Strona główna > Uchwały > 2019 |
Uchwała nr RGK.0007.2.2019Rady Gminy Białe Błotaz dnia 14 stycznia 2019w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2019.Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1030 z późn.zm. ) Rada Gminy Białe Błota uchwala co następuje:
Uchwała nr RGK.0007.2.2019
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 14 stycznia 2019
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2019.
Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1030 z późn.zm. ) Rada Gminy Białe Błota uchwala co następuje:
§ 1. Przyjąć Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na 2019 r., stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały zleca się Wójtowi Gminy Białe Błota.
§ 3. Uchwała
wchodzi w życie z dniem podjęcia .
Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota
Bronisław Balcerowski
Załącznik do uchwały Nr RGK.0007.2.2019
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 14 stycznia 2019 r.
Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota
Bronisław Balcerowski
Załącznik do uchwały Nr RGK.0007.2.2019
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 14 stycznia 2019 r.
Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii Gminy Białe Błota na 2019 rok.
Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii Gminy Białe Błota na rok 2019 będzie stanowił kontynuacje podjętych w roku poprzednim i wcześniej działań profilaktyczno – edukacyjnych kierowanych do dzieci i młodzieży oraz do dorosłych mieszkańców Gminy Błota, których celem było przeciwdziałania problemom jakie związane są z nadużywaniem substancji odurzających.
Program stanowi zakres działań
będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze zagadnień
społecznych, określonych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. 2018r. poz. 1030,190,1669)
I. Diagnoza problemów społecznych
Gminy Białe Błota
Cele i ogólne założenia diagnozy społecznej dokonanej na terenie Gminy Białe Błota miała na celu ukazanie skali problemów uzależnień społecznych na terenie gminy. Zakres działań badawczych odnosił się do zidentyfikowania następujących kwestii:
- zidentyfikowania problemów uzależnień wśród różnych grup (dzieci, młodzieży, dorosłych mieszkańców, sprzedawców),
- zidentyfikowania przyczyn lub czynników wywołujących sytuacje problemowe,
- określenie skali oraz zakresu problemów uzależnień,
- zidentyfikowania skutków występujących problemów,
- pokazanie rozwiązań mających na celu wyjaśnienie sytuacji problemowej lub złagodzenie jej skutków.
Ideą przyświecającą realizacji niniejszego badania było poznanie opinii oraz postaw względem wybranych problemów społecznych takich jak problem narkotykowy a także oszacowanie skali występowania tego zjawiska w badanej gminie:
A) Dorośli mieszkańcy Gminy Białe Błota a problem narkotykowy to kwestia poruszana w przeprowadzonych badaniach. Celem tego działania było oszacowanie skali zjawiska w gminie Białe Błota oraz sprawdzenie stanu wiedzy społeczności dotyczącej zjawiska narkomanii.15% ankietowanych przyznało się do kontaktu z narkotykami. 3% osób zażywa tego typu substancje od 2 do 5 razy w tygodniu, 7% kilka razy w miesiącu, a 4% sięgało po te substancje kilka razy w roku, oraz 8% zażywało je jednokrotnie. Osoby ankietowane przyznały się, że zażywali: marihuanę (67%) oraz dopalacze (15%).
Osoby uczestniczące w ankiecie przyznały się, że sięgają po substancje psychoaktywne dla towarzystwa (35%) oraz by zapomnieć o problemach (15%) i by złagodzić stres (15%). Mieszkańcy uczestniczący w ankiecie nie potrafili ocenić możliwości pozyskania narkotyków na terenie gminy Białe Błota – taką odpowiedź wskazało 65% osób. 18% ankietowanych uważa, że narkotyki są całkowicie niedostępne w Białych Błotach, zdaniem 10% osób są one trudno dostępne, zaś zdaniem 8% ankietowanych te substancje są łatwo dostępne. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku dopalaczy – większość respondentów nie wie, czy w gminie jest możliwość pozyskania tych substancji.
B) Dzieci
i młodzież Gminy Białe Błota
Celem było oszacowanie skali problemu wśród uczniów ze szkół w Gminie Białe Błota oraz sprawdzenie wiedzy uczniów dotyczącej środków psychoaktywnych.
Uczniów szkoły podstawowej zapytano, czy próbowali kiedykolwiek zażywać narkotyki i dopalacze. Z udzielonych odpowiedzi wynika, że żaden z ankietowanych uczniów nie miał nigdy kontaktu z tego typu substancjami. Najczęściej uczniowie swój pierwszy kontakt z substancjami psychoaktywnymi mieli w wieku 14 – 16 lat (12%), a także w wieku 11 – 13 lat (5%), 17 i więcej lat (3%).
Uczniowie przyznali się, że zdobycie substancji psychoaktywnych nie jest niemożliwe. Uczniowie młodsi najczęściej wskazywali, iż dostali od starszego kolegi/ koleżanki (35%)a uczniowie starsi twierdzili, iż dostali od kogoś kogo znali ze słyszenia, ale nie osobiście (32%), kupili od kogoś kogo znali ze słyszenia, ale nie osobiście (17%), kupili od kolegi (18%), brali je wspólnie w gronie znajomych (10%) oraz wzięli z domu, bez pozwolenia (7%). Większość ankietowanych uczniów nie potrafiło jednak udzielić odpowiedzi na to pytanie.
II. Wnioski i rekomendacje
Analiza wykonanych badań pokazuje, że Gmina Białe Błota boryka się z problemami społecznymi jednak ich skala nie jest na rażąco wysokim poziomie.
Przeprowadzenie badania oraz analiza zebranych ankiet umożliwiła:
- Rozpoznanie sytuacji dorosłych mieszkańców, ich opinie i postawy względem wybranych zjawisk i zagrożeń społecznych.
- Zapoznanie się z problemami uczniów szkoły podstawowej i gimnazjalnej, szczególnie ich postaw i doświadczeń związanych z wybranymi zagrożeniami społecznymi oraz uzależnieniami, a także poczucia bezpieczeństwa.
- Zaznajomienie się z doświadczeniami sprzedawców alkoholu na temat wybranych zjawisk, szczególnie związanych z problemem alkoholu, narkotyków lub dopalaczy oraz przemocy.
- Działania profilaktyczne na terenie gminy powinny mieć charakter długofalowy i różnorodny. Nie powinny one ograniczać się jedynie do środowiska szkoły – uczniów i nauczycieli, ponieważ przyniosą wtedy znacznie mniejsze efekty.
- Istotne jest kontynuowanie prowadzonych działań profilaktycznych i edukacyjnych na terenie gminy, które obejmują wszystkie grupy mieszkańców.
- Rekomenduje się zwrócenie szczególnej uwagi na wsparcie kadry pracującej w instytucjach pomocowych, szczególnie w zakresie rozwijania ich kompetencji i umiejętności w zakresie nowoczesnych form pomocy pracy z rodzinami borykającymi się z problemem przemocy, uzależnieniem od alkoholu lub narkotyków. Profesjonalna pomoc pomoże zmniejszyć skutki związane z występowaniem przemocy w rodzinie na poziomie rodzinny, jak i społeczności lokalnej.
- Inną formą działań korzystnie wpływających na poprawę skuteczności i efektywności prowadzonych działań profilaktycznych jest inicjowanie współpracy pomiędzy instytucjami i organizacjami działającymi w obszarze uzależnień.
- Część zagrożeń społecznych często współwystępuje z problemem ubóstwa, dlatego też istotne jest podejmowanie działań zapobiegających wykluczeniu społecznemu z powodu trudnej sytuacji materialnej mieszkańców. W tym celu rekomenduje się inicjowanie współpracy podmiotów rynku pracy na rzecz wspierania osób bezrobotnych, podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji społecznych umożliwiających mobilność pracowników np. poprzez aktywną współpracę z lokalnymi pracodawcami w zakresie pośrednictwa pracy oraz wspierania osób bezrobotnych w wdrożeniu do pracy.
- Wzmocnienie integracji społeczności lokalnych na rzecz wspierania rodzin borykających się z różnymi problemami społecznymi, w tym zagrożenia przemocą, alkoholizmem, narkomanią. Wyrównywanie szans może zostać przeprowadzone w różnorodny sposób, m.in. opracowanie programów profilaktycznych przeciwdziałających problemem społecznym w rodzinach, wspieranie i rozwój poradnictwa rodzinnego lub wspieranie rodzin i form zastępczych w opiece nad dzieckiem.
- Współpraca z mediami jest ważnym elementem budowania społecznego poparcia dla działań w obszarze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz edukacji społecznej.
1. Celami Gminnego Programu i kierunkami działania są:
1) podjęcie działań mających na celu zapobieganie wszelkim uzależnieniom poprzez ograniczenie dostępności i zapotrzebowania na substancje narkotyczne, a przede wszystkim poprzez pracę profilaktyczną w środowisku lokalnym;
2) zainicjowanie długofalowego procesu edukacji społecznej, polegającej na systematycznym i rzetelnym dostarczaniu fachowej wiedzy wszystkim podmiotom zainteresowanym tematem zagrożeń związanych z narkomanią i uzależnieniem;
3) stworzenie spójnego systemu przeciwdziałania narkomanii poprzez nawiązanie współpracy z różnymi instytucjami, stowarzyszeniami, organizacjami społecznymi w celu realizacji programów edukacji zdrowotnej, zmierzających do modyfikowania stylu życia, propagowania zdrowia psychicznego, kondycji fizycznej, zdrowego stylu życia wolnego od narkotyków oraz innych używek wśród dzieci i młodzieży;
4) zwiększenie liczby programów profilaktycznych w szkołach z uwzględnieniem problemu narkomanii i sposobu zapobiegania temu zjawisku.
2. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży będzie polegało na:
1) organizowaniu i prowadzeniu w szkołach na terenie gminy programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców;
2) prowadzeniu konkursów i olimpiad wiedzy o zdrowym stylu życia, wolnego od narkotyków i innych używek, oraz form aktywnego spędzania wolnego czasu;
3) zakupie i upowszechnianiu materiałów informacyjno-edukacyjnych oraz materiałów do prowadzenia zajęć profilaktycznych i terapeutycznych w szkołach i innych placówkach oświatowo- wychowawczych;
4) organizowaniu i finansowaniu spotkań, szkoleń, prelekcji związanych z narkomanią dla dzieci, młodzieży, nauczycieli, pedagogów, rodziców i członków komisji, policji, pracowników GOPS i innych grup zawodowych;
5) organizowaniu i finansowaniu spektakli teatralnych dot. problemu narkomanii.
3. Wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii będzie polegało na:
1) udzielaniu pomocy społecznej osobom uzależnionym i ich rodzinom;
2) wspieraniu działalności stowarzyszeń i instytucji oraz organizacji zajmujących się przeciwdziałaniem narkomanii;
3) prowadzeniu działań związanych z integracją społeczną osób uzależnionych, mających na celu odbudowanie i podtrzymywanie umiejętności uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu pracy i zamieszkania;
4) nawiązaniu współpracy z policją w celu prowadzenia wspólnych działań profilaktycznych mających na celu przeciwdziałanie rozprowadzania narkotyków wśród dzieci i młodzieży, dokonywanie stałych i seryjnych kontroli miejsc szczególnie narażonych na działalność dealerów narkotykowych;
5) współpracy ze służbą zdrowia, dotyczącej pomocy merytorycznej dla lekarzy rodzinnych oraz dostarczanie materiałów na temat istoty uzależnienia od narkotyków.
6) finansowanie szkoleń, udziału w konferencjach, sympozjach dotyczących tematyki działalności profilaktycznej przeciwdziałaniu narkomanii
4. Wydatkowanie środków
Wydatkowanie
środków z działu 851 „Ochrona zdrowia”, rozdziału 85153 –
Zwalczanie narkomanii, przy czym przeznacza się na realizację Gminnego Programu
Przeciwdziałania Narkomanii kwotę w wysokości: 20.000,00 zł. na niżej
wymienione zadania:
Zadania | kwota |
organizowanie i prowadzenie w przedszkolach, szkołach oraz innych placówkach zajmujących się profilaktyką, na terenie gminy Białe Błota programów profilaktycznych | 2.000,00 |
zakup materiałów profilaktycznych | 1.000,00 |
promowanie zdrowego stylu życia wolnego od narkotyków poprzez organizowanie form czynnego wypoczynku | 2.000,00 |
organizacja wypoczynku letniego z programem profilaktycznym dla dzieci i młodzieży z terenu gminy Białe Błota pochodzących z rodzin dotkniętych nałogami, a w szczególności narkomanią | 9.000,00 |
szkolenia, udział w konferencjach, sympozjach dotyczących tematyki działalności profilaktycznej dla wszystkich osób realizujących zadania Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii | 3.000,00 |
wspieranie działań na rzecz tworzenia warunków do powstania alternatywnych miejsc pozaszkolnych spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży z terenu gminy Białe Błota | 3.000,00 |
Uzasadnienie
Zgodnie z art.10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, podjęcie uchwały o przyjęciu gminnego programu przeciwdziałania narkomanii co jest niezbędne w celu wykonywania zadań własnych gminy.
W Gminnym Programie zostały określone główne kierunki działania i zadania służące wykonaniu ustawowych zadań własnych gminy związanych z przeciwdziałaniem narkomanii.
Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota
Bronisław Balcerowski
Uchwała nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa
metryczka
Opublikował: Dominika Kowalska (28 stycznia 2019, 13:50:43)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 493