tekst jednolity z 28.03.2018
Obwieszczenie nr 1/2018Rady Gminy Białe Błota
z dnia 27 marca 2018 r.
w sprawie ogłoszenia tekstu
jednolitego uchwały w sprawie Statutu Gminy Białe Błota
1) uchwałą Nr
RGK.0007.164.2014 Rady Gminy Białe Błota z dnia 30 grudnia 2014
zmieniającą uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota (
Dz. Urz. Województwa Kujawsko- Pomorskiego z 2015 poz.117);
2) uchwałą Nr RGK.0007.4.2018
Rady Gminy Białe Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą
uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota (Dz. Urz. Województwa
Kujawsko - Pomorskiego z 2018 r., poz. 684).
2. Podany w załączniku do
niniejszego obwieszczenia tekst jednolity uchwały nie obejmuje §
109 uchwały Nr XVIII/207/2008 Rady Gminy Białe Błota z dnia 26
marca 2008 r. w spawie Statutu Gminy
Białe Błota (Dz. Urz.
Województwa Kujawsko - Pomorskiego z 2008 r. Nr 67, poz. 1116 ),
który stanowi:
"§ 109. Uchwała wchodzi
w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.".
Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota
Jacek Grzywacz
Załącznik
do obwieszczenia nr 1/2018
Rady
Gminy Białe Błota
z
dnia 27 marca 2018 r.
Uchwała
Nr XVIII/207/2008
Rady
Gminy Białe Błota
z dnia 26 marca 2008 r.
w sprawie Statutu Gminy Białe Błota.
(tekst jednolity)
Na
podstawie art. 18, ust.2 pkt 1 i art. 40, ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 poz.
1845, poz. 2232, z 2018 r. poz. 130) uchwala się, co
następuje:
STATUT
GMINY BIAŁE BŁOTA
Rozdział
1.
Postanowienia
ogólne
§
1. Mieszkańcy Gminy Białe Błota, zwanej dalej "Gminą",
tworzą wspólnotę samorządową.
§
2. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Białe Błota.
§
3. Gmina położona jest w Województwie Kujawsko-Pomorskim i
Powiecie Bydgoskim, obejmuje obszar 12.190 ha.
§
4. Herb Gminy Białe Błota przedstawia na tarczy dwudzielnej w
słup (pionowo) w polu prawym złotym dąb zielony, w polu lewym
zielonym czaplę srebrną. Herb nawiązuje do miejscowej przyrody,
stanowiącej symbol lokalnego patriotyzmu – wzór herbu umieszczony
jest w załączniku nr 1 do uchwały Nr XII/117/2003 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie ustanowienia herbu i
flagi Gminy Białe Błota.
§
5. Flaga Gminy Białe Błota przedstawia w płacie prostokątnym
składającym się z dwóch pasów pionowych jednakowej szerokości
zielonego i żółtego, herb Gminy umieszczony centralnie – wzór
flagi umieszczony jest w załączniku nr 2 do uchwały Nr
XII/117/2003 Rady Gminy Białe Błota z dnia 24 listopada 2003 r. w
sprawie ustanowienia herbu i flagi Gminy Białe Błota.
§
6. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
1)
Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Białe Błota;
2)
Radzie lub Radzie Gminy- należy przez to rozumieć Radę Gminy Białe
Błota;
3)
radnym - należy przez to rozumieć radnego Gminy Białe Błota;
4)
Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego
Rady Gminy Białe Błota;
5)
Wiceprzewodniczącym Rady -należy przez to rozumieć
Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Białe Błota;
6)
Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną
Rady Gminy Białe Błota;
7)
Urzędzie lub Urzędzie Gminy- należy przez to rozumieć Urząd
Gminy w Białych Błotach;
8)
Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Białe Błota;
9)
Zastępcy Wójta – należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta
Gminy Białe Błota;
10)
Sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Białe
Błota;
11)
Skarbniku- należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Białe Błota;
12)
Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Białe Błota.
13)
ustawie o samorządzie gminnym- należy przez to rozumieć ustawę z
dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2017 r.,
poz.1875 ze zm. poz.2232); 1
14) kodeksie postępowania administracyjnego - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r. poz.1257).2
Rozdział
2.
Organy
Gminy
§
7. 1. Organem stanowiącym i kontrolnym Gminy jest Rada
Gminy.
2.
W skład Rady Gminy wchodzą radni w liczbie określonej ustawowo.
§
8. Organem wykonawczym Gminy jest Wójt Gminy.
Rozdział
3.
Jednostki
pomocnicze Gminy
§
9. 1. O utworzeniu, połączeniu, podziale i zniesieniu jednostki
pomocniczej Gminy rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem
następujących zasad:
1)
z inicjatywą utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia
jednostki pomocniczej mogą wystąpić mieszkańcy Gminy albo organ
Gminy;
2)
utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki
pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami
Gminy na zorganizowanych w tym celu zebraniach, których szczegółowy
tryb określa Rada odrębną uchwałą;
3)
projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z
inicjatorami utworzenia tej jednostki;
4)
przebieg granic jednostek pomocniczych powinien uwzględniać
naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi
społeczne.
2.
Rada podejmując uchwałę, o której mowa w ust. 1 powinna w niej
określić w szczególności:
1)
nazwę;
2)
obszar;
3)
granice jednostki pomocniczej.
§
10. W Gminie Białe Błota istnieją następujące jednostki
pomocnicze (sołectwa):
1)
Białe Błota;
2)
Ciele;
3)
Kruszyn Krajeński;
4)
Lisi Ogon;
5)
Łochowo;
6)
Łochowice;
7)
Murowaniec;
8)
Prądki;
9)
Przyłęki;
10)
Trzciniec;
11)
Zielonka.
§
11. 1. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową
w ramach budżetu Gminy.
2.
Obsługę finansowo-księgową jednostki pomocniczej zapewnia Wójt.
3.
W budżecie Gminy określa się wydatki jednostek pomocniczych
przeznaczone na realizację zadań tych jednostek, ujmując je we
właściwych podziałkach klasyfikacji budżetowej.
4.
Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami
finansowymi wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając je na
realizację zadań spoczywających na tych jednostkach. Decydując o
przeznaczeniu środków finansowych obowiązane są do przestrzegania
podziału zawartego w uchwale budżetowej.
5.
Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje
Skarbnik Gminy i przedkłada informację Wójtowi.
§
12. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej
może uczestniczyć w pracach Rady Gminy, a w szczególności w
sesjach Rady Gminy oraz wyrażać opinię w sprawach dotyczących tej
jednostki.
§
13. Jednostka pomocnicza podlega nadzorowi organów Gminy na
zasadach określonych w statucie danej jednostki pomocniczej.
Rozdział
4.
Organizacja
wewnętrzna oraz tryb pracy Rady Gminy
§
14. 1. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady
oraz Wiceprzewodniczącego Rady.
2.
Wyboru Przewodniczącego Rady, dokonuje Rada na pierwszej sesji po
wyborze Rady nowej kadencji, a wyboru Wiceprzewodniczącego Rady,
dokonuje Rada najpóźniej na drugiej Sesji po wyborze Rady nowej
kadencji.
3.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady lub wakatu na tym
stanowisku jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.
4.
Ilekroć dalej mowa o Przewodniczącym Rady w odniesieniu do
czynności związanych z prowadzeniem sesji, unormowania dotyczące
Przewodniczącego Rady stosuje się odpowiednio do
Wiceprzewodniczącego Rady prowadzącego sesję lub jej część.
§
15. 1. Rada Gminy powołuje ze swego grona komisje stałe i
może powoływać komisje doraźne, określając w drodze uchwały
szczegółowy zakres działania komisji.
2.
Rodzaj i skład komisji określa Rada Gminy w drodze uchwały.
§
16. 1. Obsługę Rady, jej komisji oraz radnych zapewnia
Biuro Rady, które podlega Przewodniczącemu Rady od strony
merytorycznej, wyłącznie w zakresie jego kompetencji wynikających
z ustawy o samorządzie gminnym.
2.
Biuro Rady zapewnia radnym wszelką pomoc techniczną, prawną i
organizacyjną w zakresie wykonywania mandatu radnego.
§
17. 1. 3
Przewodniczący Rady zawiadamia Wójta oraz przewodniczących organów
wykonawczych jednostek pomocniczych o miejscu, terminie i godzinie
rozpoczęcia sesji rady gminy, podając porządek obrad.
2.
4
Informację o zwołaniu sesji zamieszcza się na tablicy
informacyjnej Urzędu Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej
Gminy, przy czym dodatkowo informacja może być również
zamieszczona na stronie internetowej Gminy, jeśli taka strona jest
prowadzona.
3.
Wójt zapewnia udzielenie niezbędnych wyjaśnień i odpowiedzi oraz
opracowanie analiz odnośnie materiałów przygotowanych na sesję.
§
18. Do obowiązków Przewodniczącego Rady należy:
1)
zwoływanie sesji Rady;
2)
ustalenie porządku obrad;
3)
ustalenie daty, godziny rozpoczęcia i miejsca obrad;
4)
zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów
uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad;
5)
5
zawiadomienie
radnych, Wójta i przewodniczących organów wykonawczych jednostek
pomocniczych Gminy o zwołaniu sesji , w tym o miejscu, terminie i
godzinie rozpoczęcia sesji, co najmniej na 7 dni przed dniem
rozpoczęcia sesji Rady Gminy, przy czym wskazany termin 7 dni nie
dotyczy sesji zwoływanych na podstawie art. 20 ust.3 ustawy o
samorządzie gminnym; do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza
się porządek obrad wraz z projektami uchwał;
6)
występowanie o dodatkowe wyjaśnienia dotyczące materiałów
kierowanych na obrady;
7)
zapraszanie gości do udziału w sesji;
8)
przewodniczenie obradom;
9)
zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad projektami uchwał;
10)
koordynowanie pracami komisji Rady;
11)
podpisywanie uchwał Rady, protokołów obrad sesji oraz innych
dokumentów Rady;
12)
kierowanie obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady;
13)
pełnienie funkcji reprezentacyjnej w imieniu Rady;
14)
składanie w imieniu Rady oświadczeń prasie w sprawach, które były
przedmiotem obrad Rady i prac komisji;
15)
czuwanie nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez
radnych ich mandatu;
16)
przyjmowanie skarg i wniosków mieszkańców i samorządów jednostek
pomocniczych oraz nadawanie im biegu.
§
18a. 6Zawiadomienie,
o którym mowa w §18 pkt 5 zostaje dokonane poprzez:
1)
doręczenie zawiadomienia w formie pisma lub jego odpisu w sposób
wskazany w art. 42-44 kodeksu postępowania administracyjnego, za
potwierdzeniem jego odbioru, z zastrzeżeniem, że doręczenie w
sposób wskazany w art. 44 kodeksu postępowania administracyjnego
uważa się za dokonane z dniem umieszczenia, w sposób wskazany w
art. 44 §2 kodeksu postępowania administracyjnego, zawiadomienia o
pozostawieniu pisma lub jego odpisu wraz z informacją o możliwości
jego odbioru w miejscu określonym w §1 art.44 kodeksu postępowania
administracyjnego lub
2)
przesłanie zawiadomienia za pomocą środków komunikacji
elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18
lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z
2017 r. poz. 1219) ,przy czym zawiadomienie uznaje się za dokonane ,
jeżeli zostało wysłane w taki sposób, że adresat mógł zapoznać
się z jego treścią lub
3)
doręczenie zawiadomienia w formie dokumentu elektronicznego w
rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o
informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 570 ze zm.: poz.1579) w sposób
wskazany w art. 42-44 kodeksu postępowania administracyjnego, za
potwierdzeniem jego odbioru, z zastrzeżeniem, że doręczenie w
sposób wskazany w art. 44 kodeksu postępowania administracyjnego
uważa się za dokonane z dniem umieszczenia, w sposób wskazany w
art. 44 §2 kodeksu postępowania administracyjnego, zawiadomienia o
pozostawieniu przesyłki (dokumentu elektronicznego) wraz z
informacją o możliwości jej odbioru w miejscu określonym w §1
art.44 kodeksu postępowania administracyjnego lub
4)
doręczenie w inny skuteczny sposób.
§
19. 1. Rada na swoich sesjach rozpatruje i rozstrzyga w
drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji,
określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach.
2.
Oprócz uchwał Rada może:
1)
podejmować postanowienia proceduralne;
2)
ogłaszać deklaracje zawierające zobowiązanie się do określonego
postępowania;
3)
składać oświadczenia zawierające stanowisko w określonej
sprawie;
4)
kierować apele zawierające formalne, niewiążące wezwania
adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia
inicjatywy czy zadania;
5)
7
uchylony;
6)
zgłaszać wnioski kierowane do Przewodniczącego, Komisji
Rewizyjnej, innej komisji lub Wójta.
3.
8
Do postanowień, deklaracji,
oświadczeń, apeli, obwieszczeń i wniosków ma zastosowanie tryb
zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§
20. Wójt Gminy obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej
pomocy technicznej, prawnej i organizacyjnej w przygotowaniu i
odbyciu sesji.
§
21. 1. Sesja powinna odbyć się na jednym posiedzeniu.
Jednakże na wniosek radnego, Rada może postanowić o przerwaniu
sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym
posiedzeniu tej samej sesji.
2.
Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy
opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w
protokole.
§
22. 1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co
najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2.
Przewodniczący Rady nie przerywa obrad sesji, gdy liczba radnych
spadnie poniżej połowy ustawowego składu Rady. Jednakże Rada nie
może wówczas podejmować uchwał.
§
23. Rada na wniosek Przewodniczącego Rady powołuje spośród
radnych sekretarza obrad i może powierzyć mu prowadzenie listy
mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników
głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych
czynności o podobnym charakterze.
§
24. 1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez
Przewodniczącego Rady formuły: otwieram (w tym miejscu następuje
wymienienie numeru sesji) sesję Rady Gminy Białe Błota.
2.
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady dokonuje na podstawie listy
obecności stwierdzenia w sprawie quorum uprawniającego Radę do
podejmowania uchwał.
§
25. 1. Po otwarciu sesji i stwierdzeniu quorum
Przewodniczący Rady przedstawia Radzie porządek obrad.
2.
Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę porządku obrad może
wystąpić radny, a także Wójt Gminy lub inna upoważniona przez
niego osoba.
§
26. 1.9
Porządek
obrad winien w szczególności obejmować:
1)
informacje w sprawie uwag zgłoszonych do protokołu z obrad
poprzedniej sesji ;
2)
informacje Przewodniczącego Rady o działaniach w okresie między
sesjami;
3)
sprawozdanie Wójta z wykonania uchwał w okresie między sesjami;
4)
podjęcie uchwał lub dokumentów określonych w § 19 ust.2
pkt 1-4 Statutu;
5)
interpelacje radnych;
6)
odpowiedzi na interpelacje z poprzedniej sesji.
7)
wolne wnioski i zapytania.
2.
10
Ustęp 1 uchwały nie ma zastosowania w przypadku zwołania sesji w
trybie art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.
§
27. 1. 11
Sprawozdanie o którym mowa w § 26 ust. 1 pkt 3 składa Wójt lub
upoważniona przez niego osoba.
2.
Sprawozdanie komisji Rady składają przewodniczący komisji lub
osoby wyznaczone przez komisję.
3.
Po złożeniu sprawozdań wymienionych w ust. 1 i 2 Przewodniczący
Rady może zarządzić dyskusję.
§
28. 1. Interpelacje i zapytania radnych są kierowane do
Wójta Gminy.
2.
Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym
charakterze.
3.
Interpelacja winna zawierać krótkie przedstawienie stanu
faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4.
Interpelacje składa się w formie pisemnej Wójtowi.
5.
Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i
odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady.
6.
12
Odpowiedź radnemu na
interpelację jest udzielana w formie pisemnej najpóźniej w
terminie 21 dni od daty jej zarejestrowania przez Urząd. Kopia
odpowiedzi kierowanej do radnego musi w tym samym czasie zostać
przekazana Przewodniczącemu Rady. Odpowiedzi mogą udzielić osoby
wskazane przez Wójta, jednak odpowiedź musi być podpisana przez
Wójta, gdyż w przeciwnym wypadku uznaje się, że odpowiedź nie
została udzielona. W wypadku nieobecności Wójta odpowiedź może
być podpisana przez Zastępcę Wójta lub Sekretarza.
7.
Na wniosek radnego Wójt udziela dodatkowo odpowiedzi na jego
interpelację ustnie na najbliższej sesji.
8.
Po udzieleniu odpowiedzi ustnej na wystosowaną interpelację
Przewodniczący Rady umożliwia radnym zadawanie pytań dodatkowych i
dyskusję.
9.
Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy,
mniejszej wagi, także w celu uzyskania informacji o konkretnym
stanie faktycznym.
9a
13
Osoby , które mają zamiar
zadania pytania lub złożenia wniosku w punkcie porządku obrad
określonym w §26 ust.1 pkt 7 powinny zgłosić taki zamiar do
Przewodniczącego Rady Gminy od chwili otwarcia danej sesji
najpóźniej do chwili otwarcia punktu porządku obrad
poprzedzającego punkt „wolne wnioski i zapytania.
10.
14
Zapytania
formułowane są pisemnie do Wójta lub ustnie podczas sesji do
protokołu. Jeżeli bezpośrednia odpowiedź nie jest możliwa, to
zostaje ona udzielona w formie pisemnej najpóźniej w terminie 14
dni od daty złożenia zapytania. Na wniosek radnego Wójt jest
zobowiązany udzielić odpowiedzi na zapytanie w formie pisemnej.
§
29. 1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według
ustalonego porządku.
2.
Przewodniczący Rady może dokonać za zgodą Rady zmian w kolejności
poszczególnych punktów porządku obrad.
3.
Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń,
za wyjątkiem sytuacji uregulowanych w § 33.
4.
Radnemu ani innej osobie obecnej na sesji nie wolno zabierać głosu
bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
5.
Przewodniczący Rady może zabrać głos w każdym momencie.
6.
Przewodniczący Rady może udzielać głosu osobie nie będącej
radnym.
§
30.1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem
obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz
innych osób uczestniczących w sesji.
2.
Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu,
formy, czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych
przypadkach przywoływać mówcę "do rzeczy".
3.
Jeżeli temat lub sposób występowania albo zachowanie radnego w
sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają
prowadzeniu sesji, Przewodniczący przywołuje radnego "do
porządku", a gdy przywołanie nie odniesie skutku, może
odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4.
Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady
uczestniczących w sesji. Przewodniczący może ograniczyć czas
wystąpień tych osób.
5.
15
uchylony
§
31. Na wniosek radnego Przewodniczący Rady przyjmuje do
protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz
niewygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§
32. 1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza
kolejnością, w sprawie wniosków natury formalnej, a dotyczących w
szczególności:
1)
stwierdzenia quorum;
2)
zmiany porządku obrad;
3)
ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów;
4)
zamknięcia listy mówców lub kandydatów;
5)
zarządzenia przerwy;
6)
zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;
7)
zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały;
8)
odesłania projektu uchwały do komisji;
9)
przeliczenia głosów;
10)
przestrzegania porządku obrad;
11)
przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia.
2.
Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję, po czym
poddaje je pod głosowanie.
3.
Wnioski formalne rozstrzyga się zwykłą większością głosów,
jeżeli ustawa o samorządzie gminnym lub odpowiednio inne ustawy nie
stanowią inaczej.
§
33. 1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady
zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu
umożliwienia właściwej komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do
zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeżeli zaistnieje taka
konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanej uchwale.
2.
Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę
głosowania.
3.
Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia
głosowania Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko
w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub
porządku głosowania.
§
34. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy
sesję, wypowiadając formułę: zamykam (w tym miejscu następuje
wymienienie numeru sesji) sesję Rady Gminy Białe Błota.
§
35. Rada związana jest uchwałą z chwilą jej podjęcia.
§
36. Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po
zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne
przepisy porządkowe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§
37. 1. Sesje są protokołowane.
2.
Protokół z sesji sporządza pracownik ds. obsługi Rady Gminy i
Komisji Rady Gminy. W przypadku jego nieobecności Wójt Gminy
wyznacza innego pracownika Urzędu Gminy.
3.
Przebieg sesji jest utrwalany za pomocą urządzenia rejestrującego
dźwięk. Zapis ten jest załącznikiem do protokołu z sesji.
4.
W przypadku braku możliwości zapisu o którym mowa w ust. 3
przebieg sesji odzwierciedla protokół sporządzany przez osoby, o
których mowa w ust. 2.
§
38. 1. Protokół z sesji Rady musi odzwierciedlać
przebieg sesji.
2.
Protokół z sesji Rady powinien w szczególności zawierać:
1)
numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i
zakończenia oraz wskazać numery uchwał, imię i nazwisko
przewodniczącego obrad lub części obrad i protokolanta;
2)
stwierdzenie prawomocności obrad;
3)
imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem
przyczyn nieobecności;
4)
odnotowanie w przedmiocie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;
5)
porządek obrad;
6)
zapis wystąpień radnych i Wójta, o ile złożą taki wniosek do
Przewodniczącego Rady w trakcie sesji, z uwzględnieniem zapisów §
28 ust. 7 i 10;
7)
treść zgłoszonych i przegłosowanych wniosków ze wskazaniem
wnioskodawców;
8)
przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za",
"przeciw", "wstrzymuję się";
9)
podpis Przewodniczącego Rady i osoby sporządzającej protokół.
3.
Do protokołu załącza się:
1)
listę obecności radnych, wykaz osób obligowanych do udziału w
sesji;
2)
listę głosowań;
3)
teksty przyjętych przez Radę uchwał, a także dokumentów, o
których mowa w § 19. ust. 2;
4)
inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady w trakcie
obrad;
5)
nośnik dźwiękowy zawierający nieusuwalny zapis dźwiękowy
przebiegu sesji.
§
39.1. Protokół z sesji, podpisany przez Przewodniczącego
Rady i osobę sporządzającą protokół wykłada się do wglądu w
Biurze Rady w ciągu 10 dni od zakończenia sesji.
2.
Radni mogą zgłaszać w terminie 14 dni licząc od 10-go dnia od
zakończenia sesji swoje uwagi, co do treści protokołu. Uwagi wnosi
się w formie pisemnej.
3.
W przedmiocie uwzględnienia uwag rozstrzyga Przewodniczący Rady po
wysłuchaniu protokolanta.
4.
Od rozstrzygnięcia Przewodniczącego Rady odmawiającego
uwzględnienia uwag radnemu przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu
do Rady Gminy. Sprzeciw składa się w formie pisemnej
Przewodniczącemu Rady w terminie 3 dni od dnia otrzymania bądź
ogłoszenia przez Przewodniczącego Rady rozstrzygnięcia o odmowie
uwzględnienia uwag. Sprzeciw można wnieść bezpośrednio do Rady
Gminy na sesji, jeżeli sesja przypada w terminie na złożenie
sprzeciwu.
5.
Uprawnienie do wniesienia uwag oraz sprzeciwu mają także Wójt oraz
osoby, które zabierały głos na sesji - w zakresie dotyczącym ich
wypowiedzi w terminie i na zasadach określonych dla radnych.
6.
Rada przyjmuje protokół z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu
sprzeciwu.
§
40. W trakcie obrad Przewodniczący Rady na prośbę uczestnika
sesji może zarządzić podyktowanie wypowiedzi do protokołu.
§
41. Wyciągi z protokołu sesji Rady oraz kopie uchwał,
Przewodniczący Rady doręcza podmiotom, które są zobowiązane do
określonych działań wynikających z tych dokumentów.
§
42. 1. Uchwały, postanowienia, deklaracje, oświadczenia,
apele, obwieszczenia i wnioski są sporządzane w formie odrębnych
dokumentów.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§
43. 1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada:
1)
każdy radny;
2)
komisje Rady;
3)
kluby radnych;
4)
Wójt Gminy;
5)
każdy mieszkaniec Gminy Białe Błota poparty przez co najmniej 200
innych mieszkańców Gminy Białe Błota, posiadających prawo
wyborcze na podstawie ustawy regulującej wybory do rad gmin, w
sprawach, które zostały ustawowo zastrzeżone do wyłącznej
kompetencji Rady Gminy lub Wójta Gminy.
2.
Projekt uchwały powinien zawierać w szczególności:
1)
tytuł uchwały;
2)
podstawę prawną;
3)
postanowienia merytoryczne;
4)
w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji
uchwały;
5)
ustalenie terminu wejścia w życie uchwały (z dniem podjęcia,
ogłoszenia uchwały lub w określonym terminie);
6)
sposób ogłoszenia uchwały (o ile uchwała podlega ogłoszeniu).
3.
Do wniosku mieszkańca Gminy Białe Błota, o którym mowa w § 43
ust. 1 pkt 5, winien być dołączony projekt uchwały zaopiniowany w
zakresie zgodności z prawem przez radcę prawnego lub adwokata wraz
z uzasadnieniem oraz lista osób popierających, sporządzona w
sposób umożliwiający stwierdzenie, że są na niej zamieszczeni
wyłącznie mieszkańcy Gminy Białe Błota, a także fakt poparcia
dla projektu uchwały. Lista powinna wskazywać imię i nazwisko
osoby występującej w imieniu wnioskodawcy oraz zawierać czytelne
dane wnioskodawców – imię, nazwisko, adres, PESEL i podpis.
4.
Projekt uchwały podpisuje inicjator uchwały. W przypadku, gdy
inicjatorem jest komisja Rady lub klub radnych projekt uchwały
podpisują odpowiednio członkowie komisji lub klubu radnych.
5.
Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z
uzasadnieniem i być zaopiniowany pod względem formalno-prawnym
przez radcę prawnego Urzędu Gminy.
6.
Uchwały, które mogą wywołać skutki finansowe wymagają opinii
Skarbnika Gminy.
7.
Czynności wskazane w ust. 5 i 6 muszą zakończyć się
przedstawieniem pisemnej opinii Radzie w terminie nie dłuższym niż
7 dni, licząc od dnia następnego po dniu przekazania wniosku o
opinię.
§
44. 1. Projekty uchwał Rady opiniują właściwe
merytorycznie komisje Rady. Nie dotyczy to uchwał wprowadzanych do
porządku obrad na sesji .
2.
16
uchylony
§
45. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady
po zaopiniowaniu jej uchwały w uzgodnieniu lub porozumieniu z
organami administracji rządowej lub innymi organami, do uzgodnienia
przedkładany jest projekt uchwały Rady.
§
46. 1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób
czytelny i zawierać w szczególności:
1)
datę i tytuł, kolejny numer;
2)
podstawę prawną;
3)
postanowienia merytoryczne;
4)
termin wejścia uchwały w życie i ewentualnie okres ich
obowiązywania.
2.
Uchwały numeruje się uwzględniając oznaczenie komórki
organizacyjnej, symbol klasyfikacji z wykazu akt instrukcji
kancelaryjnej, kolejny numer uchwały ( cyframi arabskimi) i rok
podjęcia.
§
47. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub
Wiceprzewodniczący Rady, który prowadził sesję. W przypadku
prowadzenia części sesji przez Wiceprzewodniczącego Rady, uchwały,
które zostały podjęte w tej części obrad , podpisuje
Wiceprzewodniczący Rady.
§
48.1. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał
i przechowywane wraz z protokołami z sesji w Urzędzie Gminy.
2.
Odpisy uchwał przekazywane są właściwym organom do realizacji.
§
49. Przewodniczący Rady przekazuje uchwały Wójtowi, celem ich
przedłożenia odpowiednio Wojewodzie lub Regionalnej Izbie
Obrachunkowej najpóźniej w ciągu 6 dni od dnia ich podjęcia.
§
50. 1. 17
Głosowanie jawne odbywa się poprzez podniesienie ręki, z tym że
głosowanie jawne projektów uchwał i poprawek do projektów uchwał
odbywa się poprzez podniesienie ręki i przy użyciu urządzeń
elektronicznych rejestrujących indywidualne stanowisko głosujących
radnych oraz polega na:
1)
podniesieniu ręki oraz naciśnięciu przycisków urządzeń do
głosowania ;
2)
wyświetleniu wyników głosowania ze wskazaniem sposobu głosowania
przez poszczególnych radnych i odnotowaniu ich w liście głosowań;
3)
ogłoszeniu wyniku głosowania przez Przewodniczącego Rady, z
zastrzeżeniem poniższych ustępów.
1a.
18W
przypadku wadliwego działania urządzenia lub urządzeń
elektronicznych , awarii urządzenia lub urządzeń elektronicznych
lub innych przeszkód technicznych lub faktycznych uniemożliwiających
lub utrudniających ich użycie Przewodniczący Rady zarządza
głosowanie jawne projektów uchwał i poprawek do projektów uchwał
bez użycia urządzeń elektronicznych. Głosowanie jawne odbywa się
wówczas przez podniesienie ręki, a wynik głosowania zostaje
utrwalony w liście głosowań załączonej do protokołu z
odnotowaniem indywidualnych stanowisk głosujących.
1b.
19
W
przypadku zaistnienia sytuacji, o której mowa w ust. 1a w trakcie
głosowania danego projektu uchwały Przewodniczący Rady może
zarządzić ponowne głosowanie jawne projektu uchwały lub
poprawki do projektu uchwały przy użyciu urządzenia lub urządzeń
elektronicznych lub zarządzić ponowne ich głosowanie bez urządzeń
elektronicznych w sposób określony w ust. 1a.
2.
20
Głosowanie
imienne w przypadkach określonych ustawowo odbywa się przy użyciu
kart do głosowania, stemplowanych pieczęcią Rady i podpisanych
imieniem i nazwiskiem radnego.
3.
Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący Rady.
Komisja Skrutacyjna, sam Przewodniczący Rady względnie sekretarz
obrad bądź inni radni wyznaczeni przez Przewodniczącego Rady lub
Wiceprzewodniczącego Rady, przeliczają oddane głosy "za",
"przeciw" i "wstrzymuję się", oraz porównują
je z listą radnych obecnych na sesji, względnie dodatkowo z
ustawowym składem Rady.
4.
Wyniki głosowania ogłasza przewodniczący obrad i nakazuje
odnotowanie wyników głosowania w protokole.
§
51. 1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach
określonych ustawowo.
2.
W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych
pieczęcią Rady w warunkach zapewniających tajność głosowania,
przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo
głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z
wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.
3.
Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania, objaśnia
sposób głosowania i przeprowadza je wyczytując kolejno radnych z
listy obecności.
4.
Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na
sesji.
5.
Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej
odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
6.
Wynik głosowania zamieszcza się w protokole z sesji, a karty z
oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do
protokołu obrad sesji.
§
52. 1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod
głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku
w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie
budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2.
W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie
wniosek najdalej idący, jeżeli może to wykluczyć potrzebę
głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego,
który z wniosków jest najdalej idącym rozstrzyga Przewodniczący
Rady.
3.
W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący
Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich
czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi
twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i
zarządza wybory.
4.
Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył
uprzednio zgodę na piśmie.
§
53. 1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie
uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie
tego wniosku (wniosków), Rada głosuje w pierwszej kolejności nad
wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęciu uchwały.
2.
Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów
projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że można
w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie te poprawki, których
przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3.
W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do
projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4.
Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie łączne nad grupą
poprawek do projektu uchwały.
5.
W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie za przyjęciem
uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych
do projektu uchwały.
6.
Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 5 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek
nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami
uchwały.
§
54. 1. Głosowanie zwykłą większością głosów
oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały
większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów
wstrzymujących i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup
głosujących „za” czy „przeciw”.
2.
Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości lub
osób, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę
głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
3.
W przypadku uzyskania takiej samej ilości głosów w głosowaniu
jawnym przez więcej niż jednego kandydata lub dwa odmienne wnioski
Rada Gminy może zdecydować o powtórzeniu głosowania.
§
55. 1. Głosowanie bezwzględną większością głosów
oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co
najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych
głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2.
Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady
oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały
liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem
przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej
połowie najbliższą.
3.
W przypadku uzyskania takiej samej ilości głosów w głosowaniu
tajnym przez więcej niż jednego kandydata lub dwa odmienne wnioski
Rada Gminy może zdecydować o powtórzeniu głosowania.
Rozdział
5. Radni
i kluby Radnych
§
56. 1. Radni mogą tworzyć kluby radnych według własnego
wyboru. Radny może należeć do jednego klubu.
2.
Klub radnych może powstać, jeżeli zgłosi do niego akces co
najmniej czterech
radnych.
3.
Kluby radnych prowadzą swą działalność w oparciu o zasady
ustalone w
niniejszym
Statucie oraz o własny regulamin uchwalony przez klub.
4.
Utworzenie klubu winno zostać zgłoszone w formie pisemnej przez
przewodniczącego klubu, Przewodniczącemu Rady w terminie jednego
tygodnia od jego utworzenia w formie pisemnej. Do zgłoszenia należy
załączyć listę radnych, którzy do klubu przystąpili oraz
regulamin klubu.
5.
Rozwiązanie klubu radnych oraz zmiany w jego składzie muszą zostać
zgłoszone przez przewodniczącego klubu Przewodniczącemu Rady w
terminie 7 dni od zaistnienia tych zmian. W przypadku rozwiązania
klubu fakt ten zgłasza ostatni przewodniczący klubu.
6.
Klub ulega rozwiązaniu z upływem kadencji Rady.
§
57. Radnemu przysługuje za udział w pracach Rady oraz komisji
dieta oraz zwrot kosztów podróży według zasad określonych
odrębną uchwałą.
§
58. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i
posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2.
Radny w razie niemożności uczestniczenia w sesji lub w posiedzeniu
komisji powinien w miarę możliwości powiadomić z wyprzedzeniem o
swojej nieobecności odpowiednio Przewodniczącego Rady bądź
komisji.
3.
Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji
winien usprawiedliwić swoją nieobecność.
4.
21
uchylony.
§
59. Radni mogą, stosownie do potrzeb przyjmować mieszkańców
Gminy w siedzibie Urzędu Gminy albo w siedzibach gminnych jednostek
organizacyjnych według wcześniejszych uzgodnień z Przewodniczącym
Rady i odpowiednio z Wójtem lub kierownikiem gminnej jednostki
organizacyjnej.
§
60. 1. W przypadku wniosku pracodawcy, zatrudniającego radnego o
rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję
doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności
sprawy.
2.
Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie
Przewodniczącemu Rady.
3.
Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1, Rada
powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§
61. 1. Radni otrzymują stosowne dokumenty, które są
podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego
zwolnienia od pracy. Dokumentami tymi są w szczególności
zaproszenia, zawiadomienia oraz upoważnienia, zawierające
określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez
Przewodniczącego Rady.
Rozdział
6.
Komisje
Rady
§
62. Do zadań komisji stałych należy w szczególności:
1)
opiniowanie projektów uchwał Rady oraz sprawowanie kontroli nad
wykonaniem uchwał Rady Gminy w zakresie kompetencji komisji;
2)
opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę
oraz spraw przedkładanych przez członków komisji oraz mieszkańców
gminy w zakresie kompetencji komisji.
§
63. Do komisji doraźnych stosuje się odpowiednio przepisy
regulujące działanie komisji stałych, z tym że sprawozdanie ze
swej działalności komisja doraźna składa Radzie po zakończeniu
swojej pracy, chyba że uchwała Rady o jej powołaniu przewiduje
inne terminy składania sprawozdania z pracy tej komisji.
§
64. 1. 22
Do kierowania pracami komisji Rada Gminy powołuje spośród członków
komisji przewodniczącego.
2.
Do zadań przewodniczącego komisji należy:
1)
organizowanie prac komisji;
2)
zwoływanie posiedzeń i kierowanie obradami komisji;
3)
składanie Radzie Gminy sprawozdań i informacji z działalności
komisji oraz przedstawianie planów pracy;
4)
reprezentowanie komisji.
3.
Rada odwołuje przewodniczącego komisji na wniosek większości
członków danej komisji.
§
65. Członkowie komisji zobowiązani są do aktywnego
uczestnictwa w pracach komisji.
§
66. 1. Komisje pracują według planów pracy przedłożonych
Radzie Gminy na początku każdego kwartału.
2.
Rada Gminy zlecając komisji zbadanie lub zajęcie stanowiska w
określonej sprawie, określa szczegółowo zakres i przedmiot spraw
oraz termin jej rozpatrzenia.
3.
Komisja ma prawo rozpatrywania skarg i wniosków do niej skierowanych
w zakresie swoich kompetencji.
§
67. 1. Posiedzenia komisji mogą być zwoływane przez
przewodniczącego komisji w miarę potrzeby, również poza planem
pracy komisji, po zawiadomieniu Biura Rady Gminy.
2.
Przewodniczący komisji zobowiązany jest zwołać komisję na
pisemny wniosek 1 /4 ogólnej liczby członków komisji, lecz nie
mniej niż dwóch.
3.
Członkowie komisji o mającym się odbyć pozaplanowym posiedzeniu
komisji są powiadamiani, co najmniej na 3 dni przed planowanym
terminem posiedzenia.
4.
Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co
najmniej połowa składu komisji.
§
68. 1. Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii lub
wniosków i są przedkładane Wójtowi i Radzie.
2.
Rozstrzygnięcia podejmowane przez komisje zapadają zwykłą
większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby
członków komisji.
3.
Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.
4.
Jeżeli rozstrzygnięcie komisji wymaga podjęcia uchwały przez Radę
Gminy projekt uchwały przygotowuje komisja. Do projektu mają
zastosowanie przepisy § 43 ust. 2 i 4-7.
§
69. Informacja o realizacji wniosku jest udzielana przez Wójta w
formie pisemnej danej komisji oraz Przewodniczącemu Rady najpóźniej
w ciągu 21 dni od daty wpłynięcia wniosku.
§
70. 1. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który
podpisują wszyscy członkowie komisji uczestniczący w posiedzeniu.
Odmowa podpisania protokołu wymaga pisemnego uzasadnienia.
2.
Protokół powinien zawierać w szczególności przebieg głosowania
nad wnioskami i opiniami komisji. Stanowisko odmienne poszczególnych
członków komisji zamieszcza się na ich wniosek w protokole przy
przyjętym wniosku.
3.
Członek komisji może wnieść pisemne uwagi do treści protokołu.
Uwagi te są załączane do protokołu.
4.
Przebieg posiedzenia komisji może być utrwalony za pomocą
urządzenia rejestrującego dźwięk. Jeśli dokonano takiego zapisu,
stanowi on załącznik do protokołu.
§
71. 1. Komisja może odbywać posiedzenia razem z innymi
komisjami na zasadach uzgodnionych przez ich przewodniczących.
2.
Komisja może podjąć współpracę z odpowiednią komisją innych
Rad Gmin, a także z innymi podmiotami, jeżeli będzie to
uzasadnione przedmiotem ich działania.
§
72. 1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia Radzie
Gminy w formie sprawozdań nie rzadziej niż raz w roku, jednak nie
później niż na pierwszej sesji nowego roku kalendarzowego.
2.
Sprawozdanie zawiera problematykę spraw będących przedmiotem prac
komisji wraz z informacją o praktycznej realizacji przyjętych
ustaleń przez komisję.
§
73. Komisja może podjąć uchwałę w sprawie wystąpienia do
Rady Gminy z wnioskiem o odwołanie członka komisji, który nie
uczestniczy w jej pracach lub łamie zasady uczestnictwa w pracach
Rady Gminy.
§
74. Wójt Gminy obowiązany jest udzielić komisjom wszelkiej
pomocy prawnej, technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i
odbyciu posiedzenia komisji, w tym w utrwaleniu przebiegu komisji za
pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk, o ile posiedzenie ma
być nagrywane.
§
75. Obsługę techniczno-biurową komisji zapewnia pracownik do
spraw obsługi Rady Gminy i Komisji Rady Gminy, a w razie jego
nieobecności inny wyznaczony przez Wójta pracownik Urzędu Gminy.
Rozdział
7.
Zasady
i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Białe Błota
§
76. 1. Celem działań Komisji Rewizyjnej jest dostarczenie
Radzie Gminy informacji niezbędnych dla oceny działalności Wójta,
gminnych jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych Gminy,
zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych
jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
2.
Komisja Rewizyjna niezależnie od innych komisji może wykonywać
inne zadania zlecone jej przez Radę w zakresie kontroli.
3.
Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w
ustawach i niniejszym rozdziale.
§
77. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej powołuje i odwołuje
Rada Gminy.
§
78. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi
jej obrady, a w przypadku jego nieobecności lub niemożności
działania, jego zadania wykonuje jeden z członków wybrany spośród
komisji, upoważniony do jego zastępowania.
§
79. 1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od
udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może powstać
podejrzenie o ich stronniczość.
2.
W sprawach wyłączenia członków decyduje pisemnie przewodniczący
komisji.
3.
O wyłączeniu przewodniczącego komisji decyduje Rada Gminy.
4.
Wyłączony członek komisji może odwołać się od decyzji o
wyłączeniu do Rady Gminy w terminie 7 dni od daty otrzymania
decyzji. Odwołanie wymaga formy pisemnej.
§
80. 1. Komisja kontroluje działalność Wójta i jednostek
organizacyjnych Gminy pod względem:
1)
legalności;
2)
gospodarności;
3)
rzetelności;
4)
celowości;
5)
zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2.
Komisja, kontrolując działalność Wójta i jednostek
organizacyjnych Gminy, bada w szczególności gospodarkę finansową,
w tym wykonanie budżetu Gminy.
§
81. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1)
kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego
podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu;
2)
problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z
zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki
fragment w jego działalności;
3)
sprawdzające - w celu ustalenia, czy wyniki przeprowadzonej kontroli
zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§
82. 1. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie
ustalonym w planie pracy komisji, zatwierdzonym przez Radę Gminy.
2.
Rada Gminy może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli
kompleksowej nie będącej w zatwierdzonym planie pracy komisji.
3.
Komisja może przeprowadzać kontrole problemowe i sprawdzające
zlecone przez Radę, także wówczas gdy nie są one objęte
zatwierdzonym planem pracy komisji.
§
83. Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich
zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów
mających stanowić podstawę określonych działań.
§
84. 1. Rada Gminy może nakazać komisji nierozpoczynanie
kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez komisję.
Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności
kontrolnych.
2.
Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu
kontroli.
3.
Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym
przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę Gminy. Dotyczy to
zarówno kontroli kompleksowej jak i kontroli problemowej lub
sprawdzającej.
§
85. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób
umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w
zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego
udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według
kryteriów określonych w § 80 ust. 1.
2.
Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku
postępowania kontrolnego.
3.
Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z
prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności:
dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych
oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
§
86. 1. Kontroli kompleksowej dokonują w imieniu komisji
zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków
komisji.
2.
Przewodniczący komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu
kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy
kontrolujących.
3.
Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez
jednego członka komisji.
4.
23Kontrole
przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego
przez przewodniczącego komisji, określającego kontrolowany
podmiot, zakres kontroli oraz członków komisji wydelegowanych do
przeprowadzenia kontroli.
5.
Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności
kontrolnych okazać upoważnienia, o których stanowi ust. 4.
6.
24
uchylony.
7.
25
uchylony
8.
26
uchylony.
§
87. 1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego
podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie
zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta Gminy,
wskazując dowody uzasadniające podejrzenie.
2.
Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta Gminy, to kontrolujący
zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady Gminy.
§
88.1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest
zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego
przeprowadzenia kontroli.
2.
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności
okazywać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały
niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić wstęp do
obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3.
Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania
czynności, o których stanowi ust. 1 i 2, obowiązany jest do
niezwłocznego złożenia osobie kontrolującej pisemnego
wyjaśnienia.
4.
Zasady udostępniania lub odmowy udostępniania danych osobowych,
informacji niejawnych regulują powszechnie obowiązujące przepisy
prawa.
§
89. Obowiązki przypisane w niniejszym rozdziale kierownikowi
kontrolowanego podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem
podległych mu pracowników.
§
90. Czynności kontrolne winny być wykonywane w miarę
możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
§
91. Kontrolujący sporządza z przeprowadzonej kontroli w
terminie 14 dni od jej zakończenia protokół pokontrolny obejmujący
w szczególności:
1)
nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;
2)
imię i nazwisko kontrolującego;
3)
datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
4)
określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego
kontrolą;
5)
imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;
6)
przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski
kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności
kontrolowanego podmiotu oraz dowodów potwierdzających ustalenia
zawarte w protokóle;
7)
datę i miejsce podpisania protokołu;
8)
podpisy kontrolującego i kierownika kontrolowanego podmiotu lub
notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy
oraz zalecenia co do sposobu usunięcia stwierdzonych
nieprawidłowości.
§
92. 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika
kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia w terminie
3 dni od daty odmowy, pisemnego wyjaśnienie przyczyn odmowy
podpisania protokołu.
2.
Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się przewodniczącemu
komisji. W przypadku, jeżeli kontrolującym był przewodniczący
komisji wyjaśnienia składa się Przewodniczącemu Rady Gminy.
§
93. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć w
formie pisemnej Przewodniczącemu Rady Gminy uwagi dotyczące
kontroli i jej wyników.
2.
Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od
daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu
pokontrolnego do podpisania.
§
94. Protokół pokontrolny sporządza się w czterech
egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu
otrzymują Przewodniczący Rady Gminy, przewodniczący komisji i
kierownik kontrolowanego podmiotu oraz kierownik jednostki
nadrzędnej.
§
95. 1. Jeżeli wnioski pokontrolne wymagają podjęcia
uchwały przez radę Gminy, projekt uchwały przygotowuje komisja.
2.
Załącznikiem do projektu uchwały jest opinia stanowiąca jej
uzasadnienie.
3.
Projekt uchwały Komisja Rewizyjna przedkłada Przewodniczącemu
Rady, celem umieszczenia go w porządku obrad najbliższej sesji.
4.
Do projektu uchwały mają zastosowanie przepisy § 43 ust. 2 i 4-7.
§
96. Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w
uchwałach Rady Gminy.
§
97. 1. Komisja przedkłada Radzie Gminy do zatwierdzenia
kwartalny plan pracy nie później niż na ostatniej sesji
poprzedzającej kwartał objęty przedłożonym planem pracy.
2.
Plan pracy przedłożony Radzie winien zawierać co najmniej:
1)
terminy odbycia posiedzeń;
2)
terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli
kompleksowej.
3.
Rada Gminy może zatwierdzić plan pracy komisji w całości lub w
części.
4.
Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowej po
zatwierdzeniu planu pracy odpowiednio w całości lub jego części.
§
98. 1. Komisja składa Radzie Gminy w terminie do dnia 31
stycznia każdego roku roczne sprawozdanie ze swej działalności w
roku poprzednim.
2.
Sprawozdanie powinno zawierać w szczególności :
1)
ocenę wykonania budżetu Gminy dokonaną w roku poprzednim;
2)
liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli;
3)
wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli;
4)
wykaz uchwał podjętych przez komisję;
5)
wykaz wyłączeń członków komisji dokonanych w trybie § 79
niniejszego regulaminu;
6)
wykaz analiz kontroli dokonywanych przez inne podmioty wraz z
najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli;
7)
opinię wykonania budżetu za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie
absolutorium.
3.
Poza przypadkiem określonym w ust. 1 komisja składa sprawozdanie ze
swej działalności po podjęciu stosownej uchwały przez Radę
Gminy, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
§
99. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwołanych przez
przewodniczącego komisji, zgodnie z planem pracy oraz w miarę
potrzeb.
2.
Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia komisji, które nie są
objęte planem pracy komisji w formie pisemnej.
3.
Posiedzenia, o których stanowi ust. 2, mogą być zwoływane z
własnej inicjatywy przewodniczącego komisji, a także na pisemny
wniosek:
1)
Przewodniczącego Rady Gminy;
2)
na wniosek 1 /4 ustawowego składu Rady.
4.
Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie
zwołania posiedzenia komisji, obowiązani są wskazać we wniosku
przyczyny jego złożenia.
§
100. 1. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością
głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.
2.
Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.
§
101. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób
posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem
działania komisji.
§
102. 1. Komisja może na zlecenie Rady Gminy lub też po
podjęciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje
współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami
Rady w zakresie ich właściwości rzeczowej, z zastrzeżeniem ust.
2, 3, 4 i 5.
2.
Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag,
informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolowanej
jednostki oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków
Komisji Rewizyjnej i radnych nie będących jej członkami.
3.
Do radnych spoza komisji uczestniczących w kontroli przeprowadzanej
przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy
niniejszego rozdziału.
4.
Przewodniczący Rady Gminy zapewnia koordynację współdziałania
poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania,
zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych
kontroli.
§
103. Komisja może występować do organów Gminy w sprawie
wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę
Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
§
104. 1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale mają
zastosowanie przepisy
rozdziału 6 dotyczącego Komisji Rady.
Rozdział
8.
Tryb
pracy Wójta
§
105. 1 Wójt uczestniczy w sesjach Rady oraz może uczestniczyć
w pracach komisji Rady.
2.
Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta na ich posiedzenie.
3.
W przypadku braku możliwości uczestnictwa w sesji oraz posiedzeniu
komisji, o którym mowa w ust. 2 Wójt informuje, co do jej przyczyny
Przewodniczącego Rady oraz wyznacza Zastępcę Wójta lub Sekretarza
do zastępowania go w trakcie sesji lub posiedzenie danej komisji.
4.
Wójt zapewnia organizację i sprawne funkcjonowanie Urzędu.
5.
W Urzędzie Gminy Białe Błota nie przewiduje się zatrudniania
pracowników na podstawie mianowania.
Rozdział
9.
Jawność
działania organów Gminy
§
106. 1. Prawo obywateli do uzyskiwania informacji o
działalności organów Gminy i wykonywania zadań publicznych
zapewnia się w szczególności, poprzez:
1)
prawo wstępu obywateli na sesje Rady i posiedzenia jej komisji;
2)
prawo do dostępu do informacji zawartych w dokumentach wynikających
z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów sesji Rady i
posiedzeń komisji Rady;
2.
27
Do publicznej wiadomości
podaje się miejsce, termin, godzinę rozpoczęcia sesji,
porządek obrad sesji co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem sesji
Rady Gminy.
2a
28Do
publicznej wiadomości podaje się miejsce, termin, godzinę
rozpoczęcia posiedzenia komisji rady gminy , porządek obrad komisji
Rady Gminy co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem posiedzenia
komisji Rady Gminy”
3.
W miejscu odbywania obrad Rady i komisji, zapewnia się miejsca dla
publiczności.
4.
Wójt informuje mieszkańców Gminy o uchwale budżetowej, kierunkach
polityki społecznej i gospodarczej, wykorzystania środków
budżetowych oraz wykonywaniu zadań publicznych poprzez publikacje
na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy oraz poprzez publikację
teleinformatyczną.
5.
Każdemu udostępnia się dokumenty określone w odpowiednich
przepisach, a w szczególności następujące ich rodzaje:
1)
protokoły z sesji;
2)
protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej;
3)
rejestr uchwał Rady i zarządzeń Wójta wraz z uchwałami i
zarządzeniami;
4)
rejestr wniosków i opinii Komisji Rady wraz z wnioskami i opiniami;
5)
rejestr interpelacji i wniosków radnych wraz z interpelacjami i
wnioskami; o ile nie narusza to przepisów ustawowych w szczególności
dotyczących ochrony informacji niejawnych, danych osobowych,
tajemnicy handlowej oraz dóbr osobistych. W przypadku wynikającego
z przepisów ustawowych, wyłączenia jawności informacji zawartych
w protokole, zainteresowana osoba otrzymuje uwierzytelniony wyciąg z
protokołu zgodnie z tematyką określoną we wniosku. Informacji na
interesujące daną osobę tematy udziela się w terminie 7 dni od
złożenia wniosku.
6.
Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji Rady udostępnia się w
Biurze Rady Gminy, a dokumenty z zakresu działania Wójta i Urzędu
udostępnia się w Biurze Sekretarza Gminy, w dniach pracy Urzędu
Gminy w godzinach przyjmowania interesantów i w asyście pracownika
Urzędu Gminy.
7.
Z dokumentów podlegających udostępnieniu można w szczególności:
sporządzać notatki i odpisy, otrzymywać kserokopie i wydruki
dokumentów.
8.
Odmowa udzielenia informacji lub zmiana terminu, formy bądź postaci
jej udostępnienia, winna zawierać uzasadnienie wskazujące podstawy
faktyczne i prawne.
9.
Uchwały Rady Gminy (wraz z załącznikami i uzasadnieniem) i
zarządzenia Wójta dostępne są również na stronach Biuletynu
Informacji Publicznej.
10.
29
Zapis dźwiękowy z przebiegu
sesji jest zamieszczany w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy. 11.
30uchylony.
12.
31uchylony.
Rozdział
10.
Postanowienia
końcowe
§
107. Traci moc uchwała nr XXI/309/2004 w sprawie Statutu Gminy
Białe Błota z dnia 7 października 2004 r zmieniona uchwałą nr
XXVI/360/2005 z dnia 31 marca 2005 r. zmieniającą uchwałę w
sprawie Statutu Gminy Białe Błota
§
108. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Białe
Błota
§
109. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko –
Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota
Jacek Grzywacz
UZASADNIENIE
Zgodnie
art. 16 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych ( Dz. U. z 2017 r.
poz 1532), jeżeli liczba zmian w uchwale jest znaczna lub gdy
uchwała była wielokrotnie zmieniana i posługiwanie się tekstem
uchwały może być istotnie utrudnione, organ właściwy do wydania
aktu normatywnego ogłasza tekst jednolity uchwały w formie
obwieszczenia w dzienniku urzędowym, w którym dany akt normatywny
ogłoszono.
Mając
powyższe na uwadze, niezbędnym jest ogłoszenie tekstu jednolitego
statutu Gminy Białe Błota, ponieważ w Statucie wprowadzono znaczną
ilość zmian.
Przypisy:
1.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
2.
W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
3.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
4.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
5.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
6.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
7. W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
8. W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.164.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 grudnia 2014 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2015 r. poz. 117).
9.W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
10.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.164.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 grudnia 2014 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2015 r. poz. 117).
11.W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
12.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
13.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
14.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
15.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
16.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
17.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
18.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
19.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
20. W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
21. W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
22. W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
23.
W brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
24. W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
25.W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
26.W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
27.W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
28.W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
29.W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
30.W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
31.W
brzmieniu ustalonym uchwałą nr RGK.0007.4.2018 Rady Gminy Białe
Błota z dnia 30 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Województwa Kujawsko-
Pomorskiego z 2018 r. poz. 684).
Uchwała nr RGK.0007.86.2018
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 11 września 2018
zmieniająca uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota.Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2018 r., poz.994 ze zm.: poz. 1000, poz. 1349 i poz. 1432) uchwala się, co następuje:
§ 1. W uchwale Nr XVIII/207/2008 Rady Gminy Białe Błota z dnia 26 marca 2008 roku w sprawie Statutu Gminy Białe Błota (tekst jednolity Dz. Urz. Województwa Kujawsko-Pomorskiego Nr 2042 z dnia 06.04.2018 r.), wprowadza się następujące zmiany:
1) w §16 ust.1 otrzymuje brzmienie:
„1. Obsługę Rady, jej komisji oraz radnych zapewnia Biuro Rady Gminy.”;
2) w §18 uchyla się pkt 10 i 13;
3) w § 26 ust 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) interpelacje i zapytania radnych”;
b) uchyla się pkt 6;
4) w §28:
a) uchyla się ust. 2,
b) uchyla się ust. 3,
c) uchyla się ust. 4,
d) uchyla się ust. 6,
e) uchyla się ust. 9,
f) uchyla się ust. 10;
5) w § 37 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 37. 3 Przebieg sesji jest utrwalany za pomocą urządzenia rejestrującego obraz i dźwięk. Zapis ten jest załącznikiem do protokołu z sesji.”;
6) w § 38 ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) odpowiednio imienny wykaz głosowań radnych lub karty głosowań radnych;”;
7) w § 38 ust. 3 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) nośnik zawierający nieusuwalny zapis dźwiękowy i obraz z przebiegu sesji.”;
8) w § 43 ust.1:
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) kluby radnych na zasadach określonych w ustawie o samorządzie gminnym”,
b) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) grupa mieszkańców gminy na zasadach określonych w ustawie o samorządzie gminnym i odpowiedniej uchwale Rady Gminy.”,
c) uchyla się ust. 3;
9) w § 50:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1.Głosowanie jawne na sesjach rady gminy odbywa się poprzez :
1) naciśnięcie przycisku urządzenia do głosowania umożliwiającego sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych;
2) wyświetleniu wyników głosowania ze wskazaniem sposobu głosowania poprzez poszczególnych radnych i odnotowaniu ich w imiennym wykazie głosowań radnych;
3) ogłoszeniu wyniku głosowania przez Przewodniczącego Rady, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie o samorządzie gminnym.”,
b) uchyla się ust 1a i 1b,
c) po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu: „5. Przez zapis: „w inny sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze gminy”, o którym mowa w art. 14 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, dotyczącym podania do publicznej wiadomości imiennych wykazów głosowań radnych rozumie się wywieszenie imiennych wykazów głosowań radnych na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy”.;
10) w § 56 uchyla się ust 2;
11) w § 64 w ust. 2 uchyla się pkt 4;
12) w § 66 uchyla się ust. 3;
13) w § 67 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu: „3a. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady, a w przypadku jego nieobecności lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jeden z członków wybrany spośród komisji, upoważniony do jego zastępowania.”;
14) Po rozdziale 7 dodaje się rozdział 7a w brzmieniu:
Rozdział 7a.
Zasady i tryb działania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy
§ 104. a. Do zadań Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Białe Błota należy:
1) rozpatrywanie skarg na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych;
2) rozpatrywanie wniosków składanych przez obywateli;
3) rozpatrywanie petycji składanych przez obywateli.
§ 104. b. Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji powołuje i odwołuje Rada Gminy.
§ 104. c. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady, a w przypadku jego nieobecności lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jeden z członków wybrany spośród komisji, upoważniony do jego zastępowania.
§ 104. d. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość.
2. W sprawach wyłączenia członków decyduje pisemnie przewodniczący komisji.
3. O wyłączeniu przewodniczącego komisji decyduje Rada Gminy.
4. Wyłączony członek komisji może odwołać się od decyzji o wyłączeniu do Rady Gminy w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji. Odwołanie wymaga formy pisemnej.
§ 104. e. Komisja przedkłada Radzie Gminy do zatwierdzenia plan pracy nie później niż na ostatniej sesji poprzedzającej kwartał objęty przedłożonym planem.
§ 104. f. Komisja składa Radzie Gminy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku roczne sprawozdanie z działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać w szczególności:
1) liczbę i sposób załatwienia skarg;
2) liczbę i sposób załatwienia wniosków;
3) liczbę i sposób załatwienia petycji;
4) wykaz wyłączeń członków komisji dokonanych w trybie
§ 104 d niniejszego statutu.
§ 104. g. Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii lub wniosków i są przedkładane Wójtowi i Radzie.
2. Rozstrzygnięcia podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków.
3. Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.
§ 104. h. Rada Gminy na sesji po rozstrzygnięciu przez komisję skargi, wniosku, petycji wyraża swoje stanowisko w ww. sprawie.
2. Stanowisko wyrażone na sesji stanowi odpowiedź dla osoby występującej z wnioskiem, skargą, petycją.
§ 104. i. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale mają zastosowanie przepisy rozdziału 6 niniejszego statutu zatytułowanego: Komisje Rady.”;
15) w § 106 uchyla się ust 10.
§ 2. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko- Pomorskiego i wchodzi w życie począwszy od rozpoczęcia kadencji organów Gminy Białe Błota następujących, po kadencji, w czasie której niniejsza uchwała została podjęta.
Jacek Grzywacz
UZASADNIENIE
Zmiany w Statucie Gminy wynikają z konieczności dostosowania jego zapisów do zmian ustawy o samorządzie gminnym wprowadzonych w Dz. U. z 2018 r, poz. 130, które stosuje się do kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego następujących po kadencji, w czasie której niniejsza ustawa o samorządzie gminnym weszła w życie.
Komisja ds. zmiany statutu przygotowała propozycje niezbędnych zmian dotyczących regulacji tematyki statutu gminy. Aktualizacja statutu wynika m.in. z konieczności:
- powołania nowej obligatoryjnej Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Białe Błota;
-uregulowania kwestii wystąpienia przez grupę mieszkańców z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą, w związku z powyższym uchylone zostały zapisy w statucie gminy, które powielały artykuły zawarte już w ustawie;
- wprowadzenia zapisów dotyczących transmisji obrad rady gminy
- uregulowania zapisów dotyczących interpelacji i zapytań
- i dostosowania innych zapisów statutu w odniesieniu do zmian do ustawy o samorządzie gminnym.
W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.
Przewodniczący Rady Gminy
Jacek Grzywacz
metryczka
Wytworzył: Magdalena Maison (28 marca 2018)
Opublikował: Magdalena Maison (6 kwietnia 2018, 08:49:43)
Ostatnia zmiana: Anna Cabańska (14 grudnia 2018, 08:31:22)
Zmieniono: zm
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1755