IV kadencja (2002-2006) | V kadencja (2006-2010) | VI kadencja (2010-2014)
VII kadencja (2014-2018) | VIII kadencja (2018-2023)
VII kadencja (2014-2018) | VIII kadencja (2018-2023)
PROTOKÓŁ Z XXII SESJI VIII KADENCJI RADY GMINY BIAŁE BŁOTA odbytej w dniu 21.01.2020 r., od GODZ. 15:00 w w Auli Szkoły Podstawowej w Białych Błotach, ul. Czysta 1a
nagranieProtokół
z XXII Sesji VIII Kadencji
Rady Gminy Białe Błota, która odbyła się 21.01.2020 r.
w Auli Szkoły Podstawowej w Białych Błotach, ul. Czysta 1a.
Sesja trwała: od godziny 15:00 do godziny 18:30.
Sesję prowadził: Przewodniczący Rady Gminy Jacek Grzywacz
Sekretarz obrad: Radna Ilona Nowakowska
Protokolant posiedzenia: Łukasz Czyżewski.
Przebieg sesji został transmitowany, utrwalony za pomocą
urządzenia rejestrującego obraz
i dźwięk i stanowi załącznik do niniejszego protokołu, który jest informacją
publiczną.
W
sesji udział wzięli:
Radni Gminy Białe Błota;
Wójt Gminy Dariusz
Fundator;
Zastępca Wójta Anna
Jankowska- Cepak;
II Zastępca Wójta
Jarosław Gołębiewski;
Sekretarz Gminy Ewa
Galicka;
Radca Prawny Maciej
Dalka;
Kierownicy Referatów w
Urzędzie Gminy Białe Błota;
Kierownicy jednostek
organizacyjnych i szkół w Gminie Białe Błota;
Sołtysi;
Zaproszeni goście i
mieszkańcy.
Nieobecny
radny: Zbigniew Moroz
Porządek obrad:
1. Otwarcie XXII Sesji VIII Kadencji
Rady Gminy Białe Błota, powitanie oraz stwierdzenie quorum.
2. Wybór sekretarza obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XX i XXI
Sesji VIII Kadencji Rady Gminy Białe Błota
4. Ustalenia w sprawie porządku obrad.
5. Informacja Przewodniczącego Rady
Gminy o działaniach w okresie międzysesyjnym.
6. Informacje Przewodniczących
poszczególnych Komisji o pracach danej Komisji w okresie międzysesyjnym i sprawozdanie za 2019 r.
1) Komisja
Budżetu i Finansów;
2) Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa,
Rolnictwa i Środowiska;
3) Komisja Rewizyjna;
4) Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia,
Pomocy Społecznej i Sportu;
5) Komisja Skarg, Wniosków i Petycji;
7. Informacja Wójta Gminy z wykonania
uchwał w okresie między sesjami.
8. Uwagi i wnioski sołtysów w sprawie
uchwał.
9. Podjęcie uchwał:
1) zmieniająca uchwałę w sprawie
uchwalenia budżetu gminy Białe Błota na rok 2020.
2) w sprawie zmian w Wieloletniej
Prognozie Finansowej Gminy Białe Błota na lata 2020-2026.
3) w sprawie zaciągnięcia kredytu
długoterminowego na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Białe Błota
w roku 2020.
4) w sprawie zaciągnięcia kredytu
długoterminowego na spłaty w roku 2020 wcześniej zaciągniętych pożyczek i
kredytów.
5) w sprawie uchylenia uchwały Nr
XIV/133/2007 Rady Gminy Białe Błota w sprawie inkasa podatku od nieruchomości,
rolnego i leśnego.
6) zmieniająca uchwałę Rady Gminy Białe
Błota w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie 1 m2 pasa
drogowego dróg publicznych na terenie Gminy Białe Błota.
7) w sprawie wyrażenia zgody na
nabycie nieruchomości gruntowych.
8) w sprawie wyrażenia zgody na
przyznanie w ramach odszkodowania nieruchomości zamiennej.
10. Odpowiedzi na interpelacje z
poprzedniej sesji.
11. Interpelacje i zapytania radnych
wraz z odpowiedziami.
12. Wolne wnioski i zapytania wraz z
odpowiedziami.
13. Zakończenie obrad XXII Sesji VIII
Kadencji.
Ad. 1. Otwarcie XXII Sesji
VIII Kadencji Rady Gminy Białe Błota, powitanie oraz stwierdzenie quorum.
Ad. 2. Wybór sekretarza
obrad.
Głosowano wniosek w
sprawie:
wybór na funkcję sekretarza
radnej Ilony Nowakowskiej.
Wyniki głosowania
ZA: 17, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 1, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 3
Wyniki imienne:
ZA (17)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko-Staszewska, Krzysztof Kocikowski, Jacek Krzyżanowski, Karolina
Lachowicz, Krzysztof Michalak, Sławomir Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut,
Magdalena Sznajder, Katarzyna Tomicka, Maria Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
WSTRZYMUJĘ SIĘ (1)
Ilona Nowakowska
NIEOBECNI (3)
Aleksandra Lubońska, Piotr
Mądrzyński, Zbigniew Moroz
Na sekretarza obrad została
wybrana radna Ilona Nowakowska
Ad. 3. Przyjęcie protokołu z
XX i XXI Sesji VIII Kadencji Rady Gminy Białe Błota
Głosowano w sprawie:
Przyjęcie protokołu z XX i
XXI Sesji VIII Kadencji Rady Gminy Białe Błota.
Wyniki głosowania
ZA: 18, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 3
Wyniki imienne:
ZA (18)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko-Staszewska, Krzysztof Kocikowski, Jacek Krzyżanowski, Karolina
Lachowicz, Krzysztof Michalak, Ilona Nowakowska, Sławomir Ossowski, Sławomir
Ruge, Henryk Sykut, Magdalena Sznajder, Katarzyna Tomicka, Maria Wolsztyńska,
Łukasz Wyszomirski
NIEOBECNI (3)
Aleksandra Lubońska, Piotr
Mądrzyński, Zbigniew Moroz
Protokoły z XX i XXI Sesji
VIII Kadencji Rady Gminy Białe Błota zostały przyjęte.
Ad. 4. Ustalenia w sprawie
porządku obrad.
Głosowano w sprawie:
Ustalenia w sprawie porządku
obrad.
Wyniki głosowania
ZA: 18, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 3
Wyniki imienne:
ZA (18)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko-Staszewska, Krzysztof Kocikowski, Jacek Krzyżanowski, Karolina
Lachowicz, Krzysztof Michalak, Ilona Nowakowska, Sławomir Ossowski, Sławomir
Ruge, Henryk Sykut, Magdalena Sznajder, Katarzyna Tomicka, Maria Wolsztyńska,
Łukasz Wyszomirski
NIEOBECNI (3)
Aleksandra Lubońska, Piotr
Mądrzyński, Zbigniew Moroz
Porządek obrad został
przyjęty.
Ad. 5. Informacja
Przewodniczącego Rady Gminy o działaniach w okresie międzysesyjnym.
Ad. 6. Informacje
Przewodniczących poszczególnych Komisji o pracach danej Komisji
w okresie międzysesyjnym i sprawozdanie za 2019 r.
1) Komisja Budżetu i
Finansów;
2) Komisja Gospodarki,
Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska;
3) Komisja Rewizyjna;
4) Komisja Oświaty, Kultury,
Zdrowia, Pomocy Społecznej i Sportu;
5) Komisja Skarg, Wniosków i
Petycji;
Ad. 7. Informacja Wójta
Gminy z wykonania uchwał w okresie między sesjami.
Ad. 8. Uwagi i wnioski
sołtysów w sprawie uchwał.
Ad. 9. Podjęcie uchwał:
1) zmieniająca uchwałę w
sprawie uchwalenia budżetu gminy Białe Błota na rok 2020.
Kierownik
referatu budżetu Krystyna Kołodziejczak przedstawiła autopoprawki do projektu
uchwały.
Głosowano wniosek w
sprawie:
autopoprawka przedstawiona
przez kierownika referatu Krystynę Kołodziejczak w uchwale
i treści uzasadnienia.
Wyniki głosowania
ZA: 19, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 2
Wyniki imienne:
ZA (19)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko-Staszewska, Krzysztof Kocikowski, Jacek Krzyżanowski, Karolina
Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Krzysztof Michalak, Ilona Nowakowska, Sławomir
Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut, Magdalena Sznajder, Katarzyna Tomicka,
Maria Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
NIEOBECNI (2)
Piotr Mądrzyński, Zbigniew
Moroz
Autopoprawka została
przyjęta.
Wiceprzewodniczący rady
gminy Henryk Sykut zadał pytanie dotyczący dofinansowania do modernizacja
oświetlenia. Pyta jaka będzie wydatkowana kwota na rok 2020 oraz 2021? Dopytuje
również z jakich środków będzie pokryty wkład własny. Skarbnik gminy Lucyna
Krasulak odpowiedziała, że odzwierciedlenie tej inwestycji jest zawarte w
Wieloletniej Prognozie Finansowej, odczytała założenia finansowe programu.
Wiceprzewodniczący rady
gminy Henryk Sykut pyta w jakiej wysokości i z jakiego tytułu środki będą
przeznaczone na zadania dla ZWiUK? Skarbnik gminy Lucyna Krasulak
odpowiedziała, że na lata 2020 – 2021 będzie to wkład pieniężny w wysokości 4
mln 100 tys. zł. Budowa magistrali wodociągowej w latach 2019 – 2021 pochłonie
nakład w wysokości 6 mln 300 tys. zł, co wynika z załącznika nr 2 do Wieloletniej Prognozy
Finansowej.
Głos zabrał radny Krzysztof
Kocikowski, pytał o dział 750 administracja publiczna, gdzie wprowadzono kwotę
w wysokości 1 mln zł, zapytał czy są to środki związane z RZI? Skarbnik gminy
Lucyna Krasulak odpowiedziała, że kwota ta wynika z wyroku sądu, o którym była
mowa w ubiegłym roku. Całe odsetki nie zostały spłacone, stąd pojawiła się ta
kwota.
Radny Łukasz Wyszomirski
pytał czy Pani skarbnik posiada wiedzę, czy w związku z budową magistrali
wodnej gmina będzie musiała zabezpieczyć lub poręczyć kredyt udzielony ZWiUK na
realizację tej inwestycji. Odpowiedzi udzielił wójt gminy, poinformował, że
podstawowym zabezpieczeniem będzie weksel in blanco.
Radny Krzysztof Kocikowski w
odniesieniu do swojej poprzedniej wypowiedzi poinformował, że w odpowiedzi
którą otrzymał 16 stycznia jest zawarta informacja o braku dalszych spłat w tej sprawie. Kierownik Referatu Budżetu Krystyna Kołodziejczak odpowiedziała,
że nie jest to opłata naliczona w 2020 roku, a jedynie przeniesiona z 2019 roku
w związku z faktem, iż nastąpiła awaria w realizacji przelewów i ta transakcja nie została wykonana
na koniec roku.
Głosowano w sprawie:
zmieniająca uchwałę w
sprawie uchwalenia budżetu gminy Białe Błota na rok 2020.
Wyniki głosowania
ZA: 19, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 2
Wyniki imienne:
ZA (19)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko-Staszewska, Krzysztof Kocikowski, Jacek Krzyżanowski, Karolina
Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Krzysztof Michalak, Ilona Nowakowska, Sławomir
Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut, Magdalena Sznajder, Katarzyna Tomicka,
Maria Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
NIEOBECNI (2)
Piotr Mądrzyński, Zbigniew
Moroz
Rada Gminy Białe Błota
podjęła uchwałę Nr RGK.0007.1.2020 zmieniająca uchwałę
w sprawie uchwalenia budżetu gminy Białe Błota na rok 2020.
2) w sprawie zmian w
Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Białe Błota na lata 2020-2026.
Skarbnik gminy przedstawiła
autopoprawki do projektu uchwały.
Obrady opuścił
przewodniczący rady gminy Jacek Grzywacz, prowadzenie objął wiceprzewodniczący
rady gminy Henryk Sykut.
Wiceprzewodniczący rady
gminy zarządził głosowanie nad poprawki.
Na obrady powrócił
przewodniczący rady gminy Jacek Grzywacz i przejął prowadzenie sesji.
Głosowano wniosek w
sprawie:
autopoprawka przedstawiona
przez Skarbnika Gminy. Autopoprawki dot. budowy ścieżki pieszo rowerowej,
modernizacji. W części 1, 2, 3 budowa ulic.
Wyniki głosowania
ZA: 19, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 2
Wyniki imienne:
ZA (19)
Bronisław Balcerowski, Anna Banaszek,
Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko-Staszewska, Krzysztof Kocikowski, Jacek Krzyżanowski, Karolina
Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Krzysztof Michalak, Ilona Nowakowska, Sławomir
Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut, Magdalena Sznajder, Katarzyna Tomicka,
Maria Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
NIEOBECNI (2)
Piotr Mądrzyński, Zbigniew
Moroz
Autopoprawki zostały
przyjęte.
Głosowano w sprawie:
w sprawie zmian w
Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Białe Błota na lata 2020-2026.
Wyniki głosowania
ZA: 19, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 2
Wyniki imienne:
ZA (19)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko-Staszewska, Krzysztof Kocikowski, Jacek Krzyżanowski, Karolina
Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Krzysztof Michalak, Ilona Nowakowska, Sławomir
Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut, Magdalena Sznajder, Katarzyna Tomicka,
Maria Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
NIEOBECNI (2)
Piotr Mądrzyński, Zbigniew
Moroz
Rada Gminy Białe Błota
podjęła uchwałę Nr RGK.0007.2.2020 w sprawie zmian
w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Białe Błota na lata 2020-2026.
Przewodniczący rady gminy
Jacek Grzywacz ogłosił 30 minut przerwy.
Wznowiono obrady po przerwie
3) w sprawie zaciągnięcia
kredytu długoterminowego na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy
Białe Błota w roku 2020
Głosowano w sprawie:
w sprawie zaciągnięcia
kredytu długoterminowego na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy
Białe Błota w roku 2020.
Wyniki głosowania
ZA: 13, PRZECIW: 6,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 1, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1
Wyniki imienne:
ZA (13)
Bronisław Balcerowski, Jacek
Grzywacz, Jacek Krzyżanowski, Karolina Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Piotr Mądrzyński,
Krzysztof Michalak, Sławomir Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut, Magdalena
Sznajder, Katarzyna Tomicka, Maria Wolsztyńska
PRZECIW (6)
Anna Banaszek, Magdalena
Burdanowska, Kamilla Grzelak, Patrycja Harczenko-Staszewska, Krzysztof
Kocikowski, Łukasz Wyszomirski
WSTRZYMUJĘ SIĘ (1)
Ilona Nowakowska
NIEOBECNI (1)
Zbigniew Moroz
Rada Gminy Białe Błota
podjęła uchwałę Nr RGK.0007.3.2020 w sprawie zaciągnięcia kredytu
długoterminowego na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Białe Błota
w roku 2020.
4) w sprawie zaciągnięcia
kredytu długoterminowego na spłaty w roku 2020 wcześniej zaciągniętych pożyczek
i kredytów.
Głos zabrał radny Łukasz Wyszomirski, poinformował że radni maja
świadomość, że ten kredyt trzeba spłacić. Jednocześnie apeluje, żeby to
zobowiązanie spłacić jak najszybciej choćby
z powracających środków.
Głosowano w sprawie:
w sprawie zaciągnięcia
kredytu długoterminowego na spłaty w roku 2020 wcześniej zaciągniętych pożyczek
i kredytów.
Wyniki głosowania
ZA: 19, PRZECIW: 1, WSTRZYMUJĘ
SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1
Wyniki imienne:
ZA (19)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko-Staszewska, Krzysztof Kocikowski, Jacek Krzyżanowski, Karolina
Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Piotr Mądrzyński, Krzysztof Michalak, Sławomir
Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut, Magdalena Sznajder, Katarzyna Tomicka,
Maria Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
PRZECIW (1)
Ilona Nowakowska
NIEOBECNI (1)
Zbigniew Moroz
Rada Gminy Białe Błota
podjęła uchwałę Nr RGK.0007.4.2020 w sprawie zaciągnięcia kredytu
długoterminowego na spłaty w roku 2020 wcześniej zaciągniętych pożyczek
i kredytów.
5) w sprawie uchylenia
uchwały Nr XIV/133/2007 Rady Gminy Białe Błota w sprawie inkasa podatku od
nieruchomości, rolnego i leśnego.
Przewodniczący rady gminy
Jacek Grzywacz pełniący również funkcję sołtysa w Sołectwie Łochowice
poinformował, że na podległym mu terenie można policzyć na palcach jednej ręki
osoby, które dokonują w ten sposób płatności.
Pełniąca obowiązki
kierownika Referatu Podatków i Opłat Beata Kruszka przedstawiła przedmiotową
uchwałę. Poinformowała, że wprowadzenie przedmiotowej uchwały jest podyktowane
zniwelowaniem zagrożeń jakie rodzi obrót gotówkowy.
Głos zabrała radna Magdalena
Sznajder, która mówiła, że ten temat został poruszony na komisji i poprosiła,
żeby sołtysi wypowiedzieli się czy chcą nadal zbierać te środki.
Głos zabrał sołtys Przyłęk
Paweł Zuehlke poinformował, że ten projekt uchwały nie był konsultowany z
sołtysami. W sołectwie, w którym pełni obowiązki jest grono osób, które wpłaca
środki gotówką, są to osoby, które otrzymują pieniądze w formie gotówkowej do domów. Powiedział, że zbieranie inkasa nie było dla niego wielkim
zaszczytem, ale jego funkcja polega na pomaganiu mieszkańcom, a te czynności
temu służyły. W sołectwie było około 40-50 wpłat kwartalnie.
Głos zabrał sołtys sołectwa
Ciele Roman Kowalewski, zgodził się z wcześniejszą wypowiedzią sołtysa.
Zaznaczył, że rola sołtysa w samorządach jest pomniejszana. W IV kwartale 2019
roku miał zaledwie 11 wpłat.
Głos zabrała sołtys sołectwa
Białe Błota Maria Płotkowska powiedziała, że w sołectwie, w którym pełni funkcję było dużo wpłat szczególnie od ludzi starszych. Dodatkowo
spotkanie z sołtysem pozwala na rozwiązywanie innych spraw. Zbieranie tych
środków nie jest ciężką pracą.
Głos zabrał sołtys Sołectwa
Trzciniec Literski Łukasz, poinformował, że wielu mieszkańców korzysta z
bankowości elektronicznej, jednakże po objęciu funkcji nawiązał kontakt z
osobami, które nadal oczekują takiej formy płatności i podtrzymuje z nimi
kontakt.
Przewodniczący rady gminy
powiedział, że w jego sołectwie jest zaledwie kilka osób, które tak płacą.
Jednak są to osobie starsze, które zasługują na takie wsparcie, dlatego będzie
głosował przeciw tej uchwale.
Głosowano w sprawie:
w sprawie uchylenia uchwały
Nr XIV/133/2007 Rady Gminy Białe Błota w sprawie inkasa podatku od
nieruchomości, rolnego i leśnego.
Wyniki głosowania
ZA: 3, PRZECIW: 12,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 5, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1
Wyniki imienne:
ZA (3)
Magdalena Burdanowska,
Sławomir Ruge, Henryk Sykut
PRZECIW (12)
Anna Banaszek, Kamilla
Grzelak, Jacek Grzywacz, Krzysztof Kocikowski, Jacek Krzyżanowski, Karolina
Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Krzysztof Michalak, Ilona Nowakowska, Magdalena
Sznajder, Katarzyna Tomicka, Łukasz Wyszomirski
WSTRZYMUJĘ SIĘ (5)
Bronisław Balcerowski,
Patrycja Harczenko-Staszewska, Piotr Mądrzyński, Sławomir Ossowski, Maria
Wolsztyńska
NIEOBECNI (1)
Zbigniew Moroz
Uchwała nie została podjęta.
6) zmieniająca uchwałę Rady
Gminy Białe Błota w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie 1 m2
pasa drogowego dróg publicznych na terenie Gminy Białe Błota.
Wiceprzewodniczący Henryk
Sykut podkreślił, że zapis w tej uchwale jest podyktowany ustawą, który ma
wspomóc rozwój firm telekomunikacyjnych, co jednocześnie uszczupla budżet
gminy.
Głosowano w sprawie:
zmieniająca uchwałę Rady
Gminy Białe Błota w sprawie wysokości stawek opat za zajęcie 1 m2 pasa
drogowego dróg publicznych na terenie Gminy Białe Błota.
Wyniki głosowania
ZA: 18, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 2, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1
Wyniki imienne:
ZA (18)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Krzysztof
Kocikowski, Jacek Krzyżanowski, Karolina Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Piotr
Mądrzyński, Krzysztof Michalak, Ilona Nowakowska, Sławomir Ossowski, Sławomir
Ruge, Magdalena Sznajder, Katarzyna Tomicka, Maria Wolsztyńska, Łukasz
Wyszomirski
WSTRZYMUJĘ SIĘ (2)
Patrycja
Harczenko-Staszewska, Henryk Sykut
NIEOBECNI (1)
Zbigniew Moroz
Rada Gminy Białe Błota
podjęła uchwałę Nr RGK.0007.5.2020 zmieniającą uchwałę Rady Gminy Białe Błota w
sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie 1 m2 pasa drogowego dróg
publicznych na terenie Gminy Białe Błota.
7) w sprawie wyrażenia zgody
na nabycie nieruchomości gruntowych.
Głosowano w sprawie:
w sprawie wyrażenia zgody na
nabycie nieruchomości gruntowych.
Wyniki głosowania
ZA: 20, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1
Wyniki imienne:
ZA (20)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko-Staszewska, Krzysztof Kocikowski, Jacek Krzyżanowski, Karolina
Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Piotr Mądrzyński, Krzysztof Michalak, Ilona
Nowakowska, Sławomir Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut, Magdalena Sznajder,
Katarzyna Tomicka, Maria Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
NIEOBECNI (1)
Zbigniew Moroz
Rada Gminy Białe Błota
podjęła uchwałę Nr RGK.0007.6.2020 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości
gruntowych
8) w sprawie wyrażenia zgody
na przyznanie w ramach odszkodowania nieruchomości zamiennej.
Głosowano w sprawie:
w sprawie wyrażenia zgody na
przyznanie w ramach odszkodowania nieruchomości zamiennej.
Wyniki głosowania
ZA: 20, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1
Wyniki imienne:
ZA (20)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko-Staszewska, Krzysztof Kocikowski, Jacek Krzyżanowski, Karolina Lachowicz,
Aleksandra Lubońska, Piotr Mądrzyński, Krzysztof Michalak, Ilona Nowakowska,
Sławomir Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut, Magdalena Sznajder, Katarzyna
Tomicka, Maria Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
NIEOBECNI (1)
Zbigniew Moroz
Rada Gminy Białe Błota
podjęła uchwałę Nr RGK.0007.7.2020 w sprawie wyrażenia zgody
na przyznanie w ramach odszkodowania nieruchomości zamiennej.
Ad. 10. Odpowiedzi na
interpelacje z poprzedniej sesji.
Radny Krzysztof Kocikowski
poinformował, że otrzymał odpowiedź na pytania dopiero 16 stycznia, w
których była zawarta informacja o braku zobowiązań w 2020 roku. Radny podsumował
to słowami, że nie wierzy, iż referat nie wiedział o tym zobowiązaniu (ok.
1 mln zł) w tym terminie. Prosi o uzupełnienie przesłanych odpowiedzi
o informacje dlaczego w uchwale zmieniającej budżet na 2019 rok w uzasadnieniu
jest kwota 250 tys. zł, a nie ma tego odzwierciedlenia w załączniku nr 2, w
dziale 853 w uzasadnieniu kwota 834 zł jest przedstawiona jako zmniejszenie, a
w tabeli jako zwiększenie.
Ad. 11. Interpelacje i
zapytania radnych wraz z odpowiedziami.
Głos zabrała radna Maria
Wolsztyńska, odniosła się do protokołu z prac komisji, która przydzielała
dotacje dla stowarzyszeń, dotyczące rozwoju kultury fizycznej. Pani Maria
Wolsztyńska powiedziała, że znalazła w protokole wiele rzeczy, które mogły
wpłynąć na niesprawiedliwy podział środków. Z protokołu wynika, że wójt asygnował do
tego konkursu osoby, które po raz pierwszy zasiadały w tej komisji, w związku z
powyższym być może nie posiadały takiej wiedzy, aby podział środków był
sprawiedliwy. Pani Maria Wolsztyńska stwierdziła, że komisja nie przyjęła
sprawozdania od podmiotów, które te środki otrzymały. Przyznane środki nie są
adekwatne do punktacji, którą uzyskały zgłoszone podmioty, a dotacja jest
proporcjonalna do wnioskowanych kwot. W założeniach regulaminu powinno się
przyjąć górną granicę kwoty, o którą można wystąpić, ponieważ nie może tak być
że jeden podmiot wnioskuje o 1/3 całej puli. Z dokumentacji wynika, że nie
wszystkie wnioski zawierały liczby osób, które są członkami tych klubów.
Radna Maria Wolsztyńska zawnioskowała o
instalację drugiego projektora, aby radni z obu stron mieli wgląd w przebieg
sesji. Ponadto zwróciła uwagę, że podczas realizacji transmisji z obrad kamery
wskazują inną osobę niżeli ta, która przemawia.
Radna Maria Wolsztyńska wnioskuje o zwiększenie
liczby sesji do 11 oraz apeluje
o konsultacje w przypadku zmian w planie sesji. Tak mała liczba zaplanowanych
sesji będzie wymuszała konieczność zwoływania sesji nadzwyczajnych, a jak one
są zwoływane to było to widać 30.12.2019 r. niezgodnie z ustawą o samorządzie
gminnym.
Przewodniczący rady gminy Jacek Grzywacz
poinformował, że ustawienie kamer konsultował z informatykiem i ta awaria już
jest usunięta, zgłosił również wniosek aby wszyscy radni mieli wgląd w
głosowanie.
Wójt gminy Dariusz Fundator poinformował, że
odniesie się na piśmie w sprawie dodatkowego rzutnika i ekranu. Jeśli chodzi o
przeprowadzony konkurs w ubiegłym roku, to on został przeprowadzony na
podstawie ustalonego regulaminu, w którym znalazły się konkretne kryteria oceny
złożonych wniosków. Według oceny wójta zawarte kryteria spowodowały, że
beneficjentów jest prawie dwa razy tyle co w poprzednim roku. Wprowadzone
kryteria i ich ocena była bardzo rzetelna, co wcale nie oznacza, że nie należy
przeanalizować poszczególnych oferentów.
Radna Maria Wolsztyńska odpowiedziała, że
przyznane kwoty nie są adekwatne do punktacji, ani do liczby uczestników.
Wniosek jest taki aby ustalić w regulaminie górna granicę kwot,
o które można się ubiegać.
Wójt gminy Dariusz Fundator powiedział, że zapisy
w regulaminie podlegają uzgodnieniom i zostanie sprawdzone, czy pod względem formalno-prawnym można dokonać tego
typu zmian. Wójt zaprosił radną Marię Wolsztyńską do konsultacji w tym temacie.
Głos zabrał radny Łukasz Wyszomirski, wnioskował
o dokonanie fizycznego zabezpieczenia
wejścia dla osób postronnych do nieruchomości położonej w Białych Błotach przy
ul. Cedrowej 3. Zabezpieczenie ma polegać na zamknięciu łańcuchem lub kłódka
bramy przesuwnej od ulicy Cukrowej, zamknięciu łańcuchem lub kłódka dwóch bram
i furtki od ulicy Cedrowej, zamknięcie płytą otworu garażowego od frontu,
zamknięcie płytą drzwi w przyziemiu od tyłu budynku, powieszenie dwóch tablic
od ulicy Cedrowej i ulicy Cukrowej informujących o zakazie wchodzenia na posesję. Radny wnosi o cykliczną kontrolę przedmiotowej
nieruchomości oraz ustalenia adresu właściciela nieruchomości celem
wyegzekwowania zwrotu poniesionych kosztów poniesionych na zabezpieczenie
nieruchomości oraz nałożenia obowiązku pilnowania posesji.
Radny Łukasz Wyszomirski złożył interpelację w
sprawie wyjaśnienia wzrostu zabezpieczeń środków na wynagrodzenia w stosunku do
lat ubiegłych, jak kształtowała się liczba pracowników w poprzednich latach
oraz jaki był koszt i wynagrodzeń i pochodnych pracowników, z którymi
rozwiązano stosunek pracy.
Radny Łukasz Wyszomirski złożył drugą
interpelację dotyczącą procesu sądowego w sprawie RZI. W złożonej interpelacji
prosi o przedstawienie przebiegu procesu oraz dokumentacji.
Radny Łukasz Wyszomirski o udostępnienie planu
rozmieszczenia i planowaną lokalizację ekranów akustycznych Sołectwa Lisi Ogon.
Ad. 12. Wolne wnioski i
zapytania wraz z odpowiedziami.
Głos zabrała Aleksandra Lubońska zapytała wójta:
co było przyczyną nie wywieszenia flagi przed urzędem w związku z obchodami
powrotu Bydgoszczy do macierzy? Pani Aleksandra Lubońska wniosła o instalację
większej ilości koszy na śmieci w Białych Błotach oraz o monitorowanie czystości na ulicach.
Wójt odpowiedział, że sprawa dotyczy dzikich
wysypisk, to mieszkańcy wyrzucają śmieci w niewłaściwe miejsca. Pracownicy referatów trudniący się tym zadaniem reagują
na bieżąco na zgłaszane sygnały i ten również został przyjęty.
Radna Aleksandra Lubońska sugeruje, żeby
pracownicy urzędu dokonywali pieszych inspekcji na terenie gminy, chociażby
przechodząc do innego budynku.
Wójt gminy powiedział, że mieszkańcy podjęli
inicjatywę, poprzez stworzenie ruchu pod nazwą ekopatrol. Jednym z celów tego
stowarzyszenia jest dbanie o czystość i środowisko naturalne. Są podjęte
działania poprzez wyznaczenie osoby do kontaktu z ramienia urzędu, która będzie
przyjmowała zgłoszenia od stowarzyszenia.
Radna Aleksandra Lubońska zadała pytanie: na
jakiej zasadzie były zbierane pieniądze
w ramach WOŚP, skoro w Białych Błotach nie było sztabu?
Wójt gminy odpowiedział, że osoba, która tworzyła
sztab w poprzednich latach odeszła z pracy i zabrała swoje upoważnienia, w
związku z powyższym nie było już czasu żeby zawiązać sztab, natomiast w gminie
część wolontariuszy zgłosiła prawidłowo akces do uczestnictwa i otrzymała puszki, do których prowadzono zbiórkę.
Głos zabrał wiceprzewodniczący rady powiatu
Andrzej Szmytka, który wnioskował o poprawienie instalacji znaków drogowych na ulicy Borówkowej.
Głos zabrała sołtys Kruszyna Krajeńskiego Anetta
Steltmann, odczytała wezwanie przesłane przez wójta gminy. Pismo dotyczyło
przeprosin, które miała wygłosić Pani Anetta Steltmann w związku z zadanymi
pytaniami na XX Sesji Rady Gminy, które brzmiały: Czy wójt miał propozycję
korupcyjną? Jaki poziom wynagrodzenia dla wójta nie jest korupcjogenny? Pani
sołtys odpowiedziała, że nie złoży przeprosin, a za słowa których nie
wypowiedziała nie odpowiada (informacja o korupcjogenności wy nagrodzenia wójta
padła na Komisji Budżetu i Finansów). Pani sołtys poinformowała również, że w
związku z brakiem przeprosin z jej strony ewentualny proces pozew będzie
finansowany z własnych środków wójta, a nie z pieniędzy podatników. Samo pismo
traktuje jako nieudolną formę uciszenia jej działalności jako sołtysa.
Wójt gminy poinformował, że przyjął to
oświadczenie, ale swoje stanowisko podtrzymuje.
Głos zabrał Pan Andrzej Steltmann, który
przedstawił pismo, w którym widnieje informacja, że kierownictwo urzędu nie
może się pojawić na zebraniu wiejskim Sołectwa Kruszyn Krajeńskim w dniu
21.01.2020 r, z uwagi na fakt iż termin ten koliduje z Sesją Rady Gminy. Pan
Andrzej Steltmann powiedział, że decyzja o zwołaniu zebrania wiejskiego zapadła
03.12.2019 r. Powiedział również, ze oczekuje aby wójt posiadając dwóch
zastępców oraz kierowników poszczególnych referatów był wstanie tak
zorganizować pracę, aby oddelegować chociaż jednego z nich na zebranie
wiejskie.
Głos zabrała zastępca wójta Anna Jankowska-Cepak.
Poinformowała, że terminy sesji są ustalane przez przewodniczącego, a nie przez wójta, lub jego zastępców. W
przedłożonym piśmie nie ma nic niezgodnego z prawdą i nic co by mogło zaskoczyć
Radę Sołecką, dlatego Rada Sołecka została zaproszona na spotkanie z wójtem w
przyszłym tygodniu.
Głos zabrał radny Bronisław Balcerowski, który
wnioskował o informowanie Rady podczas każdej sesji na temat realizacji
inwestycji magistrali wodnej i ścieżki rowerowej. Wnioskuje również o
doświetlenie przejścia dla pieszych w Łochowie między ulicami Żeglarską,
a Gościnną.
Odpowiedzi udzielił II zastępca wójta Jarosław
Gołębiewski, który potwierdził, że problem niedoświetlenia przejścia dla
pieszych został zauważony. Urząd wystąpił o montaż dodatkowych punktów
świetlnych, doświetlających to przejście. Jeżeli chodzi o sprawozdanie z budowy
magistrali wodnej i ścieżki rowerowej będzie przygotowany na kolejną sesję.
Głos zabrała radna Ilona Nowakowska. Zadała
pytanie: dlaczego mimo nieobecności na sesji nadzwyczajnej w dniu 30.12.2019 r,
zwołanej niezgodnie z przepisami, była wypłacona dieta w pełnym wymiarze?
Odpowiedzi udzielił wiceprzewodniczący rady gminy
Henryk Sykut, który poinformował, że wypłaty zostały dokonane na podstawie opinii radcy prawnego, ponieważ nie
wszyscy radni mogli być obecni na tej sesji, nie było podstaw by dokonać
potrąceń diet. Była to sytuacja losowa.
Głos zabrał pan Janusz Małecki, który wnioskował
o budowę drogi na ulicy Cedrowej. Rozmowy i starania o budowę drogi rozpoczęły
się blisko 10 lat temu. W 2013 r. uzyskano decyzję o rozpoczęciu budowy drogi.
Mieszkańcy ulicy Cedrowej nie rozumieją
takiego działania władz, ponieważ pojawiają się nowe inwestycje a ich ulica
jest pomijana.
Odpowiedzi udzielił II zastępca wójta Jarosław
Gołębiewski, poinformował, że dokumentacja projektowa ul Cedrowej została
zaktualizowana. Ponadto został złożony wniosek o dofinansowanie na budowę tej drogi do Funduszu Dróg Samorządowych.
Głos zabrała redaktor
naczelna Czasopisma Białe Błota info Pani Marzanna Kreja, zadała pytanie: czy
osoby biorące udział w programie Senior+ w Łochowie mają zdolność do czynności
prawnych i mogą organizować imprezy w ośrodku kultury i czy mogłyby takie
imprezy finansować? Pytanie zadane w kontekście pism otrzymanych od wojewody i odpowiedzi wójta dotyczące programu Senior+. Pani redaktor zastanawia się czy
nie byłoby to lepsze, ponieważ wtedy by się coś działo. Natomiast trzeba się
zastanowić czy nie rodzi to konieczności pomniejszenia dotacji dla centrum
kultury, można by było pozostawić środki na utrzymanie obiektu ale zrezygnować
w tej sytuacji z dotacji na pensje pracowników.
Pani Marzanna Kreja
poinformowała, że otrzymała jako redaktor naczelna wezwanie z kancelarii Pana Macieja Dalki w dniu 30.12.2019 r. do przeproszenia wójta na
portalu Facebook. Pani Redaktor podkreśliła, że wykonuje zawód mediatora
sądowego i wyznaje zasadę, że w pierwszej kolejności trzeba rozmawiać, dlatego
udała się do wójta 09.01.2020 r., żeby wójt przedstawił argumenty i dowody w
sprawie złożonego w listopadzie ubiegłego roku oświadczenia, w którym były
zawarte nieprawdziwe informacje. Pan wójt w tej sprawie nie maił nic do
powiedzenia i nie przytoczył żadnych argumentów, dlatego to właśnie redakcja
będzie się domagała przeproszenia za te kłamstwa.
Pani Redaktor pyta czy przygotowywanie projektów
uchwał przez urzędników (Pani Jankowska-Cepak, Pan Maciej Dalka) prowadzi do
łamania statutu gminy? Jeżeli te uchwały są tak przygotowywane, że za trzy dni
trzeba zwoływać sesję i łamie się statut, co Pan Sykut potwierdził, to jest to
niezrozumiałe działanie.
Pani Marzanna Kreja powiedziała,
iż mandat radnego jest mandatem wolnym, co oznacza, że nie obowiązują go instrukcje wyborców (wynika to z ustawy o samorządzie
gminnym). Radny ma wolną rękę w sprawie oddanego głosu i nikt nie ma prawa na
to wpływać. Pani Redaktor powiedziała, że po poprzedniej sesji była zaskoczona,
iż Pani Jankowska-Cepak próbowała jako mieszkanka gminy kwestionować decyzje
radnych. Oczywiście mieszkańcy mają prawo oceniać i komentować, ale nie mogą
wywierać presji. Niestety takie wrażenie można było odczuć.
Pani Redaktor przybliżyła
charakterystykę programu asystent, gdzie gmina otrzymała 268 tys. zł
na jego realizację, ze środków ministerialnych. Stanowisko Pana Jarosława
Gołębiewskiego było takie, ze jeżeli nie będzie pieniędzy nie będzie realizowany
program Asystent osoby niepełnosprawnej, ten program mógł być realizowany od
października. Pani Bogusława Bajgot kierownik GOPS obawiała się czy będą osoby
chętne do pełnienia funkcji asystentów, czy nie mogłaby się tym zająć organizacja pozarządowa. Okazuje się,
że gdy zostały usunięte już wszystkie przeszkody to program nie będzie
realizowany dopóki nie będą na niego przygotowane pieniądze. Po rozmowie z
ministerstwem okazało się że nie podzielają teorii, która została przedstawiona
przez Panią Bogusławę Bajgot na Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Pomocy
Społecznej i Sportu. Jest możliwość realizacji programu poprzez refundowanie
lub finansowanie z góry. Przedstawiciele ministerstwa są zniesmaczeni, ponieważ
przekazują 100 % środków na realizację działań, a nadal nie jest to
wykorzystywane przez słabe rozpropagowanie programu czego efektem są nieliczne
zgłoszenia. Odpowiadając Panu Jarosławowi Gołębiewskiemu na pytanie, czy ma
pozwać rząd, to byłaby „wtopa”.
Zastępca wójta Anna
Jankowska-Cepak odpowiedziała, że jeżeli chodzi o program Senior+, to nic nie
wiadomo na temat, żeby organizowali jakieś imprezy, dlatego ciężko jest się
odnieść do tego pytania. Na szczęście nie redakcja decyduje czy dotacja ma być
przyznana, bądź odebrana. Jeżeli chodzi o przygotowanie projektów uchwał, to
poinformowała, że ich nie sporządza, a jedynie akceptuje. W nawiązaniu do wypowiedzi podczas XX Sesji Rady Gminy
Pani Wójt oświadczyła, że nie wywierała na nikogo wpływu.
Głos zabrała radna Magdalena
Sznajder, która zwróciła uwagę, że nie została wprowadzona do porządku obrad uchwała w sprawie programów zdrowotnych realizowanych na
terenie Gminy Białe Błota na lata 2020-2025. Poprosiła Panią Adwokat Joannę
Cajtel o informację, czy można ponownie otworzyć obrady aby przegłosować przedmiotowy
projekt uchwały?
Pani Adwokat Joanna Cajtel w
odpowiedzi na zadane pytanie poinformowała, że nie ma takiej możliwości aby
przegłosować pominięty projekt uchwały.
Zastępca wójta Anna
Jankowska-Cepak poinformowała, że uchwała zostanie wprowadzona na następnej sesji, zostanie przeanalizowane czy będzie potrzeba zwołania sesji
nadzwyczajnej.
Radna Anna Banaszek zwróciła
uwagę, że należy jak najszybciej przyjąć przedmiotową uchwałę, ponieważ jest to
bardzo ważne dla mieszkańców. Natomiast nie widać ze strony urzędu chęci
współpracy.
Ad. 13. Zakończenie obrad
XXII Sesji VIII Kadencji.
Przewodniczący rady gminy Jacek Grzywacz
zakończył obrady XXII Sesji VIII Kadencji.
Przewodniczący rady gminy
Jacek Grzywacz
Zgodnie z § 39 ust 2 i 5
Statutu Gminy Białe Błota uwagi do protokołu można wnosić do dnia 11.02.2020 r.
Uwagi można wnosić w formie pisemnej do Przewodniczącego Rady Gminy.
metryczka
Wytworzył: Łukasz Czyżewski (22 stycznia 2020)
Opublikował: Łukasz Czyżewski (22 stycznia 2020, 08:41:34)
Ostatnia zmiana: Łukasz Czyżewski (3 lutego 2020, 10:56:28)
Zmieniono: dodanie protokołu
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 516