Komisja Rewizyjna | Komisja Skarg, Wniosków i Petycji
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Oświaty i Kultury | Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
Komisja doraźna ds. Statutu Gminy | Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Sportu
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Oświaty i Kultury | Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
Komisja doraźna ds. Statutu Gminy | Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Sportu
Protokół ze wspólnego posiedzenia Stałych Komisji Rady Gminy Białe Błota z dnia 20.04.2020 r. od godz. 15.00 w trybie zdalnym.
nagranieProtokół
Ze wspólnego posiedzenia Stałych
Komisji Rady Gminy Białe Błota z dnia 20.04.2020 r.
od godz. 15.00 w trybie zdalnym.
W posiedzeniu uczestniczyli:
1. Sławomir Ossowski Przewodniczący Komisji,
2. Bronisław Balcerowski Radny Gminy,
3. Anna Banaszek, Radna Gminy,
4. Magdalena Burdanowska Radna Gminy,
5. Kamilla Grzelak Radna Gminy,
6. Karolina Lachowicz Radna Gminy,
7. Aleksandra Lubońska Radna Gminy,
8. Piotr Mądrzyński Radny Gminy,
9. Krzysztof Michalak Radny Gminy,
10. Zbigniew Moroz Radny Gminy,
11. Ilona Nowakowska Radna Gminy,
12. Sławomir Ruge Radny Gminy,
13. Henryk Sykut Radny Gminy,
14. Magdalena Sznajder Radna Gminy,
15. Katarzyna Tomicka Radna Gminy,
16. Maria Wolsztyńska Radna Gminy,
17. Łukasz Wyszomirski Radny Gminy,
18. Dariusz Fundator, Wójt Gminy Białe Błota,
19. Krystyna Kołodziejczak Kierownik Referatu Budżetu i Finansów,
Nieobecni radni: Patrycja Harczenko-Staszewska,
Krzysztof Kocikowski, Jacek Krzyżanowski
Temat
posiedzenia:
Omówienie materiałów na XXV Sesję Rady Gminy.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów
Sławomir Ossowski
Omówienie materiałów na XXV Sesję Rady Gminy.
Posiedzenie
Komisji otworzył Pan Sławomir Ossowski Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów. W związku z zdalnym trybem prac przewodniczący komisji sprawdził
obecność radnych.
Kierownik Referatu
Budżetu Krystyna Kołodziejczak przedstawiła projekty uchwał, które mają być podjęte
na XXV Sesji Rady Gminy.
Głos zabrała radna Maria
Wolsztyńska, pytała skąd się biorą tak duże zmiany w budżecie dotyczące
placówek oświatowych?
Kierownik Referatu
Budżetu Krystyna Kołodziejczak odpowiedziała, że wynika to z rotacji dzieci
uczęszczających zarówno do przedszkoli prywatnych jak i publicznych. Ponadto
jedno z przedszkoli zostało przekształcone z prywatnego na publiczne, co za tym
idzie muszą być dokonane zmiany źródła finansowania placówek.
Głos zabrała radna
Magdalena Sznajder. Zadała pytanie w sprawie przeznaczenia 20 tys. zł na budowę ścieżki pieszo-rowerowej na ul. Osiedle w Cielu.
Wójt Gminy Dariusz
Fundator odpowiedział, że te środki zostaną przeznaczone na aktualizację
projektu.
Radna Magdalena Sznajder
pytała o środki wprowadzone na zadanie: udzielenie dotacji na schroniska udzielające schronienia osobom bezdomnym na terenie Gminy Białe
Błota w kwocie 46 tys. zł. Kto będzie dysponował środkami? Czy będzie mógł z tych
środków cały czas korzystać?
Wójt Gminy Dariusz
Fundator odpowiedział, że środki zostaną przeznaczone do dyspozycji GOPS-u,
ponieważ będzie on dysponentem środków do instytucji, które będą przyjmowały
osoby bezdomne do opieki.
Radna Magdalena Sznajder
pyta w jakie schroniska zapewniają schronienie osobom bezdomnym z terenu Gminy
Białe Błota?
Wójt Gminy Dariusz
Fundator odpowiedział, że jest to głównie pytanie GOPS-u. Ta jednostka będzie
organizowała konkurs na podstawie, którego zostanie wyłoniony wykonawca.
Na chwilę obecną nie ma jeszcze podpisanej umowy. Jest to działalność, która
została uruchomiona w bieżącym roku, natomiast w poprzednich latach było to
realizowane inaczej.
Radna Magdalena Sznajder
zwróciła uwagę, że w związku z panującą epidemią koronawirusa to zadanie
powinno być priorytetem.
Wójt Gminy Dariusz
Fundator poinformował, że zmieniły się zasady finansowania tych zadań w
bieżącym roku.
Radna Magdalena Sznajder
powiedziała, że jest już połowa kwietnia i te zadania powinny być dawno
zrealizowane.
Wójt Gminy Dariusz
Fundator odpowiedział, że tylko Pani Radna Magdalena Sznajder tak twierdzi.
Radny
Henryk Sykut poruszył temat zapłaty wyroku sądowego w kwocie 278 374,00
zł. Prosił o rozwinięcie sprawy, ponieważ radni nie wiedzą czego ona dotyczy.
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że są to sprawy objęte klauzulą poufności
i publikować ich nie można.
Radca
prawny Maciej Dalka poinformował, że powodem w tej sprawie były dwa podmioty
działające w konsorcjum: BOHAMET-ARMATURA Spółka z o.o. i Zakład Usługowo
Handlowy SAWAR, szczegóły postępowania są objęte tajemnicą postępowania.
Głos
zabrał radny Bronisław Balcerowski, pytał co stało się z projektami uchwał,
które były planowane do podjęcia na odwołanej sesji?
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że z uwagi na pierwszy raz procedowanie
sesji w trybie zdalnym liczba projektów uchwał została skrócona do minimum, aby
móc stwierdzić jak sprawnie przebiegną obrady. Na kolejną sesję zostanie
przygotowany pakiet projektów uchwał dotyczący bieżącej działalności.
Radna
Maria Wolsztyńska zwróciła uwagę, że w projekcie uchwały budżetowej na odwołaną
sesję była zawarta kwota z przeznaczeniem na walkę z koronawirusem. Pyta co się
stało z tymi środkami, czy nie są już potrzebne na ten cel?
Kierownik
Referatu Budżetu Krystyna Kołodziejczak odpowiedział, że w budżecie gminy
istnieje rezerwa kryzysowa w kwocie 398 tys. zł, która może zostać uruchomiana
wyłącznie w przypadku ogłoszenia pandemii. Na chwilę obecną na ten cel zostało
wydane około 40 tys. zł., nie ma zasadności wprowadzać więcej środków na ten
cel.
Radna
Magdalena Sznajder zwróciła uwagę, że niektórzy mieszkańcy zarzucają radnym
niezabezpieczenie środków na walkę z koronawirusem, ponieważ nie podjęli oni
uchwały budżetowej na odwołanej sesji. Czy w związku z posiadaną rezerwą
powyższe stwierdzenie jest nieprawdą?
Kierownik
Referatu Budżetu Krystyna Kołodziejczak odpowiedziała, że środki na ten cel
były zabezpieczone.
Radna
Katarzyna Tomicka pyta czy uchwała RGK.0007.178.2019, gdzie wprowadza się
46 tys. zł, powinna być zmieniona?
Kierownik
Referatu Budżetu Krystyna Kołodziejczak odpowiedziała, że ta uchwała powinna
być zmieniona.
Wójt
Gminy Dariusz Fundator poinformował, że są to środki, które będą do dyspozycji
GOPS-u w chwili powołania instytucji, do których osoby bezdomne będą wysyłane.
Kierownik
Referatu Budżetu Krystyna Kołodziejczak powiedziała, że tych środków na chwilę
obecną nie można wydawać i projekt zmiany uchwały będzie wprowadzony na sesji.
Głos
zabrał radca prawny Maciej Dalka, który poinformował, że ta sprawa dotyka dwóch
tematów. Jednym z nich jest przeznaczenie środków na dotacje w zakresie opieki
nad osobami bezdomnymi. Nie jest to zadanie związane z epidemią, która teraz
panuje. Jest to zadanie własne gminy, które do tej pory realizuje GOPS. Nie
jest w tej chwili tak, że bezdomni są pozostawieni bez opieki. Sposób
wyłonienia stowarzyszenia dotychczas nie odbywał się w drodze konkursu, więc do
tej pory GOPS realizował to zadanie. Od tego roku to zadanie nadal będzie
realizował GOPS, tylko zostanie to poprzedzone konkursem, gdyż takie są
zalecenia, aby środki były wydatkowane transparentnie. Odnosząc się do samej
epidemii radca wskazał, że ustawa tarcza antykryzysowa wprowadziła pewne
ułatwienia, jeżeli chodzi o wydatkowanie środków na walkę z epidemią. Wójt
posiada wyjątkowe prawo umożliwiające przesunięcie środków między rozdziałami w
celu walki z epidemią. Do chwili obecnej to się nie wydarzyło.
Radna
Aleksandra Lubońska zabrała głos w sprawie bezdomnych. Zwróciła uwagę, że na
ulicy Cedrowej przebywają bezdomni, jeden z nich zmarł około 2 tygodnie temu.
Oznacza to, że w tym roku nic nie było robione w tym zakresie, a są to osoby
bardziej narażone na zarażenie siebie i innych mieszkańców. Uchwała w tym
zakresie powinna być podjęta jak najszybciej, aby zabezpieczyć tych ludzi.
Radca
prawny Maciej Dalka powiedział, że ta uchwała reguluje sytuacje na przyszłość,
gdzie zgodnie z nowymi przepisami i ich interpretacją podmiot, który zapewnią
usługę bezdomnym powinien zostać wyłoniony w drodze konkursu. Uchwała ta ma
zapewnić środki stowarzyszeniu, które wygra ten konkurs. Jeżeli radni mają
wątpliwości, co do prawidłowości opieki nad osobami bezdomnymi, należy złożyć
zapytanie w tym temacie do GOPS-u.
Radna
Aleksandra Lubońska powiedziała, że policja posiada wiedzę na temat bezdomnych
jak również ochrona środowiska, ale bezdomni nadal mieszkają na ulicy Cedrowej.
Zastanawia się w związku z powyższym, czy istnieje problem z bezdomnymi, czy
nie umiemy sobie z nimi poradzić.
Radny
Krzysztof Michalak odczytał fragment pisma dotyczący osób bezdomnych, którego
autorem jest wojewoda. Zgodził się z radną Aleksandrą Lubońską, że policja
posiada wiedzę na temat bezdomnych i sugeruje, żeby zareagować w tym temacie
umieszczając bezdomnych np. w schroniskach zgodnie z wytycznymi wojewody.
Głos
zabrał radny Łukasz Wyszomirski, który stwierdził, że głosując nad projektem
uchwały ten temat powinien być maksymalnie zgłębiony. Widząc co się dzieje na
ulicy Cedrowej odnosi wrażenie, że gmina nie radzi sobie z tym problemem. Stwierdził,
że jeżeli tak dalej będzie to radni bądź sami mieszkańcy zabezpieczą tą
nieruchomość, ponieważ problem jest bardzo duży, a gmina nie działa w tym
kierunku.
Wójt
Gminy Dariusz Fundator poinformował, że gmina podjęła szereg czynności, które
na drodze formalno-prawnej mają zabezpieczyć sprawy, które dotyczą tego
pustostanu. Prawo własności decyduje o tym, kto jest odpowiedzialny za stan tej
nieruchomości. Gmina nie ma uprawnień do wykonania jakichkolwiek prac na tym
obiekcie. Zobowiązano właściciela nieruchomości do uprzątnięcia i
zabezpieczenia tego terenu.
Radny
Łukasz Wyszomirski wie, że gmina wykorzystuje wszelkie działania
administracyjne, natomiast chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo mieszkańców
sąsiadujących z tą posesją i nieprawną obecność bezdomnego na terenie tej
nieruchomości.
Wójt
Gminy Dariusz Fundator powiedział, że jest w stałym kontakcie z komendantem
komisariatu policji w Białych Błotach. Obiekt ten jest objęty dozorem
prewencyjnym i codziennie pojawiają się w tym miejscu patrole policji.
Radny
Krzysztof Michalak poinformował, że kontaktował się z sanepidem i w związku z zaistniałą sytuacją Urząd może napisać notatkę lub pismo z informacją o
istniejącym zagrożeniu i istnieje możliwość, że sanepid będzie interweniował.
Radna
Anna Banaszek pyta z jakiego budżetu była realizowana akcja przekazywania maseczek
osobom starszym?
Kierownik
Referatu Budżetu Krystyna Kołodziejczak poinformowała, że zakupy (maseczka,
butelka i rękawiczki) były zrealizowane z funduszu zarządzania kryzysowego.
Radna
Anna Banaszek zadała to pytania, ponieważ na dołączonej ulotce widniała
informacja, że zostało to zasponsorowane przez wójta, a radnych pominięto.
Radny
Łukasz Wyszomirski zaznaczył, że nie tylko radnych ale wszystkich mieszkańców,
którzy się na to składają i powinno być zapisane: ufundowano ze środków Gminy
Białe Błota.
Radna
Ilona Nowakowska dopytała czy nie było stać gminy, aby te butelki do seniorów
trafiły pełne a nie puste?
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że sytuacja rynkowa nie pozwoliła na zakup
pełnych buteleczek z atestowanym środkiem antywirusowym, istniała jedynie
możliwość napełniania butelek płynem zawartym w pojemnikach zbiorczych. Jednak
do takich działań należy zapewnić właściwe warunki fitosanitarne, których gmina
nie spełnia.
Radna
Ilona Nowakowska wskazała producenta środka, który byłby w stanie zapewnić
profesjonalny płyn dezynfekcyjny.
Radna
Aleksandra Lubońska wskazała, że w markecie budowlanym istnieje możliwość
zakupu płynu dezynfekującego w cenie 3 zł.
Wójt
Gminy Dariusz Fundator zobowiązał, się do weryfikacji tych informacji.
Radna
Aleksandra Lubońska pyta czy były dokonywane dezynfekcje na terenie gminy
(chodniki, przystanki)?
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że dezynfekcja nie była przeprowadzona.
Radna
Aleksandra Lubońska pyta, kto roznosił pakiety ochronne dla seniorów? Nie
wszyscy je otrzymali.
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że proces dystrybucji rozpoczął się w
piątek popołudniu poprzez sobotę. Zostało przygotowanych około 1200 pakietów,
dlatego nie wszyscy seniorzy mogli je otrzymać w tym terminie. Od dnia dzisiejszego
będzie wznowiona dystrybucja.
Radna
Ilona Nowakowska pyta, kto poza sołtysami roznosi te pakiety?
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że zajmują się tym pracownicy COEiS oraz Referatu
Dróg, którzy posiadają wykaz adresów.
Radna
Kamilla Grzelak uważa, że dobrze iż starsi ludzie otrzymują cokolwiek. Zwróciła
uwagę, że radni prowadzą debatę nad tym kto roznosi te pakiety. Zasugerowała,
że radni również powinni zaangażować się w roznoszenie maseczek.
Radny
Sławomir Ossowski zakończył dyskusję i przeszedł do drugiego projektu uchwały.
Kierownik
Referatu Budżetu Krystyna Kołodziejczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie
zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
Radna
Maria Wolsztyńska pyta czy usługi opiekuńcze od początku pandemii są realizowane?
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że są realizowane przez GOPS zgodnie z przekazanym raportem, który otrzymał.
Radna
Katarzyna Tomicka pyta jak długo będzie trwała inwestycja termomodernizacja ŚDS w Cielu?
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że inwestycja zostanie zakończona w 2021
r., a koszt inwestycji nie przekroczy środków zabezpieczonych w budżecie (699 tys.
zł.).
Radny
Henryk Sykut potwierdził, że otrzymał wykaz spraw sądowych natomiast pyta
dlaczego radni nie mogą otrzymać szczegółowych informacji, jeśli chodzi o
sprawy zakończone?
Radca
prawny Maciej Dalka odpowiedział, że wykaz został przygotowany w ten sposób,
ponieważ inne informacje mogą być objęte tajemnicą.
Radna
Karolina Lachowicz pyta skąd znalazły się środki na budowę ulicy Strusiej?
Radna
Aleksandra Lubońska pyta skąd się wziął w ogóle pomysł ulicy Strusiej?
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że do Funduszu Dróg Samorządowych można
zgłaszać wnioski, które spełniają szereg wymogów. Między innymi jest to projekt
oraz ważne pozwolenie na budowę. W ramach zasobów, które są w Urzędzie
wytypowano te ulice, które spełniają te kryteria, innych projektów nie było.
Radna
Aleksandra Lubońska pyta na jakim etapie jest realizacja ulicy Białej w Białych
Błotach?
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że inwestor, który miał sfinansować
projekt ulicy Białej wycofał się z rozmów i w związku z powyższym Rada Gminy
musi w drodze uchwały nakazać sporządzenie projektu.
Radny
Krzysztof Michalak poinformował, że w dniu dzisiejszym rozmawiał z inwestorem
na temat projektu i potwierdził gotowość do jego sfinansowania.
Wójt
Gminy Dariusz Fundator poinformował, że nie posiada żadnej umowy, ani żadnego
porozumienia w tej sprawie. Spotkał się z inwestorem osobiście i również taką
deklarację otrzymał, natomiast później pracownicy, którzy pracowali nad
przygotowaniem zakresu tego projektu poinformowali, że inwestor wycofał swój
akces. Jeżeli radny Krzysztof Michalak posiada szersze informacje na ten temat,
to wójta zaprasza go do urzędu aby omówić tą sprawę.
Radna
Katarzyna Tomicka pyta jakie były ulice podane we wniosku do dofinansowania
z Funduszu Dróg Samorządowych.
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że wnioski dotyczyły ulicy Strusiej,
Ceramicznej, zespół ulic Chmielarska, Chełmska, Cedrowa, zespół ulic Drzewna i
Daliowa. Ulica Ceramiczna i Strusia zostały wprowadzone na podstawową listę
ulic, które otrzymają dofinansowanie, natomiast pozostałe oczekują na liście
rezerwowej.
Radny
Łukasz Wyszomirski pyta czy w przypadku rezygnacji z realizacji ulicy Strusiej
wejdzie do realizacji ulica Cedrowa?
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że tak to nie działa. Kolejność na listach
wynika z uzyskanej punktacji.
Radna
Katarzyna Tomicka pyta skąd będą środki na ulicę Strusią skoro nie było o niej
mowy w prowizorium budżetowym?
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że nie ma obowiązku zabezpieczania środków w budżecie podczas składania wniosku. Prowadzi rozmowy z Panią Skarbnik i
zostanie na następne obrady przygotowana propozycja sfinansowania budowy w pozostałej
części.
Radna
Katarzyna Tomicka pyta czy inne ulice np. w Łochowie nie zostały wpisane do
wniosku?
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że w lipcu ubiegłego roku żadne inne ulice
nie spełniały wymogów konkursowych.
Radny
Łukasz Wyszomirski prosi aby Wójt zweryfikował wypływ informacji jaki panuje w Urzędzie Gminy. Klub, którego jest przewodniczącym wyraził dezaprobatę w
sprawie Sesji Rady Gminy, która miała się odbyć 27.03.2020 i skierował pismo do
wojewody. Przedmiotowe pismo zostało opublikowane i z rozmowy z Urzędem
Wojewódzkim wynika, że od nich to pismo nie wypłynęło. Dlatego jedyną
możliwością jest fakt, iż taki dokument wypłynął z Urzędu Gminy. Radny apeluje do wójta o weryfikację tego zdarzenia.
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że nie potwierdza takich zdarzeń, a z
Urzędu nie wyciekają żadne dokumenty.
Radna
Magdalena Sznajder odczytała wpis z portalu społecznościowego dotyczący
zdarzenia, o którym informował Radny Łukasz Wyszomirski. Powiedziała również że
Radny Sławomir Ossowski komentował, ten post, w którym jest zdjęcie
przedmiotowego pisma.
Radny
Sławomir Ossowski zapytał Panią Magdalenę Sznajder, czy on jest autorem tego
wpisu?
Radna
Magdalena Sznajder odpowiedziała, że komentował ten wpis, z którego wynika że
radni nie chcieli uczestniczyć w sesji mającej zabezpieczyć gminę przed
koronawirusem. Radna zapytała jeszcze raz wójta czy gmina była zabezpieczona?
Wójt
Gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że gmina jest zabezpieczona finansowa i
nie odpowiada on za wpisy, które pojawiają się na portalach społecznościowych.
Radny
Sławomir Ossowski polecił radnej Magdalenie Sznajder dokładnie czytać
komentarze, które zostały przez niego zamieszczone, a dopiero później zabierać
głos w tej materii. Radny zwrócił uwagę, na sprawę bardziej niepokojącą, otóż
na tabletach dla radnych pojawiły się uwagi do oświadczeń majątkowych. Natomiast
w komentarzach pani redaktor naszego
pisma białobłockiego, pojawiają się uwagi do oświadczeń majątkowych. To
jest apel do radnych, aby nie udostępniali informacji, które mają na tabletach,
ponieważ oświadczenia majątkowe są jawne, ale ich analizy już nie.
Radny
Piotr Mądrzyński pyta jakie warunki spełniła ulica Ceramiczna w Kruszynie
Krajeńskim, że weszła do dofinansowania z FDS?
Wójt
poinformował, że udzieli w tym temacie odpowiedź za pośrednictwem Referatu
Inwestycji.
Radna
Magdalena Sznajder odczytała wiadomość jaką otrzymała od radnej Anny Banaszek
w sprawie braku odpowiedzi na pismo, które złożyła do Biura Rady Gminy
26.03.2020 r. i nie ma na nie odpowiedzi.
Wójt
poinformował, że zweryfikuje tą sprawę.
Głos
zabrał Radny Zbigniew Moroz, pyta jak wygląda sytuacja z nielegalny wysypiskiem
śmieci w miejscu, gdzie był Sanitrans?
Radny
Łukasz Wyszomirski poinformował, że był w tamtym miejscu ok 2 tyg. temu, gdzie
została relatywnie niewielka ilość śmieci.
Radny
Zbigniew Moroz zwrócił również uwagę na fakt, że na osiedlu Cztery Pory Roku w murowańcu jest prowadzony transport ciężki i są wywożone śmieci.
Radny
Sławomir Ossowski poinformował, że są w tym aspekcie zgłoszenia od mieszkańców i sprawa jest wyjaśniana. Oficjalnie jest wywożony tam gruz, ale należałoby
posiadać dokumentację filmową lub fotograficzną tego procederu.
Radny
Sławomir Ossowski zakończył posiedzenie wspólne Komisji Stałych Gminy Białe
Błota.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów
Sławomir Ossowski
metryczka
Wytworzył: Łukasz Czyżewski (27 kwietnia 2020)
Opublikował: Łukasz Czyżewski (27 kwietnia 2020, 11:52:20)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 401