Komisja Rewizyjna | Komisja Skarg, Wniosków i Petycji
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Oświaty i Kultury | Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
Komisja doraźna ds. Statutu Gminy | Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Sportu
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Oświaty i Kultury | Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
Komisja doraźna ds. Statutu Gminy | Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Sportu
Protokół z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów z dnia 21.05.2020 r. od godz. 15:00 w Urzędzie Gminy Białe Błota, ul. Guliwera 4a.
nagranieProtokół
Z posiedzenia Komisji Budżetu i
Finansów
z dnia 21.05.2020 r. od godz. 15.00 w
Urzędzie Gminy Białe Błota, ul. Guliwera 4a.
1. Sławomir Ossowski Przewodniczący Komisji,
2. Bronisław Balcerowski Radny Gminy,
3. Anna Banaszek, Radna Gminy,
4. Magdalena Burdanowska Radna Gminy,
5. Karolina Lachowicz Radna Gminy,
6. Aleksandra Lubońska Radna Gminy,
7. Krzysztof Kocikowski Radny Gminy,
8. Sławomir Ruge Radny Gminy,
9. Henryk Sykut Radny Gminy,
10. Magdalena Sznajder Radna Gminy,
11. Maria Wolsztyńska Radna Gminy,
12. Łukasz Wyszomirski Radny Gminy,
13. Anna Jankowska – Cepak Zastępca Wójta
14. Krystyna Kołodziejczak Kierownik Referatu Budżetu i Finansów,
15. Sonia Topolewska Kierownik Referatu Inwestycji
Nieobecny radny Krzysztof Michalak.
Temat
posiedzenia:
Omówienie wykonania budżetu za rok 2019
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów
Sławomir Ossowski
Omówienie wykonania budżetu za rok 2019
Posiedzenie Komisji
otworzył Pan Sławomir Ossowski Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów. W związku z zdalnym trybem prac przewodniczący komisji sprawdził
obecność radnych.
Przewodniczący
komisji poinformował, że RIO w Bydgoszczy pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie
z wykonania budżetu za 2019 rok. Zwrócił również uwagę, że podczas Komisji
Rewizyjnej nie zostało podane uzasadnienie dlaczego niektóre z inwestycji nie
zostały zrealizowane we właściwym procencie. Przewodniczący
poprosił o wyjaśnienie dlaczego inwestycja dotycząca ulicy Sokolej w Murowańcu nie wykazuje realizacji na poziomie 100 %, chociaż została ona
zakończona
i odebrana.
Kierownik Referatu
Inwestycji Sonia Topolewska wyjaśniła, że część środków była wydatkowana
w 2020 r. z uwagi na późne rozpoczęcie robót, co przełożyło się również na niskie zaawansowanie prac w 2019 r. Sama inwestycja została zakończona przed
terminem i nastąpiły jej odbiory w maju.
Przewodniczący
Komisji zwrócił uwagę, że była to znacząca kwota w budżecie, której wydatkowanie zgodnie z zaplanowanym terminarzem dałoby wydatkowanie
środków na inwestycje na poziomie ok. 90%, co jest bardzo dobrym wynikiem. Kolejne
ulice to Ptasia, Albatrosa i Laskowa, których wykonanie to 0%. Poproszono o
wyjaśnienia.
Kierownik Referatu
Inwestycji Sonia Topolewska odpowiedziała, że wyłoniony wykonawca realizował te
zadania niegodnie z oczekiwaniami i nieterminowo. W lutym bieżącego roku
została zerwana umowa z wykonawcą, przystąpiono do ponowienia procedury
przetargowej.
Przewodniczący
Komisji podsumował, że ani wójt, ani urząd nie mieli wpływu na działania
nierzetelnego wykonawcy. Dodał, że te inwestycje również miały duży wpływ na
wykonanie funduszu sołeckiego. Kolejnym tematem jest ulica Jaworowa w Zielonce,
zwrócił uwagę że ciężko wykonać taką inwestycję z budżetem uchwalonym przez
Radę Gminy na poziomie 250 tys. zł, gdzie projekt kosztował 50 tys. zł i na tym należało pozostać w
2019 roku, a w kolejnych latach zabezpieczyć pozostałe środki na budowę.
Kierownik Referatu
Inwestycji Sonia Topolewska przedstawiła jak wyglądał przebieg inwestycji na ulicy Jaworowej, podsumowując dodała, że dokumentacja na chwilę obecną jest
kompletna.
Przewodniczący
Komisji poprosił o wyjaśnienia w sprawie zakupu kontenera socjalnego, co się wydarzyło, że nie została ta inwestycja zrealizowana.
Kierownik Referatu
Inwestycji Sonia Topolewska odpowiedziała, że nastąpiło wydłużenie procedury
wyboru kontenera. Dodatkowo przesunięcie otwarcia linii autobusowej na marzec
2020 roku nie wymuszało dokonania zakupu w 2019 roku, został on zrealizowany w
2020 roku.
Przewodniczący
Komisji prosił o wyjaśnienie realizacji inwestycji „Pszczeli zakątek”.
Kierownik Referatu
Inwestycji Sonia Topolewska poinformowała, że początkowo był problem z wyborem wykonawcy, dopiero drugi przetarg pozwolił na wyłonienie właściwej
firmy. Z uwagi na wykonanie tej inwestycji w systemie zaprojektuj i wybuduj w pierwszej
kolejności sporządzono projekt oraz rozpoczęto proces uzyskania wszelkich
pozwoleń. W chwili rozpoczęcia prac zrezygnowano z realizacji nasadzeń,
ponieważ istniało duże prawdopodobieństwo, iż rośliny nie przetrwałyby zimy.
Wykonawca wystąpił o wydłużenie terminu robót, nasadzenia dokonano po
zakończeniu okresu zimowego, a same odbiory wykonano w kwietniu.
Przewodniczący
Komisji prosi o wyjaśnienia w sprawie kanalizacji P10, P16 w Lisim Ogonie.
Kierownik Referatu
Inwestycji Sonia Topolewska wyjaśniła, że inwestycja ta była realizowana
częściowo z dotacji. Jeżeli chodzi o procent wydatkowania środków, to należy
mieć na uwadze trudności jakie sprawia oszacowanie zaangażowania robót w ciągu
roku. Sama inwestycja została rozliczona
z dofinansowania w terminie.
Przewodniczący
Komisji zwrócił uwagę, że na niektórych inwestycjach udało się zaoszczędzić,
ponieważ nie wydatkowano wszystkich środków.
Zastępca wójta Anna
Jankowska Cepak odpowiedziała, że zabezpieczone środki na daną inwestycję
zawsze przewyższają złożone oferty, z uwagi na nieprzewidziane wydatki, które
mogą wystąpić podczas realizacji robót.
Przewodniczący
Komisji poprosił o wyjaśnienie przyczyn niewykonania budżetu w związku z inwestycją w oświetlenie.
Kierownik Referatu
Inwestycji Sonia Topolewska odpowiedziała, że jedną z przyczyn było
niedokonanie przelewów 31.12.2020. na kwotę 152 tys. zł.
Zastępca wójta Anna
Jankowska Cepak zwróciła uwagę, że identyczna sytuacja miała miejsce przy
dokonaniu zapłaty za realizację projektu ulicy Jedlinowej w Łochowie.
Radny Łukasz
Wyszomirski pyta czy środki zapłacone w roku 2020 będą zakwalifikowane
do funduszu sołeckiego za 2019 rok?
Kierownik Referatu
Budżetu Krystyna Kołodziejczak odpowiedziały, że te środki nie zostaną już
zakwalifikowane do funduszu sołeckiego.
Głos zabrał radny
Sławomir Ruge, w związku z wcześniejszymi wypowiedziami zapytał czy to księgowość popełnił błąd wpisując w wykonaniu budżetu przy inwestycji na
ulicy Jaworowej w Zielonce 0%?
Kierownik Referatu
Inwestycji Sonia Topolewska odpowiedziała, że wykonawca nie mógł wywiązać się z
zapisów umowy, dlatego też środki były wydatkowane w 2020 r.
Radny Sławomir Ruge
zwrócił uwagę, że posiedzenie Komisji Rewizyjnej dotyczyło wykonania budżetu za
2019 r., natomiast wykonanie budżetu za 2020 rok będzie omawiane w 2021 roku. Tematem
jest niewykonanie dochodu, a nie wydatku przy budowie sieci kanalizacyjnej P10
i P16. Inwestycja została zakończona w marcu, co dotyczy już roku 2020. Radny
zwrócił również uwagę, że może i zadania z funduszu sołeckiego zostały zrealizowane, ale nie wykonując
przelewu zostały zaprzepaszczone możliwości odzyskania środków z budżetu
państwa przynajmniej w 16%.
Zastępca wójta Anna
Jankowska Cepak zwróciła uwagę, że uzupełnieniem części tabelarycznej jest
część opisowa. Pozwala to na poznanie przesłanek dlaczego w takiej, a nie innej
części jest wykonany budżet.
Przewodniczący
Komisji poprosił radnego Sławomira o dyskusję w sprawie targowiska w Łochowie.
Radny Sławomir Ruge
powiedział, że wystąpił do przewodniczącego Komisji Gospodarki o przeprowadzenie wizji lokalnej na targowisku w Łochowie. Zwrócił uwagę, że
sprawa jest prosta, gdyż należy zrealizować uchwałę zebrania wiejskiego z 2017
roku, poprzez sporządzenie planu zagospodarowania tego terenu.
Zastępca wójta Anna
Jankowska Cepak poinformowała, że w związku z wpłynięciem wniosku sołtysa wójt
nie chciał samodzielnie podejmować decyzji, ponieważ są to dwa różne wnioski.
Głos zabrała
Aleksandra Lubońska, która prosi o zorganizowanie komisji, której tematem
będzie wsparcie przedsiębiorców w obecnej trudnej sytuacji.
Radny Henryk Sykut w
nawiązaniu do poprzedniej wypowiedzi poprosił o informacje, czy wpływają do Urzędu wnioski w sprawie umorzeń od przedsiębiorców? Pyta
również czy potrzebna jest jakaś interwencja Rady w tej sprawie? Prosi o informację,
czy są kolejne roszczenia związane z RZI?
Zastępca wójta Anna
Jankowska Cepak odpowiedziała, że to pytanie zostanie przekierowane do kierownika Referatu Podatków i Opłat, natomiast jeżeli chodzi o inicjatywę
związaną z udzielaniem ulg przedsiębiorcą należy ona wyłącznie do Rady, co
wynika z przepisów tarczy antykryzysowej.
Kierownik Referatu
Budżetu Krystyna Kołodziejczak poinformowała, ż do Gminy na chwilę obecną nie
wpłynęły nowe roszczenia w sprawie RZI.
Radny Sławomir Ruge
zwrócił uwagę, że w Planie wieloletniego rozwoju urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych zabrakło wzmianki o planach naprawy kanalizacji w
Łochowie.
Zastępca wójta Anna
Jankowska Cepak odpowiedziała, że są to pytania do ZWiUKu i poprosi
przedstawiciela aby została przygotowana w temacie odpowiedź.
Radny Henryk Sykut w
nawiązaniu do wypowiedzi Pani wójt w sprawie pomocy dla przedsiębiorców prosi
aby Urząd przygotował informację na jakim etapie realizacji dochodu jest Gmina,
pozwoli to na przygotowanie stosownej uchwały.
Zastępca wójta Anna
Jankowska Cepak poinformowała, ze pierwsze sprawozdanie jest przygotowane za
okres do końca marca, które nie obejmuje okresu epidemii. Kolejne sprawozdanie
jest sporządzane na koniec czerwca i pełna informacja będzie znana w połowie
lipca.
Radna Aleksandra
Lubońska pyta jaką inną pomoc może udzielić Gmina przedsiębiorcą?
Zastępca wójta Anna
Jankowska Cepak odpowiedziała, że przedsiębiorcy mogą korzystać z pomocy państwowej ujętej w tarczy antykryzysowej, natomiast jeżeli chodzi o
pomoc z ramienia samorządu to jest to
kompetencja Rady Gminy. W Biuletynie Informacji Publicznej znajdują się wnioski
dotyczące umorzeń podatku.
Radna Magdalena
Sznajder prosi o informację, czy są jakieś różnice w wysokości podatku za
miesiąc marzec i kwiecień?
Kierownik Referatu
Budżetu Krystyna Kołodziejczak odpowiedziała, że przeanalizuje wpływy i przekaże odpowiedź pisemnie.
Radna Maria
Wolsztyńska pyta czy na komisji będą omawiane materiały na sesję? Zwróciła
uwagę, że zwolnienia z podatku to kompetencja wójta, a nie Rady Gminy.
Przewodniczący
Komisji odpowiedział, że materiały na sesję jeszcze spływają, dlatego nie miał
możliwości zaproszenia pracowników celem ich omówienia. Na komisji będą
omówione uchwały dotyczące aportu dla ZWiUK i tzw. „Alkoholowa”.
Zastępca wójta Anna
Jankowska Cepak odpowiedziała, że za pośrednictwem biura rady przekaże
interpretację przepisów dotyczącą udzielania pomocy przedsiębiorcom w myśl
ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem,
przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz
wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Ponadto Pani
Wójt poinformowała, ze przedstawiane projekty uchwał były już wcześniej
omawiane, gdyż są one przeniesione z odwołanej sesji w dniu 27.03.2020 r.
Radna Anna Banaszek
pyta czy będzie możliwość zadania pytań Pani Malcer?
Zastępca wójta Anna
Jankowska Cepak odpowiedziała, że będzie możliwość zadawania pytań podczas
sesji. W związku z propozycją obniżenia wynagrodzeń za pracę w komisji
alkoholowej, jej członkowie wyrazili wątpliwość, co do dalszej chęci pracy. Na
chwilę obecną nie ma chętnych do pracy w niej.
Radny Łukasz
Wyszomirski zwrócił uwagę, że w innych gminach stawki wynagrodzeń są
zdecydowanie niższe. Z dużym zdumieniem przyjmuje fakt, że członkowie komisji
za takie stawki nie będą pracować.
Radny Bronisław
Balcerowski zapytał w jakim dziale w budżecie są zabezpieczone środki dotyczące
aportu dla ZWiUK?
Kierownik Referatu
Budżetu Krystyna Kołodziejczak odpowiedziała, że jest to w załączniku nr 3
dział 900-01, będą to środki przelane do ZWiUKu i będą do wykorzystania w
ramach podejmowanej uchwały na najbliższej sesji.
Radny Bronisław
Balcerowski zwrócił również uwagę, ze ZWiUK przeniósł się do nowej siedziby i zastanawia się czy w związku z tym nie są generowane dodatkowe koszty
dotyczące np. zakupu budynku bądź jego urządzenia.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów
Sławomir Ossowski
metryczka
Wytworzył: Łukasz Czyżewski (28 maja 2020)
Opublikował: Łukasz Czyżewski (28 maja 2020, 10:34:26)
Ostatnia zmiana: Łukasz Czyżewski (8 czerwca 2020, 13:38:38)
Zmieniono: dodanie protokołu
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 514