząca komisji zadał pytanie
radnemu Sławomirowi Ossowskiemu dlaczego Murowaniec ma otrzymać w bieżącym roku
drugą inwestycję?
Radny Sławomir Ossowski odpowiedział, że ta
inwestycja nie będzie zrealizowana w tym roku.
Radna Katarzyna Tomicka zwróciła uwagę, że
Gmina w pierwszej kolejności musi wyłożyć środki na całą budowę, dopiero w
późniejszym okresie można uzyskać zwrot tych pieniędzy.
Radna Patrycja Harczenko-Staszewska
powiedziała, że są również inne inwestycje, które nie zostały dokończone,
chociażby ulica Wycieczkowa w Łochowie.
Przewodnicząca poinformowała, że rozmawiała
z mieszkańcami ulicy Wycieczkowej, którzy na własny koszt sporządzili projekt,
co wyniosło ok. 50 tys. zł i dopytują dlaczego ich ulica nie została
dokończona? Przyczyną jest wadliwa kanalizacja, która nie została naprawiona.
Mieszkańcy Kruszyna Krajeńskiego informowali na zebraniu wiejskim, że nie mają
w ogóle dróg. W Sołectwie Ciele, Prądki i Sołectwie Zielonka tych dróg również
brakuje.
Radni rozpoczęli dyskusję nad ważnością
inwestycji drogowych w Gminie oraz ich finansowaniu.
Radny Sławomir Ossowski zwrócił uwagę, że
zadaniem Urzędu jest znalezienie środków na budowę ulicy Strusiej i nie chodzi
o to, żeby zdjąć inną inwestycję.
Radna Magdalena Sznajder pyta czy Sołectwo
Murowaniec planuje w tym roku jeszcze jakieś inwestycje jak np. budowa
świetlicy?
Radny Sławomir Ossowski odpowiedział, że na
chwilę obecną jest wystosowane zapytanie ofertowe dotyczące projektu, dlatego w
bieżącym roku nie będzie takiej inwestycji. Pieniądze na ten ce pochodzą z
funduszu sołeckiego.
Przewodnicząca komisji zaproponowała
przesunięcie przedmiotowej petycji na 22.06.2020 r. na godzinę 14:00.
Kolejną sprawa, która była omawiana na
obradach jest skarga dotycząca samowolnej rozbiórki i wylania płyty betonowej
pod nowy budynek garażowy na działce 1414 w Łochowie na terenie szkoły.
Przewodnicząca komisji odczytała złożoną
skargę. Poinformowała, że w dniu wczorajszym komisja dokonała oględzin
omawianego terenu.
Mieszkanka, która złożyła skargę
przedstawiła przebieg całej sprawy. Poinformowała, że od dyrektora szkoły
otrzymała informację, iż ten wydał zgodę na renowację garażu, ale w tym
momencie już tego garażu nie było, co miało miejsce 11 lipca 2018 roku. Budynek
w którym mieszka został zbudowany w latach 1919-1920. Materiał wykorzystany do
budowy to cegła. W związku z bliskim sąsiedztwem garaży woda z ich dachów przy
silnych deszczach ścieka na mur. Nowy garaż miałby stanąć jeszcze bliżej, na co
skarżąca nie wyraża zgody. Okazało się, że wszystkie garaże są pobudowane
nielegalnie.
Głos zabrał dyrektor szkoły Mirosław
Donarski. Powiedział że fakty są takie, iż nie ma żadnego dokumentu
zezwalającego na posadowienie tych garaży. W dwóch garażach jest w tej chwili
magazyn szkolny, w kolejnym jedna z emerytowanych pracownic szkoły przechowuje
samochód. Dyrektor szkoły powiedział, że zgodził się na renowację garażu w
dobrej wierze, natomiast nie było zgody na wylewkę betonową. Szkoła ma problem
lokalowy, jeżeli chodzi o powierzchnie magazynowe, pomieszczenia po dawnej
kotłowni nie nadają się do użytkowania, gdyż zainstalowany tam piec stanowi
zagrożenie.
Skarżąca poinformowała, że zgodzi się na
jeden garaż, który wykorzystuje emerytowana pracownica szkoły.
Przewodnicząca komisji zwróciła uwagę na
fakt, że te garaże są już wiekowe i w sytuacji wypadku odpowiedzialnym za to
będzie wójt gminy. Dlatego w pierwszej kolejności należałoby je zalegalizować.
Kierownik Referatu Gospodarki
Przestrzennej, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska Andrzej
Wiekierak poinformował, że te cztery garaże oficjalnie na mapie ewidencyjnej
funkcjonują. Na wniosek użytkownika garażu wszczęto postępowanie w zakresie
ustalenia warunków zabudowy, po dokonaniu rozbiórki jednego z garaży. W toku
postępowania Gmina zaczęła informować wszystkich właścicieli działek
przylegających o jego prowadzeniu. Skarżąca przedstawiła dokumentację zdjęciową
w przedmiotowej sprawie. Rola Gminy w tej sprawie ogranicza się do gabarytów
obiektu oraz wytyczenia linii budowy od dróg publicznych, natomiast nie
ingeruje w odległości zabudowy od granic działki, organem właściwym do tych
działań jest Starosta Bydgoski. Proces wydania decyzji w Gminie zakończył się w
lipcu ubiegłego roku, gdzie SKO podtrzymało decyzję Gminy w mocy. Powiatowy
Inspektor Nadzoru Budowlanego podjął decyzję o rozbiórce zbudowanej płyty
betonowej. Powyższa decyzja została zaskarżona do Wojewódzkiego Inspektora
Budowlanego, który ją uchylił i ponownie skierował do inspektora powiatowego.
Dyrektor szkoły Mirosław Donarski zwrócił
uwagę, że cała sytuacja dotyka głębszych spraw, o których nie zamierz teraz
mówić. Faktem jest, że są pewne niedopatrzenia, które należy uporządkować i na
pewno zostanie to przez niego zrobione i doprowadzone do końca.
Przewodnicząca komisji Magdalena Sznajder z
uwagi na toczące postępowanie w przedmiotowej sprawie prowadzone przez
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego oraz możliwe ugodowe załatwianie
sprawy między Skarżącą, a dyrektorem szkoły przeniosła sprawę na miesiąc
wrzesień.
Przewodnicząca komisji Magdalena Sznajder przeszła
do kolejnego punktu obrad jakim jest rozpatrzenie skargi na działalność wójta,
która wpłynęła do komisji 16.01.2020 roku, dotyczy ona blokowania połączeń
telefonicznych, bądź wyciszania ich w sekretariacie oraz nieudzielenia
informacji publicznej. Komisja kontynuuje procedowanie przedmiotowej skargi,
która została przełożona na wniosek Skarżącej.
Przewodnicząca poprosiła Skarżącą o
wniesienie dodatkowych informacji w tej sprawie, która uczestniczyła w
posiedzeniu komisji w trybie zdalnym.
Skarżąca
powiedziała, że 9 stycznia 2020 r. wójtowi Gminy Białe Błota zostały złożone
trzy skargi. Dwie dotyczyły wójta, jedna pracownika Urzędu. Można również
uznać, że skarga dotycząca informacji publicznej częściowo dotyczyła również
pracownika Urzędu. Skarżąca podkreśliła, że złożyła skargę jako mieszkanka
oraz, że w posiedzeniu komisji uczestniczy Mieszkanka, która jest świadkiem
zajścia dotyczącego blokowania i niełączenia połączeń telefonicznych oraz
sytuacji w Urzędzie Gminy, która miała miejsce 17 grudnia 2019 roku. Skarżąca
zwróciła uwagę, że na posiedzeniu komisji w dniu 6 lutego mecenas Maciej Dalka
sprzeciwił się udostępnieniu komisji dowodu z 17 grudnia 2019 roku, gdzie będąc
w Urzędzie w celu wyjaśnienia blokowania połączeń okazało się, że te połączenia
były celowo wyciszone. Przewodnicząca komisji idąc za głosem mecenasa nie
dopuściła tego dowodu, który jest istotny dla sprawy. Jednocześnie Skarżąca
zaznaczyła, iż kwestie odbierania połączeń telefonicznych od lutego uległy
zmianie, ale tylko w kwestii odbierania telefonów, ponieważ realizacja połączeń
z wójtem jego zastępcą, bądź sekretarzem nie uległa zmianie. Wyrok Sądu
Najwyższego dotyczący nagrywania funkcjonariusza publicznego (notariusza) z
2016 roku dopuszcza przedstawianie dowodu w formie nagrania. W związku z
nabraniem wątpliwości dotyczących nieodbierania połączeń została nagrana
rozmowa z Panem Markiem Jakubowskim oraz sytuacja zaistniała w sekretariacie z
udziałem Pani Izabeli Wnuczyńskiej. Mecenas Maciej Dalka podczas posiedzenia
komisji nie podał żadnej podstawy prawnej, która zabraniałaby wykorzystania
nagrania jako dowodu. W polskim prawie nie ma przepisów zabraniających
nagrywania urzędników w czasie pracy. W związku z niedopuszczeniem nagrania
jako dowodu w sprawie, Skarżąca poprosiła o przedstawienie wydarzeń jaki miały
miejsce w dniu 17 grudnia 2019 roku, przez Mieszkankę, która była świadkiem
wydarzeń w sekretariacie.
Mieszkanka
poinformowała, że po przybyciu do Urzędu na rozmowę z Panem Markiem Jakubowskim
w sprawie blokowania połączeń. Informatyk stwierdził, że te połączenia nie są
blokowane i w żaden sposób nigdy nie były. W związku z powyższym poprosiła, aby
Skarżąca w danej chwili połączyła się z sekretariatem, natomiast sama udała się
osobiście do sekretariatu celem weryfikacji, czy to połączenie jest blokowane. Pan
Marek Jakubowski był świadkiem, że Skarżąca dzwoni do sekretariatu. Mieszkanka
obserwowała całą sytuację w sekretariacie, telefon nadal milczał. Po przybyciu
informatyka do sekretariatu stwierdzając, że telefon jest wyciszony pomimo
ciągłej próby uzyskania połączenia zwrócił się do pracownika sekretariatu
słowami „I co ja mam teraz powiedzieć?”. Informatyk po weryfikacji telefonu
stwierdził, że było połączenia, ale nie było żadnego sygnału dźwiękowego
Skarżąca
dodała, że Pan Marek Jakubowski pofatygował się do sekretariatu ponieważ
widział, iż wielokrotne próby połączenia nie dają żadnego rezultatu. Dodała
również, że Mieszkanka przeprowadziła rozmowę z Panią Izabelą Wnuczyńską, która
wskazała, że polecenie nieodbierania telefonów wydał wójt. Takie informacje
padały również podczas wcześniej prowadzonych rozmów telefonicznych, gdzie
uzyskiwała informacje, że nie będą realizowane połączenia do żadnego urzędnika,
gdy pytała jaki jest tego powód otrzymała informację z sekretariatu, że to nie
jest decyzja pracownika i że takie polecenie odgórne wydał wójt. Tak wyglądają
fakty. Mecenas Maciej Dalka na ostatniej komisji apelował o przedstawienie na
nowo skargi i zarzutów. Zarzutem jest przede wszystkim dyskryminowanie mieszkańca.
Skarżąca nie prosiła o poradę mecenasa Macieja Dalki, ponieważ nie darzy go
autorytetem. Sama skarga była cztery razy dyktowana wójtowi, po czym po
rzekomym zapisaniu tej skargi, okazało się że jest niedokładna. Powinna ona
brzmieć: skarga dotyczy wójta Gminy Białe Błota, który kierując Urzędem Gminy,
stojąc na jego czele, blokuje połączenia telefoniczne mieszkanki, osoby
niepełnosprawnej, bądź wycisza w taki sposób, iż są one niemożliwe do odbioru.
Cała skarga została przedstawiona u wójta, jak również sytuacja, która miała
miejsce 17 grudnia 2019 roku. Być może było to niewygodne, żeby to zapisać,
ponieważ Skarżąca wielokrotnie zaznaczała, że to wójt jest pracodawcą,
przełożonym pracowników i to on wydaje polecenia. W ocenie Skarżącej Pani z
sekretariatu wykonywała to, co jej polecono.
Sekretarz
Ewa Galicka stwierdziła, ze sprawa była procedowana już na poprzedniej komisji
i blokowanie telefonów było dokładnie rozpatrywane. Procedura składania skarg
jest bardzo dokładnie określona w KPA. Jeśli Skarżąca uważa, ze wójt spisywał
uwagi nieadekwatnie do tego co przekazywała może złożyć skargę w formie
pisemnej. Jeśli były jakieś uwagi, można było wnieść od razu zastrzeżenia do
zapisów. Sekretarz odpowiedziała, że na temat blokowania telefonów nic nie wie,
natomiast może stwierdzić, że Skarżąca wielokrotnie chciała się z nią połączyć,
natomiast nie ma czasu, żeby zawsze odebrać telefon. Jest możliwość składania
zapytań w formie pisemnej, na które są udzielane odpowiedzi.
Mieszkanka
będąca świadkiem zdarzenia z 17 grudnia 2019 roku oznajmiła, że w tamtym dniu
nie było kolejki interesantów, nikt inny również nie dzwonił, a sygnału
dźwiękowego nie było informującego o próbie połączenia.
Sekretarz
podkreśliła, że w swojej wypowiedzi wyraziła fakt, że jak ma wolną chwilę na
przeprowadzenie rozmowy telefonicznej, to taką przeprowadzi.
Skarżąca
przyznała, że są wysyłane wnioski o udzielenie informacji, natomiast są one
udzielane w sposób lakoniczny oraz w odległy terminie np. 14 dnia po godzinie
15 lub jest wydłużany termin udzielenia odpowiedzi. Często tak późne
przekazanie informacji skutkuje tym, że jest ona już bez znaczenia. Blokowanie,
czy nieodbieranie połączeń było, na co jest dowód. Jeżeli komisja nie jest
zainteresowana tym jak to faktycznie było odrzucając dowód w postaci nagrania,
to można się posiłkować tylko słowami świadków. Natomiast komisja musi
wypracować własne wnioski.
Sekretarz
gminy odpowiedziała, że odpowiedzi na wnioski są udzielane niezwłocznie zgodnie
z przepisami, natomiast żaden z pracowników nie jest zatrudniony w celu
udzielania natychmiastowych odpowiedzi Skarżącej.
Przewodnicząca
komisji postanowiła o przełożeniu przedmiotowej sprawy na dzień 22 czerwca 2020
roku celem wysłuchania pracownika sekretariatu Pani Izabeli Wnuczyńskiej oraz
informatyka Pana Marka Jakubowskiego.
Skarżąca
wyraziła zgodę na przełożenie rozpatrzenia skargi wnosząc jednocześnie aby
mecenas Maciej Dalka przedstawił przepis prawny wskazujący zakaz nagrywania w
odniesieniu do opinii, którą wyraził na poprzednim posiedzeniu komisji. Jeżeli
mecenas nie poda takiej podstawy pranej, to prosi aby przewodnicząca komisji ją
podała. Co wyjaśni przyczynę odrzucenia dowodu w postaci nagrania.
Przewodnicząca
komisji oznajmiła, że mecenas Maciej Dalka jest prawnikiem i wierzy w
prawdziwość jego opinii.
Skarżąca
oznajmiła, że Komisja Skarg, Wniosków i Petycji jest organem, który działa w
ramach przepisów prawa i jego działania muszą być nimi poparte. Na poprzedniej
komisji nie padła informacja na temat podstawy prawnej, która wykazałaby brak
możliwości nagrywania i wykorzystania tego dowodu. Dlatego domaga się od
przewodniczącej komisji, aby oddalając dowód podała tego podstawę prawną. Zgoda
na nagrywanie nie jest wymagana zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego.
Przewodnicząca
komisji oznajmiła, że na następnej komisji poda podstawę prawną dotyczącą
odrzucenia dowodu w postaci nagrania.
Skarżąca
podkreśliła, że podczas spotkania z wójtem złożyła trzy skargi: nieodbierania
połączeń telefonicznych, braku odpowiedzi na wnioski o udzielenie informacji
publicznej oraz na pracownika Urzędu zajmujący się polityką informacji (która
została rozstrzygnięta). Skarżąca wyraziła zgodę na przeniesienie również
drugiej skargi na kolejny termin.
Sekretarz
gminy poprosiła o przygotowanie przez skarżącą dokładnych informacji co do
nieterminowości udzielanych odpowiedzi.
Przewodnicząca
komisji przeszła do procedowania wniosku w trybie KPA, który wpłynął do
komisji. Wniosek dotyczył przywrócenia procedowania Sesji Rady Gminy w tzw.
trybie zwyczajnym. Przewodnicząca w związku z ww. wnioskiem wystosowała pismo
do przewodniczącego Rady Gminy z zapytaniem jak planuje dalsze prace Sesji Rady
Gminy. W odpowiedzi otrzymała pismo, że przewodniczący przywraca ustalony
termin sesji na 2020 rok od miesiąca września.
Wnioskodawczyni
zwróciła uwagę, że nie chodzi w tym przypadku o przywrócenie samego terminarza
sesji, ale procedowanie ich w trybie zwyczajnym, tak aby mieszkańcy mogli na
nich zabierać głos i nie były ograniczane ich prawa. Obecne przepisy
umożliwiają, aby sesje zwyczajne również były realizowane w trybie zdalnym.
Przewodnicząca
komisji podkreśliła, że od miesiąca września sesje będą realizowane w trybie
zwyczajnym.
Radna
Patrycja Harczenko-Staszewska zapytała czy na najbliższej sesji będą mogli być
obecni mieszkańcy?
Sekretarz
odpowiedziała, że przewodniczący Rady Gminy wystosował pismo, w którym
informuje, iż na sesji będą mogły uczestniczyć osoby, które zamierzają zabrać
głos w obradach. Szczegółowe pytania w tym zakresie należy kierować do
przewodniczącego.
Przewodnicząca
komisji przeszła do kolejnej sprawy jaką jest procedowanie petycji w sprawie
ochrony zdrowia mieszkańców gminy przed ekspozycją na sztuczne pola elektromagnetyczne.
Przewodnicząca komisji zwróciła uwagę, że pomimo procedowania tej sprawy na Komisji
Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska nie padła jednoznaczna
opinia. Sam temat sieci komórkowej 5G jest nowym tematem i pojawia się ona na chwilę
obecną w 2 miastach.
Kierownik
Referatu Gospodarki Przestrzennej, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony
Środowiska Andrzej Wiekierak poinformował, że na terenie gminy nie funkcjonują
maszty o takich częstotliwościach. Również do Urzędu nie wpłynął wniosek z
informacją o budowie takiej infrastruktury. Patrząc na rozwój tej technologii
nie można się spodziewać, że powstanie ona w przeciągu najbliższych 5 lat.
Przewodnicząca
komisji zadała pytanie czy Gmina kontroluje pobudowane maszty pod kątem zgodności
ich mocy z przedłożoną deklaracją przy ich budowie?
Kierownik
Referatu Gospodarki Przestrzennej, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony
Środowiska Andrzej Wiekierak odpowiedział, że Gmina nie ma takich możliwości.
Może jedynie zgłosić to do odpowiednich służb.
Radna
Patrycja Harczenko-Staszewska stoi na stanowisku podjęcia uchwały zakazującej
budowy masztów wspierających siec 5G z uwagi na zdrowie mieszańców.
Przewodnicząca
Magdalena Sznajder powiedziała, ze mieszka w okolicach nadajnika sieci 4G i w
okresie pół roku od jego instalacji wszyscy zaczęli chorować. Mieszkańcy
złożyli się na przeprowadzenie ekspertyzy, która wykazała, że nadajnik miał
inne parametry niżeli te na pozwoleniu. Efektem było zmniejszenie liczby
nadajników o połowę.
Kierownik Referatu Gospodarki
Przestrzennej, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska Andrzej
Wiekierak zwrócił uwagę, że należałoby potencjalną uchwałę skonfrontować z
przepisami wyższego rzędu, czy nie stoją one w sprzeczności.
Przewodnicząca komisji podjęła
decyzję o przeniesieniu rozpatrzenia petycji na kolejne posiedzenie Komisji.
Kolejną sprawą, która została
podjęta na posiedzeniu komisji jest petycja w zakresie zmiany przepisów prawa
miejscowego.
Przewodnicząca komisji stwierdziła,
że nie jest możliwe umorzenie podatków od nieruchomości, o co jest wnioskowane
w petycji, z uwagi na obciążenia jakie ma gmina w postaci kredytów. Na terenie
Gminy nie są prowadzone jarmarki jak również występy uliczne, co powoduje, że
petycja nie dotyczy naszej Gminy w tym punkcie. Odstąpienie od pobierania
opłaty za wywóz śmieci nie jest możliwe z uwagi na wysokie koszty oraz na fakt,
że Gmina nie może przejąć na sienie tej opłaty. Na terenie Gminy nie ma
płatnych parkingów, co powoduje, że petycja nie dotyczy naszej Gminy w tym
punkcie. Wydanie uchwały solidarnościowej wszystkich gmin w sprawie walki z
Koronawirusem zdaniem komisji jest niezasadna.
Przewodnicząca komisji zarządziła
głosowanie w sprawie zasadności petycji:
Za – 0 głosów
Wstrzymuje się – 0 głosów
Przeciw – 3 głosy (M. Sznajder, K.
Tomicka, P. Harczenko-Staszewska)
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji
uznała petycję za niezasadną
Zakończono
obrady komisji.
Przewodnicząca Komisji
Magdalena Sznajder
metryczka
Wytworzył: Anna Cabańska (30 lipca 2020)
Opublikował: Anna Cabańska (30 lipca 2020, 14:59:54)
Ostatnia zmiana: Łukasz Czyżewski (31 lipca 2020, 09:19:42)
Zmieniono: dodanie protokołu
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 469