IV kadencja (2002-2006) | V kadencja (2006-2010) | VI kadencja (2010-2014)
VII kadencja (2014-2018) | VIII kadencja (2018-2023)
VII kadencja (2014-2018) | VIII kadencja (2018-2023)
PROTOKÓŁ Z XIV SESJI VIII KADENCJI RADY GMINY BIAŁE BŁOTA odbytej w dniu 19.08.2019r., od GODZ. 15:00 w Auli Szkoły Podstawowej w Białych Błotach, ul. Czysta 1a
Protokół
Z XIV
Sesji VIII Kadencji Rady Gminy Białe Błota, która odbyła się 19.08.2019 r. w
Auli Szkoły Podstawowej w Białych Błotach, ul. Czysta 1a.
Sesja trwała: od
godziny 15:00 do 16:17.
Sesję prowadził:
Przewodniczący Rady Gminy Bronisław Balcerowski.
Sekretarz obrad:
Ilona Nowakowska.
Protokolant
posiedzenia: Łukasz Czyżewski.
Sesja została
zwołana na wniosek Wójta Gminy Białe Błota Dariusza Fundatora.
Przebieg sesji
został transmitowany, utrwalony za pomocą urządzenia rejestrującego obraz
i dźwięk i stanowi załącznik do niniejszego protokołu, który jest informacją
publiczną.
W sesji udział wzięli:
1. Radni
Gminy Białe Błota;
2. Wójt
Gminy Dariusz Fundator;
3. Zastępca
Wójta Anna Jankowska- Cepak;
4. Zastępca
Wójta Jarosław Gołębiewski;
5. Sekretarz
Gminy Ewa Galicka;
6. Radca
Prawny Maciej Dalka;
7. Kierownicy
Referatów w Urzędzie Gminy Białe Błota;
8. Kierownicy
jednostek organizacyjnych i szkół w Gminie Białe Błota;
9. Sołtysi;
10. Zaproszeni
goście i mieszkańcy.
Nieobecni Radni: Krzysztof Kocikowski, Jacek Krzyżanowski, Krzysztof
Michalak.
Porządek obrad:
1. Otwarcie XIV
Sesji VIII Kadencji Rady Gminy Białe Błota, powitanie uczestników oraz
stwierdzenie quorum.
2. Wybór
sekretarza obrad.
3. Ustalenia w
sprawie porządku obrad.
4. Podjęcie
uchwał:
1) w
sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej na rzecz Powiatu
Bydgoskiego,
2) w
sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
3) w
sprawie zmiany imienia Szkoły Podstawowej im. Juliusza Verne’a w Białych
Błotach.
5. Zakończenie
obrad XIV Sesji VIII Kadencji.
Ad. 1. Otwarcie XIV Sesji
VIII Kadencji Rady Gminy Białe Błota, powitanie uczestników oraz stwierdzenie
quorum.
Przewodniczący Rady Gminy Bronisław Balcerowski
otworzył XIV Sesję VIII Kadencji Rady Gminy Białe Błota, powitał wszystkich
obecnych na sesji. Poinformował, że na sesji obecnych jest 18 radnych i Rada
może podejmować uchwały, oraz że sesja jest nagrywana i transmitowana, następnie odczytał pouczenie dot. ochrony danych osobowych.
Ad. 2. Wybór sekretarza
obrad. Przewodniczący Rady Gminy
Bronisław Balcerowski zaproponował kandydaturę radnej Ilony Nowakowskiej na
sekretarza obrad. Kandydaturę poddano głosowaniu.
Głosowano w sprawie:
wyboru na funkcję sekretarza
radnej Ilony Nowakowskiej.
Wyniki głosowania
ZA: 18, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK
GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 3
Wyniki imienne:
ZA (18)
Bronisław Balcerowski, Anna Banaszek, Magdalena
Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja Harczenko, Karolina
Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Piotr Mądrzyński, Zbigniew Moroz, Ilona
Nowakowska, Sławomir Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut, Magdalena Sznajder,
Katarzyna Tomicka, Maria Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
NIEOBECNI (3)
Krzysztof Kocikowski, Jacek
Krzyżanowski, Krzysztof Michalak
Ad. 3. Ustalenia w sprawie
porządku obrad.
Przewodniczący Rady Gminy
Bronisław Balcerowski poinformował, że jest to sesja zwołana na wniosek wójta.
Przedstawił projekty uchwał, które były zawarte w porządku obrad przedmiotowej
sesji, a także poinformował o złożeniu tuż przed sesją kolejnego projektu
uchwały dotyczącego zmian w budżecie gminy. Przewodniczący poprosił o omówienie
zgłoszonego projektu uchwały. Głos zabrała kierownik Referatu Budżetu Krystyna
Kołodziejczak.
Pani kierownik
poinformowała, że dobrze by było uchwalić tą uchwałę teraz na bieżącej sesji, a
nie na sesji zaplanowanej na 27.08.2019 r. ze względu na to, że dotyczy to
zwiększenia liczby przejazdów autobusowych na linii: 91, 92, i 96. Zarząd Dróg
Miejskich poprosił Urząd Gminy aby uchwalić tą uchwałę wcześniej, tak aby mogli
dostosować tabor autobusowy do potrzeb gminy. Przewodniczący rady gminy
zadał pytanie w jakiej wysokości mają być przeznaczone środki oraz z jakiego
zadania mają zostać przesunięte.
Środki mają zostać
przesunięte w wysokości 195 500,00 zł z zadania: Termomodernizacja budynku
Szkoły Podstawowej w Przyłękach. Zostają zmniejszone środki własne. Zadanie to zostanie wpisane do Wieloletniej Prognozy Finansowej i będzie przeniesione
na rok 2020. Przewodniczący rady gminy
zadał pytanie radnym czy mają pytania w tej sprawie. radny Łukasz Wyszomirski
wystąpił z wnioskiem o udzielenie 5 minut przerwy. Przewodniczący rady
zaakceptował wniosek i ogłosił przerwę.
Po przerwie wznowiono
obrady. Przewodniczący rady gminy zapytał, czy po naradzie są jeszcze jakieś uwagi. Głos zabrał radny Łukasz Wyszomirski. Zaapelował o
odrzucenie uchwały z porządku obrad sesji, ponieważ należy wprowadzić
„normalność” na sesjach nadzwyczajnych. Powiedział, że dzisiejsze spotkanie
odbyło się w wakacje, tydzień przed normalną sesją, co związane jest z
podjęciem tzw. „uchwały śmieciowej”, na temat której były prowadzone burzliwe
rozmowy. Zwrócił uwagę, że nikt z radnych z którymi rozmawiał nie wiedział o
propozycji poprawki do budżetu gminy na wartość około 200 tys. zł, która wiąże
się ze zniesieniem zadania termomodernizacji Szkoły Podstawowej w Przyłękach.
Zauważył również, że nieobecny jest radny zamieszkujący w Przyłękach, który
mógłby zająć stanowisko w tej sprawie. Zwrócił się również do radnej Magdaleny
Sznajder, czy zabierze głos w tej sprawie i przedstawi swoje stanowisko.
Poinformował również, że jeżeli w dniu dzisiejszym ma podjąć decyzję na temat
sprawy, o której wcześniej nie miał wiedzy, to wolałby procedować tą sprawę na
komisjach w normalnym trybie, a nie teraz zdejmować termomodernizację szkoły i
w pisywać ją do WPF-u.
Kolejną osobą, która zabrała
głos był radny Sławomir Ruge. Stwierdził, że uchwała powinna być wprowadzona do
porządku obrad, choćby z tego tytułu, żeby uszanować fakt, że jesteśmy na
dzisiejszej sesji i projekt uchwały został przygotowany przez urzędników. Poza
tym projekt uchwały dotyczy mieszkańców, którzy są szeroko zainteresowani
zwiększeniem częstotliwości kursowania autobusów. Jeśli jest taka duża presja
czasu, to dlaczego nie możemy się dzisiaj dowiedzieć ze strony urzędu jak
będzie wyglądało finansowanie tego zadania oraz dlaczego ta kwota jest taka a
nie inna. Na komisjach rozpatrujemy takie sprawy ale nie rozumiem dlaczego nie
możemy dowiedzieć się o tym dzisiaj w większościowym gronie i podjąć dyskusję
podczas opracowywania tej uchwały.
Głos zabrała radna Maria
Wolsztyńska. Zwróciła uwagę, że projekt uchwały wpłynął na tablety do
wiadomości radnych o godzinie dokładnie 13:30 bieżącego dnia w związku z tym
niektórzy radni będący w drodze na sesję ze swoich miejsc pracy nawet nie
zdążyli się zapoznać z treścią tej uchwały. Poinformowała, że nie jest
przeciwko zwiększeniu kursów na liniach autobusowych nr 91,92 i 96, natomiast należy przedyskutować,
ten projekt na komisji budżetowej. Zdjęcie 195 000,00 zł z
termomodernizacji budynku i wpisanie do WPF-u nie świadczy zawsze o tym że to
zadanie jest później realizowane. Zdaniem radnej gdy będzie sesja zwyczajna
27.08.2019 r. urząd wytłumaczy, dlaczego środki są zabrane z tego zadania a nie
innego, a być może znajdą się inne pieniądze, żeby nie zaszkodzić temu zadaniu
(termomodernizacji). Procedowanie tego projektu na sesji zwyczajnej pozwoli
rozwiać wszelkie wątpliwości, a urząd będzie miał czas na podpisanie umowy w
sprawie autobusów do końca miesiąca. Zwróciła również uwagę na fakt, że wielu radnych nie zdążyło
się zapoznać z treścią projektu uchwały, powinna ona wpłynąć we wcześniejszym
terminie np. godzinach rannych.
Głos zabrał wójt gminy
Dariusz Fundator, który poinformował, że pismo z Zarządu Dróg Miejskich
wpłynęło do Urzędu w ubiegłym tygodniu. Zostały przyspieszone działania aby móc
uruchomić zwiększenia linii od 1 września br. Są one podyktowane w dobrej wierze
i nikt nie ma w zamyśle działać na szkodę gminy. Środki na termomodernizację
zostały ograniczone, ponieważ jest pewne, że realizacja tej inwestycji w roku
bieżącym jest niemożliwa. Zostało przeprowadzone postępowanie przetargowe,
które miało wyłonić wykonawcę tej inwestycji, jednak zostało ono unieważnione,
ponieważ wykonawca kilkukrotnie przewyższył wartość wynikającą z tego zadania.
Dlatego to przesunięcie jest obiektywne w zakresie tych decyzji, jeśli chodzi o
to miejsce i te środki zapisane w budżecie. Inicjatywa Urzędu była związana z tym aby od 1 września zwiększyć liczbę kursów na liniach autobusowych zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, które zostały przez nich wyrażone w okresie
ostatnich kilku miesięcy. Wójt podsumował, że nic w tym zakresie nie można
dodać i nie ma w tym żadnych ukrytych podtekstów.
Kolejna osobą zabierającą
głos była radna Magdalena Sznajder. Zadała pytanie: czy jeżeli ten projekt
uchwały nie zostanie dziś przegłosowany to autobusy nie pojadą od 1 września?
Odpowiedzi udzielił Wójt: Autobusy nie pojadą, urząd będzie procedował
działania, które pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów od
1 października.
Ponownie zabrał głos radny
Łukasz Wyszomirski. Zwrócił uwagę, że radni zebrali się na sesji nadzwyczajnej,
mimo że za tydzień jest sesja zwyczajna, dlatego żeby zdążyć podpisać umowę
związaną z przetargiem. Teraz radni dowiadują się o potrzebie podjęcia decyzji
w sprawie przewozów, bo gmina nie zdąży z realizacją zadania. Radny odniósł
wrażenie, że za dużo jest takich rzeczy, które są bardzo szybko procedowane.
Stanowisko radnego w sprawie zwiększenia kursów jest pozytywne, uważa że jest
to bardzo cenna inicjatywa. Natomiast jeżeli ona wiąże się z obcięciem środków
w którymkolwiek z sołectw oraz z faktem, że termomodernizacja nie dojdzie do skutku o czym dowiedział się w tej chwili,
to trudno radnemu podejmować decyzje na sesji nadzwyczajnej. Dodatkowo zwrócił
uwagę, że sesja nadzwyczajna jest sesją techniczną do przegłosowania uchwał,
które zostały wcześniej przedyskutowane, a nie wprowadzone na szybko.
Niewprowadzenie tego projektu uchwały w dniu dzisiejszym pozwoli go
przedyskutować, ponieważ rezygnacja z termomodernizacji budzi duże wątpliwości.
Ponownie zabrała głos radna
Maria Wolsztyńska. Zadała pytanie czy zostały dokonane obliczenia ile wyniesie
zmiana częstotliwości kursowania autobusów w roku przyszłym. Radna zauważyła,
że jeżeli nie wzrosną stawki to trzeba będzie zabezpieczyć w budżecie gminy
dodatkowo 800 tys. zł. Ile będzie kursów i jakie koszty z tego tytułu poniesie
gmina, to wszystko powinno być przygotowane. Projekt uchwały wpłynął do radnych
półtorej godziny przed sesją i radni nie zapoznali się z nim jeszcze. Radna
zwróciła uwagę, że można poświęcić godzinę na zapoznanie się z projektem, ale
trzeba go bardzo dokładnie przedyskutować.
Głos zabrał przewodniczący
rady gminy Bronisław Balcerowski, który przytoczył sprawę o uruchomieniu nowej linii autobusowej na trasie Garbary –Łochowice. Zwrócił
uwagę, że będzie to generowało dodatkowy koszt dla budżetu, przewodniczący zapytał jak
będzie się to kształtowało?
Odpowiedzi udzieliła
zastępca wójta Anna Jankowska-Cepak. Zwróciła uwagę, że na poprzedniej sesji rady gminy zostały przedstawione informacje dotyczące
zmian w komunikacji publicznej oraz dokładne kwoty, które wynikały z szacunków
nadesłanych przez Zarząd Dróg Miejskich w Bydgoszczy. Linia o którą pyta
przewodniczący rady gminy miała zostać uruchomiona od 1 listopada, na dzień dzisiejszy
termin ten został przesunięty na 4 stycznia 2020 r., co wynika z braku
możliwości zabezpieczenia nowej linii autobusowej przez Zarząd Dróg Miejskich,
a nie wycofania się urzędu z realizacji tego zadania. Uruchomienie linii będzie
wiązało się oczywiście ze zwiększeniem środków. Urząd Gminy nie wycofuje się
również z zadania dotyczącego termomodernizacji budynku w Przyłękach. Zastępca
wójta nawiązując do wypowiedzi wójta powiedziała, że oferent przedstawił ofertę
na kwotę ok. 7,5 mln zł, to nawet przy dofinansowaniu na poziomie ok. 1 mln zł gminy nie
stać na realizację tego zadania. W związku z powyższym trwają prace aby wpisać tą
inwestycję do projektu budżetu oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej i zmiany terminu jej
realizacji.
Zastępca wójta Anna
Jankowska-Cepak zwróciła uwagę radnemu Łukaszowi Wyszomirskiemu, że przeszkadza
jej podczas wypowiedzi. Radny Łukasz Wyszomirski zapytał „co to znaczy, że
przeszkadzam pani?” Zastępca wójta odpowiedziała: „Rozprasza pan mnie”, radny
Łukasz Wyszomirski powiedział: „To niech się pani sproszy”.Przewodniczący rady
gminy poprosił o zachowanie powagi.
Zastępca wójta Anna
Jankowska-Cepak kontynuowała wypowiedź: kwota 7,5 mln zł wynika z tego, że wykonawca prawdopodobnie wliczył również kary umowne do oferty,
którą złożył, ze względu na krótki termin realizacji inwestycji wynikający z warunków
dofinansowania. Jeżeli gmina ma uzyskać dofinansowanie, to należy negocjować
warunki umowy i wydłużyć termin realizacji. Urząd nie zamierza rezygnować z tej
inwestycji, chce tak przygotować tą inwestycję aby koszty nie były tak wysokie jak na kwotę 7,5 mln.
Głos zabrał radny Piotr
Mądrzyński. Zapytał jaki koszt w przyszłym roku poniesie gmina w związku z dopłatami do autobusów miejskich? Kierownik Referatu Budżetu Krystyna
Kołodziejczak poinformowała, że będzie to koszt 800 tys. zł do dodatkowych
kursów. Radny doprecyzował pytanie, chodziło o koszt ogółem. Pani kierownik
powiedziała, ze kwoty te jeszcze nie są znane ale przypuszczalnie będzie to
kwota 800 tys. zł plus koszty dotychczasowe. Przewodniczący rady zwrócił uwagę,
że będzie jeszcze dodatkowa linia Garbary-Łochowice. Pani kierownik
przedstawiła dokładne stawki: przed zmianą 2 mln 63 tys. zł, po zmianie 2 mln
258 tys. zł. Radny Piotr Mądrzyński zapytał czy ten koszt w przyszłym roku
wyniesie ponad 3 mln? Pani kierownik potwierdziła kalkulację. Radny zadał jeszcze pytanie ile
wynosi wozo-kilometr, czy autobusy jeżdżą puste? Dyskusję przerwał przewodniczący
rady. Poinformował, że zaczynają się rozmowy na temat technicznych spraw, które
nie powinny być omawiane na sesji, a powinny być już wyjaśnione. Prawdopodobnie
mieszkańcy będą zadowoleni z tych zmian, tylko muszą mieć świadomość, ze należy
do tego dołożyć określoną sumę pieniędzy. Radny Piotr Mądrzyński zwrócił uwagę,
że skądś trzeba wziąć te pieniądze.
Głos zabrał radny Jacek
Grzywacz. Zwrócił uwagę przewodniczącemu, że w tej chwili radni głosują na
porządkiem obrad, jeśli projekt uchwały wejdzie do porządku to będzie można nad
nim dyskutować. Przewodniczący powiedział, że chodziło o wyjaśnienie radnym
czego ten projekt dotyczy. Przystąpiono do głosowania
nad wprowadzeniem projektu uchwały do porządku obrad.
Głosowano w sprawie:
wprowadzenie do porządku
obrad projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy
Białe Błota na rok 2019
Wyniki głosowania
ZA: 8, PRZECIW: 10,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 3
Wyniki imienne:
ZA (8)
Karolina Lachowicz, Piotr
Mądrzyński, Zbigniew Moroz, Sławomir Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut,
Magdalena Sznajder, Katarzyna Tomicka
PRZECIW (10)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko, Aleksandra Lubońska, Ilona Nowakowska, Maria Wolsztyńska, Łukasz
Wyszomirski
NIEOBECNI (3)
Krzysztof Kocikowski, Jacek
Krzyżanowski, Krzysztof Michalak.
Projekt uchwały nie został
wprowadzony do porządku obrad.
Głosowano w sprawie:
Ustalenia w sprawie porządku
obrad.
Wyniki głosowania
ZA: 18, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 3
Wyniki imienne:
ZA (18)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko, Karolina Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Piotr Mądrzyński, Zbigniew
Moroz, Ilona Nowakowska, Sławomir Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut,
Magdalena Sznajder, Katarzyna Tomicka, Maria Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
NIEOBECNI (3)
Krzysztof Kocikowski, Jacek
Krzyżanowski, Krzysztof Michalak
Porządek obrad został
przyjęty.
Ad. 4. Podjęcie uchwał:
1) w sprawie udzielenia
pomocy finansowej w formie dotacji celowej na rzecz Powiatu Bydgoskiego,
Głosowano w sprawie:
w sprawie udzielenia pomocy
finansowej w formie dotacji celowej na rzecz Powiatu Bydgoskiego,.
Wyniki głosowania
ZA: 18, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 3
Wyniki imienne:
ZA (18)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko, Karolina Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Piotr Mądrzyński, Zbigniew
Moroz, Ilona Nowakowska, Sławomir Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut,
Magdalena Sznajder, Katarzyna Tomicka, Maria Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
NIEOBECNI (3)
Krzysztof Kocikowski, Jacek
Krzyżanowski, Krzysztof Michalak
Rada Gminy Białe Błota
podjęła uchwałę Nr RGK.0007.119.2019 w sprawie udzielenia pomocy finansowej w
formie dotacji celowej na rzecz Powiatu Bydgoskiego.
2) w sprawie ustalenia
stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
Głos zabrała radna Magdalena
Sznajder. Poprosiła wójta, aby wyjaśnił mieszkańcom przyczynę zmiany stawek za
odpady oraz wskazał jakie będą konsekwencje nie podjęcia tej uchwały w dniu dzisiejszym. Radna spotkała się z różnymi opiniami w tej sprawie. Przeczytała w Internecie, ze wójt boi się odpowiedzieć mieszkańcom na to pytanie, w związku z powyższym prosi o to aby wójt udzielił odpowiedzi na sesji, na wizji, przy
mieszkańcach. Żeby wójt wyjaśnił, dlaczego wzrasta ta stawka?
Odpowiedzi udzielił wójt gminy.
Przypomniał, ze spotkał się z radnymi dwukrotnie w sprawie postępowania, które
zostało wszczęte 17 maja 2019 r. Postępowanie odbyło się w trybie przetargu
nieograniczonego z terminem otwarcia ofert na dzień 21.06.2019 r. i przewiduje
czas trwania usługi na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na okres
dwóch lato od 1 stycznia 2020 roku. Głównym elementem, który wiąże się ze
wzrostem ceny za gospodarkę odpadami w Gminie Białe Błota oraz innych gminach
jest związany z kosztem cen za przetwarzanie odebranych od mieszkańców odpadów. Z kolei wzrost cen za
przetwarzanie odpadów jest spowodowany wzrostem opłat środowiskowych określone
przez ministra środowiska w opłacie marszałkowskiej. W 2017 r. opłata
środowiskowa wynosiła około 75 zł, natomiast górny pułap opłat za umieszczanie
odpadów na wysypiskach w 2019 r. wynosi 290 zł od 1 tony. To jest kluczowy
element związany ze wzrostem kosztów za zagospodarowanie odpadów przez
operatorów, którzy odbierają odpady od mieszkańców. Kolejnym elementem jest wzrost
płacy minimalnej (za ostanie 3 lata wzrost wyniósł ok. 12,5%). Wzrost również
dotyczy wymagań technicznych w stosunku do miejsc magazynowania odpadów. Wójt
zwrócił uwagę na fakt, iż w okresie ostatnich dwóch lat składowiska odpadów
ulegały zapaleniu, dlatego zostały wprowadzone szczególne wymagania dotyczące
monitorowania tych terenów i ich zabezpieczeniem, co generuje dodatkowe koszty. Jeżeli wyniki przetargu
nie zostaną przyjęte w przedstawionej formie, to gmina nie będzie mogła
skorzystać z realizacji tego zadania w trybie ryczałtowym. W związku z
przyjęciem nowej ustawy dotyczącej zagospodarowania odpadami gmina będzie
zmuszona do rozliczania się za wywóz odpadów za tonę wywiezionych odpadów. Wójt uważa, że gmina nie jest na dzień dzisiejszy
przygotowana na tego typu rozwiązania. Należałoby poczynić przygotowania z
samym monitorowaniem wywożonych odpadów, czyli wprowadzenia kontrolingu, aby
potwierdzić że wywożone nieczystości należą do gminy. Wiązałoby się to w pierwszej
kolejności z instalacją na terenie gminy wagi towarowej, która by ważyła pojazdy wywożące
odpady zarówno wjeżdżające jak i wyjeżdżające z gminy. Należałoby również
wprowadzić system monitorowania opróżniania pojemników na śmieci u
poszczególnych mieszkańców. Wójt nie ma pewności czy takie podejście do
realizacji zadania będzie wystarczające, ale przyglądając się innym gminą takie
rozwiązania są już stosowane. Pewnym jest to, że będzie to dodatkowy koszt.
Wójt zaznacza, że w związku z tym, że jest to przetarg nieograniczony i powyżej
pewnych progów to powoduje, że jest wydłużony okres trwania postępowania
przetargowego. Rodzi to niebezpieczeństwo związane z przeprowadzeniem kolejnego
postępowania (czasowo urząd zdąży przeprowadzić postępowanie), gmina może nie
uzyskać ofert, co skaże gminę na wyszukanie i wyłonienie wykonawcy na wolnym rynku i udzielenie mu zamówienia z wolnej ręki, do czasu przeprowadzenia kolejnego postępowania. Istnieje ryzyko
niewyłonienia wykonawcy, na terenie powiatu bydgoskiego takich operatorów jest
czterech (w tym firma, która złożyła ofertę). Urząd nie posiada wiedzy,
dlaczego tylko jeden operator złożył swoją ofertę, być może pozostali czekają
na rozstrzygnięcie przetargów na innych obszarach i dlatego nie będą zainteresowane realizacją tego zadania w Gminie Białe Błota.
Istnieje realne ryzyko, że gmina nie uzyska lepszej stawki. Wójt przytoczył
przetarg związany z obsługą PSZOKu, gdzie gmina była zmuszona unieważnić
postępowanie. W kolejnym przetargu ta sama firma, która poprzednio złożyła
ofertę swoją cenę podwyższyła o około 10%. Ta sytuacja mówi wiele na temat tego
w jaki sposób są konstruowane ceny. Radna Magdalena Sznajder
podziękowała za odpowiedź wójta i podkreśliła, że nie bał się odpowiedzieć na
pytanie i nie potrzebował rzecznika prasowego.
Głos zabrał Radny Sławomir
Ossowski. Zaznaczył, że jeśli chodzi o wszystkie aspekty techniczne i finansowe
wójt wyczerpał wszystkie informacje. Apelował do radnych, aby nie chowali głowy
w piasek. Obserwując zachowanie Klubu Radnych Wybieram Gminę Białe Błota
wygląda to tak jakby unikali odpowiedzialności. Powiedział, ze spodziewa się
wyników głosowania na nie lub wstrzymuję się od głosu. Wyraził swoją opinię, że
bycie radnym to nie tylko imprezy, zdjęcia, otwieranie uroczystości.
Przewodniczący rady poprosił o rzeczową wypowiedź ze strony radnego. Radny
Sławomir Ossowski zwrócił uwagę na to, że podwyżka o 8 zł na osobę, to duża
zwyżka ale jeżeli uchwała nie zostanie przegłosowana to można się spodziewać jeszcze wyższej stawki.
Głos zabrał przewodniczący
rady Bronisław Balcerowski. Przedstawił informację na temat drugiego
zagrożenia. W przypadku nie podjęcia uchwały organ wykonawczy będzie musiał
unieważnić przetarg a proceduralnie firma, która złożyła ofertę ma 10 dni na
odwołanie się od tej decyzji. Będzie to już miesiąc wrzesień, a w tym okresie
będzie obowiązywał już taryfikator wagowy. Cały system, który został
przedstawiony, będzie musiał być zmieniony. Przewodniczący przytoczył ceny z
poprzedniego okresu, gdzie początkowa wyniosłą 14 zł, później została
zmniejszona do 12 zł, ceny zawsze mogą ulec korekcie. Za wywóz odpadów gmina
nie może zarabiać, opłaty muszą się bilansować, dlatego trzeba zmniejszyć lub
zwiększyć stawkę za wywóz odpadów. Zwrócił również uwagę, ze to nie jest
chowanie głowy w piasek.
Głos zabrał radny Łukasz
Wyszomirski. W związku z tym, że został wywołany klub radnych, którego jest
przewodniczącym postanowił zając stanowisko w sprawie głosowania. Zwrócił
uwagę, że radny ma prawo zagłosować za, przeciw i wstrzymać się od głosu i nie
ma to nic wspólnego z chowaniem głowy w piasek, tylko być może radni nie są
przekonani. Wójt wykonał gest w stronę radnych, zorganizował dwa spotkania,
podczas których tłumaczył istotę sprawy. Radni nie są „zapiekłymi”
przeciwnikami tego rozwiązania, tylko być może nie zostali do końca przekonani.
Radni wstrzymają się od głosu, być może żeby uszanować pracę urzędu. Głos zabrał Jacek Grzywacz.
Zadał pytanie wójtowi pytanie dotyczące wyliczenia stawki za wywóz odpadów. Upewnił się że stawka 20 zł na mieszkańca wynika z
podzielenia ceny ofertowej przez liczbę mieszkańców. Wójt potwierdził
metodologię. Analizie były poddane wszystkie koszty, które wynikały z obsługi
systemu zagospodarowania odpadami komunalnymi i wyniku tych przeliczeń takie
stawki zostały ustalone i zaproponowane przez wójta w tej uchwale.
Głos zabrała radna Maria
Wolsztyńska. Radna zwróciła uwagę, że spotkania zostały zorganizowane w
miesiącu, w którym rada miała urlop, nie wszyscy radni uczestniczyli w tych
spotkaniach, a tego typu uchwała powinna być przedyskutowana na komisjach z
udziałem mieszkańców, którzy mogliby wyrazić swoją opinię. Radna powiedziała,
że powinny zostać zorganizowane zebrania wiejskie, na których wójt powinien
poinformować, że taka podwyżka będzie wprowadzana. Radna złożyła propozycję
wniesienia poprawki do uzasadnienia projektu uchwały. Cytat: „w uzasadnieniu
uchwały czytamy Rada Gminy określiła wyższe stawki opłaty za zagospodarowanie
odpadami i drugie zdanie: Rada Gminy Ustaliła stawki. Ja proponuje w jednym i drugim przypadku taką poprawkę: Rada Gminy na wniosek Wójta
określiła wyższe stawki opłaty za zagospodarowanie. W drugim przypadku również:
Rada Gminy na wniosek Wójta ustaliła stawki opłaty w wysokości.” Radna Maria
Wolsztyńska poprosiła o zaprotokołowanie tego wniosku.
Radna Magdalena Sznajder
zadała pytanie radnej Marii Wolsztyńskiej: dlaczego ma być taka zmiana? Radna
Maria Wolsztyńska powiedziała, że jest to bardzo proste ponieważ to wójt
zaproponował stawki po rozstrzygnięciu przetargu przez urząd. Radna
powiedziała, że to pytanie jest nie na miejscu. Radna Magdalena Sznajder zwróciła uwagę że
wiele uchwał jest podejmowanych na wniosek rady gminy więc i one powinny być
sformułowane na wniosek wójta i rady gminy. Przewodniczący zwrócił uwagę, że
jest to specyficzna uchwała, gdzie ważą się pewne społeczne odczucia, kto
decyduje, może nie wszyscy mieszkańcy wiedzą. Przewodniczący powiedział, że
wszystkie projekty uchwał przygotowuje urząd gminy czyli organ wykonawczy, a
zatwierdza je rada gminy, ewentualnie kontroluje ich wykonanie.
Głos zabrał radny Sławomir
Ruge. Poprosił radcę prawnego o zaopiniowanie wniosku radnej Marii
Wolsztyńskiej, czy jest zgodny z prawem. Zwrócił uwagę na fakt, że podwyżki
stawek za wywóz odpadów, czy stawek podatku od nieruchomości są niepopularne,
rzutuje to na radnych, ponieważ wyborcy będą zadawać pytania, które są trudnymi
pytaniami dotyczącymi podwyżek. Należy uświadomić mieszkańców, że minimalna
płaca do 2019 roku wzrosła o 650 zł, z kolei opłaty za śmieci od 2013 roku
wzrosły z 7 do 12 zł. Po obniżce ceny za wywóz odpadów z 14 na 12 zł (4 lata)
mieszkańcy nie mieli żadnej podwyżki, bo tak była skonstruowana umowa. Gmina
Osielsko przez ostanie 4 lata również miała stawkę 12 zł za wywóz odpadów. Po
wyłonieniu nowego wykonawcy mieszkańcy Gminy Osielsko będą płacić stawkę 19 zł.
To jest tylko 1 złotówka różnicy między tym co przedstawiła firma, która
wygrała przetarg w Gminie Białe Błota. Zadał pytanie do radnych, którzy chcą
się wstrzymać od głosowania i nie brać na siebie odpowiedzialności czy gra jest
warta świeczki o tą złotówkę, czy czasem nie zrobią sobie niespodzianki i podwyżka
będzie jeszcze większa i boleśniejsza.
Przewodniczący rady zwrócił
się do wójta z uwagą, że takie spotkania (konsultacje), które były prowadzone z
radnymi mogą być nagrywane i transmitowane. Dzięki temu ta komunikacja będzie
lepsza i obraz sprawy klarowny. Jest to wniosek nieformalny.
Wójt gminy Dariusz Fundator
kontynuował wypowiedź przewodniczącego. Sesja nadzwyczajna została zwołana z
powodu ważności oferty firmy startującej w przetargu. Istniała możliwość
związania ofertą tej firmy na dłuższy okres, ale nie było pewności, że firma ta
wyrazi zgodę. Startując w przetargu firma musiała ponieść pewne koszty związane
z wadium. Wydłużenie tego okresu związania z ofertą spowodowałoby poniesienia
dodatkowych kosztów przez spółkę.
Głos zabrał radny Łukasz Wyszomirski. Zwrócił
uwagę, że już drugi radny piętnuje radnych, którzy chcą wstrzymać się od głosu.
Radni, którzy chcą przyjąć odpowiedzialność za to głosowanie mają ku temu możliwość, jeśli okaże się w przyszłość, że ta
decyzja była błędna to będą ponosić tego konsekwencje, a jeśli słuszna będą
„spijali śmietankę”. Radny powiedział, że kompletnie nie rozumie piętnowania
radnych, którzy chcą się wstrzymać od głosu. Jeżeli radni zagłosują za, a uchwała przejdzie mają przyjąć
odpowiedzialność.
Ponownie głos zabrał wójt gminy. Wójt powiedział,
że po kolejnym spotkaniu mogą się rodzić u radnych kolejne wątpliwości, ale
będąc w tym gronie można je rozwiać, tak aby radni mogli podjąć decyzję w
oparciu o wiedzę. Wójt prosi o zadawanie pytań i chętnie na nie udzieli
odpowiedzi.
Przewodniczący rady zwrócił się do wójta z uwagę,
że trzeba będzie dokonać analizy kosztów związanych z bezpośrednią obsługą
PSZOKów, ponieważ słyszy się różne opinie od mieszkańców, że w innych gminach jest lepiej. Zwrócił uwagę, że jako radny
nie był informowany o tym, gdy był rozpoczynany przetarg, gdzie stawiało się
oferentom warunki przystąpienia do niego. Przewodniczący mówi, że ma świadomość
tego iż wywożenie odpadów „zielonych” co tydzień niewspółmiernie podniosłoby
koszty dla wykonawcy, ale to są kwestie techniczne i należy im się przyjrzeć.
Radny Sławomir Ossowski upomniał się o dokonanie
opinii prawnej w sprawie wniosku radnej Marii Wolsztyńskiej. Odniósł się do
swojej poprzedniej wypowiedzi, że takie decyzje są niepopularne. Uchylanie się
od podjęcia decyzji jest unikiem i ukazaniem swojej słabej strony.
Głos ponownie zabrał radny Łukasz Wyszomirski.
Zwrócił uwagę, że PSZOK nie działa tak jak powinien, ponieważ podczas
wyjazdowego posiedzenia Komisji Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i
Środowiska spotkał mieszkańca, który został odesłany z PSZOKu z materiałami po
budowlanymi w postaci wełny. Należałoby sprawdzić czy to działa prawidłowo i
czy koszty są dobrze skalkulowane. Kierownik Referatu PSZOK i Utrzymania Dróg
zadał pytanie radnemu, kiedy był ten mieszkaniec na terenie PSZOKu, aby mógł
sprawdzić który pracownik był w tym czasie obecny i mógł odpowiedzieć na
zarzuty radnego pisemnie. Radny odpowiedział, że miało to miejsce w sobotę, a
później mieszkaniec na własną rękę wyrzucał te odpady na śmietnik cmentarny.
Radna Maria Wolsztyńska zadała pytanie, czy akty
prawa miejscowego mogą być podejmowane na sesji nadzwyczajnej? Czy nie zostanie
uchylona uchwała?
Wójt odpowiedział na pytanie radnej, że Rada
Gminy Osielsko podjęła podobną uchwałę na podobnej sesji i nie było z tego tytułu żadnych problemów.
Radca prawny Maciej Dalka poinformował, że nie
przeciwwskazań prawnych do dokonania zmian związanych z autopoprawką.
Powiedział również, że nie ma specjalnych wytycznych uchwalania prawa
miejscowego, dlatego w jego ocenie ten tryb jest prawidłowy.
Radny Sławomir Ossowski zawnioskował o 5 minut
przerwy.
Przewodniczący rady gminy zarządził przerwę.
Radna Magdalena Sznajder podziękowała
mieszkańcowi, który stanął w jej obronie podczas wychodzenia z Sali.
Poinformowała, że została zaatakowana przez radnego Łukasza Wyszomirskiego,
który groził jej palcem. Powiedziała, że prosiła kilkukrotnie przewodniczącego
rady, żeby zwrócił uwagę radnemu Łukaszowi Wyszomirskiemu. Powiedziała, że nie
życzy sobie takich ataków w swoja stronę. Zwróciła uwagę, że są na sesji a nie
w piaskownicy, żeby ktoś ją szarpał i groził palcem. Radny Łukasz Wyszomirski
przytoczył słowa radnej Magdaleny Sznajder że została przez niego atakowana i
szarpana. Powiedział, że ma 30 sekund na wycofanie tych słów. Przewodniczący
rady powiedział, że nie będzie rozstrzygał osobistych spraw. Radna zwróciła
uwagę, że jest to najwyższy czas na rozstrzygniecie tych spraw. Przychodząc na sesję powinna się czuć
bezpieczna, a przy radnym Łukaszu Wyszomirskim nie czuje się bezpiecznie. Radny
Łukasz Wyszomirski stwierdził, że 30 sekund minęło a radna Magdalena Sznajder
oskarżyła go, że ją zaatakował i szarpał. Powiedział, że: „wie co z tym zrobić”.
Wniosek radnej Marii
Wolsztyńskiej został poddany głosowaniu.
Głosowano wniosek w
sprawie:
wniosek radnej Marii
Wolsztyńskiej dot. zmiany treści uzasadnienia w sprawie dodania wyrażenia :
"Rada Gminy na wniosek wójta ustaliła stawki opłaty w wysokości ".
Wyniki głosowania
ZA: 17, PRZECIW: 1,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 3
Wyniki imienne:
ZA (17)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko, Karolina Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Piotr Mądrzyński, Zbigniew
Moroz, Ilona Nowakowska, Sławomir Ruge, Henryk Sykut, Magdalena Sznajder,
Katarzyna Tomicka, Maria Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
PRZECIW (1)
Sławomir Ossowski
NIEOBECNI (3)
Krzysztof Kocikowski, Jacek
Krzyżanowski, Krzysztof Michalak
Wniosek
radnej Marii Wolsztyńskiej dot. zmiany treści uzasadnienia w sprawie dodania
wyrażenia : "Rada Gminy na wniosek wójta ustaliła stawki opłaty w
wysokości” został przyjęty.
Głosowano w sprawie:
w sprawie ustalenia stawki
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,.
Wyniki głosowania
ZA: 15, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 3, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 3
Wyniki imienne:
ZA (15)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko, Karolina Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Piotr Mądrzyński, Zbigniew
Moroz, Sławomir Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut, Magdalena Sznajder,
Katarzyna Tomicka
WSTRZYMUJĘ SIĘ (3)
Ilona Nowakowska, Maria
Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
NIEOBECNI (3)
Krzysztof Kocikowski, Jacek
Krzyżanowski, Krzysztof Michalak
Rada Gminy Białe Błota
podjęła uchwałę Nr RGK.0007.120.2019 w sprawie ustalenia stawki opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi.
3) w sprawie zmiany imienia
Szkoły Podstawowej im. Juliusza Verne’a w Białych Błotach.
Radny
Sławomir Ossowski zadał pytanie: jakie koszty niesie za sobą zmiana nazwy
patrona szkoły. Kierownik Centrum Obsługi Edukacji i Sportu Patrycjusz Migawa
odpowiedział na pytanie. Szacunkowy koszt wszystkich działań to około 2800,00
zł.
Głosowano w sprawie:
w sprawie zmiany imienia
Szkoły Podstawowej im. Juliusza Verne’a w Białych Błotach.
Wyniki głosowania
ZA: 18, PRZECIW: 0,
WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 3
Wyniki imienne:
ZA (18)
Bronisław Balcerowski, Anna
Banaszek, Magdalena Burdanowska, Kamilla Grzelak, Jacek Grzywacz, Patrycja
Harczenko, Karolina Lachowicz, Aleksandra Lubońska, Piotr Mądrzyński, Zbigniew
Moroz, Ilona Nowakowska, Sławomir Ossowski, Sławomir Ruge, Henryk Sykut,
Magdalena Sznajder, Katarzyna Tomicka, Maria Wolsztyńska, Łukasz Wyszomirski
NIEOBECNI (3)
Krzysztof Kocikowski, Jacek
Krzyżanowski, Krzysztof Michalak
Rada
Gminy Białe Błota podjęła uchwałę Nr RGK.0007.121.2019 w sprawie zmiany imienia
Szkoły Podstawowej im. Juliusza Verne’a w Białych Błotach.
Ad. 5. Zakończenie obrad XIV
Sesji VIII Kadencji.
Przewodniczący Rady Gminy
Bronisław Balcerowski zakończył obrady XIV sesji Rady Gminy Białe Błota.
Zgodnie z §39 ust 2 i 5 Statutu Gminy Białe Błota uwagi do
protokołu można wnosić do dnia 12.09.2019r.
Uwagi można wnosić w formie pisemnej do Przewodniczącego Rady Gminy.
Przewodniczący
Rady
Gminy Białe Błota
Bronisław Balcerowski
metryczka
Wytworzył: Anna Cabańska (20 sierpnia 2019)
Opublikował: Anna Cabańska (20 sierpnia 2019, 15:34:51)
Ostatnia zmiana: Łukasz Czyżewski (30 sierpnia 2019, 09:42:51)
Zmieniono: dodanie protokołu
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 572