Komisja Rewizyjna | Komisja Skarg, Wniosków i Petycji
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Oświaty i Kultury | Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
Komisja doraźna ds. Statutu Gminy | Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Sportu
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Oświaty i Kultury | Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
Komisja doraźna ds. Statutu Gminy | Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Sportu
Protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 09.06.2020 r. od godz. 14.30 w Urzędzie Gminy Białe Błota, ul. Guliwera 4a
nagranieProtokół
Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 09.06.2020 r.
od godz. 14.30 w Urzędzie Gminy Białe Błota, ul.
Guliwera 4a, w trybie zdalnym.
W posiedzeniu uczestniczyli: Sławomir Ruge Przewodniczący Komisji, Katarzyna Tomicka Radna Gminy, Maria Wolsztyńska Radna Gminy, Anna Banaszek Radna Gminy, Ilona Nowakowska Radna Gminy, Henryk Sykut Wiceprzewodniczący Rady Gminy, Ewa Galicka Sekretarz Gminy, Andrzej Wiekierak Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska, Sonia Topolewska Kierownik Referatu Inwestycji, Wojciech Jarosiński Specjalista ds. pozyskiwania funduszy zewnętrznych.
Nieobecny radny Piotr Mądrzyński
Przewodniczący Komisji odczytał pouczenie dot. ochrony danych osobowych i przedstawił porządek posiedzenia komisji.
Temat posiedzenia:
1. Analiza i opiniowanie Raportu o stanie Gminy,
2. Dyskusja nad Raportem,
3. Opracowanie o przedłożenie projektu uchwały w sprawie udzielenia wotum zaufania Wójtowi Gminy Białe Błota za 2019 rok,
4. Przygotowanie zakresu kontroli na miesiąc czerwiec 2020 rok,
5. Sprawy bieżące- opracowanie planu pracy Komisji Rewizyjnej,
6. Zakończenie posiedzenia komisji.
Ad.
1 Przewodniczący Komisji poprosił p. Ewę Galicką Sekretarz Gminy o
przedstawienie raportu o stanie Gminy.
Sekretarz
Gminy p. Ewa Galicka przekazała, że raport o stanie Gminy został sporządzony
przez zewnętrzną firmę, która dokonała profesjonalnej analizy stanu Gminy Białe
Błota.
W raporcie zostały przedstawione mocne i słabsze obszary w porównaniu do innych
gmin. Raport zawiera ocenę gminy na podstawie analizy porównawczej. Analiza
została podzielona na dwa moduły tj. moduł ogólny i moduł dot. sześciu analizowanych
obszarów m. in dotyczących obszaru budżetu gminy, zmian demograficznych,
infrastruktury i gospodarki komunalnej w tym realizacji inwestycji,
skuteczności pozyskiwania środków zewnętrznych, edukacji, pomocy społecznej,
aktywności gospodarczej w tym m. in. stworzenia warunków do rozwoju
przedsiębiorczości. Raport został rozszerzony o prezentację sylwetek znanych
mieszkańców Gminy, którzy poprzez swoje działanie rozpowszechniają gminę. Ponadto
zostały przedstawione inicjatywy mieszkańców sołectw. Końcowa część raportu przedstawia realizację współpracy z gminami partnerskimi
i stowarzyszeniami.
Następnie głos zabrał p.
Wojciech Jarosiński, który przedstawił raport o stanie Gminy Białe Błota za rok
2019 omawiając poszczególne slajdy.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge stwierdził, że w raporcie brakuje pewnych elementów porównując raport
do raportów innych gmin. Wskazał m. in brak
harmonogramu spłat zadłużenia gminy, prognozy spłat długu na kolejne lata z prognozowanej nadwyżki budżetu. Brakuje
aktywności prac Wójta i Urzędu Gminy, jak również wyszczególnienia dotyczącego
zatrudnienia w Urzędzie w porównaniu do roku poprzedniego. Brakuje
wyszczególnienia ilości pracowników na stanowiskach pomocniczych w
administracji i na robotach publicznych. Informacji o rotacjach kadrowych, ile
było rozwiązanych umów o pracę w tym z inicjatywy pracowników, ilości
ogłoszonych naborów na stanowiska urzędnicze, ilości zatrudnionych pracowników zobowiązanych
do odbycia służby przygotowawczej, ilości przeprowadzonych egzaminów kończących
służbę przygotowawczą, ilości pracowników którzy nie kontynuowali zatrudnienia
po zdaniu egzaminu. Brakuje informacji z realizacji cyklicznych imprez w
poszczególnych sołectwach. W ochronie środowiska brakuje ilości załatwionych spraw w zakresie m. in wycinki i
nasadzeń drzew, brak informacji dot. urządzeń melioracyjnych. Brak informacji o
ilości dyrektorów i nauczycieli poszczególnych szkół. Brakuje wskaźników liczby
pracowników do liczby etatów w sektorze edukacja oraz informacji o głównych
wydatkach szkół. Brak informacji o liczbie uczestników zajęć realizowanych
przez GCK w świetlicach.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka przekazała, że został podany stan zatrudnienia w Urzędzie Gminy i
jednostkach. Raport ma przede wszystkim odnosić się do polityk, programów i
strategii. Decyzje administracyjne wydawane są głównie przez Referat Gospodarki
Przestrzennej i tam zostały ujęte informacje. Raport ma przedstawić informacje, które coś wniosą,
pokażą zanalizują i to zostało rzetelnie przedstawione w raporcie.
Radna Maria Wolsztyńska pytała
o nazwę firmy sporządzającej raport. Pytała również dlaczego w raporcie nie została
przedstawiona osoba, która posiada honorowe obywatelstwo Gminy Białe Błota.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka stwierdziła, że nie została zamieszczona informacja o osobie
posiadającej honorowe obywatelstwo, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby w kolejnym
roku taka informacja została przedstawiona. Raport był konsultowany z
placówkami oświatowymi i został przygotowany przez firmę Curulis z Poznania.
Radna Anna Banaszek pytała,
kto jest ekspertem występującym w przedstawionym raporcie.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka mówiła, że raport zawiera wszystkie dane dotyczące Gminy Białe Błota. Aby
wskazać w raporcie mocne i słabsze strony należy ustalić punkt odniesienia i
wybrać metodologię oraz grupę porównawczą. Ekspertem jest pracownik firmy
Curulis.
Radna Anna Banaszek
pytała o zapis w raporcie dotyczący dużej
zdolności kredytowej gminy w 2019 r.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka mówiła, że patrząc na wyniki przedstawione w tym obszarze chodzi o to
ile było nadwyżki dochodów nad wydatkami. Przekazała, że raport zostanie
przedstawiony przez Wójta w formie on- line mieszkańcom gminy.
Radna Ilona Nowakowska
pytała, kto powinien wykonać raport i jaki był koszt jego wykonania.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka poinformowała, że raport o stanie gminy przedstawia organ wykonawczy, który może
zlecić wykonanie raportu. Koszt wykonania raportu wyniósł około 10 000 zł.
Przewodniczący Komisji p.
Sławomir Ruge pytał, kto w zakresie obowiązków powinien przygotować raport.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka odpowiedziała, że nie ma wskazania
w zakresie obowiązków tworzenia raportu.
Raport powstaje ze wszystkich danych z całego Urzędu i jednostek. Wójt może
wyznaczyć osobę, która scala wszystkie dane. Raport za rok 2018 był w
większości powieleniem różnego rodzaju zestawień i sprawozdań opracowywanych na
koniec roku. Obecny raport za rok 2019 został opracowany przez firmę zewnętrzną.
Radna Maria Wolsztyńska
stwierdziła, że raport przedstawia to co dobre, a to co złe pomija. Brak jest w
raporcie wskazania słabych stron, problemów i potrzeb, jako przykład wskazała programy zdrowotne. Uważa, że raport
nie jest przyjazny i zrozumiały dla mieszkańców.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka odpowiedziała, że programu
zdrowotnego nie udało się zrealizować z uwagi na brak szczepionek, dlatego nie została podpisana umowa. W analizach
poszczególnych obszarów zostały wykazane słabe strony. Są krytyczne obszary np.
w gospodarce.
Radna Anna Banaszek
pytała o program dotyczący opieki nad zabytkami dla Gminy Białe Błota za lata
2017-2020. Wskazała na brak opisu realizacji tego programu w 2019 roku.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka odpowiedziała, że udzieli
odpowiedzi po konsultacji z Kierownikiem referatu.
Wiceprzewodniczący Rady
Gminy Henryk Sykut stwierdził, że
wartości wskaźników są za bardzo zaszyfrowane, nie są do końca jasne. Mówił o braku
informacji w sprawie gospodarki ściekowej. Pytał w jaki sposób kontrolowana
jest gospodarka ściekowa i gdzie trafiają ścieki. Czy informacja dotycząca
gospodarki odpadów od mieszkańców
dotyczy całości gminy, czy dotyczy osób fizycznych i jakie to ma odniesienie do
ościennych gmin. W raporcie w danych dotyczących transportu wskazano ilość
przewozu pasażerów, lecz nie ma
informacji jaki jest koszt przejazdu pasażera. W raporcie nie
zwarto informacji o sprawach sądowych toczących
się z udziałem gminy. Pytał jak sprawy
sądowe kształtują się w roku obecnym i w poprzednich latach i jaki to stanowi koszt
dla gminy. Prosił o przedstawienie wskaźników w
odniesieniu do miejsca gminy na przestrzeni 144 jednostek samorządu terytorialnego
ze wskazaniem słabych stron, które wymagają poprawy.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka przekazała, że przedstawione dane to nie są dane z ostatnich 3 lat.
Zawarte dane dot. roku 2015, 2016 i 2017 roku, pokazany jest ostatni rok. Odpowiadając na pytanie radnego
Henryka Sykuta dot. kosztów poniesionych na transport w raporcie został
przedstawiony wykres i takie dane zostały zawarte. Są to koszty poniesione w
formie tabelarycznej.
Andrzej Wiekierak
odpowiadając na pytanie radnej Anny Banaszek dot. programu opieki nad zabytkami
poinformował, że został opracowany 4 letni program w tym zakresie. Głównym
zabytkiem na terenie gminy jest Kościół w Cielu oraz wyposażenie Kościoła w
Łochowie. Od konserwatora została przejęta ewidencja zabytków.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge zwrócił uwagę, że raport o stanie gminy został przesłany radnym w
formie linku, a nie w formie papierowej. Pytał czy w związku z tym został zrealizowany zapis ustawy.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka poinformowała, że zgodnie z art. 28aa, Wójt pismem przewodnim przekazał
1 egzemplarz w formie papierowej Przewodniczącemu Rady Gminy.
Radna Maria Wolsztyńska wskazała,
że sytuacja budżetu gminy mieści się w wskaźniku przeciętnym, natomiast z
komentarza eksperta wynika, że sytuacja
finansowa gminy należy ocenić jako dobrą.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka mówiła, że budżet mieści się w części przeciętnej, jednak nie jest to sytuacja
korzystna i sprzyjająca. Jest kilka obszarów z zakresu budżetu, które wymagają
poprawy. Budżet gminy nie jest na tyle zagrożony zaciągniętymi kredytami, aby
wystąpiły możliwości nierealizowania inwestycji. Gmina posiada wolne środki, a
zaciągnięte kredyty gmina jest w stanie spłacać.
Radna Maria Wolsztyńska
stwierdziła, że wykresy są mało czytelne dla mieszkańca, natomiast opis
przedstawia gminę w dużo korzystniejszej sytuacji aniżeli wykres.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka mówiła, że określenie sytuacji przeciętnej nie określa sytuacji złej. Została
przyjęta przedstawiona wizja przedłożenia raportu o stanie gminy w formie
nowoczesnej, zawierającego dane które Wójtowi przydadzą się w dalszym
zarządzaniu gminą. Rada Gminy zgodnie z ustawą ma możliwość podjęcie uchwały
wskazującej kierunki i wytyczne do opracowania raportu, wójt nie otrzymał takich
wytycznych. W związku z tym Wójt starał
się kierować własnym doświadczeniem i własną wizją dalszego zarządzania. Jeżeli
chodzi o wykaz zatrudnionych pracowników w Urzędzie, szczegółowy wykaz, jak i
wydatki na wynagrodzenia analizowała Komisja Rewizyjna. Dokumenty są dostępne.
Sprawozdanie dot. m.in. zatrudnienia nauczycieli zostało również dostarczone
radnym.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge stwierdził, że raport o stanie gminy został przygotowany
wybiórczo traktując niektóre zagadnienia połowicznie w sposób instrumentalny
bez wskazania tego co najbardziej interesuje mieszkańców. Uważa, że autor
raportu nie utożsamia się z mieszkańcami i ich problemami, nie szuka rozwiązań
problemów lecz skupia się na czasie teraźniejszym, na pozytywnych aspektach swej działalności pomijając
kluczowe problemy mieszkańców gminy. W raporcie pomija się plany na rozwiązanie
problemów w przyszłości. Jest to kolejna laurka wójta opisująca tylko jedną
dobrą stronę. Brakuje szerszej analizy przyczyn
obecnej sytuacji w porównaniu do minionego okresu, a także perspektyw na
przyszłość. Raport przygotowany został w sposób mało czytelny, bez dostępnej
wersji papierowej za to obfitujący we wzory statystyczne zawierające dużo
odnośników nie mających znaczenia dla mieszkańców. Raport spełnia wymogi
ustawowe i jest ładnie opracowany graficzne, lecz jest pustą „wydmuszką” nie
wnoszącą żadnych wartości dodatnich, które skłoniłyby mieszkańców czy radnych
do głębszej analizy lub wyciągnięcia wniosków. Przydatne w dyskusji powinny być dane
opisujące obszar zadań samorządowych, jak również informacji o kosztach jego
realizacji. Brak jest części opisowej do wykresów. Podsumowując wydał opinię
negatywną na temat przedstawionego raportu o stanie gminy. Stwierdził, że
będzie nakłaniał radnych, aby w przyszłym roku wójt Gminy Białe Błota
przygotował raport o stanie gminy według wytycznych opracowanych przez Radę
Gminy.
Ad. 3
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge przekazał, że przygotowany projekt został zaopiniowany przez
radcę prawnego.
Ad. 5
Przedstawił plan pracy Komisji na III kwartał 2020 r.
Na
tym zakończono posiedzenie komisji.
Protokołowała:
A.Cabańska
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge
metryczka
Wytworzył: Anna Cabańska (16 czerwca 2020)
Opublikował: Anna Cabańska (16 czerwca 2020, 13:47:24)
Ostatnia zmiana: Anna Cabańska (18 czerwca 2020, 08:21:40)
Zmieniono: Dodano protokół
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 606