Strona główna > Uchwały > 2006 |
Uchwała nr XXXVIII/472/2006Rady Gminy Białe Błotaz dnia 30 marca 2006w sprawie Statutu Sołectwa ŁochowoNa podstawie art. 35 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 2, pkt 1, art. 41 ust. 1, art. 48, ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami: Dz.U. z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568, z 2004 r., Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz.1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128z 2006 r. Nr 17, poz. 128) uchwala się, co następuje:
Uchwała nr XXXVIII/472/2006
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 30 marca 2006
w sprawie Statutu Sołectwa Łochowo
Na podstawie art. 35 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 2, pkt 1, art. 41 ust. 1, art. 48, ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami: Dz.U. z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568, z 2004 r., Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz.1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128z 2006 r. Nr 17, poz. 128) uchwala się, co następuje:
Uchwała nr XXXVIII/472/2006
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 30 marca 2006 r.
w sprawie Statutu Sołectwa Łochowo
Na podstawie art. 35 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 2, pkt 1, art. 41 ust. 1, art. 48, ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami: Dz.U. z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568, z 2004 r., Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz.1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128z 2006 r. Nr 17, poz. 128) uchwala się, co następuje:
Statut Sołectwa Łochowo
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.1. Sołectwo Łochowo jest jednostką pomocniczą Gminy Białe Błota.
2. Obszar Sołectwa Łochowo obejmuje miejscowość Łochowo w Gminie Białe Błota. Obszar sołectwa Łochowo przedstawia mapa, stanowiąca załącznik do niniejszego statutu.
§ 2. Niniejszy statut określa organizację, zadania i zakres działania Sołectwa Łochowo, zwanego dalej "sołectwem" w tym:
a) sprawy wymienione w art. 35 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym;
b) kompetencje organów sołectwa w sprawach wymienionych w art. 48 ust.1ustawy o samorządzie gminnym, dotyczące zarządzania mieniem komunalnym i rozporządzania dochodami z tego źródła oraz czynności dokonywane samodzielnie przez jednostkę pomocniczą w zakresie przysługującego jej mienia;
c) zasady przydziału środków finansowych dla sołectwa.
§ 3. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
a) gminie - należy przez to rozumieć Gminę Białe Błota.;
b) sołectwie - należy przez to rozumieć Sołectwo Łochowo w Gminie Białe Błota.;
c) statucie gminy - należy przez to rozumieć statut Gminy Białe Błota;
d) radzie lub radzie gminy- należy przez to rozumieć Radę Gminy Białe Błota;
e) wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Białe Błota;
f) zebraniu wiejskim - należy przez to rozumieć Zebranie Wiejskie Sołectwa
Łochowo;
g) sołtysie - należy przez to rozumieć Sołtysa Sołectwa Łochowo;
h) radzie sołeckiej - należy przez to rozumieć Radę Sołecką Sołectwa Łochowo;
i) roku bazowym – należy przez to rozumieć rok poprzedzający rok budżetowy;
j) roku budżetowym – należy przez to rozumieć rok, na który uchwalany jest budżet.
Rozdział 2
Cele i zakres działania sołectwa
§ 4. Podstawowym celem utworzenia i działania sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału we wspólnocie samorządowej, poprzez podejmowanie działań i rozstrzygnięć, należących do zakresu działania sołectwa, określonych w niniejszym Statucie, w Statucie Gminy Białe Błota i przepisami prawa.
§ 5. Do zakresu działań sołectwa należy w szczególności :
1. Inicjowanie działań organów gminy we wszystkich sprawach wchodzących w zakres zadań własnych gminy.
2. Opiniowanie, na wniosek Rady Gminy lub Wójta, projektów rozstrzygnięć organów gminy dotyczących sołectwa, a w szczególności :
a) ochrony zdrowia, oświaty, kultury, zabezpieczenia infrastruktury technicznej
(woda, kanalizacja, gaz, energia elektryczna), ochrony środowiska
b) zarządzania i korzystania z mienia komunalnego, przysługującemu sołectwu w zakresie ustalonym w rozdziale 8;
c) kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz projektów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy w części dotyczącej sołectwa;
d) uchwalanych przez radę gminy programów gospodarczych dotyczących sołectwa;
e) budżetu gminy, w części dotyczącej sołectwa;
f) określania przez Radę Gminy zasad zbywania i obciążania nieruchomości
gruntowych stanowiących własność gminy, a położonych na terenie sołectwa;
g) uchwalania i zmian statutu gminy i sołectwa (konsultacje społeczne).
3. Podejmowanie rozstrzygnięć w zakresie:
a) szczegółów dotyczących zarządzania i korzystania z mienia komunalnego przekazanego sołectwu oraz rozporządzania dochodami z tego źródła, zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu i Statutu Gminy Białe Błota oraz odpowiednimi ustawami.
b) określania przeznaczenia środków przydzielonych z budżetu gminy na realizację zadań sołectwa.
c) proponowanie nazw oraz zmian nazewnictwa ulic i placów na terenie sołectwa.
Rozdział 3
Organy Sołectwa
§ 6. Organami sołectwa są :
1. zebranie wiejskie - organ uchwałodawczy;
2. sołtys – organ wykonawczy.
§ 7. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
§ 8. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa cztery lata. Członków Rady Sołeckiej powołuje się na wspólną kadencję.
Rozdział 4
Kompetencje i organizacja organów sołectwa
Kompetencje i organizacja Zebrania Wiejskiego
§ 9. 1. Do zakresu działania zebrania wiejskiego należy podejmowanie uchwał we
wszystkich sprawach określonych w § 5 niniejszego statutu, za wyjątkiem
rozstrzygania w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
2. Do wyłącznych kompetencji zebrania wiejskiego należy:
c) zatwierdzanie projektu podziału funduszu sołeckiego na poszczególne zadania i przyjęcie sprawozdania z jego wykonania;
d) wyrażenia stanowiska sołectwa w sprawach określonych przepisami prawa lub gdy o zajęcie stanowiska przez sołectwo wystąpi organ gminy;
e) prawo składnia wniosków o przekazanie mienia komunalnego.
§ 10.1. Zebranie wiejskie stanowią wszyscy stali mieszkańcy sołectwa Łochowo posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Gminy, którzy odnotowują swoją obecność na wyłożonej liście, stanowiącej załącznik do protokołu zebrania wiejskiego.
2. Zebranie wiejskie jest ważne:
a) gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni;
b) po stwierdzeniu przez prowadzącego zebranie wiejskie jego prawomocności (quorum).
§ 11. Członkowie zebrania wiejskiego mają prawo :
a) inicjatywy uchwałodawczej i głosowania;
b) udziału w dyskusji nad sprawami objętymi porządkiem obrad;
c) zadawania pytań i stawiania wniosków;
d) żądania utrwalenia w protokole zebrania własnych spostrzeżeń i inicjatyw;
e) zgłaszania kandydatur;
f) kandydowania i wybierania.
§12.1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys :
a) z inicjatywy własnej;
b) na pisemny wniosek 50 mieszkańców sołectwa;
c) na pisemny wniosek rady sołeckiej;
d) na pisemny wniosek organu gminy.
2. Sołtys najpóźniej na 7 dni przed dniem zebrania wiejskiego podaje
do publicznej wiadomości datę i miejsce zebrania.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt b, c i d termin zebrania wiejskiego
wyznaczany jest nie później niż 14 –go dnia od daty złożenia wniosku.
§ 13.1. Obrady zebrania wiejskiego prowadzi sołtys.
2. Jeżeli sołtys nie może prowadzić zebrania wiejskiego, wyznacza zastępcę
spośród członków rady sołeckiej.
3. Porządek obrad ustala sołtys po zasięgnięciu opinii rady sołeckiej.
4. Porządek obrad może być zmieniony lub uzupełniony na wniosek każdego członka
zebrania wiejskiego, zgłoszony nie później niż przed przyjęciem (przegłosowanie)
porządku obrad.
5. Głosu w dyskusji udziela prowadzący zebranie wiejskie. W razie konieczności
może on skrócić czas wypowiedzi
6. Przebieg obrad zebrania wiejskiego jest protokołowany.
§ 14.1. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu
jawnym, chyba że inne przepisy lub statut sołectwa stanowią inaczej. Dotyczy to również innych postanowień proceduralnych i wniosków, jeśli przepisy nie stanowią inaczej.
2. Uchwały zebrania wiejskiego podpisuje sołtys.
3. Sołtys obowiązany jest do przedłożenia radzie gminy uchwał zebrania wiejskiego
w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.
§ 15. 1. Sołtys wykonuje uchwały zebrania wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa i uchwałami organów gminy.
2. Do zadań sołtysa należy w szczególności:
a) reprezentowanie sołectwa na zewnątrz;
b) zwoływanie zebrań wiejskich;
c) przygotowywanie projektów uchwał zebrania wiejskiego;
d) wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego oraz przedkładanie sprawozdań z działalności sołtysa i rady sołeckiej;
e) załatwianie bieżących spraw związanych z zarządzaniem mieniem gminnym i mieniem komunalnym;
f) przygotowanie rocznego projektu podziału funduszu sołeckiego przedstawianego do zatwierdzenia zebraniu wiejskiemu oraz składanie sprawozdania zebraniu wiejskiemu z jego wykonania;
g) zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej;
§ 16. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
§ 17. Na zasadach określonych w Statucie Gminy sołtys uczestniczy w pracach Rady Gminy
§ 18.1. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka, która ma charakter opiniodawczy i doradczy.
2. Rada sołecka składa się z siedmiu osób.
3. Rada sołecka wybiera spośród swego grona przewodniczącego i sekretarza.
§ 19. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał i są protokołowane.
Rozdział 5
Zasady i tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej
§ 20. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej są bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym, spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
§ 21.1. Prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) sołtysa i członków rady sołeckiej ma każdy stały mieszkaniec sołectwa Łochowo, uprawniony do głosowania do Rady Gminy, w świetle przepisów ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw. ( Dz. U. 03.159.1547 z późn. zm.)
2. Przy ustalaniu faktu stałego zamieszkiwania dla potrzeb wyborów w sołectwie stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu Cywilnego.
3. Prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) przysługuje osobie mającej czynne prawo wyborcze.
§ 22.1.Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej zarządza się nie później niż na 30 dni przed upływem ich kadencji.
2.Zebranie wiejskie dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej zwołuje wójt, nie później niż 14 dni przed upływem ich kadencji. W tym celu wójt określa datę, miejsce i godzinę I i II terminu zebrania oraz zawiadamia mieszkańców sołectwa, co najmniej na 14 dni przed wyznaczoną datą zebrania. O ile na zebraniu wiejskim zwołanym dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej nie uzyskano wymaganej liczby głosów, Wójt zwołuje zebranie wiejskie w drugim terminie, który przypada nie wcześniej niż po upływie sześciu dni, oraz zawiadamia o zwołaniu zebrania wiejskiego co najmniej na 3 dni przed wyznaczoną datą zebrania wiejskiego.
§ 23. 1. Wójt otwiera zebranie i zarządza wybór przewodniczącego zebrania przez zebranie wiejskie. Wybór przewodniczącego zebrania następuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
2. Zebranie wiejskie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów wybiera także protokolanta.
§ 24.1. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i rady sołeckiej w pierwszym terminie wymagana jest obecność co najmniej 20 % stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania zgodnie z § 21 ( quorum). Obecność stwierdza się na podstawie wyłożonej do podpisu listy.
2. W celu stwierdzeniu prawomocności zebrania dla dokonania wyboru i kontynuowania dalszych czynności wyborczych, przewodniczący zebrania zamyka listy obecności i na ich podstawie stwierdza (quorum ). Fakt ten odnotowuje się w protokole. Lista obecności stanowi załącznik do protokołu zebrania.
3.W dalszej kolejności przewodniczący wiejskiego zebrania wyborczego :
a) poddaje pod głosowanie porządek obrad;
b) poddaje pod głosowanie kandydatury do Komisji Wyborczej;
c) w przypadku braku quorum w I terminie zebrania, przewodniczący zamyka zebranie i ogłasza II termin zebrania.
4. W II terminie procedurę, określoną w ustępach 2 i 3 ponawia się odpowiednio.
§ 25.1. Wybory przeprowadza komisja wyborcza w składzie 5 członków, wybranych spośród osób obecnych na zebraniu, posiadających prawo wybierania sołtysa i członków rady sołeckiej.
2. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.
3. Wybór członków komisji wyborczej odbywa się w głosowaniu jawnym.
4. Członkami komisji zostają kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów. Komisja wybiera ze swojego grona przewodniczącego, który przejmuje prowadzenie wyborczego zebrania wiejskiego.
§ 26. 1. Do zadań komisji wyborczej należy :
a) czuwanie nad przestrzeganiem prawa wyborczego sołectwa, określonego w niniejszym statucie oraz rozstrzyganie wątpliwości prawnych i podejmowanie decyzji w tym zakresie;
b) przyjęcie zgłoszeń kandydatów i przygotowanie kart do głosowania;
c) przyjęcie od kandydujących pisemnych oświadczeń o przysługującym im prawie wybieralności;
d) przeprowadzenie głosowania;
e) ustalenie wyników wyborów;
f) sporządzenie protokołu z przeprowadzonych wyborów;
g) zajęcie stanowiska w przypadku zakwestionowania ważności wyborów.
2. Protokół, stwierdzający dokonanie wyborów podpisują przewodniczący Komisji
Wyborczej oraz jej członkowie i podają go bezzwłocznie do publicznej
wiadomości.
3.Protokół z przeprowadzonych wyborów stanowi załącznik do protokołu
wyborczego zebrania wiejskiego.
2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków rady sołeckiej.
3. W lokalu, gdzie przeprowadza się wybory, wydziela się miejsca zapewniające tajność głosowania.
4. Przewodniczący komisji wyborczej odpowiada za utrzymanie porządku i spokoju w czasie głosowania.
5.Wójt gminy zapewnia materiały i środki techniczne do przeprowadzenia głosowania oraz niezbędne środki dla utrzymania porządku i spokoju w czasie głosowania.
§ 28.1.Po zarejestrowaniu przez komisję wyborczą wszystkich kandydatów, przewodniczący komisji zgłasza wyborczemu zebraniu wiejskiemu wniosek o zamknięcie listy kandydatów.
2.Wniosek podlega przegłosowaniu zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Fakt ten odnotowuje się w protokole zebrania.
3. Przewodniczący komisji odbiera od kandydatów oświadczenia, o których mowa w § 26 ust. 1 pkt. c, które stanowią załącznik do protokołu wyborów.
4.Przed rozpoczęciem głosowania komisja sprawdza, czy urna do głosowania jest pusta, po czym zamyka ją i opieczętowuje pieczęcią Urzędu Gminy oraz ustala liczbę otrzymanych kart do głosowania.
5. Od chwili opieczętowania aż do zakończenia głosowania urny otwierać nie wolno.
6. Przed przystąpieniem do głosowania członek zebrania okazuje komisji wyborczej dokument umożliwiający stwierdzenie jego tożsamości.
7. Członek zebrania potwierdza otrzymanie karty do głosowania własnoręcznym podpisem.
8. Komisja wydaje karty do głosowania opatrzone pieczęcią Urzędu Gminy.
9. Głosowanie odbywa się poprzez postawienie znaku „ X „ z prawej strony obok nazwiska kandydata na sołtysa lub co najmniej jednego z kandydatów na członka rady sołeckiej.
§ 29. 1. Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak „X” obok nazwiska dwóch lub więcej kandydatów na sołtysa.
2. W przypadku głosowania do rady sołeckiej za nieważny uznaje się głos, gdy postawiono znak „X” więcej niż na siedmiu kandydatów do rady sołeckiej.
3. Kart do głosowania przedartych całkowicie nie bierze się pod uwagę przy obliczaniu oddanych głosów
§ 30.1.Za wybranego sołtysa uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów (zwykła większość).
2. Za wybranych członków rady sołeckiej uważa się kandydatów, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów.
3. Jeżeli liczba głosów za dwoma lub więcej kandydatami jest równa, a tylko jeden kandydat może uzyskać mandat, przewodniczący zebrania zarządza kolejną turę wyborów obejmującą tylko tych kandydatów, na których oddano równą liczbę głosów i którzy uzyskali jednocześnie więcej głosów od innych kandydatów.
§ 31.1.Każdy mieszkaniec sołectwa, stale zamieszkujący na jego terenie, obecny na wyborczym zebraniu wiejskim, kwestionujący ważność przeprowadzonych wyborów sołtysa lub rady sołeckiej, może wnieść sprzeciw przeciwko ważności wyborów.
2.Sprzeciw wnosi się do Rady Gminy w terminie 7 dni od zakończenia wyborów z podaniem konkretnych zarzutów i uchybień. Zarzuty winny być należycie uzasadnione i udokumentowane.
3.Podstawą wniesienia sprzeciwu może być takie naruszenie prawa i procedury wyborów, które miało znaczący wpływ na dokonanie ważnego wyboru.
4.W przypadku stwierdzenia nieważności wyboru lub wyborów, procedurę, określoną w Rozdziale 5 niniejszego statutu, ponawia się w zakresie stwierdzonym nieważnością.
Rozdział 6
§ 32. Wygaśnięcie mandatu sołtysa lub członków rady sołeckiej następuje na skutek :
a) złożenia na ręce wójta pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji sołtysa
b) złożenia sołtysowi pisemnej rezygnacji przez członka rady sołeckiej
c) pozbawienia praw publicznych i wyborczych oraz ubezwłasnowolnienia na
podstawie prawomocnego wyroku sądu;
d) śmierci.
§ 33. 1.W przypadku wygaśnięcia mandatu sołtysa przed upływem kadencji przeprowadza się wybory uzupełniające.
2.W przypadku wygaśnięcia mandatu członka rady sołeckiej powołuje się kandydata, który uzyskał w ostatnich wyborach kolejno największą liczbę głosów.
§ 34.1. Sołtys i każdy członek rady sołeckiej mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji.
2. Odwołanie sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje z inicjatywy 30% mieszkańców sołectwa posiadających prawo wybierania, zgłoszonej w formie pisemnego wniosku;
3. Wniosek o odwołanie powinien zawierać uzasadnienie, wnioskom bez uzasadnienia nie nadaje się biegu. Wniosek powinien być złożony do Wójta.
§ 35.1. Zebranie wiejskie dla odwołania sołtysa lub członków rady sołeckiej i dokonania wyborów przedterminowych zwołuje Wójt w trybie § 22 ustalając miejsce, dzień i godzinę zebrania. Odwołanie następuje na zebraniu wiejskim w głosowaniu tajnym, bezpośrednim zwykłą większością głosów stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
2. Przedterminowego wyboru sołtysa lub członka rady sołeckiej dokonuje się na tym samym zebraniu, które zostało zwołane dla odwołania sołtysa lub członka rady sołeckiej lub najpóźniej na kolejnym zebraniu.
3. Wyborów przedterminowych nie przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało mniej niż 3 miesiące.
4. Kadencja sołtysa lub członków rady sołeckiej wybranych w wyborach uzupełniających i przedterminowych upływa z dniem zakończenia kadencji sołtysa lub członków rady sołeckiej wybranych w wyborach zarządzonych na podstawie §22.
§ 36. Wydatki związane z organizacją przygotowań i przeprowadzeniem wyborów pokrywane są z budżetu gminy.
Rozdział 7
Zasady przydziału środków finansowych dla sołectwa.
§ 37.1.Gospodarka finansowa sołectwa prowadzona jest w ramach budżetu Gminy.
2.Środki wydzielone w budżecie gminy stanowią dla sołectwa 10% wpływów z podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego od osób fizycznych w danym sołectwie za cztery kwartały roku poprzedzającego rok bazowy.
3.Rada Gminy może podjąć decyzję o przeznaczeniu tych środków na inne cele.
§ 38. 1. Sołtys po uzyskaniu opinii rady sołeckiej w terminie do 15 września każdego roku sporządza preliminarz wydatków tj. projekt rocznego podziału funduszu sołeckiego na kolejny rok.
2. Roczny plan podziału funduszu sołeckiego sołectwa staje się częścią budżetu gminy po uwzględnieniu go w uchwale budżetowej.
Rozdział 8
Zarządzanie mieniem komunalnym
§ 39.1 Przekazanie sołectwu składników mienia komunalnego następuje przez właściwy organ gminy.
2.Sołectwo może zarządzać i korzystać z przekazanego mienia, a w szczególności:
a) używać przekazane mienie komunalne, zgodnie z jego przeznaczeniem,
b) sprawować nadzór nad powierzonym mieniem komunalnym,
c) dbać o stan techniczny składników mienia, poprzez dokonywanie bieżących napraw, usuwanie usterek albo zgłaszanie wójtowi konieczności ich wykonania, jeśli powoduje to konieczność wydatkowania środków finansowych.
§ 40. Gmina udostępnia sołectwu pomieszczenia w celu odbycia zebrań wiejskich i posiedzeń rady sołeckiej.
Rozdział 9
Nadzór i kontrola nad działalnością sołectwa
§ 41.1. Sołectwo podlega nadzorowi organów gminy na podstawie kryteriów zgodności z
prawem.
2. Kontrola działalności organów sołectwa prowadzona jest na podstawie kryteriów: celowości, rzetelności i gospodarności.
3. Do wykonywania czynności o jakich mowa w ust. 1 organy gminy mogą delegować
swych przedstawicieli.
§ 42.1.Uchwała zebrania wiejskiego lub sprzeczne z prawem są nieważne.
2.O nieważności uchwały zebrania wiejskiego w całości lub w części orzeka Rada Gminy uchwałą, w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia jej przedłożenia.
Rozdział 10
Postanowienia końcowe
§ 43. Zmiany niniejszego Statutu dokonywane są przez Radę Gminy, w trybie właściwym dla jego uchwalenia, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami sołectwa.
§ 44. Tracą moc uchwały Rady Gminy Białe Błota: Nr XXV/ 171/1993 z dnia 29 grudnia 1993 roku w sprawie uchwalenia statutu sołectwa, Nr XXVIII/ 225/98 z dnia 30 kwietnia 1998 roku zmieniająca statut sołectwa w gminie Białe Błota, Nr XXIV/ 194/2000 z dnia 14 września 2000 roku w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Sołectwa w gminie Białe Błota w odniesieniu do sołectwa Łochowo.
§ 45. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
metryczka
Opublikował: Marek Jakubowski (10 kwietnia 2006, 10:12:08)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1467