Strona główna > Uchwały > 2011 |
Uchwała nr RGK.0007.170.2011Rady Gminy Białe Błotaz dnia 24 listopada 2011w sprawie "Programu współpracy Gminy Białe Błota z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012". Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z 2011 r. Nr 112, poz.654, Nr 149, poz. 887) uchwala się, co następuje:
Uchwała nr RGK.0007.170.2011
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 24 listopada 2011
w sprawie "Programu współpracy Gminy Białe Błota z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012".
Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z 2011 r. Nr 112, poz.654, Nr 149, poz. 887) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjąć " Program współpracy Gminy Białe Błota z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012", stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia rocznego programu
współpracy z organizacjami pozarządowymi stanowi wypełnienie delegacji
ustawowej wynikającej z art. 5 ust 3 ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
(Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z 2011 r. Nr 112, poz.654, Nr
149, poz. 887). Ustawa wskazuje, że podmiotami takich programów są
z jednej strony organy jednostek samorządu terytorialnego, a z
drugiej strony organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art.
3 ust. 3. Należą do nich m.in.: niedziałające w celu osiągnięcia
zysku stowarzyszenia, fundacje, osoby prawne i jednostki organizacyjne
kościołów i związków wyznaniowych (np. grupy charytatywne, zakłady
opiekuńcze), z wyłączeniami określonymi w ustawie. Ideą przyjęcia
rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi jest
nakreślenie priorytetów działania oraz wybór i określenie rocznych
zamierzeń organu jednostki samorządu terytorialnego - związanych ściśle
z sytuacją społeczno ekonomiczną ludności zamieszkującej obszar gminy.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi może być prowadzona w formie
działań finansowych ( zlecanie realizacji zadań publicznych) lub pozafinansowej
(wzajemne informowanie się, konsultowanie projektów aktów normatywnych,
tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym,
itp.) Roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi na rok 2012
skonsultowano z organizacjami pozarządowymi. W konsultacjach wzięły
udział następujące organizacje wymienione w art.3 ust. 3 ustawy
z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie: Białobłockie Stowarzyszenie Biznesu oraz Stowarzyszenie
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Wsparcia Inicjatyw Pozarządowych „Tłok”.Wymienione
powyżej organizacje złożyły swoje uwagi i opinie na piśmie
w siedzibie Urzędu Gminy Białe Błota. Z wniesionych uwag uwzględniono
propozycje Białobłockiego Stowarzyszenia Biznesu odnoszącą się do rozdziału V §
6 pkt 4, w którym poprzez dodanie określenia "jednocześnie"
uściślono miejsce umieszczania informacji o nawiązywaniu współpracy
w nowych obszarach działalności pożytku publicznego. Z uwag
Stowarzyszenia Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Wsparcia Inicjatyw Pozarządowych
„Tłok” uwzględniono propozycję odnoszącą się do rozdziału VIII § 10.2, w którym
dodano nowy wskaźnik efektywności realizacji Programu: "liczby organizacji
pozarządowych dokonujących konsultacji projektu programu współpracy oraz aktów
prawa normatywnego".Uwzględniono także propozycję zmiany rozdziału X § 12
ust. 2, w którym zmieniono liczbę osób wchodzących w skład komisji
konkursowej.Poza uwzględnieniem powyższych propozycji poprawiono również
wskazane przez organizacje błędy literowe.Z uwagi na powyższe podjęcie
niniejszej uchwały uznać należy za zasadne.
Załącznik
do Uchwały Nr RGK.0007.170.2011
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 24 listopada 2011 r.
z dnia 24 listopada 2011 r.
Program
współpracy Gminy Białe Błota z organizacjami pozarządowymi oraz innymi
podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Uchwała reguluje formy
współpracy w 2012 r. organów gminy z organizacjami pozarządowymi oraz
z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z 2011 r.
Nr 112, poz.654, Nr 149, poz. 887).
Postanowienia ogólne
§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) organizacjach – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z 2011 r. Nr 112, poz.654, Nr 149, poz. 887);
2) ustawie bez bliższego określenia – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z 2011 r. Nr 112, poz.654, Nr 149, poz. 887);
3) programie – należy przez to rozumieć roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi na 2012 rok;
4) urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Białe Błota;
5) wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Białe Błota.
Rozdział 2.
Cele programu
Cele programu
§ 3. 1. Głównym celem programu jest budowanie partnerstwa między gminą Białe Błota a organizacjami pozarządowymi oraz efektywne wykorzystywanie ich aktywności w zaspokajaniu zbiorowych potrzeb lokalnej społeczności.
2. Celami szczegółowymi podjętej współpracy jest w szczególności:
1) poprawa jakości życia mieszkańców gminy poprzez pełniejsze zaspokajanie ich potrzeb;
2) aktywizacja społeczności lokalnej zwiększanie jej udziału w rozwiązywaniu problemów lokalnych;
3) uzupełnienie usług świadczonych przez gminę;
4) promowanie aktywności społecznej i wzmacnianie potencjału organizacji pozarządowych;
5) otwarcie na innowacyjność i konkurencyjność w wykonaniu zadań publicznych.
Rozdział 3.
Zasady współpracy
§ 4. Współpraca z organizacjami w 2012 roku prowadzona będzie przy poszanowaniu zasad:
1) pomocniczości – oznaczającej dobrowolną współpracę równorzędnych podmiotów w rozwiązywaniu wspólnie zdefiniowanych problemów i osiąganiu razem wytyczonych celów, wzajemne wspieranie swojej działalności i umożliwienie organizacjom realizacji tych zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
2) suwerenności stron – oznaczającej zdolność partnerów programu do bycia podmiotem praw i obowiązków poprzez niezależne wykonywanie swoich zadań oraz swobodę w przekazywaniu tych kompetencji innym podmiotom przy jednoczesnym respektowaniu niezależności tych podmiotów i zakazie nieusprawiedliwionej ingerencji w ich funkcjonowanie;
3) partnerstwa – oznaczającej uczestnictwo organizacji w rozeznaniu i definiowaniu problemów mieszkańców i ich rozwiązywaniu przy zachowaniu dobrowolności współpracy i równorzędności podmiotów;
4) efektywności – oznaczającej dokonywanie wyboru sposobu wykorzystywania środków publicznych, zapewniającego celowość i oszczędność realizacji zadania, przy uzyskaniu najlepszych efektów z poniesionych nakładów;
5) uczciwej konkurencji – oznaczającej zapewnienie równych szans wszystkim podmiotom programu, działającym na rzecz mieszkańców gminy, równe ich traktowanie oraz brak uznaniowej decyzji w procedurze przyznawania dotacji;
6) jawności – oznaczającej dostępność i powszechność informacji na temat wszystkich możliwości współpracy z organizacjami oraz ich zrozumiałość w zakresie stosowanych procedur i kryteriów.
Rozdział 4.
Formy współpracy
1) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działań;
2) zlecania organizacjom realizacji zadań określonych w ustawie;
3) konsultowania z organizacjami projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
4) konsultowania projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy, z radami działalności pożytku publicznego, w przypadku jej utworzenia;
5) tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej;
6) umowy o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie;
7) popularyzacji działalności organizacji na stronie internetowej gminy Białe Błota poprzez umieszczanie na niej informacji o osiągnięciach tych organizacji, prowadzonych lub zakończonych działaniach, pod warunkiem aktualności tych informacji oraz umieszczenia wykazu organizacji wraz z najistotniejszymi danymi;
8) współorganizacja imprez, spotkań, konferencji i działań o podobnym charakterze.
Rozdział 5.
Przedmiot współpracy i zadania priorytetowe
2. W przedmiocie zlecania realizacji zadań publicznych planuje się w szczególności, jako zadania priorytetowe, prowadzenie współpracy z organizacjami w następujących sferach zadań publicznych:
1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzicom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
2) podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
3) działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
4) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
5) przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym: organizacja wypoczynku letniego oraz zajęć rekreacyjno – edukacyjnych połączonych z profilaktyką uzależnień dla dzieci i młodzieży z gminy Białe Błota;
6) ratownictwo i ochrona ludności: udział bądź organizacja akcji z zakresu ratownictwa ludności;
7) ekologii, ochrony zwierząt i ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
8) działań na rzecz integracji europejskiej oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.
3. Dotacje nie mogą być wykorzystywane m.in. na:
1) zadania i zakupy inwestycyjne;
2) zakupy gruntów;
3) działalność gospodarczą;
4) pokrycie kosztów utrzymania biura podmiotów programu, z wyłączeniem bezpośrednich kosztów związanych z realizacją zadania;
5) działalność polityczną i religijną.
4. Powierzenie organizacjom wykonania zadań publicznych w innych niż w ust. 2 obszarach działalności pożytku publicznego, o których mowa w art. 4 ustawy wraz z udzieleniem dotacji na ich finansowanie, bądź wspieranie takich zadań wraz z udzieleniem dotacji na ich dofinansowanie na zasadach przewidzianych w ustawie będzie mogło następować w przypadku zabezpieczenia środków w budżecie gminy. Nawiązywanie współpracy w nowych obszarach działalności pożytku publicznego winno być poprzedzone umieszczeniem tej informacji w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia wpłynięcia wniosku na okres 7 dni jednocześnie:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej;
2) na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy;
3) na stronie internetowej gminy
w celu umożliwienia organizacjom zgłaszania w tym terminie swoich uwag.
5. Brak uwag ze strony organizacji w terminie 7 dni od dnia zamieszczenia informacji w sposób, o którym mowa w pkt. 1 – 3 uznaje się za wyrażenie przez nie opinii pozytywnej dla wprowadzenia nowego obszaru działalności.
Rozdział 6.
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu
Rozdział 7.
Sposób realizacji programu
§ 8. 1. Podmiotami
uczestniczącymi we współpracy są:
Sposób realizacji programu
1) Rada Gminy Białe Błota – uchwalająca program, jako organ stanowiący Gminy Białe Błota;
2) Wójt Gminy Białe Błota – realizujący program, jako organ wykonawczy Gminy Białe Błota;
3) organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym działaniom gminy.
2. Wójt realizuje program przy pomocy:
1) pracowników Urzędu:
2) gminnych jednostek organizacyjnych, które w obszarach swojej działalności mogą współpracować z organizacjami pozarządowymi.
3. Urząd oraz jednostki organizacyjne prowadzą bezpośrednią współpracę z organizacjami, która w szczególności polega na:
1) przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji na realizację zadań finansowanych bądź dofinansowywanych ze środków gminy;
2) sporządzaniu sprawozdań z realizacji programu;
3) podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami;
4) udziale swoich przedstawicieli w spotkaniach dla przedstawicieli organizacji dotyczących wzajemnej współpracy;
5) zlecaniu realizacji zadań publicznych programu organizacjom;
6) organizowaniu wspólnych przedsięwzięć, mających na celu rozwój organizacji oraz ich profesjonalizację;
7) rekomendowaniu działań i projektów realizowanych przez organizacje.
§ 9. 1. W celu planowania optymalnej realizacji zadań publicznych należących do sfery działalności pożytku publicznego mogą być tworzone wspólne zespoły o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożone z przedstawicieli organizacji oraz przedstawicieli organów gminy. Tworzenie zespołów odbywa się wg właściwości merytorycznej ich działalności.
2. Z inicjatywą powołania zespołu mogą wystąpić organy gminy oraz organizacje.
3. Przedstawicieli organów gminy wchodzących w skład zespołu, o którym mowa w ust. 1, desygnują:
1) Wójt Gminy – pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych gminy;
2) Rada Gminy – radnych;
4. Przedstawicieli organizacji desygnuje organizacja według zasad przez nie ustalonych.
5. Pracom zespołu przewodniczy osoba upoważniona przez Wójta. Z obrad zespołu sporządza się protokół, podpisany przez protokolanta i przewodniczącego zespołu
Rozdział 8.
Sposób oceny relizacji programu
2. Wskaźnikami efektywności realizacji Programu są w szczególności informacje dotyczące:
1) liczby organizacji podejmujących się realizacji zadań publicznych na rzecz lokalnej społeczności we współpracy z gminą;
2) liczby organizacji pozarządowych dokonujących konsultacji projektu programu współpracy oraz aktów prawa miejscowego;
3) orientacyjnej liczby adresatów zadań realizowanych we współpracy z gminą;
4) wysokości środków finansowych przeznaczonych przez organizacje na realizację tych zadań;
5) wysokości środków finansowych wykorzystanych przez organizacje na realizację tych zadań.
3. Bieżącym monitoringiem w zakresie realizacji zadań Programu zajmują się właściwe merytorycznie stanowiska Urzędu.
4. Organizacje mogą zgłaszać swoje uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizacji programu w trakcie organizowanych spotkań z przedstawicielami gminy lub bezpośrednio do pracownika m.in. ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.
5. Uzyskane w trakcie realizacji Programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej i przyszłej współpracy gminy z organizacjami.
6. W terminie do 30 kwietnia 2013 roku zostanie przedłożone Radzie Gminy Białe Błota sprawozdanie z realizacji Programu, w którym dokonana zostanie ocena stanu współpracy gminy z organizacjami w zakresie realizacji projektów oraz wniosków wynikających ze współpracy.
Rozdział 9.
Sposób tworzenia Programu oraz przebiegu konsultacji
2. Wójt przygotowuje projekt uchwały w sprawie Programu na kolejny rok w terminie do 15 października i następnie przedstawia go organizacjom, umieszczając w Biuletynie Informacji Publicznej i umożliwiając szeroki dostęp do uczestnictwa w konsultacjach, wyznaczając termin składania uwag i wniosków do projektu oraz wskazując sposób ich dostarczenia.
3. Skonsultowany projekt uchwały zostaje przez Wójta przekazany Radzie Gminy Białe Błota.
4. Przedstawiciele organizacji mogą uczestniczyć w posiedzeniach komisji i sesjach Rady Gminy Białe Błota na zasadach określonych w Statucie Gminy Białe Błota.
Rozdział 10.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych
§ 12. 1. W związku
z ogłoszonym konkursem ofert na wykonanie zadań publicznych gminy
w danym obszarze wynikającym z programu, w celu opiniowania
ofert składanych w otwartych konkursach ofert, Wójt powołuje komisję
konkursową, zwaną dalej komisją, dla właściwej sfery zadań publicznych.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych
2. W skład komisji wchodzą:
1) dwaj pracownicy Urzędu lub jednostek organizacyjnych gminy wyznaczeni przez Wójta;
2) trzej przedstawiciele wskazani przez Radę Gminy
3) jeden przedstawiciel organizacji pozarządowych z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art.3 ust.3 ustawy biorące udział w konkursie
4) na wniosek powstałej komisji Wójt może powołać w jej skład ciało doradcze ( bez prawa głosu ), posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których dotyczy konkurs.
3. Członkowie komisji na pierwszym spotkaniu wybierają ze swojego grona Przewodniczącego, kierującego pracami komisji oraz Sekretarza.
4. Komisja obraduje na posiedzeniach zamkniętych, bez udziału oferentów. Termin i miejsce posiedzenia komisji ustala jej Przewodniczący.
5. Dla ważności podejmowanych decyzji, konieczna jest obecność co najmniej połowy jej członków. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
6. Członkowie komisji po jej ukonstytuowaniu, o którym mowa w ust. 3, po zapoznaniu się z wykazem złożonych ofert, a przed rozpoczęciem ich oceny, składają oświadczenie o braku przeciwwskazań do wykluczenia ich z komisji wynikające z przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) dotyczące wyłączenia członka lub powiadamiają Przewodniczącego o zachodzącym konflikcie interesów.
7. W przypadku, gdy podpisanie oświadczenia przez członka komisji jest niemożliwe wyboru nowego członka dokonuje Wójt lub Rada gminy w zależności od tego, z czyjego wskazania został wcześniej powołany w skład komisji..
8. Uczestnictwo w pracach komisji jest nieodpłatne.
9. Do zadań komisji, bez względu na liczbę złożonych ofert, należy w szczególności:
1) weryfikacja wyników oceny formalnej dokonana przez właściwego merytorycznie pracownika Urzędu bądź jednostki organizacyjnej;
2) ocena merytoryczna ofert spełniających wymagania formalne, biorąc pod uwagę kryteria opracowane dla każdego konkursu osobno, na kartach oceny przygotowanych dla każdego konkursu przez właściwego merytorycznie pracownika;
3) sporządzenie listy rankingowej ofert, zgodnie z przyznaną punktacją;
4) sporządzenie propozycji podziału środków finansowych na poszczególne oferty.
10. Ostatecznego rozstrzygnięcia konkursu w tym ustalenia wysokości przyznanej dotacji dokonuje Wójt w formie zarządzenia nie zmieniając ustaleń komisji konkursowej.
11. Z chwilą rozstrzygnięcia konkursu komisja konkursowa ulega rozwiązaniu.
Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota
Bartosz Lau
* zmieniona Uchwałą Nr RGK.0007.182.2011
Rady Gminy Białe Błota z dnia 29 grudnia 2011
Uchwała nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa
metryczka
Opublikował: Magdalena Maison (8 grudnia 2011, 10:14:39)
Ostatnia zmiana: Natalia Zielińska (28 października 2013, 13:52:50)
Zmieniono: aktualizacja
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1518