Komisja Rewizyjna | Komisja Skarg, Wniosków i Petycji
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Oświaty i Kultury | Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
Komisja doraźna ds. Statutu Gminy | Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Sportu
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Oświaty i Kultury | Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
Komisja doraźna ds. Statutu Gminy | Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Sportu
Protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 13.05.2020 r. od godz. 14.30 w Urzędzie Gminy Białe Błota, ul. Guliwera 4a
nagranie cz.1nagranie cz.2
W posiedzeniu uczestniczyli: Sławomir Ruge Przewodniczący Komisji, Katarzyna Tomicka Radna Gminy, Bronisław Balcerowski Radny Gminy, Magdalena Sznajder Radna Gminy, Maria Wolsztyńska Radna Gminy, Anna Banaszek Radna Gminy, Łukasz Wyszomirski Radny Gminy, Ewa Galicka Sekretarz Gminy, Krystyna Kołodziejczak Kierownik Referatu Budżetu.
Protokół
Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 13.05.2020 r.
od godz. 14.30 w Urzędzie Gminy Białe Błota, ul.
Guliwera 4a, w trybie zdalnym.
W posiedzeniu uczestniczyli: Sławomir Ruge Przewodniczący Komisji, Katarzyna Tomicka Radna Gminy, Bronisław Balcerowski Radny Gminy, Magdalena Sznajder Radna Gminy, Maria Wolsztyńska Radna Gminy, Anna Banaszek Radna Gminy, Łukasz Wyszomirski Radny Gminy, Ewa Galicka Sekretarz Gminy, Krystyna Kołodziejczak Kierownik Referatu Budżetu.
Nieobecny radny Piotr Mądrzyński
Przewodniczący Komisji odczytał pouczenie dot. ochrony danych osobowych i przedstawił porządek posiedzenia komisji.
Temat posiedzenia:
1. Sprostowanie do protokołu z dnia 29.04.2020 r. Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Białe Błota z przeprowadzonej kontroli problemowej w zakresie wydatków ponoszonych na wynagrodzenia pracowników Urzędu Gminy Białe Błota za II półrocze 2019 w porównaniu do II półrocza 2018 r.
2. Analiza i opiniowanie wykonania budżetu za rok 2019 na podstawie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu wraz z informacją o stanie mienia Gminy. (Dyskusja)
3. Opracowanie opinii Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Białe Błota
4. Opracowanie Uchwały w sprawie wniosku o udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Białe Błota za 2019 r. oraz głosowanie nad uchwałą.
5. Poddanie pod głosowanie wniosku oraz uchwały w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Białe Błota.
Członkowie Komisji przyjęli zaproponowany porządek posiedzenia Komisji jednogłośnie 2 głosy „za”.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge poinformował, że radni również uczestniczą w posiedzeniu komisji
w trybie zdalnym.
Ad. 1
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge przekazał, że sprostowanie do protokołu z dnia 29.04.2020 r.,
dotyczy pomyłki pisarskiej. Zostały pomylone kwoty i daty w stosunku do
zatrudnienia w roku 2018 do roku 2019.
Następnie radna Katarzyna
Tomicka odczytała treść sprostowania do protokołu z dnia 29.04.2020 r. Komisji
Rewizyjnej Rady Gminy Białe Błota z przeprowadzonej kontroli problemowej w
zakresie wydatków ponoszonych na wynagrodzenia pracowników Urzędu Gminy Białe
Błota za II półrocze 2019 w porównaniu
do II półrocza 2018 r.
Ad. 2
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge przekazał, że Regionalna Izba Obrachunkowa w uchwałą Nr 19/S/2020
Składu Orzekającego Nr 1 w Bydgoszczy z dnia 20.04.2020 roku wyraziła pozytywną
opinię w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu. Z analizy wykonania wydatków
budżetowych wynika, że nie nastąpiło naruszenie dyscypliny finansów publicznych
w zakresie przekroczenia upoważnień do wykonywania
wydatków budżetowych. Przewodniczący Komisji przekazał, że w ciągu roku komisja
Rewizyjna dokonała wiele kontroli.
Radny Łukasz Wyszomirski mówił
o kontroli dotyczącej zimowego utrzymania dróg, gdzie nastąpiło naruszenie warunków umowy. Wskazane
jest aby GPS był przypisany do samochodu i rzetelnie odpowiadał przejechanym kilometrom
i pracy pojazdu.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge przekazał, że dokonano również kontroli wykorzystania samochodu
służbowego w 2019 r. Podczas kontroli stwierdzono brak zarządzenia wójta w
sprawie zasad korzystania z pojazdu służbowego.
Radna Magdalena Sznajder
pytała dlaczego nikt nie kontrolował pojazdu i nie zwrócił uwagi, że pojazd nie
posiada wymaganych kart.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge mówił, że czas objęty kontrolą dotyczył okresu od stycznia do lipca. Poprzednie kontrole przeprowadzone
przez Komisję Rewizyjną w poprzedniej kadencji nie stwierdziły żadnych
uchybień.
Radna Magdalena Sznajder
pytała, kto w Urzędzie Gminy powinien dokonywać kontroli?
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka odpowiedziała, że nadzór nad bezpośrednim wykorzystaniem pojazdu pełni
kierownik, który nadzoruje gdzie i przez kogo jest użytkowany dany pojazd.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge pytał, kto sprawuje nadzór nad Referatem Dróg i Gospodarki
Odpadami.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka odpowiedziała, że kontrole taką sprawuje II Zastępca Wójta. Natomiast
nadzór w zakresie kontrolowania kart nie był wcześniej uregulowany. Te rzeczy
uregulowane zostały w zeszłym roku. Sekretarz sprawdza prawidłowość liczenia i
wypełniania kart drogowych jako osoba nadzorująca ze strony wójta. Poprzednio nadzór
nad samochodem sprawował jeden z byłych
pracowników, który odszedł na emeryturę w listopadzie i do dnia odejścia na
emeryturę był nieobecny. Więc nie było możliwości bezpośredniego wyciągnięcia
konsekwencji.
Radny Bronisław
Balcerowski pytał, czy w omawianym temacie prowadzona jest w Urzędzie
Gminy wewnętrzna kontrola i czy takie kontrole
były przeprowadzane. Pytał również w jaki sposób kontrole są dokumentowane.
Sekretarz Gminy p. Ewa Galicka
odpowiedziała, że kontrole wewnętrzne są wykonywane przez audytora wewnętrznego
zgodnie z planem lub poza planem w zależności od potrzeb. Kontrole są
prowadzone na bieżąco. Kontrole nie są dokumentowane.
Radna Magdalena Sznajder
mówiła, że w związku z brakiem rejestrowania przeprowadzonych kontroli, w jaki sposób można stwierdzić poprawność przeprowadzonej
kontroli.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka mówiła, że w Urzędzie jak i w jednostkach kontrole wykonuje audytor
sporządzając sprawozdanie i wskazując zalecenia pokontrolne. Natomiast bieżącą
kontrolę wykonuje każdy kierownik referatu i nadzorujący wójt, na bieżąco w
ramach wykonywania swoich obowiązków. Jeżeli są nieprawidłowości wówczas bezpośredni
przełożony zgłasza pisemnie uwagi do wójta. Jest plan audytu w formie kontroli
i jest to dokumentowane.
Przewodniczący
Komisji Sławomir Ruge mówił o kontroli problemowej wydatków ponoszonych na
wynagrodzenia pracowników Urzędu Gminy Białe Błota za II półrocze 2019 r. w
porównaniu do II półrocza 2018. Z ustaleń komisji wynika, że od lipca do
grudnia 2019 r. zatrudnionych o umowę o pracę było 80,25 osób na 76,7 etatów,
co stanowi wzrost o 9,7% Łączna kwota wydatków z budżetu Gminy Białe Błota ponoszonych
z tytułu zatrudnienia za II półrocze 2019 r. wyniosła 2 932 081,95 zł,
co stanowi wzrost o 5% Kontrolujący nie mieli uwag w przedmiotowej kontroli.
Przewodniczący
Komisji mówił o niezrealizowaniu zaplanowanej kwoty 5 171 877,61 zł.,
planu inwestycyjnego.
Krystyna Kołodziejczak
Kierownik Referatu Budżetu przekazała, że jest to różnica między wykonaniem, a
planem.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge mówił o funduszu sołeckim. Z załącznika nr 11 Zarządzenia nr
25/2020 wynika, że fundusz sołecki został wykonany na poziomie 56,12%
Krystyna Kołodziejczak
mówiła, że środki zaplanowane do realizacji to kwota 462 188,23 zł Są to środki, uzyskane przez sołectwa na potrzeby
bieżące i inwestycyjne.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge mówił o niewykonaniu dochodów na poziomie 1,89% co stanowi kwotę
2 508 495,31 zł. m. in w dziale 801 oświata i wychowanie, rozdział
80101 § 2007 planowane dochody były wykonane na poziomie 0% Plan został
zawyżony o kwotę 499 079,94 zł
Krystyna Kołodziejczak
odpowiedziała, że były to środki zewnętrzne na zadania bieżące, ich wpływ nie
został odnotowany.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge mówił o dziale 801 oświata i wychowanie, rozdział 80104, § 6307 Plan
przewidywał wykonanie na kwotę 848 541 zł. Zadanie dot. rozbudowy istniejącego
budynku przedszkola „Wróżka” i zostało wykonane na poziomie 0%
Krystyna Kołodziejczak
odpowiedziała, że są to środki, które miały wpłynąć na zadania inwestycyjne.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge mówił o dziale 851 ochrona zdrowia, gdzie plan został wykonany na
poziomie 36,67% Planowany dochód został zawyżony o kwotę 2 574,32 zł – zadanie:
przeciwdziałanie alkoholizmowi
Krystyna Kołodziejczak
mówiła, że zakładano iż wpływy będą większe, lecz nie uzyskano środków.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge mówił o dziale 855, rozdział 85505, § 2007 plan został wykonany
na poziomie 0%, natomiast planowany dochód został zawyżony o kwotę 186 768,87
zł.
Krystyna Kołodziejczak
przekazała, że nie wpłynęła dotacja.
Radna Anna Banaszek
pytała dlaczego nie było wpływu w dziale 801
Krystyna Kołodziejczak
odpowiedziała, że umowy zostały podpisane lecz nie wpłynęły środki. Są to
środki unijne.
Radna Anna Banaszek
stwierdziła, że powinno być wyjaśnione z jakiego powodu nie wpłynęły środki
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka odpowiedziała, że w tej sprawie zostanie przedstawiona informacja.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge mówił o dziale 900 gospodarka komunalna i ochrona środowiska,
rozdział 900, § 6307, gdzie plan został
wykonany na poziomie 0,2% Planowany
dochód został zawyżony o kwotę 1 105 928 zł. Plan nie został uzyskany,
a wydatki jakie mogły być pokryte ze środków zewnętrznych musiały być
poniesione z dochodów własnych. Dotyczy to budowy sieci kanalizacyjnej w Lisim
Ogonie.
Krystyna Kołodziejczak
odpowiedziała, że jest to dotacja na zadanie inwestycyjne, środki na to zadanie
nie wpłynęły. Zadanie zostało wykonane.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka odpowiedziała, że wnioski zostały złożone, czas trwania sprawdzania
wniosku przez instytucje nadzorująca trwa długo i jest to niezależne ze strony
Urzędu Gminy. Urząd Gminy musi wywiązać się w terminie ze złożenia rozliczenia.
Czasami są płatności częściowe i w czasie danych inwestycji gmina otrzymuje
zwroty i dofinansowania z Unii. Natomiast przy niektórych inwestycjach całość
jest rozliczana po wykonaniu danej inwestycji. Założenie było, że środki wpłyną do końca
roku. Inwestycja została zakończona i umowa została zrealizowana. Dotyczy to
kwestii rozliczenia przez instytucję nadzorującą.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge mówił, że podobna sytuacja
jest w dziale 921 kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdział 92195, §
6307. Plan został wykonany na poziomie 0% Dochód został zawyżony o kwotę
210 360 zł. Zadanie dot. stworzenia strefy przyrodniczo – edukacyjnej w
Białych Błotach i nie zostało wykonane.
Krystyna Kołodziejczak
odpowiedziała, że zadanie to zostanie wykonane w roku bieżącym
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge pytał o niewykonane w pełnym zakresie wydatki zgodne z złącznikiem
nr 3 Zarządzenia nr 25, dotyczące m .in działu 600 transport i łączność,
rozdział 60004, § 6060 na kwotę 25 tys zł. Zakup kontenera socjalnego
usytuowanego w Łochowicach. Wykonanie na poziomie 0%
Krystyna Kołodziejczak
mówiła, że kontener został usytuowany.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka poinformowała, że umowa z zakresu transportu i uruchomienia dodatkowych
linii była przeniesiona na rok obecny. W związku z tym szkoda było wydatkować
pieniądze aby kontener stał
niewykorzystany.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge mówił o dziale 600 transport i łączność, rozdział 616, § 6050 na
kwotę 69 400 zł projekt ulicy Albatrosa w Murowańcu, wykonanie na poziomie
0%
-Dział 600 transport i
łączność, rozdział 616, § 6050 na kwotę 44 034 zł projekt i budowa pieszo-
jezdni ul. Laskowej w Trzcińcu. Wykonanie na poziomie 0%
-Dział 600 transport i
łączność, rozdział 616, § 6050 na kwotę 37 884 zł budowa ul. Ptasiej w
Murowańcu, wykonanie na poziomie 0%
- Dział 600 transport i
łączność, rozdział 616, § 6050 na kwotę 250 000 zł budowa ul. Jaworowej w
Zielonce, wykonanie na poziomie 0% Wprowadzone środki nie zostały wydatkowane.
- Dział 600 transport i
łączność, rozdział 616, § 6050 na kwotę 50 000 zł odwodnienie ul. Dębowej w
Łochowie, wykonanie na poziomie 0%
Radny Łukasz Wyszomirski
pytał dlaczego nie zostało zrealizowane zadanie dot. projektu ul. Jaworowej. Pytał kiedy ta
ulica zostanie wykonana.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka zapewniła, że w tej sprawie zostanie udzielona odpowiedź pisemna
Radna Anna Banaszek pytała
dlaczego nie zostało wykonane odwodnienie na ulicy Dębowej w Łochowie.
Przewodniczący
Komisji Sławomir Ruge mówił o dziale 900 gospodarka komunalna i ochrona
środowiska, rozdział 90001, § 6050 na kwotę 91 423 zł. Budowa magistrali
wodociągowej z Ciela do Łochowa, wykonanie na poziomie 2,58%
Mówił
o rozdziale 90001, § 6050 kwota
10 000 zł. Opracowanie koncepcji kanalizacji sanitarnej w Przyłękach,
wykonanie na poziomie 0%
- Rozdział 90001, § 6050, kwota 304 431,33 zł projekty i
budowa oświetlenia na terenie gminy z rozbiciem na poszczególne sołectwa,
zadanie wykonane na poziomie 33,08%
-Dział 921 kultura i
ochrona dziedzictwa narodowego, § 6057 i 6059 zaplanowano zadanie inwestycyjne w
pełni finansowane ze środków zewnętrznych - kwota 279 800 zł na stworzenie
strefy przyrodniczo- edukacyjnej „Pszczeli Zakątek” Zadanie nie zostało
wykonane.
Krystyna Kołodziejczak
mówiła, że nie wpłynęły środki. W związku z tym zadanie nie zostało
zrealizowane.
Radny Łukasz Wyszomirskie
stwierdził, że radni nie zostali poinformowani o niewykonanych zadaniach. Mówił, że brak jest uzasadnienia dlaczego środki nie
wpłynęły. W miejscowościach nie są realizowane inwestycje, które były
zaplanowane ponad rok temu.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge mówił o ciążących zobowiązaniach z tytułu spraw sądowych, które
skutkowały wypłatą odszkodowań na kwotę 2 190 690, 68 zł Zdaniem
Przewodniczącego Komisji obciążyło to budżet. Jedną ze spraw, w której Gmina
Białe Błota musiała zrealizować wyrok sądowy była sprawa RZI przeciwko Gminie
Białe Błota o zwrot
1 752 319,36 zł wraz z odsetkami.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka mówiła, że sprawa się toczy i nie można przesądzać o wyroku. Doradca
podatkowy, z którym była podpisana umowa cały czas utwierdzał w przekonaniu, że
sprawa jest do wygrania. Twierdził, że gmina powinna dalej procedować odwołanie.
Wójt mając na względzie gospodarność podjął decyzję o uregulowaniu wyroku i
dalszym nieodwoływaniu.
Radny Łukasz Wyszomirski pytał, czy Wójt ma wykształcenie
ekonomiczne w kierunku doradztwa podatkowego.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka mówiła, że Wójt korzystał z doradcy podatkowego z którym była podpisana
umowa z Gminą.
Radny Łukasz Wyszomirski stwierdził, że doradca podatkowy
był przekonany że sprawa zostanie wygrana i należy się odwołać, lecz Wójt mimo
wszystko podjął inną decyzję nie procedując sprawy za kilka milionów. Sprawa
była prowadzona przez 7 lat .
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka mówiła, że opinia która została wydana przez doradcę podatkowego nie
była jedyną opinią. Opinię wydała kancelaria prawna, która bardzo szczegółowo
rozpisała uzasadnienie odstąpienia od dalszej drogi sądowej w przeciwieństwie
do doradcy, który krótko wyjaśnił, że dalej by procedował. Brak było
uzasadnienia prawno –podatkowego. Ponadto Wójt Gminy konsultował się z innymi doradcami.
Sprawa była omawiana ze Skarbnikiem Gminy, jak również z Kierownikiem referatu
Podatków w celu podjęcia właściwej decyzji.
Radny Łukasz Wyszomirski używając argumentu ciągłości
władzy stwierdził, że sprawa prowadzona
w określonym kierunku przez kilka lat została zmieniona.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka mówiła, że zapadł wyrok i trzeba było podjąć ostateczną decyzje, czy
dalej apelować narażając gminę na większe koszty, czy uregulować sprawę i
zapłacić zgodnie z wyrokiem. Na ugodowe załatwienie sprawy było już za późno. Ponadto
podjęto próby spotkania z kierownictwem RZI, lecz nie doszły one do skutku. W trakcie
trwania sprawy nie były podjęte decyzje o zawieraniu jakichkolwiek ugód z uwagi
na fakt, że doradca przekonywał, że gmina wygra sprawę.
Przewodniczący Komisji Sławomir
Ruge wskazał, że należność główna wynosi 1 752 319, 36 zł, koszty
procesowe wyniosły 10 800 zł, koszty sądowe 87 616 zł, Niezapłacone
są odsetki od głównej kwoty.
Radna Maria Wolsztyńska
mówiła, że doradca podatkowy od kilku
lat był zatrudniony w gminie i wiele
spraw wygrał. Pytała kiedy został zwolniony.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka przekazała, że umowa zakończyła się z dniem 31.12.2019 r.
Radny Bronisław
Balcerowski poinformował, że w poprzedniej kadencji cała Rada Gminy spotkała
się z ówczesnym zarządem RZI w obecności Wójta i radców prawnych z obu stron.
Trwałym zarządcą w tym zakresie był Skarb Państwa, a nie RZI. Budżet gminy
został skonstruowany w taki sposób, że podatki były wkalkulowane w dochody. Z
opinii radcy prawnego Urzędu Gminy wynikało, że gmina jest na wygranej pozycji.
Uważa, że zaniechanie i odstąpienie od odwołania się od wyroku było nierozważną
decyzją. Ponadto radnym w tej sprawie
nie została przedstawiona informacja.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka mówiła, że w kilku ostatnich latach zmieniły się przepisy w zakresie składania
apelacji. W zakresie uzasadnienia otrzymanego z kancelarii prawnej nie było
podstaw aby składać apelację.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge mówił, że Rada Gminy nie jest informowana o przebiegu żadnej sprawy sądowej toczącej się z
udziałem Gminy. Skutkiem braku informacji o prowadzonych postępowaniach które
mogą skutkować zmianą w budżecie radni są stawiani „pod ścianą” i przesuwane są
środki na zapłacenie należności w związku z wyrokiem.
Radny Łukasz Wyszomirski
powrócił do wypowiedzi Sekretarz Gminy p. Ewy Galickiej w sprawie sprawy RZI, w
której Pani Sekretarz wskazuje że Wójt przeanalizował sprawę i na podstawie sobie
znanych przesłanek podjął decyzję o nieodwoływaniu się od wyroku. Następnie
Sekretarz Gminy p. Ewa Galicka powiedziała, że Gmina nie mogła odwołać się od
wyroku, ponieważ zmieniły się przepisy i takie apelacje nie mogły być złożone.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka stwierdziła, iż nie użyła sformułowania, ze Wójt podjął decyzje na
podstawie sobie znanych przesłanek. Sprawa była dokładnie omawiana i
analizowana przez Wójta zarówno na podstawie opinii wydawanych przed doradcę,
który prowadził tą sprawę, na podstawie opinii kancelarii prawnej oraz na podstawie innych rozmów, w celu podjęcia
właściwej decyzji. Stwierdziła, iż nie powiedziała że nie było możliwości
odwołania. W opinii było zapisane, że w związku ze zmianą przepisów apelację
można złożyć zawsze, lecz szansa aby ona była rozpatrzona pozytywnie była
niewielka, ponieważ nie było podstaw pod kątem prawnym zarzucenia jakiejś
nieprawidłowości. Pani Sekretarz mówiła, że może udostępnić opinię kancelarii w
tej sprawie.
Radny Łukasz Wyszomirski
prosił o udostępnienie opinii.
Radna Magdalena Sznajder stwierdziła,
że Wójt, Sekretarz i osoby które zajmowały się sprawą powinny poinformować radnych
o planowanej decyzji.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka mówiła, ze trudno wypowiadać się za Pana Wójta. Sprawa była dokładnie
analizowana i podejmowane były decyzje, aby nie obciążać dalej gminy w kierunku
jeszcze większego zadłużenia.
Radna Magdalena Sznajder
pytała, czy radni powinni wiedzieć o tej sprawie
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka stwierdziła, że Wójt jako organ wykonawczy musi analizować wszystkie
sprawy. Sprawy które Pan Wójt uzna, aby przedyskutować z radnymi na pewno poddawane są
pod dyskusję.
Radna Magdalena Sznajder
stwierdziła, że jest jej przykro, że w tak ważnej komisji nie uczestniczy Wójt
Gminy Białe Błota
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka odpowiedziała, że Pan Wójt uczestniczy w różnych spotkaniach i nie mógł
uczestniczyć w posiedzeniu komisji. W posiedzeniu Komisji miała uczestniczyć p. Skarbnik.
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge mówił, że termin i tematyka posiedzenia komisji była znana od
miesiąca. Jeżeli chodzi o obecność na posiedzeniu komisji to każdy sam podejmuje decyzję, czy chce
uczestniczyć w obradach. Pan Wójt nie skorzystał z tego
Radny Łukasz Wyszomirski
pytał o przedstawiony bilans z dnia 7.05.2020 r. dot. rachunku zysków i strat. W
pasywach w pozycji D zobowiązania i rezerwy na zobowiązania krótkoterminowe na
początku roku kwota wynosiła 25 800 000 zł, na koniec roku wynosiła
blisko 41 mln zł. Pytał czego dotyczy wzrost w pasywach w zobowiązaniach
krótkoterminowych.
Sekretarz Gminy p. Ewa
Galicka przekazała, że na posiedzenie komisji została wytypowana jako
przedstawiciel organu wykonawczego, a nie zastępuje Wójta. W zaproszeniu na
posiedzenie komisji nie był wskazany Wójt tylko p. Skarbnik i Kierownik
referatu Budżetu
Przewodniczący Komisji
Sławomir Ruge mówił, że oficjalnego zaproszenia dla p. Wójta nie było, ale pan Wójt jest
kierownikiem, którego ta sprawa dotyczy.
Radny Łukasz Wyszomirski
pytał o aktywa w pozycji A41. Czego
dotyczą udziały gminy w wysokości 28 136 498 zł.
Krystyna Kołodziejczak
mówiła, że w tej sprawie udzieli odpowiedzi w formie pisemnej.
Radny Łukasz Wyszomirski pytał
o aktywa, punkt B32. Środki pieniężne na rachunkach bankowych na początku roku
były w wysokości 8 250 000 zł, na koniec zeszłego roku kwota ta
wynosiła 4 133 000 zł. Na co wydano tę kwotę.
Krystyna Kołodziejczak
mówiła, że środki które były na początku roku- zeszły, bo budżet był uchwalony
z deficytem, a kredyty nie były
zaciągnięte. Zadania zostały wykonane w pewnej wysokości i zostały pokryte ze
środków własnych.
Radny Łukasz Wyszomirski
pytał o rachunek zysków i strat w pozycji B5- wynagrodzenia. Jest wzrost
wynagrodzeń o 4 mln zł, a ubezpieczeń społecznych o 1 100 000 zł
Krystyna Kołodziejczak
mówiła, że wynagrodzenia w roku 2019 tak jak z każdym rokiem rosną. Nauczyciele
wystąpili o wzrost wynagrodzeń i ten wzrost uzyskali. Jeżeli wzrastają
wynagrodzenia to również wzrastają ubezpieczenia.
Radny Łukasz Wyszomirski
pytał o inne świadczenia finansowane z budżetu - pozycja B9, dlaczego nastąpił
wzrost 8 mln zł.
Krystyna Kołodziejczak
mówiła, że są to świadczenia realizowane przez GOPS.
Radny Łukasz Wyszomirski
pytał o pozycję C- zysk, strata z
działalności podstawowej. Na początku ubiegłego roku było - 6 400 000
zł, na koniec jest - 20 mln zł. Pytał o kwotę 1 600 000 zł
Krystyna Kołodziejczak mówiła,
że została podjęta uchwała o nieodpłatnym nabyciu gruntów, nieruchomości, są to
środki uzyskane z nieruchomości.
Następnie odniosła się do
pytania dotyczącego bilansu długu wskazując, że są to posiadane akcje ZWIUK,
które wzrastają co roku zgodnie z przekazaniem aportu.
Ad. 3
Przewodniczący
Komisji odczytał opinię Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Białe Błota o wykonaniu
budżetu za rok 2019. Stwierdził, że budżet nie został w pełni wykonany.
Komisja
negatywnie zaopiniowała realizacje budżetu gminy za 2019 r. i złożyła wniosek
do Rady Gminy Białe Błota o nieudzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Białe
Błota za rok 2019.
Następnie
Przewodniczący odczytał treść wniosku Komisji Rewizyjnej o nieudzielenie
absolutorium Wójtowi Gminy Białe Błota za wykonanie budżetu gminy za 2019 rok.
Komisja
przyjęła wniosek głosując 2 głosy „za” przy 2 obecnych radnych.
Odczytał
również treść uchwały Nr 1/2020 Komisji Rewizyjnej z dnia 13.05.2020 w sprawie
wniosku o nieudzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Białe Błota.
Komisja
przyjęła wniosek głosując 2 głosy „za” przy 2 obecnych radnych.
Na
tym zakończono posiedzenie Komisji.
Protokołowała:
A.Cabańska
Przewodniczący
Komisji
Sławomir
Ruge
metryczka
Wytworzył: Anna Cabańska (18 maja 2020)
Opublikował: Anna Cabańska (18 maja 2020, 13:21:07)
Ostatnia zmiana: Anna Cabańska (19 maja 2020, 08:43:55)
Zmieniono: Dodano treść protokołu.
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 639