Komisja Rewizyjna | Komisja Skarg, Wniosków i Petycji
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Oświaty i Kultury | Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
Komisja doraźna ds. Statutu Gminy | Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Sportu
Komisja Budżetu i Finansów | Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska
Komisja Oświaty i Kultury | Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu
Komisja doraźna ds. Statutu Gminy | Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Sportu
Protokół z posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Białe Błota z dnia 06.02.2020 r. od godz. 15.00 w Urzędzie Gminy Białe Błota, ul. Guliwera 4a.
nagranie cz. 1nagranie cz. 2
Przewodnicząca Komisji
Protokół
z
posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Białe Błota
z
dnia 06.02.2020 r. od godz. 15.00 w Urzędzie Gminy Białe Błota, ul. Guliwera
4a.
W posiedzeniu Komisji uczestniczyli:
Przewodnicząca Komisji Magdalena Sznajder, radna Patrycja Harczenko-Staszewska,
radna Katarzyna Tomicka, wójt Gminy Białe Błota Dariusz Fundator, Kierownik
Referatu Gospodarki Przestrzennej, Gospodarki Nieruchomościami
i Ochrony Środowiska Andrzej Wiekierak, radca prawny Maciej Dalka, Sołtys
Sołectwa Łochowo p. Sebastian Tomicki, Redaktor Naczelna Czasopisma Białe Błota
info p. Marzanna Kreja, Pani Magdalena Galarda, inspektor Adam Ryfa, radca
prawny Katarzyna Gęsikowska-Pałuka, p.o. kierownika Referatu Podatków i Opłat
Beata Kruszka.
Nieobecna radna Karolina Lachowicz.
Przewodnicząca Magdalena Sznajder otworzyła
posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków
i Petycji, powitała wszystkich zebranych i odczytała pouczenie o ochronie
danych osobowych.
Następnie przedstawiła tematykę posiedzenia
Komisji.
Przewodnicząca komisji
przedstawiła skargę złożoną przez redaktor naczelną Czasopisma Białe Błota info
p. Marzannę Kreję na działalność wójta, która dotyczyła blokowania połączeń
telefonicznych, bądź wyciszania ich w sekretariacie oraz nieudzielania
informacji publicznej.
Głos
zabrała redaktor naczelna Czasopisma Białe Błota info p. Marzanna Kreja.
Dokonała sprostowania odczytanej skargi. Jeżeli chodzi o nieudzielanie
odpowiedzi na informację publiczną, to dotyczy to braku oznaczania odpowiedzi
numerami redakcyjnymi wniosków. Jest to ważne dla działalności redakcji z uwagi
na potrzebę weryfikacji, czy taka odpowiedź została w ogóle udzielona i jakiego
zapytania dotyczyła. Pani Redaktor podkreśliła, że w drugiej połowie ubiegłego
roku sytuacji, w których odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji
publicznej były niepełne oraz nieoznaczone numerami było mnóstwo. Brak
numeracji w odpowiedziach na wnioski jest celowym działaniem, żeby zgubić wątek oraz
utrudnić stwierdzenie jaki element wniosku wg. urzędu nie był informacją
publiczną. W dniu 09.01.2020 r. odbyło się spotkanie z sekretarz gminy, która
stwierdziła, że nie musi prowadzić numeracji zgodnie z prośbą redakcji. Została
złożona prośba o uzupełnienie, bądź doprecyzowanie odpowiedzi na złożone
wnioski o udostępnienie informacji publicznej, do dnia dzisiejszego nie ma na
tą prośbę odpowiedzi.
Kolejny
aspekt, który poruszyła Pani Redaktor jest odbieranie telefonów przez
pracowników urzędu. Przytoczyła informację z sesji, która odbyła się w lutym
2019 r. podczas której poinformowała o zakazie telefonowania redakcji do
urzędu. Od miesiąca sierpnia nie było możliwości dodzwonienia się do
sekretariatu zarówno z numeru komórkowego jak również stacjonarnego. W sytuacji,
gdy został zmieniony nr telefonu na zastrzeżony, to pracownik sekretariatu
odebrał telefon. W jednej z uzyskanych odpowiedzi pracownik sekretariatu poinformował,
że zgłosił zaistniałą sytuację informatykowi, ponieważ prawdopodobnie jest to
problem techniczny. Informatyk urzędu zaprzeczył jakoby informacja o problemie z połączeniami została do niego zgłoszona. Pani Redaktor powiedziała, że
dokonała weryfikacji połączeń telefoniczny. Dzwoniąc do sekretariatu zostało
stwierdzone, że telefon został wyciszony, co zostało nagrane przez redakcję.
Ponadto podczas rozmowy z pracownikiem Biura Obsługi Klienta uzyskała
odpowiedź, iż wójt zakazał łączenia połączeń z Panią Marzanną Kreją. Podczas
kolejnych rozmów pracownik BOK sugerował, że to nie od niego zależy łączenie
rozmów, ponieważ takie otrzymał polecenie. Pani Redaktor skwitowała to stwierdzeniem, że jest to tłumienie krytyki prasowej, o czym niejednokrotnie
informowała i zaproponowała odtworzenie nagrania, które ukazuje sytuację nieodbierania
połączeń w sekretariacie.
Radca
prawny Maciej Dalka zapytał, czy osoby będące na nagraniu wyraziły na to zgodę?
Pani
Redaktor odpowiedziała, że nie nagrywała tego prywatnie, co jako radca prawny
powinien rozgraniczyć taką sytuację. Orzecznictwo sądów dopuszcza nagrywanie urzędników.
Radca
prawny Maciej Dalka zapytał, czy osoby będące na nagraniu zostały poinformowane
o nagrywaniu?
Pani
Redaktor odpowiedziała że nie, ponieważ są urzędnikami.
Radca
prawny Maciej Dalka wyraził swój pogląd, że takie nagranie jest nielegalne.
Pani
Redaktor wyraziła swój pogląd, że radca prawny nie ma racji, ponieważ to nie
była osoba prywatna, tylko urzędnik.
Przewodnicząca
komisji poprosiła wójta aby ustosunkował się do sytuacji związanej z nieodbieraniem połączeń telefonicznych i czy wydał takie polecenie?
Wójt
gminy Dariusz Fundator odpowiedział, że nie wydawał takiego polecenia. Jedyne
polecenie, które wydał osobie, obsługującej sekretariat, to aby nie łączono
rozmów telefonicznych w sytuacji, gdy odbywa się spotkanie w gabinecie. Żadne
inne polecenia w tego typu sprawach nie zostały wydane. Wójt zaznaczył, że
jeżeli taka sytuacja miała miejsce, to
była to sprawa incydentalna. Nadmienił również że praca w sekretariacie nie
polega wyłącznie na odbieraniu telefonów, pracownicy wykonują również szereg
innych czynności o charakterze administracyjno-biurowym. W okresie od stycznia do dnia
dzisiejszego pracownicy sekretariatu zarejestrowali 3600 sztuk korespondencji.
Praca w sekretariacie ma złożony i dynamiczny charakter, nawet jeżeli przez
nieuwagę taki incydent miał miejsce, to jest to nieświadome działanie.
W
związku z wypowiedzią wójta Pani Redaktor, złożyła wniosek o zawieszenie
rozpatrywania skargi. Na następne posiedzenie komisji redakcja przygotuje pełny
materiał.
Przewodnicząca
komisji poprosiła o wykonanie telefonu do sekretariatu. Natomiast Pani Redaktor
stwierdziła, że dzwoniąc w tej chwili będzie można odnieść mylne wrażenie, z
uwagi na fakt prowadzenia obrad komisji w tej chwili.
Pani
Magdalena Galarda poinformowała, że posiada nagranie w którym pracownik
sekretariatu informuje, że nieodbieranie połączeń jest realizowane na polecenie
wójta.
Przewodnicząca
komisji zapytała, czy zostało zadane pytanie pracownikowi sekretariatu dlaczego
nie odbiera telefonu? Pani Magdalena Galarda powiedziała, że padła odpowiedź:
takie jest polecenie wójta.
Przewodnicząca
komisji poprosiła, aby na komisję przybył pracownik sekretariatu.
Wójt
zwrócił uwagę, że nie jest to konieczne, ponieważ po każdej ze stron będzie to oświadczenie
woli.
Radca
prawny zasugerował, aby doprecyzować skargę i wskazać jakie normy prawne
zostały naruszone. Zadał pytanie, czy w związku z ta sytuacją mają być ukarani
pracownicy?
Pani
Redaktor powiedziała, że właśnie dlatego z tą skargą była u wójta, ale została
przekierowana do Komisji Skarg Wniosków i Petycji. Ponadto powiedziała, że
redakcja z uwagi na duży natłok pracy jest przygotowana na dzisiejsza komisję
fragmentarycznie od strony najważniejszych faktów.
Radca
prawny poprosił o sformułowanie zarzutów skarg, ponieważ stopień ogólności
wielowątkowości, które zostały poruszone nie daje dokonać oceny. Radca prawny
zapytał ile zostało złożonych wniosków do urzędu, ponieważ redakcja wskazuje,
że ma problem z odczytaniem odpowiedzi, ale może też być problem z panowaniem nad udzielaniem
odpowiedzi. Radca prawny podzielił pogląd, że łatwiej jest gdy numer sprawy
jest nadany, ale wszystkie urzędy pracują na swoich numerach spraw.
Pani
Redaktor przedstawiła przykłady odpowiedzi na wnioski o udostępnienie
informacji publicznej.
Przewodnicząca
komisji w związku z propozycją redakcji przełożenia terminu rozpatrywania
skargi wyznaczyła nowy termin na 30.03.2020 r. celem doprecyzowania skargi.
Przewodnicząca
komisji zarządziła przerwę.
Po
przerwie wznowiono obrady komisji, gdzie rozpatrywano skargę przekierowaną
przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze. Pełnomocnikiem skarżącej była Pani radca
prawny Katarzyna Gęsikowska-Pałuka, z uwagi na brak możliwości stawiennictwa skarżącej
na posiedzeniu komisji.
Przewodnicząca
komisji poinformowała, że skarga dotyczy między innymi uchylania się od
płacenia podatku, a komisja nie jest organem, który weryfikuje takie zdarzenia.
Przewodnicząca poprosiła o informacje, czy dotarło zawiadomienie o uchylaniu
się od podatku do urzędu?
P.o. kierownika Referatu
Podatków i Opłat Beata Kruszka powiedziała, że wpłynęło w tej sprawie pismo i
zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające, natomiast nic więcej w tej sprawie
nie można powiedzieć, ponieważ sprawa jest objęta tajemnicą skarbową.
Radca
prawny Katarzyna Gęsikowska-Pałuka zwróciła uwagę, że skarżąca nie otrzymała
odpowiedzi na swoje pismo.
Przewodnicząca
komisji poinformowała, że komisja nie może się zająć sprawą dotyczącą uchylania
się od płacenia podatków, a pracownicy referatów nie mogą udzielić na ten temat
informacji.
P.o. kierownika Referatu
Podatków i Opłat Beata Kruszka powiedziała, że nie było odpowiedzi na
przedmiotowe pismo z uwagi na fakt, iż w tym piśmie trzeba by było użyć danych
objętych tajemnicą skarbową.
Radca prawny Maciej Dalka sugeruje,
że odpowiedź w tej sprawie powinna być wystosowana chociażby z treścią objęciu
tych informacji tajemnicą skarbową.
Radca
prawny Katarzyna Gęsikowska-Pałuka przedstawiła sytuację, z której wynika,
że mieszkaniec gminy uchyla się od płacenia podatków.
Radca prawny Maciej Dalka
podkreślił, że komisja nie ma kompetencji do oceny jednostkowej sytuacji
związanej z uchylaniem się od płacenia podatków. Jeżeli w ocenie skarżącej taka
sytuacja miała miejsce należy ją zgłosić do organów ścigania.
Przewodnicząca
komisji poinformowała, że kolejna cześć skargi obejmowała działalność
na terenie objętym strefą ochronną ujęcia wody.
Kierownik Referatu Gospodarki
Przestrzennej, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska Andrzej
Wiekierak przedstawił jak została ustanowiona strefa ujęcia wody oraz
scharakteryzował jej funkcjonowanie. Kierownik referatu omówił przebieg
kontroli w przedmiotowym gospodarstwie.
Przewodnicząca komisji pyta,
kiedy ostatni raz była przeprowadzona kontrola w zakresie respektowania strefy
ochronnej? Kierownik referatu odpowiedział, że kontrola odbyła się w dniu
dzisiejszym.
Radca
prawny Katarzyna Gęsikowska-Pałuka zaznaczyła, że zakazem wypasania zwierząt
objęci są wszyscy na terenie objętym strefą ochronną i strefa nie podlega monitoringowi
ilości wypasanych zwierząt tylko zakazowi.
Radca prawny Maciej Dalka
zwrócił uwagę, że jest to właściwy moment aby stwierdzić, kto powinien
kontrolować strefę. Została ona utworzona przez wojewodę i to on posiada
narzędzia i możliwości nakładania kar za jej nieprzestrzeganie za pośrednictwem
Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Radca
prawny Katarzyna Gęsikowska-Pałuka zawęziła skargę do braku odpowiedzi na
pismo z dnia 27.09.2020 r. (wpływ do
urzędu 07.10.2019 r.).
Przeprowadzono
głosowanie w sprawie ograniczenia skargi do braku odpowiedzi na pismo
Komisja
jednogłośnie wyraziła zgodę na ograniczenie skargi.
Wszyscy
obecni członkowie komisji uznali skargę w zakresie braku odpowiedzi na złożone
pismo za zasadną.
Na
tym zakończono posiedzenie komisji.
Przewodnicząca Komisji
Magdalena
Sznajder
metryczka
Wytworzył: Łukasz Czyżewski (13 lutego 2020)
Opublikował: Łukasz Czyżewski (13 lutego 2020, 15:32:41)
Ostatnia zmiana: Łukasz Czyżewski (18 lutego 2020, 08:36:50)
Zmieniono: dodanie protokołu
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 679