NULL string(0) ""

Uchwała nr RGK.0007.20.2016Rady Gminy Białe Błotaz dnia 1 marca 2016w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji "Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2013 - 2015" za rok 2015.Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 2 i 15, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1515, ze zm., z 2015 r., poz. 1045, poz. 1890) oraz na podstawie art. 179 ust.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2015 r., poz. 332, ze zm., z 2014 r. poz. 1188, z 2015 r. poz. 1045, poz. 1199, poz.1830), w związku z Uchwałą Nr RGK.0007.91.2013 Rady Gminy Białe Błota z dnia 29 sierpnia 2013 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2013 - 2015 uchwala się, co następuje:

Uchwała nr RGK.0007.20.2016
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 1 marca 2016


w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji "Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2013 - 2015" za rok 2015.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 2 i 15, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1515, ze zm., z 2015 r., poz. 1045, poz. 1890) oraz na podstawie art. 179 ust.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2015 r., poz. 332, ze zm., z 2014 r. poz. 1188, z 2015 r. poz. 1045, poz. 1199, poz.1830), w związku z Uchwałą Nr RGK.0007.91.2013 Rady Gminy Białe Błota z dnia 29 sierpnia 2013 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2013 - 2015 uchwala się, co następuje:


§ 1. Przyjąć sprawozdanie z realizacji w 2015 r. "Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2013 - 2015" w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy Białe Błota


Maria Wolsztyńska


SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI "GMINNEGO PROGRAMU WSPIERANIA RODZINY W GMINIE BIAŁE BŁOTA NA LATA 2013 - 2015" ZA OKRES I - XII 2015 r.
I. Wprowadzenie. Zbudowany na początku lat 90. model pomocy społecznej miał podjąć próbę łagodzenia społecznych kosztów reform gospodarczych. Upływ czasu spowodował, że pomoc społeczna zaczęła stawiać sobie nowe wyzwania, które wymagały nowatorskich rozwiązań prawnych. Ewaluacja potrzeb społecznych, w tym oczekiwań osób i rodzin zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, przyczynia się do powstania nowych działań i zmian organizacyjnych. Skutki ogólnego kryzysu finansowego dotykają różne grupy społeczne co powoduje, że w systemie pomocy społecznej potrzebne są nowe rozwiązania, które będą zmniejszać zagrożenia. Rodzina jest najmniejszą, podstawową grupą społeczną, stanowi integralną część każdego społeczeństwa. Każda rodzina ma swoją indywidualną niepowtarzalną organizację i układ stosunków międzyludzkich. Rodzina zaspokaja różnego typu potrzeby: biologiczne, ekonomiczne, psychospołeczne, bytowe, opiekuńcze, emocjonalne, kształtuje i wzbogaca osobowość. Nie zawsze jednak spełnia wszystkie swoje funkcje. Powstaje wówczas problem dysfunkcjonalności rodziny. Pozostawienie rodzin bez fachowego wsparcia różnorodnej pomocy specjalistycznej powodować będzie wzrost zjawiska degradacji rodzin, a najbardziej zagrożone będą w takich sytuacjach dzieci. Wsparcie rodziny powinno być w miarę możliwości wczesne i mieć charakter profilaktyczny. Dokonujące się w Polsce zmiany, oprócz pozytywnych skutków, powodują pogłębienie wielu negatywnych zjawisk, takich jak spadek dochodów ludności, brak poczucia stabilności życiowej i zawodowej, brak poczucia bezpieczeństwa socjalnego, brak czasu wolnego. Zjawiska te są przyczyną zagrożeń dla prawidłowego funkcjonowania rodziny.
II. Sprawozdanie z realizacji harmonogramu działań podejmowanych w ramach Programu w roku 2015
1) Zadanie nr 1: Stała wymiana informacji między instytucjami pracującymi na rzecz rodziny - efekty:
- tworzenie indywidualnych planów pomocy rodzinie - 28
- udział w okresowych posiedzeniach oceny sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej.
2) Zadanie nr 2: Zatrudnienie przez GOPS specjalisty pracy z rodziną - efekty:
- dostępne środki finansowe nie pozwoliły na zatrudnienie specjalisty pracy z rodziną.
3) Zadanie nr 3: Zatrudnienie asystentów rodziny - efekty:
- Asystent 1: 15 rodzin było objętych pracą asystenta rodziny tj. 66 osób w tych rodzinach (w tym 35 dzieci), z czego: 2 rodziny były objęte pracą asystenta rodziny na rzecz powrotu małoletnich do środowiska rodzinnego, 11 rodzin zagrożonych umieszczeniem małoletnich dzieci w pieczy zastępczej, 5 osób podjęło, kontynuowało lub ukończyło terapię uzależnienia. Ponadto asystent rodziny brał udział w szkoleniach i konferencjach mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych.
- Asystent 2: Od dnia 01.07.2015 r. został zatrudniony drugi asystent rodziny. Wsparciem tego asystenta objętych było 13 rodzin tj. 48 osób w tych rodzinach (w tym 26 dzieci), z czego: 2 rodziny były objęte pracą na rzecz powrotu małoletnich do środowiska rodzinnego, 2 rodziny zagrożone umieszczeniem małoletnich dzieci w pieczy zastępczej. Asystent rodziny uczestniczył również w szkoleniach i konferencjach mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych.
4) Zadanie nr 4: Rozbudowa zintegrowanego systemu chroniącego rodzinę przed utratą bezpieczeństwa socjalnego - efekty:
- 46 osób objęto pracami społecznie – użytecznymi
- 2 osoby realizowały staż zawodowy
- 3 osoby pracowały w ramach robót publicznych.
5) Zadanie nr 5: Zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin ubogich posiłków w szkole, wyposażenia w podręczniki i przybory szkolne, wypoczynku w czasie ferii letnich i zimowych - efekty:
- 156 dzieci objętych pomocą w formie obiadów w szkołach, przedszkolach i innych placówkach oświatowych
- 147 decyzji przyznających pomoc w formie dofinansowania do obiadów
- 13 decyzji wydanych na dofinansowanie do zakupu podręczników i przyborów szkolnych
- organizacja wypoczynku: ferie zimowe „W zgodzie z naturą”, półkolonie letnie „Sportowo znaczy zdrowo”, dzieci z terenu gminy brały udział w wypoczynku letnim w Funce.
6) Zadanie nr 6: Prowadzenie poradnictwa specjalistycznego dla dzieci oraz ich rodziców - efekty:
- 277 osób skorzystało z pomocy psychologa i terapeuty ds. uzależnień (psycholog pełnił dyżury w ramach działalności Punktu Interwencji Kryzysowej - Rodzinnego Punktu Konsultacyjnego (PIK-RPK),
- 51 osób skorzystało z konsultacji z radcą prawnym.
7) Zadanie nr 7: Realizacja programów profilaktycznych i edukacyjnych wspierających wychowanie dzieci i młodzieży - efekty:
- W roku 2015 w Świetlicy Socjoterapeutycznej „Małgosia” w Cielu oraz Ośrodkach Wsparcia i Integracji w Trzcińcu „Jagódka”, Kruszynie Krajeńskim „Kruszyna” i Murowańcu „Malina” odbywały się programy psychoedukacyjne i imprezy integracyjne. Realizowano program „Do czego służą ręce”.
8) Zadanie nr 8: Podniesienie poziomu świadomości społeczności lokalnej z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną - efekty:
- artykuły w prasie lokalnej i stronie internetowej Urzędu Gminy Białe Błota http://www.bialeblota.pl/ .
9) Zadanie nr 9: Wspieranie plenerowych imprez sportowych, rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży - efekty:
- organizacja imprez rodzinnych i integracyjnych: Dzień babci i dziadka, bal przebierańców, nocowanie w świetlicy, śniadanie wielkanocne, Dzień mamy, festiwal nauki w Bydgoszczy, Dzień Dziecka – Majówka, warsztaty lalkowe, spotkanie grillowe, wycieczka do ZOO w Myślęcinku, „Piknik Rodzinny” z okazji zakończenia roku szkolnego, święto pieczonego ziemniaka, grill integracyjny, integracyjne spotkanie z dziećmi z przedszkola „4 Pory Roku” w Cielu, warsztaty robienia wieńców, warsztaty robienia wiązanek świątecznych, wycieczka do teatru lalek „Buratino” w Bydgoszczy, spotkanie wigilijne.
10) Zadanie nr 10: Podnoszenie świadomości o zagrożeniach wystepujących w środowisku lokalnym - efekty:
- Organizacja programu „Do czego służą ręce”.
11) Zadanie nr 11: Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie - efekty:
a) prowadzono ogółem 35 NK
b) ilość zamkniętych NK: 26
c) odbyło się 6 posiedzeń Zespołu Interdyscyplinarnego i 100 posiedzeń grup roboczych.
- Uzyskane efekty działań Zespołu Interdyscyplinarnego i grup roboczych:
a) 263 konsultacje z psychologiem w ramach Punktu Interwencji Kryzysowej Rodzinnego Punktu Konsultacyjnego przy GOPS – 75 osób
b) 10 osób odbyło konsultacje z terapeutą ds. uzależnień i współuzależnień
c) 5 osób skorzystało z konsultacji stacjonarnych z lekarzem psychiatrą
d) 5 osób odbyło konsultacje z radcą prawnym w ramach PIK-RPK
e) 15 rodzinom udzielono wsparcia w sporządzaniu pism procesowych do Prokuratury i innych instytucji
f) 13 rodzin skorzystało z pomocy finansowej udzielonej przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w ramach prowadzonej Niebieskiej Karty
g) 6 rodzin objęto pomocą asystenta rodziny
h) w roku 2015 Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bydgoszczy nie realizowało programu korekcyjno edukacyjnego dla sprawców przemocy w rodzinie
i) wystosowano 7 wniosków do Prokuratury o podjęcie czynności zobowiązujących do poddania się leczenia odwykowego, w tym: 2 osoby podjęły dobrowolne leczenie, 1 osoba otrzymała prawomocne postanowienie zobowiązujące do leczenia (4 sprawy w toku)
j) Zespół Interdyscyplinarny wystosował 18 wniosków do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Białe Błota o podjęcie czynności zobowiązujących do poddania się leczeniu odwykowemu, w tym: 18 osób zostało wezwanych na posiedzenie Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 0 wniosków przekazanych do biegłego lekarza psychiatry, 0 wniosków kierowanych do Sądu Rodzinnego o zobowiązanie do leczenia odwykowego
k) 3 osoby ukończyły dobrowolną terapię uzależnienia od alkoholu w trybie stacjonarnym (w ramach procedury Niebieskie Karty)
l) 8 osób podjęło terapię uzależnienia i terapię współuzależnienia w trybie ambulatoryjnym (w ramach procedury Niebieskie Karty)
ł) 14 osób podjęło terapię psychologiczną w tym małżeńską, rodzinną (w ramach procedury Niebieskie Karty)
m) 11 niezapowiedzianych wizyt w godzinach popołudniowo - wieczornych (Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego wraz z Funkcjonariuszem Policji – członkiem Zespołu Interdyscyplinarnego), w tym 107 wejść w środowiska objęte procedurą Niebieskiej Karty
n) 1 postanowienie o nakazie opuszczenia lokalu wydane przez Prokuraturę jako środek zapobiegawczy; 0 nakazów opuszczenia lokalu wydanych przez Sąd Rejonowy Wydział Karny; 6 wniosków do Sądu Rejonowego Wydział Rodzinny Cywilny na podstawie art. 11a Ustawy o Przeciwdziałaniu Przemocy w Rodzinie o nakaz opuszczenia lokalu, w tym: 4 sprawy w toku, 1 prawomocne postanowienie, 1 wniosek oddalony
o) 11 zawiadomień do Prokuratury przez Zespół Interdyscyplinarny o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 207 § 1 kk.; 9 zawiadomień organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 207 § 1 kk przez osobę, wobec której istnieje podejrzenie, że doświadcza przemocy; 8 prawomocnych wyroków uznających winę z art. 207 § 1 kk.; 7 spraw z art. 207 § 1 kk w toku; 9 spraw z art. 207 § 1 kk zostało umorzonych przez organy ścigania
p) 1 osoba została osadzona w Zakładzie Karnym w związku ze stosowaniem przemocy w rodzinie; 1 osoba otrzymała postanowienie o zakazie zbliżania jako środek zapobiegawczy
q) 14 wystosowanych zawiadomień o sytuacji małoletniego dziecka do Sądu Rejonowego Wydział Rodziny i Nieletnich; 3 dzieci umieszczono w trybie art. 12a Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w tym: 1 umieszczono w placówce wychowawczej, 2 dzieci umieszczono w pieczy zastępczej o charakterze pogotowia rodzinnego
r) organizacja szkolenia pt. ”Razem możemy więcej” dla członków Zespołu Interdyscyplinarnego i grup roboczych oraz osób pracujących na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Program szkolenia i organizacja zostały opracowane przez Przewodniczącego i Zastępcę Zespołu Interdyscyplinarnego. Podnoszenie kwalifikacji członków Zespołu Interdyscyplinarnego poprzez udział w szkoleniach i konferencjach.
12) Zadanie nr 10: Praca z rodzicami biologicznymi na rzecz powrotu dziecka do środowiska rodzinnego - efekty:
- Wprowadzenie asystenta rodziny:
- liczba środowisk objętych wsparciem asystenta rodziny ogółem – 28 (w tym: 114 osób w rodzinach, 61 małoletnich dzieci)
- Udostępnienie możliwości korzystania z oferty Punktu Interwencji Kryzysowej Rodzinnego Punktu Konsultacyjnego:
- psycholog, terapeuta ds. uzależnień i współuzależnień, radca prawny
- Partycypacja Gminy w kosztach utrzymania dzieci w pieczy zastępczej w roku 2015 (na podstawie not księgowych):
- a) 17 509,86 zł - dotyczy 8 dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej.
III. Potrzeby do realizacji zadań ujętych w harmonogramie na rok 2016:
1) Zatrudnienie specjalisty pracy z rodziną, zwiększenie ilości zatrudnionych asystentów rodziny oraz stworzenie zespołu asystentury rodzinnej jest konieczne z uwagi na wzrost rodzin, które wymagają pomocy w pełnieniu funkcji opiekuńczo wychowawczej. Asystentura rodziny pomaga w poszukiwaniu rozwiązań trudnej sytuacji życiowej z wykorzystaniem mocnych stron członków rodziny, zasobów rodziny, społeczności lokalnej i zasobów instytucjonalnych. Głównym celem asystentury jest podniesienie umiejętności opiekuńczo – wychowawczych, prowadzenia gospodarstwa domowego, radzenia z sytuacjami dnia codziennego rodziców lub opiekunów dzieci. Efektem powinno być odzyskanie przez osoby przyjmujące pomoc kontroli nad własnym życiem, które pozwala im być samodzielnym oraz tak wypełniać role rodzica, aby środowisko rodzinne sprzyjało bezpieczeństwu i rozwojowi dzieci.
2) Kontynuacja działań związanych z aktywizacją zawodową podopiecznych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przy współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w Bydgoszczy.
3) Zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin ubogich posiłków w szkołach, wyposażenia w podręczniki i przybory szkolne.
4) Dalsze realizowanie programu według harmonogramu, zadań i działań na rzecz wspierania rodzin zgodnie z zaplanowanym budżetem na rok 2016.
IV. Wnioski. Obecnie jesteśmy w trakcie opracowywania diagnozy w oparciu o dane statystyczne z lat 2013, 2014, 2015, celem stworzenia kolejnego „ Gminnego Programu Wsparcia Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2016 – 2020”. Po analizie danych statystycznych ważne jest wprowadzenie działań profilaktycznych, które będą wspierać rodzinę poprzez współpracę wielu instytucji. Konieczne jest zatem: 1) Podjęcie działań edukacyjnych kierowanych do rodziców mających na celu podniesienie kompetencji opiekuńczo – wychowawczych; 2) Prowadzenie warsztatów pokazujących rodzicom jak można radzić sobie w sytuacjach trudnych i kryzysowych; 3) Pokazywanie dzieciom jak ważna jest rodzina i jakie pełni funkcje w życiu społecznym; 4) Organizowanie rodzinnych festynów; 5) Wprowadzanie rozwiązań, dzięki którym odbiorca systemu pomocy społecznej stanie się w pełni jego podmiotem i będzie miał większy niż dotychczas wpływ na pokonanie trudnej sytuacji życiowej. Takie podejście pomoże klientowi wyjść z systemu pomocy społecznej. Kluczowe nie jest przyznawanie świadczeń pomocy społecznej, a raczej wprowadzanie aktywnych formy wsparcia, które pozwolą na samodzielne funkcjonowanie jednostki w środowisku; 6) Zamierzamy prowadzić szeroko rozumianą pracę socjalną, pracę z indywidualnym przypadkiem, ustalenie diagnozy przypadku, określenie planu pracy z rodziną/osobą. Prowadzenie pracy socjalnej z osobami bezrobotnymi, starszymi, samotnymi, niepełnosprawnymi, rodzinami niepełnymi, mającymi trudności opiekuńczo - wychowawcze oraz osobami uzależnionymi. W ramach pracy przewidziane są spotkania o charakterze superwizji koleżeńskiej; 7) Planujemy realizację Kampanii Społecznych przy współpracy z lokalnymi instytucjami działającymi na rzecz pomocy społecznej i przy współudziale lokalnego samorządu; 8) W związku z wejściem w życie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Białych Błotach zatrudnionych jest dwóch asystentów rodziny. Sprawozdanie z Realizacji Gminnego Programu Wspierania Dziecka i Rodziny w Gminie Białe Błota pokazuje, iż istnieje potrzeba zatrudnienia większej ilości asystentów rodziny. Ponadto zgodnie z ustawą liczba rodzin, z którymi jeden asystent rodziny może w tym samym czasie prowadzić pracę, jest uzależniona od stopnia trudności wykonywanych zadań, jednak nie może przekroczyć 15. Praca asystenta koncentruje się głównie na poszukiwaniu rozwiązań trudnej sytuacji życiowej rodzin, w których funkcjonują dzieci. Głównym celem asystentury rodzinnej jest podniesienie umiejętności opiekuńczo – wychowawczych rodziny, umiejętności prowadzenia gospodarstwa domowego, radzenia sobie z problemami dnia codziennego. Do pracy z asystentem zobowiązuje także Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny i Nieletnich na mocy postanowienia. Intensywna praca asystenta z rodziną jest realizowana również w przypadku czasowego umieszczenia przez sąd dziecka poza środowiskiem naturalnym. Uczestniczy on wówczas we wszystkich działaniach zmierzających do powrotu dziecka do rodziny. „W przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka lub w placówce opiekuńczo – wychowawczej gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi odpowiednio wydatki 1) 10% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka – w pierwszym roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej; 2) 30% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka – w drugim roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej; 3) 50% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka – w trzecim roku i następnych latach pobytu dziecka w pieczy zastępczej”. Przykładowo średni koszt miesięczny utrzymania dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej stanowi kwotę około 3 700,00 zł. (może być on mniejszy, ale może też być większy w zależności od placówki.) Koszt utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej spokrewnionej to kwota – 660,00 zł. miesięcznie. Koszt utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej niespokrewnionej to kwota – 1 000,00 zł. miesięcznie. Z danych statystycznych można zaobserwować znaczny wzrost ponoszonych kosztów przez Gminę Białe Błota w zakresie partycypacji w kosztach utrzymania dzieci w pieczy zastępczej i instytucjonalnej. W związku z powyższym dla Gminy Białe Błota korzystniejsze jest zatrudnienie asystenta rodziny, celem przeciwdziałania umieszczenia małoletnich dzieci w pieczy zastępczej, bądź pracy z rodzicami biologicznymi na rzecz powrotu do środowiska naturalnego małoletnich dzieci.
V. Zakończenie. Analiza danych wskazuje, iż nastąpił znaczny wzrost osób korzystających z pomocy specjalistów. Filarem w Gminie Białe Błota jest Punkt Interwencji Kryzysowej – Rodzinny Punkt Konsultacyjny, który wymaga rozszerzenia swojej działalności. Celem zapobiegania i przeciwdziałania różnych form niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz dysfunkcjonalności rodziny, przeciwdziałanie marginalizacji i degradacji społecznej rodzin, integracja ze środowiskiem lokalnym, ukształtowanie pozytywnego wizerunku instytucji działających na rzecz pomocy dziecku i rodzinie.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy Białe Błota


Maria Wolsztyńska



Uzasadnienie
Zgodnie z art. 179 ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w terminie do dnia 31 marca każdego roku wójt składa radzie gminy roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny oraz przedstawia potrzeby związane z realizacją zadań. Obowiązek ten wynika również z rozdz. VIII pkt. 3 "Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Białe Błota na lata 2013 - 2015" przyjętego Uchwałą Nr RGK.0007.91.2013 Rady Gminy Białe Błota z dnia 29 sierpnia 2013 r.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy Białe Błota


Maria Wolsztyńska

metryczka


Opublikował: Magdalena Maison (3 marca 2016, 09:07:42)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 484