Strona główna > Uchwały > 2004 |
Uchwała nr XIX/256/2004Rada Gminy Białe Błotaz dnia 27 maja 2004w sprawie odrzucenia zarzutu do projektu Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Łochowice – Łochowo – Lisi Ogon, wniesionego przez p. Alinę KockąNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz.1591 ze zmianami: Dz. U. z 2002 r.; Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 z 2003 r.; Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568), art. 24 ust. 3 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity – Dz. U. z 1999 r.; Nr 15, poz. 139, ze zmianami: Nr 41, poz. 412 i Nr 111, poz. 1279, z 2000 r.; Nr 12, poz. 136, Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r.; Nr 5, poz. 42, Nr 14, poz. 124, Nr 100, poz. 1085, Nr 115, poz. 1229 i Nr 154, poz. 1804, z 2002 r.; Nr 25, poz. 253, Nr 113, poz. 984 i Nr 130, poz. 1112) w związku z art. 85 ust. 2 Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zmianami: Dz. U. z 2004 r. Nr 6, poz. 41)
Uchwała nr XIX/256/2004
Rada Gminy Białe Błota
z dnia 27 maja 2004
w sprawie odrzucenia zarzutu do projektu Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Łochowice – Łochowo – Lisi Ogon, wniesionego przez p. Alinę Kocką
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz.1591 ze zmianami: Dz. U. z 2002 r.; Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 z 2003 r.; Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568), art. 24 ust. 3 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity – Dz. U. z 1999 r.; Nr 15, poz. 139, ze zmianami: Nr 41, poz. 412 i Nr 111, poz. 1279, z 2000 r.; Nr 12, poz. 136, Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r.; Nr 5, poz. 42, Nr 14, poz. 124, Nr 100, poz. 1085, Nr 115, poz. 1229 i Nr 154, poz. 1804, z 2002 r.; Nr 25, poz. 253, Nr 113, poz. 984 i Nr 130, poz. 1112) w związku z art. 85 ust. 2 Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zmianami: Dz. U. z 2004 r. Nr 6, poz. 41)
Rada Gminy Białe Błota
uchwala, co następuje:
§ 1
Odrzucić zarzut wniesiony przez panią Alinę Kocką do wyłożonego projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Łochowice, Łochowo, Lisi Ogon, dotyczący terenu działki nr ew. 224/3, położonej w Lisim Ogonie.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Białe Błota.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Bronisław Balcerowski
Uzasadnienie
Pani Alina Kocka dnia 29.07.2003 r., jako właściciel działki nr ew.: 224/3 położonej w m. Lisi Ogon, gmina Białe Błota wniosła zarzut do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Łochowice, Łochowo, Lisi Ogon sprzeciwiając się przebiegowi projektowanej drogi oznaczonej symbolem 0371 KD po terenie działki nr ewid. 224/3 położonej w miejscowości Lisi Ogon. Projektowany przebieg tej drogi koliduje z istniejącym na tej działce budynkiem mieszkalnym.
Istniejący budynek mieszkalny położony jest na działce nr ew.: 224/3 po zachodniej stronie drogi krajowej S-10 w miejscowości Lisi Ogon, która to w planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest objęta przebudową i modernizacją. Budynek położony na terenie działki nr ew.: 224/3 znajduje się w bliskim sąsiedztwie istniejącego przebiegu drogi krajowej.
Zaprojektowana droga dojazdowa oznaczona symbolem 0371 KD przebiega wzdłuż działek po stronie zachodniej drogi krajowej S-10 (w miejscowości Lisi Ogon) bezpośrednio przy tej drodze i zbiera ruch komunikacyjny z terenu przyległego, prowadząc go do bezkolizyjnego włączania (zjazd i wyjazd) na drogę powiatową i krajową drogę ekspresową, co do której obowiązuje zakaz bezpośredniego włączania się do ruchu poza ustalonymi skrzyżowaniami.
W przypadku braku bezpośredniego dostępu w/w działek leżących wzdłuż drogi krajowej S-10 do tej drogi wprowadzenie drogi dojazdowej obsługującej ruch lokalny z terenu przyległego jest wymogiem niezbędnym dla zapewnienia komunikacji na tym terenie oraz dla zachowania dotychczasowego przeznaczenia zabudowanych działek jako budowlanych.
Do czasu realizacji przebudowy drogi krajowej dotychczasowy układ komunikacyjny i funkcja budynku mieszkalnego na działce 224/3 będzie zachowana.
Dokładność przebiegu drogi dojazdowej o symbolu 0371 KD ustali projekt techniczny związany z przebudową drogi S-10. Dopiero na tym etapie zostanie rozstrzygnięta kwestia zachowania istniejącego budynku mieszkalnego i ewentualnie wprowadzone zostaną dodatkowe zabezpieczenia przed oddziaływaniami ruchu drogowego z drogi krajowej.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy Białe Błota jako zmiany miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Białe Błota przyjęty uchwałą Nr XXV/183/97 Rady Gminy Białe Błota z dnia 14.11.1997 r. (ogłoszony w Dz. Urz. Woj. Bydg. Nr 4, poz. 9 z dnia 16.01.1998 r.) przewiduje odmienne rozwiązanie drogi obsługującej przedmiotowy teren, jednak rozwiązanie to nie uwzględniało założeń modernizacji drogi krajowej S-10. Należało uwzględnić stanowisko zarządcy drogi krajowej wyrażone w koncepcji rozwiązania komunikacji dla terenu m. Lisi Ogon przy uzgodnieniu projektu planu, co wynika z treści art.18 ust.2 pkt.4 lit. ”g” ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym: wójt gminy uzgadnia projekt planu, stosownie do jego zakresu, z: [-] właściwym zarządem drogi, jeżeli sposób zagospodarowania gruntów przyległych do pasa drogowego lub zmiana tego sposobu może mieć wpływ na ruch drogowy lub samą drogę”.
Wprowadzenie na części działki nr ew.: 224/3 w m. Lisi Ogon funkcji usług komunikacyjnych (drogi dojazdowej obsługującej ruch lokalny) jest zgodne z założeniami Studium uwarunkowań i kierunków rozwoju Gminy Białe Błota przyjętym Uchwałą Nr XXVIII/235/2001 Rady Gminy Białe Błota z dnia 15.02.2001 r.: teren działki jest w bezpośrednim sąsiedztwie założonego przebiegu drogi krajowej S-10 i częściowo jest objęty funkcją komunikacji.
Zgodnie z art. 64 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. z dnia 16 lipca 1997 r.) „Każdy ma prawo do własności, innych praw majątkowych oraz prawo dziedziczenia ... Własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności” Ten przepis chroni prawo własności.
Własność może być ograniczona w drodze ustaw na podstawie - art. 4 ust. 1 i art. 10 ust 1, pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym. Przepisy te zezwalają władzom gminy na przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określonych terenów pod drogi publiczne oraz linie rozgraniczające te drogi. Są to przypadki, w których prawo dopuszcza naruszenie cudzej własności, jednocześnie dając poszkodowanemu prawne możliwości dochodzenia stosownego zadośćuczynienia (art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym).
Prawo własności można ograniczyć tylko na podstawie, ze względu na ważną wartość mocniej chronioną (zasada hierarchiczności wartości chronionych przez prawo). Wartością wyżej chronioną (art. 21 Konstytucji RP) jest interes publiczny („cele publiczne”).
Zważywszy na to, że droga krajowa oraz drogi obsługujące tereny przyległe do niej, to niewątpliwie zadania celu publicznego uznano za słuszne przyjąć koncepcję Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych jako wiążącą.
Ponadto Gmina nie może od uzgodnień dokonanych z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad odstąpić, gdyż nie zachowałaby wówczas wymaganej procedury przy uchwalaniu planu zagospodarowania przestrzennego (procedura w trybie art. 18 ust. 2 litera „g” ustawy z dnia 07 lipca 1999 r. O zagospodarowaniu przestrzennym).
Rada Gminy stanęła przed dylematem rozważenia interesów: publicznego i prywatnego. Uważając, że nie ma innej możliwości poprowadzenia przebiegu drogi oznaczonej symbolem 0371 KD niż wskazana w niniejszym uzasadnieniu, należało odrzucić wniesiony zarzut.
Wyłożenie projektu planu do wglądu publicznego nastąpiło od 2 do 22 lipca 2003 r.
Zgodnie z art. 24, ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym: „o uwzględnieniu bądź odrzuceniu zarzutu rozstrzyga Rada Gminy w drodze uchwały zawierającej uzasadnienia faktyczne i prawne.”
Przepis ten znajduje nadal zastosowanie z mocy art. 85, ust. 2 ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, którego treść brzmi: „Do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz planów zagospodarowania przestrzennego województw, w stosunku do których podjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzania lub zmiany planu oraz zawiadomiono o terminie wyłożenia tych planów do publicznego wglądu, ale postępowanie nie zostało zakończone przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.” Zawiadomienie o wyłożeniu projektu planu do wglądu publicznego nastąpiło przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Na mocy w/w przepisu podjęto przedmiotową uchwałę o odrzuceniu zarzutu.
Przewodniczący Rady Gminy
Bronisław Balcerowski
metryczka
Opublikował: Marek Jakubowski (15 czerwca 2004, 13:26:49)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2346