NULL string(0) ""

Uchwała nr rgk.0007.26.2015Rady Gminy Białe Błotaz dnia 31 marca 2015w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji "Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2013 - 2015" za rok 2014.Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 2 i 15, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r., poz. 594, ze zm., z 2013 r. poz. 645, poz.1318, z 2014 r. poz. 379, poz. 1072) oraz na podstawie art. 179 ust.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2013 r., poz. 135, ze zm., z 2013 r. poz. 154, poz. 866, poz. 1650, z 2014 r. poz. 619, poz. 1188), w związku z Uchwałą Nr RGK.0007.91.2013 Rady Gminy Białe Błota z dnia 29 sierpnia 2013 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2013 - 2015 uchwala się, co następuje:

Uchwała nr rgk.0007.26.2015
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 31 marca 2015


w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji "Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2013 - 2015" za rok 2014.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 2 i 15, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r., poz. 594, ze zm., z 2013 r. poz. 645, poz.1318, z 2014 r. poz. 379, poz. 1072) oraz na podstawie art. 179 ust.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2013 r., poz. 135, ze zm., z 2013 r. poz. 154, poz. 866, poz. 1650, z 2014 r. poz. 619, poz. 1188), w związku z Uchwałą Nr RGK.0007.91.2013 Rady Gminy Białe Błota z dnia 29 sierpnia 2013 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2013 - 2015 uchwala się, co następuje:


§ 1. Przyjąć sprawozdanie z realizacji w 2014 r. "Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2013 - 2015" w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Jacek Grzywacz

 Załącznik do Uchwały Nr RGK.0007.26.2015
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 31 marca 2015 r.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI "GMINNEGO PROGRAMU WSPIERANIA RODZINY W GMINIE BIAŁE BŁOTA NA LATA 2013 - 2015" ZA OKRES I - XII 2014 r.
I. Wprowadzenie. Przemiany jakie dokonały się we współczesnej rodzinie nie zawsze pociągają za sobą pozytywne skutki. Coraz więcej rodzin nie potrafi radzić sobie z licznymi trudnościami, które utrudniają wypełnianie funkcji rodziny, co może doprowadzić do jej niewydolności. W zawiązku z powyższym realizacja przez Ośrodek Pomocy Społecznej „Gminnego Programu Wsparcia Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2013 -2015" stanowi kluczowe zadanie polityki społecznej.
II. Sprawozdanie z realizacji harmonogramu działań podejmowanych w ramach Programu w roku 2013
1) Zadanie nr 1: Stała wymiana informacji między instytucjami pracującymi na rzecz rodziny - efekty:
- tworzenie indywidualnych planów pomocy rodzinie - 15
- okresowe posiedzenia oceny sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej - 19
2) Zadanie nr 2: Zatrudnienia przez GOPS specjalisty pracy z rodziną - efekty:
- dostępne środki finansowe nie pozwoliły na zatrudnienie specjalisty pracy z rodziną
3) Zadnie nr 3: Zatrudnienie asystentów rodziny - efekty:
- biorąc pod uwagę możliwości budżetowe został zatrudniony jeden asystent rodziny w pełnym wymiarze etatu. Asystent rodziny pracował z 17 rodzinami. W ramach zadania podejmowano współpracę z rodzinami na rzecz powrotu małoletnich do środowiska rodzinnego (4 rodziny) oraz współpracę z rodzinami zagrożonymi umieszczeniem małoletnich dzieci w pieczy zastępczej (17 rodzin). Łącznie wsparciem asystenta rodziny objęto 71 osób w rodzinach, w tym 37 dzieci.
4) Zadanie nr 4: Rozbudowa zintegrowanego systemu chroniącego rodzinę przed utratą bezpieczeństwa socjalnego - efekty:
- 40 osób objęto pracami społecznie – użytecznymi
- 2 osoby odbyły staż zawodowy
- 1 osoba zrealizowała praktyki zawodowe
- 3 osoby pracowały w ramach robót publicznych.
5) Zadanie nr 5: Zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin ubogich posiłków w szkole, wyposażenia w podręczniki i przybory szkolne, wypoczynku w czasie ferii letnich i zimowych - efekty:
- 179 dzieci objętych pomocą w formie posiłków oraz drugich śniadań w szkołach, przedszkolach żłobku, Świetlicy "Małgosia" oraz Ośrodków Wsparcia i Integracji
- 314 decyzji przyznających pomoc w formie dofinansowania do obiadów i drugich śniadań
- 29 decyzji wydanych na dofinansowanie do zakupu podręczników i przyborów szkolnych.
6) Zadanie nr 6: Prowadzenie poradnictwa specjalistycznego dla dzieci oraz ich rodziców - efekty:
- w ramach działalności Punktu Interwencji Kryzysowej - Rodzinnego Punktu Konsultacyjnego (PIK-RPK) -136 osób skorzystało z pomocy psychologa
- 75 osób otrzymało wsparcie terapeuty ds. uzależnień
- 52 osoby uzyskały pomoc radcy prawnego.
7) Zadanie nr 7: Realizacja programów profilaktycznych i edukacyjnych wspierających wychowanie dzieci i młodzieży - efekty:
- realizacja programu „ Do czego służą ręce” oraz innych programów psychoedukacyjnych podnoszących kompetencje opiekuńczo - wychowawcze.
8) Zadanie nr 8: Zapobieganie zagrożeniom - efekty:
- z myślą o podniesieniu poziomu świadomości społeczności lokalnej z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną zamieszczano artykuły w prasie lokalnej ("Gazeta Regionalna Powiat") oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy Białe Błota ( http://www.bialeblota.pl)
- organizowano plenerowe imprezy sportowe i rekreacyjne dla dzieci i młodzieży: "Dzień dziecka”, konkurs ekologiczny„Sprzątanie Świata”, "Święto ziemniaka"
- organizacja wypoczynku: ferie zimowe „ W zgodzie z naturą”oraz półkolonie letnie „Sportowo znaczy zdrowo”.
9) Zadanie nr 9: Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie - efekty:
- Niebieskie Karty:
a) prowadzono ogółem 43 NK
b) ilość zamkniętych NK: 38
c) odbyły się 4 posiedzenia Zespołu Interdyscyplinarnego i 121 posiedzeń grup roboczych
- Uzyskane efekty działań Zespołu Interdyscyplinarnego i Grup Roboczych:
a) 252 konsultacje z psychologiem w ramach Punktu Interwencji Kryzysowej Rodzinnego Punktu Konsultacyjnego – 80 osób
b) 16 osób odbyło konsultacje z terapeutą ds. uzależnień i współuzależnień
c) 6 zmotywowanych do podjęcia Programu Korekcyjno - Edukacyjnego dla Sprawców Przemocy w Rodzinie
d) 5 osób odbyło konsultacje z radcą prawnym w ramach PIK-RPK
e) liczba nakazów opuszczenia lokalu wydanych przez Prokuraturę - 2
f) liczba nakazów opuszczenia lokalu wydany przez Sąd Karny - 1
g) 5 Zawiadomień Prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 207 kk
h) 6 zawiadomień Prokuratury przez osobę, wobec której istnieje podejrzenie, że doświadcza przemocy o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 207 kk
i) 3 wyroki skazujące z art. 207 kk – 4 sprawy w toku
j) 4 zakazy zbliżania, styczności, zakaz kontaktowania się
k) interwencyjne odebranie dzieci: 1
l) podjęcie stacjonarnego i ambulatoryjnego dobrowolnego leczenia odwykowego - 16 osób
ł) 6 wystosowanych wniosków o przymusowe leczenie przez Zespół Interdyscyplinarny i Grupy Robocze
m) 3 postanowienia o przymusowym leczeniu uzależnienia od alkoholu wydane przez Sąd
n) 7 zawiadomień do Sądu Rodzinnego o sytuacji małoletnich dzieci
o) 14 wyjazdów, w tym 175 wizyt monitorujących środowiska objęte procedurą Niebieskiej Karty (pracownik socjalny wraz z dzielnicowym) w godzinach popołudniowo – wieczornych.
10) Zadanie nr 10: Praca z rodzicami biologicznymi na rzecz powrotu dziecka do środowiska rodzinnego - efekty:
- Wprowadzenie asystenta rodziny:
- liczba środowisk objętych wsparciem asystenta rodziny – 17 (w tym: 71 osób w rodzinach, 37 małoletnich dzieci)
- Udostępnienie możliwości korzystania z oferty Punktu Interwencji Kryzysowej Rodzinnego Punktu Konsultacyjnego:
- psycholog, terapeuta ds. uzależnień i współuzależnień, radca prawny
- Partycypacja Gminy w kosztach utrzymania dzieci w pieczy zastępczej w roku 2014 (na podstawie not księgowych):
a) ogólna kwota poniesionych wydatków za 9 dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej – 8 958,58 zł.
III. Potrzeby do realizacji zadań ujętych w harmonogramie na rok 2015:
1) Zatrudnienie specjalisty pracy z rodziną, zwiększenie ilości zatrudnionych asystentów rodziny oraz stworzenie zespołu asystentury rodzinnej jest konieczne z uwagi na wzrost rodzin, które wymagają pomocy w pełnieniu funkcji opiekuńczo wychowawczej. Asystentura rodziny pomaga w poszukiwaniu rozwiązań trudnej sytuacji życiowej z wykorzystaniem mocnych stron członków rodziny, zasobów rodziny, społeczności lokalnej i zasobów instytucjonalnych. Głównym celem asystentury jest podniesienie umiejętności opiekuńczo – wychowawczych, prowadzenia gospodarstwa domowego, radzenia z sytuacjami dnia codziennego rodziców lub opiekunów dzieci. Efektem powinno być odzyskanie przez osoby przyjmujące pomoc kontroli nad własnym życiem, które pozwala im być samodzielnym oraz tak wypełniać role rodzica, aby środowisko rodzinne sprzyjało bezpieczeństwu i rozwojowi dzieci.
2) Kontynuacja działań związanych z aktywizacją zawodową podopiecznych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przy współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w Bydgoszczy.
3) Zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin ubogich posiłków w szkołach, wyposażenia w podręczniki i przybory szkolne.
4) Dalsze realizowanie programu według harmonogramu, zadań i działań na rzecz wspierania rodzin zgodnie z zaplanowanym budżetem na rok 2015.
IV. Wnioski. W celu prawidłowego realizowania działań w w/w programie i zminimalizowania trudności, z którymi boryka się wiele rodzin pragniemy usprawnić, bądź kontynuować następujące zadania w Gminie Białe Błota: Utrzymanie łączności. Chodzi tu o kontakty między pracownikami socjalnymi, których celem jest wymiana informacji na temat podopiecznego. Kontakty te mogą mieć charakter pisemny, ustny lub telefoniczny. Ta forma współpracy pozwala na uniknięcie prowadzenia przez kilku pracowników służb społecznych działań z tym samym podopiecznym. Utrzymywanie łączności nie ma charakteru ciągłego - celem tego działania jest jedynie wymiana informacji. Koordynacja. Jest formą współpracy, która stawia sobie ambitniejsze cele. Chodzi tutaj o harmonizację wysiłków wielu pracowników socjalnych oraz pracowników pracujących na rzecz dziecka i rodziny, wspólne opracowanie analizy sytuacji, oceny i opracowanie planu pomocy - jest podejmowana doraźnie. Praca zespołowa. Forma ta narzuca pewną regularną strukturę spotkań, zwykle w grupie pracowników socjalnych oraz osób pracujących na rzecz dziecka i rodziny. W pracy zespołowej, oprócz skupienia uwagi na zagrożonej rodzinie, możemy wyznaczyć też inne cele tj. skoncentrowanie się na samych pracownikach socjalnych, na planach wspólnego działania. Wymagane jest ustalenie: terminarza spotkań, regularnej ich częstotliwości, czasu trwania zebrań, porządku dnia. Konsultacje. Spotkania pracownika socjalnego i asystenta rodziny w celu wymiany informacji i doświadczeń. Wspólne opracowywanie planu pomocy rodzinie. Utworzenie punktu koordynującego pomoc rodzinie. Warunkiem jest zaistnienie pracy zespołów interdyspilnarnych w miejscu zamieszkania rodziny, w celu opracowania programu pomocy. Tylko skuteczna praca socjalna z rodzinami niewydolnymi wychowawczo, tworzenie placówek wsparcia dziennego i szerzenie poradnictwa rodzinnego na poziomie każdej gminy może sprawić, że zmniejszy się liczba dzieci, które trafią do rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo – wychowawczych.
V. Zakończenie. Ważne jest wprowadzenie działań profilaktycznych, które będą wspierać rodzinę poprzez współpracę wielu instytucji. Konieczne jest podjęcie działań edukacyjnych w szkołach dla rodziców. Prowadzenie warsztatów przez nauczycieli i pedagogów szkolnych i pokazywanie rodzicom jak można radzić sobie w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Pokazywanie dzieciom jak ważna jest rodzina i jakie pełni funkcje w życiu społecznym. Trafianie do rodzin poprzez festyny rodzinne oraz lokalne programy i gazety. Rodzina powinna być środowiskiem miłości, opieki, bezpieczeństwa i schronieniem przed złem całego świata.

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Jacek Grzywacz


Uzasadnienie
Zgodnie z art. 179 ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w terminie do dnia 31 marca każdego roku wójt składa radzie gminy roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny oraz przedstawia potrzeby związane z realizacją zadań. Obowiązek ten wynika również z rozdz. VIII pkt. 3 "Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2013 - 2015" przyjętego Uchwałą Nr RGK.0007.91.2013 Rady Gminy Białe Błota z dnia 29 sierpnia 2013 r.

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Jacek Grzywacz

metryczka


Opublikował: Magdalena Maison (7 kwietnia 2015, 10:17:50)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 505