Strona główna > Uchwały > 2019 |
Uchwała nr RGK.0007.1.2019Rady Gminy Białe Błotaz dnia 14 stycznia 2019w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2019Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2137) Rada Gminy Białe Błota uchwala co następuje:
Uchwała nr RGK.0007.1.2019
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 14 stycznia 2019
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2019
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2137) Rada Gminy Białe Błota uchwala co następuje:
§ 1. Przyjąć Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2019r. , stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonanie
uchwały zleca się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała
wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota
Bronisław Balcerowski
Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota
Bronisław Balcerowski
Załącznik do uchwały Nr
RGK.0007.1.2019
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 14 stycznia 2019 r.
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 14 stycznia 2019 r.
Gminny Program Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Białe Błota na
2019 rok.
Gminny Program Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Białe Błota na
rok 2019 będzie stanowił kontynuacje podjętych w roku
poprzednim i wcześniej działań profilaktyczno –
edukacyjnych kierowanych do dzieci i młodzieży oraz do
dorosłych mieszkańców Gminy Białe Błota, których celem było
przeciwdziałania problemom jakie związane są z nadużywaniem
napojów alkoholowych.
Program stanowi zakres działań
będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze
zagadnień społecznych, określonych w ustawie z dnia
26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 2018.
poz. 2137 ze zm.)
Zmiany społeczno – kulturowe
jakie dokonywały się na przestrzeni wieków, którymi jesteśmy
świadkami oraz przemiany technologiczne, ekonomiczne, doprowadziły
do radykalnej zmiany w niemal każdej sferze życia. Zmiany te
przyczyniły się również do powstania problemów społecznych,
które towarzyszyły społeczeństwu od wieków jak alkoholizm, ale
też powstały nowe problemy związane z nowoczesnością
i wszechobecną technologią. Niektórzy socjologowie twierdzą,
iż współczesne społeczeństwo produkuje znacznie więcej
problemów społecznych niż społeczeństwo tradycyjne. Problem
społeczny według literatury to między innymi zjawisko, które
jest niepożądane społecznie i kłopotliwe ze względu na
natężenie, częstotliwość występowania, zasięg, charakter
następstw. Problem społeczny porusza znaczną część
społeczeństwa - kłopotliwa kwestia musi zaistnieć w świadomości
społecznej i uzyskać krytyczną opinię. Problem społeczny
zatem wydaje się możliwe do przezwyciężenia - musi istnieć
przekonanie, że problem można rozwiązać; zwiększa to szanse na
autentyczne zaangażowanie członków zbiorowości i wypracowanie
praktycznych dyrektyw służących jego eliminacji lub
minimalizowaniu negatywnych skutków. Do problemów społecznych,
które w ostatnich dekadach dają najwyraźniej znać o sobie
w polskiej rzeczywistości należy zaliczyć: alkoholizm,
narkomanię, nikotynizm, ubóstwo, bezrobocie, przemoc, bezradność
opiekuńczo - wychowawczą oraz wykluczenie społeczne.
Każdy z tych problemów wymaga odmiennego podejścia i działań
specjalistów.
I. Diagnoza
problemów społecznych Gminy Białe Błota
Cele
i ogólne założenia diagnozy społecznej dokonanej na terenie
Gminy Białe Błota miała na celu ukazanie skali problemów
uzależnień społecznych na terenie gminy. Zakres działań
badawczych odnosił się do zidentyfikowania następujących kwestii:
- zidentyfikowania
przyczyn lub czynników wywołujących sytuacje problemowe,
- zidentyfikowania
problemów uzależnień wśród różnych grup (dzieci, młodzieży,
dorosłych mieszkańców, sprzedawców),
- zidentyfikowania
skutków występujących problemów,
- określenie
skali oraz zakresu problemów uzależnień,
- pokazanie
rozwiązań mających na celu wyjaśnienie sytuacji problemowej lub
złagodzenie jej skutków.
Problemy
społeczne występujące na terenie Gminy Białe Błota to zakres
następujących kwestii związanych z następującymi
zjawiskami:
- Problemu alkoholowego (alkoholizmu) – według Światowej Organizacji Zdrowia to ,,wszelki sposób picia, który wykracza poza miarę tradycyjnego i zwyczajowego spożycia albo poza ramy obyczajowego, przyjętego w całej społeczności, picia towarzyskiego bez względu na czynniki, które do tego prowadzą”. Problem alkoholowy jest jednym z najpoważniejszych i najpowszechniejszych problemów społeczeństwa polskiego.
- Problemu narkotykowego (narkomania) – według ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii, narkomania to: ,,stałe lub okresowe używanie w celach niemedycznych środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych, w wyniku czego może powstać lub powstało uzależnieni od nich”.
- Problemu nikotynowego (nikotynizm) – jest zjawiskiem, które polega na regularnym zażywaniu tytoniu, w skład którego wchodzi nikotyna – silna trucizna oraz szereg innych substancji, które wykazują negatywny wpływ na nasz organizm.
- Zjawisko przemocy na terenie szkoły oraz domu – Przemoc jest intencjonalnym i zamierzonym działaniem człowieka, które ma na celu kontrolowanie i podporządkowanie ofiary. Niniejsza diagnoza ukazuje skale, przyczyn oraz rodzaju problemu.
- Uzależnienia behawioralne – niezwiązane z zażywaniem substancji psychoaktywnych. W niniejszym badaniu zwrócono uwagę przede wszystkim na uzależnienia związane z komputerem i Internetem. Jest to coraz bardziej popularny rodzaj uzależnień, w związku z tym niniejsza diagnoza porusza również te kwestie.
1. Dane
z przeprowadzonych badań:
Aktualizacja
danych z roku 2018 wynikających z wykonanej Diagnozy
problemów społecznych w roku 2017.
Dorośli mieszkańcy Gminy Białe Błota
W
badaniu dotyczącym diagnozy problemów społecznych wzięło udział
100 dorosłych mieszkańców gminy. Wśród nich, 53% badanej
próby stanowiły kobiety, zaś 47% mężczyźni. 46% badanej próby
stanowiły osoby w wieku 24 – 40 lat ( co piaty
ankietowany miał od 35 do 40 lat) 27% to osoby w wieku
40 – 55 lat, 13% to osoby powyżej 65 roku życia,
a 14% badanej próby stanowiły osoby do 24 roku życia
oraz osoby w wieku 56 – 65 lat.
Najistotniejszym
problemem wydaje się dla nich picie alkoholu przez dzieci i młodzież
(89%), problem alkoholizmu (98%), zażywanie narkotyków przez dzieci
i młodzież (97%), problem narkomanii (87%), zażywanie
dopalaczy przez dzieci i młodzież (95%) oraz przemoc
w rodzinie (89%) i przemoc szkolna (89%).
Pierwszym,
diagnozowanym problemem społecznym w Białych Błotach był
problem alkoholowy. Ankietowanych poproszono o wskazanie jak
często piją alkohol.
Wyniki:
7% - spożywa alkohol codziennie; 15% - kilka razy w tygodniu;
18% - kilka razy w miesiącu; 32% - kilka razy w roku; 28%
- nie pije w ogóle alkoholu.
Po
jaki alkohol sięgają mieszkańcy gminy Białe Błota
Piwo
– 25% ; wódka 27%; wino 25%; nalewki 11%; likiery 5% oraz inne
alkohole 7%.
Powód
sięgania po alkohol (można było zaznaczyć kilka odpowiedzi): dla
towarzystwa - 55%; by złagodzić stres - 40%; dla lepszej zabawy -
37%; by zapomnieć o problemach -5%; pod wpływem znajomych
-20%; bez konkretnego powodu -15%; by zmniejszyć objawy kaca -4%.
Gdzie
spożywany jest alkohol: u znajomych -55%; w domu -48%;
kawiarni/restauracji/pubie - 47%; na świeżym powietrzu – 12%,
pod sklepem – 9%.
Prowadzenia
pojazdu pod wpływem alkoholu: 90% - nigdy nie prowadzę pod
wpływem alkoholu; 7% - raz się zdarzyło prowadzić pojazd pod
wpływem alkoholu; 2% - zdarza się to sporadycznie; 1% - zdarza się
to często.
Dzieci i młodzież na terenie Gminy Białe Błota
Problem
alkoholowy z perspektywy dzieci i młodzieży. Badanie
miało na celu oszacowanie skali zjawiska problemu alkoholowego wśród
najmłodszych mieszkańców oraz sprawdzenie wiedzy uczniów
dotyczących problemu alkoholowego. Pytania zadawane uczniom młodszym
i starszym czasem różniły się od siebie, co miało na celu
dostosowanie pytania do wiedzy i doświadczeń odbiorców.
- czy
ich rówieśnicy piją alkohol: 55% - rówieśnicy sięgają po
alkohol; 13% - nie piją alkoholu; 32% - nie mają
zdania.
- czy
próbowali kiedykolwiek sięgać po alkohol: 89% - nigdy nie sięgali
po alkohol; 11% - pili alkohol (w tym ile razy w życiu
spożyłeś alkohol: 1-2 razy - 45%; 3-5 razy - 13%; 6-9 razy - 11%;
więcej niż 10 razy w życiu - 31%)
Spożywanie
alkoholu przez uczniów pokazuje skalę problemu alkoholowego wśród
dzieci i młodzieży na terenie Gminy Białe Błota. Uzyskane
dane pokazują, iż są tacy uczniowie, którzy nadużywają alkohol.
Jest
to bardzo niepokojące i wymaga podjęcia działań ze strony
nauczycieli oraz rodziców.
II. Wnioski
i rekomendacje
Analizując
otrzymane dane wspierając się diagnozą problemów społecznych
należy stwierdzić, że Gmina Białe Błota boryka się z problemami
społecznymi jednak ich skala nie jest na rażąco wysokim
poziomie. Dzięki przeprowadzeniu badań dotyczących spożywania
i dostępności do alkoholu wśród mieszkańców gminy Białe
Błota należy podjąć następujące działania:
- Działania
profilaktyczne na terenie gminy powinny mieć charakter długofalowy
i różnorodny. Nie powinny one ograniczać się jedynie do
środowiska szkoły – uczniów i nauczycieli.
- Istotne
jest kontynuowanie prowadzonych działań profilaktycznych
i edukacyjnych na terenie gminy, które obejmują wszystkie
grupy mieszkańców.
- Rekomenduje
się zwrócenie szczególnej uwagi na wsparcie kadry pracującej
w instytucjach pomocowych, szczególnie w zakresie
rozwijania ich kompetencji i umiejętności w zakresie
nowoczesnych form pomocy pracy z rodzinami borykającymi się
z problemem przemocy, uzależnieniem od alkoholu lub narkotyków.
Profesjonalna pomoc pomoże zmniejszyć skutki związane
z występowaniem przemocy w rodzinie na poziomie rodzinny,
jak i społeczności lokalnej.
- Inną
formą działań korzystnie wpływających na poprawę skuteczności
i efektywności prowadzonych działań profilaktycznych jest
inicjowanie współpracy pomiędzy instytucjami i organizacjami
działającymi w obszarze uzależnień, oprócz podnoszenie
kompetencji i kwalifikacji kadry specjalistów rekomenduje się
również angażowanie tych podmiotów w prowadzone kampanie
społeczne i działalności edukacyjne na rzecz przeciwdziałania
uzależnieniom.
- Specjalistycznym
wsparciem powinni zostać objęci mieszkańcy oraz rodziny borykające
się z problemem alkoholowym.
- Część
zagrożeń społecznych często współwystępuje z problemem
ubóstwa, dlatego też istotne jest podejmowanie działań
zapobiegających wykluczeniu społecznemu z powodu trudnej
sytuacji materialnej mieszkańców.
- Gminna
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, powinna zwiększyć
kontrolę punktów sprzedaży alkoholu, w celu eliminacji
miejsc, gdzie osoby niepełnoletnie mogą dokonać zakupu tego
rodzaju napojów.
- Opracowanie
programów profilaktycznych przeciwdziałających problemem
społecznym w rodzinach, wspieranie i rozwój poradnictwa
rodzinnego lub wspieranie rodzin i form zastępczych w opiece
nad dzieckiem.
- Współpraca
z mediami jest ważnym elementem budowania społecznego poparcia
dla działań w obszarze profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych oraz edukacji społecznej.
III. Gminny
Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na
terenie Gminy Białe Błota.
1. Cele
strategiczne programu:
1. Zwiększenie
dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacji dla osób
uzależnionych od alkoholu z terenu Gminy Białe Błota.
2. Udzielanie
rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy
psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony
przed przemocą w rodzinie.
3. Prowadzenie
profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej
w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych ,
w szczególności dla dzieci i młodzieży – w tym
prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych a także działań
na rzecz dożywiania dzieci uczęszczających w pozalekcyjnych
programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
4. Wspomaganie
działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych
służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
5. Ograniczenie
dostępności zakupu alkoholu na terenie Gminy Białe Błota
6. Powołanie
Pełnomocnika do spraw Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na terenie gminy Białe Błota w celu pełnej
kontroli nad realizacją zadań wynikających z Gminnego
Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
na terenie Gminy Białe Błota.
2. Zadania
do realizacji
I. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, w szczególności dla dzieci i młodzieży – w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych a także
działań na rzecz dożywiania dzieci uczęszczających
w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych
i socjoterapeutycznych.
- Działania profilaktyczne podejmowane wobec dzieci i młodzieży
- finansowanie działalności świetlicy Socjoterapeutycznej „Małgosia „ w Cielu przy GOPS Białe Błota, ·finansowanie i wspomaganie programów profilaktycznych realizowanych w przedszkolach, szkołach oraz innych placówek zajmujących się profilaktyką na terenie Gminy Białe Błota,
- zakup materiałów profilaktycznych dla przedszkoli, szkół oraz innych placówek zajmujących się profilaktyką, w szczególności publikacji multimedialnych, nagrody w konkursach o tematyce profilaktycznej,
- finansowanie spektakli, koncertów oraz warsztatów profilaktycznych realizowanych w przedszkolach i szkołach, §organizowanie konkursów, zawodów sportowych, wystaw, festynów, itp. promujących zdrowy styl życia bez nałogów w szczególności w zakresie profilaktyki alkoholowej,
- wspieranie działań na rzecz tworzenia warunków do powstania alternatywnych miejsc pozaszkolnych spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży z terenu gminy Białe Błota,
- dofinansowanie lokalnych imprez okolicznościowych z elementami profilaktyki dla mieszkańców gminy Białe Błota,
- organizacja i finansowanie „Gminnego Tygodnia Profilaktyki”
- wdrażanie programów profilaktyczno-interwencyjnych dla młodzieży upijającej się,
- działania na rzecz dożywiania dzieci i młodzieży uczestniczących w programach opiekuńczo wychowawczych i socjoterapeutycznych,
- wspieranie działań mających na celu edukacje rodziców i wychowawców w zakresie promowania i utrzymania abstynencji wśród młodzieży,
2) Działania
profilaktyczne podejmowane wobec dorosłych mieszkańców gminy Białe
Błota
- finansowanie szkoleń z zakresu profilaktyki przeciwdziałaniu alkoholizmowi dla wszystkich osób, realizujących Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- realizacja programów profilaktycznych dla rodziców i aktywna współpraca z nimi w tym obszarze
- działania edukacyjne skierowane do sprzedawców napojów alkoholowych,
- tworzenie i prowadzenie stałego interaktywnego systemu informacji o działaniach podejmowanych w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
- prowadzenie lokalnych kampanii edukacyjnych związanych z profilaktyką uzależnień a w szczególności z alkoholizmem
- prowadzenie działań edukacyjnych z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych o charakterze profilaktycznym,
- edukacja lokalnych decydentów i radnych w zakresie wagi i skali problematyki alkoholowej,
- monitorowanie skali problemów alkoholowych w środowisku lokalnym
II. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacji dla osób uzależnionych od alkoholu z terenu Gminy Białe Błota
1) prowadzenie
terapii z osobami współuzależnionymi i uzależnionymi
oraz rozszerzenie dostępu do poradnictwa specjalistycznego,
2) przeprowadzanie
wywiadów środowiskowych oraz rozmów merytoryczno-interwencyjnych
z osobami nadużywającymi napojów alkoholowych oraz członkami
ich rodzin,
3) kierowanie
osób wobec, których istnieje uzasadnione podejrzenie o nałogowy
alkoholizm na badanie przez biegłych w celu wydania opinii
w przedmiocie uzależnienia od alkoholu (psycholog, psychiatra)-
oraz finansowanie tych badań,
4) występowanie
z wnioskiem do Sądu o zobowiązanie poddania się leczeniu
odwykowemu w stacjonarnym lub niestacjonarnym zakładzie
lecznictwa odwykowego i wnoszenie opłaty od wniosków,
5) wspieranie
pracy i współpraca z grupą AA
6) zwiększenie
dostępności materiałów profilaktycznych (ulotek, plakatów)
w miejscach publicznych,
7) współpraca
w zakresie dostępności placówek służby zdrowia dla osób
uzależnionych i członków rodzin współuzależnionych od
alkoholu,
8) finansowanie
udziału w szkoleniach, konferencjach, sympozjach i innych
form związanych z podnoszeniem kwalifikacji ludzi pracujących
na rzecz uzależnionych od alkoholu i ich rodzin,
9) wspieranie
środowisk samopomocowych,
10) działania
na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwym kierowcom.
III. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
1) działalność
Rodzinnego Punktu Konsultacyjnego przy GOPS Białe Błota dla ofiar
przemocy, członków rodzin osób z problemem alkoholowym oraz
osób uzależnionych,
2) finansowanie
telefonu NIEBIESKA LINIA
3) podejmowanie
interwencji prawno-administracyjnych wobec przemocy i innych
dysfunkcji rodziny powodowanych przez nadużywanie alkoholu,
4) finansowanie
działalności świetlicy Socjoterapeutycznej „Małgosia „
w Cielu przy GOPS Białe Błota,
5) finansowanie
udziału w szkoleniach, konferencjach, sympozjach i innych
form związanych z podnoszeniem kwalifikacji ludzi pracujących
na rzecz przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie osób
uzależnionych od alkoholu,
6) zwiększenie
dostępności materiałów profilaktycznych (ulotek, plakatów)
w miejscach publicznych w zakresie przeciwdziałaniu
przemocy w rodzinie spowodowanym nadmiernym piciem alkoholu,
7) organizowanie
wypoczynku letniego z programem profilaktycznym dla dzieci
i młodzieży pochodzącej z rodzin dotkniętych problemem
alkoholizmu,
8) wspieranie
i finansowanie programów edukacyjno – wychowawczych
z elementami profilaktyki uzależnień realizowanych na terenie
Gminy Białe Błota,
9) tworzenie
oraz wspieranie działalności nowych punktów zajęć
pozalekcyjnych, w których odbywać się będą zajęcia
z profilaktyki uzależnień oraz zajęcia z elementami
socjoterapii.
IV. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych.
1) wspieranie
i finansowanie działalności świetlicy Socjoterapeutycznej
„Małgosia „ w Cielu przy GOPS Białe Błota,
2) dofinansowanie
zajęć sportowych z elementami profilaktyki w klubach
sportowych,
3) doposażenie
placówek lecznictwa odwykowego, z których korzystali
mieszkańcy gminy Białe Błota
4) zakup
materiałów edukacyjnych dla pacjentów i terapeutów
w placówkach lecznictwa odwykowego, z których korzystali
mieszkańcy gminy Białe Błota,
5) wspieranie
działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych
realizujących zadania związane z profilaktyką
i rozwiązywaniem problemów alkoholowych,
6) zakup
literatury fachowej, pomocy dydaktycznych na potrzeby instytucji
prowadzących działalność profilaktyczno-wychowawczą.
V. Ograniczaniu dostępności zakupu alkoholu na terenie Gminy Białe Błota.
1) Ograniczenie
dostępności alkoholu na terenie gminy Białe Błota poprzez:
- wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 4,5 % przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży zgodnie z limitem,
- przestrzeganie zasad usytuowania na terenie Gminy miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i zasad sprzedaży tych napojów,
- cofnięcie zezwolenia podmiotowi prowadzącemu sprzedaż napojów alkoholowych w przypadku nie przestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
2) Prowadzenie
kontroli przestrzegania zasad handlu napojami alkoholowymi obejmuje:
- przestrzeganie warunków działalności określonych w zezwoleniu na sprzedaż napojów alkoholowych,
- prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej podmiotów gospodarczych posiadających zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
- kontrolę zgodności danych podawanych w oświadczeniach o wartości sprzedaży napojów alkoholowych,
- kontrolę, czy popełniono przestępstwo w celu osiągnięcia korzyści majątkowych przez osobę odpowiedzialną za działalność podmiotu gospodarczego posiadającego zezwolenie,
- kontrolę, czy ma miejsce sprzedaż napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym
- kontrolę, czy zdarzają się w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy zakłócenia porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych,
- kontrolę, czy miało miejsce wprowadzenie do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł,
- kontrolę, czy sklepy na terenie Gminy Białe Błota prowadzą sprzedaż na kredyt lub pod zastaw,
- kontrolę, czy placówki handlujące alkoholem przestrzegają zakazu reklamy napojów alkoholowych.
1) zadania
GKRPA
- opiniowanie
propozycji podejmowania działań z zakresu profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych w ramach
realizacji Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Gminy Białe Błota,
- merytorycznego
wsparcia realizacji Gminnego Programu profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych,
- opiniowania
aktów prawnych wydawanych przez organy Gminy Białe Błota
dotyczących przedmiotu działalności Komisji – w tym
projektu Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
oraz spraw związanych ze sprzedażą napojów alkoholowych,
- podejmowania czynności wobec osób nadużywających alkoholu,
narkotyków i innych środków odurzających w przypadkach
określonych w ustawie,
- opiniowanie
wniosków o wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
w przedmiocie zgodności lokalizacji punktów sprzedaży
z zasadami określonymi w uchwałach Rady Gminy oraz liczbą
punktów sprzedaży,
- uczestniczenia
w realizowanych przez organ wydający zezwolenia, czynnościach
z zakresu kontroli przestrzegania zasad i warunków
korzystania z zezwolenia,
- komisja
współpracuje z innymi podmiotami realizującymi zadania
z zakresu przeciwdziałania patologiom społecznym,
- czynny
udział w Zespole Interdyscyplinarnym ds. Przeciwdziałania
Przemocy w Rodzinie w Gminie Białe Błota oraz
w organizowanych grupach roboczych.
2) Zasady
wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania problemów
Alkoholowych
1) Wynagrodzenie
członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za
udział w posiedzeniu wynosi:
- dla przewodniczącego – 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku 2019 określonego w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 września 2018 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2018 r. (Dz. U. 2018 r. poz. 1794),
- dla członka – 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku 2019 określonego w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 września 2018 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2018 r. (Dz. U. 2018 r. poz. 1794),
3) Do
podróży służbowych członków komisji stosuje się przepisy
Rozporządzenia ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
29 grudnia 2013r. w sprawie wysokości oraz warunków
ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu
w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej,
z tytułu podróży służbowej (Dz. U. 2013r. poz. 167).
V. Preliminarz
Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych
Finansowanie
realizacji zadań niniejszego programu będzie dokonywane zgodnie
z art. 182 ustawy z dnia 26 października
1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi, w ramach środków pochodzących za wydane
zezwolenia na korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów
alkoholowych, w związku z zagwarantowaniem na ten cel
kwoty 350.000,00
złotych, który przedstawia się następująco z podziałem na
zadania szczególne:
ZADANIA
KWOTA
Zadania: | Kwota |
realizacja programów profilaktycznych w przedszkolach, szkołach oraz innych placówkach zajmujących się profilaktyką na terenie gminy Białe Błota | 3.000,00 |
zakup materiałów profilaktycznych, nagrody w konkursach o tematyce profilaktycznej | 2.000,00 |
sporządzenie diagnozy uzależnień w Gminie Białe Błota | 2.000,00 |
telefon zaufania Niebieska Linia | 1.000,00 |
organizacja wypoczynku letniego z programem profilaktycznym dla dzieci i młodzieży z terenu gminy Białe Błota pochodzących z rodzin dotkniętych nałogami, a w szczególności alkoholizmem | 40.000,00 |
przedsięwzięcia promujące zdrowy styl życia bez nałogów | 9.000,00 |
Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie gminy Białe Błota (sporządzanie opinii do sądu w przedmiocie uzależnienia od alkoholu, pokrycie kosztów postępowania procesowego ,wynagrodzenie + składki ZUS oraz Fundusz Pracy po stronie pracodawcy za udział w posiedzeniu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ) | 41.000,00 |
szkolenia, udział w konferencjach, sympozjach dotyczących tematyki działalności profilaktycznej dla wszystkich osób realizujących zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | 3.000,00 |
- wspieranie działań na rzecz tworzenia warunków do powstania alternatywnych miejsc pozaszkolnych spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży z terenu gminy Białe Błota | 6.000,00 |
doposażenie oraz zakup materiałów edukacyjnych dla placówek lecznictwa odwykowego, z których korzystali mieszkańcy gminy Białe Błota | 1.000,00 |
finansowanie działalności Świetlicy Socjoterapeutycznej przy GOPS w Cielu | 141.000,00 |
finansowanie działalności grupy terapeutycznej w Łochowie | 3.000,00 |
finansowanie działalności grupy terapeutycznej w Lisim Ogonie | 5.000,00 |
przeznaczenie środków na działalność Rodzinnego Punktu Konsultacyjnego przy GOPS w Białych Błotach | 18.000,00 |
organizowanie przez GOPS zimowisk, półkolonii i obozów z programem profilaktycznym dla dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych nałogami | 25.000,00 |
rozszerzenie dostępu do poradnictwa specjalistycznego (psychiatra, psycholog, radca prawny, terapeuta) | 50.000,00 |
Uzasadnienie:
Zgodnie z art.41ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, podjęcie uchwały o przyjęciu gminnego programu profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych jest niezbędne w celu wykonywania zadań własnych gminy.
W Gminnym programie profilaktyki zostały określone główne cele i zadania służące wykonaniu ustawowych zadań własnych gminy związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota
Bronisław Balcerowski
Uchwała nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa
metryczka
Opublikował: Dominika Kowalska (28 stycznia 2019, 12:57:13)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 610